[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:10

Ik had laatst ook een pijnstiller die niet aan een drachtige merrie mocht maar zei de dierenarts dat is alleen voor de laatste maanden als het kraakbeen ontwikkelt. In de eerste maanden is dat niet erg dus je kan het gewoon geven.
Dus gewoon ff vragen aan je dierenarts. Waarschijnlijk kan het prima

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:15

Hoop het maar, ben meteen piet paniek :+ bel straks even voor De zekerheid idd

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:37

SharonIndezz schreef:
wat jammer baudyH, :(

Hier gisteren de merrie een ongelukje gehad in de wei, die heeft een gat in der been, we hebben vochtafdrijvers gekregen, en die moest ik gisteren 2 zakjes geven, en dan nog 3 dagen 1 zakje, alleen zat ik net te googelen, en blijkt dat dat spul schadelijk kan zijn voor de vrucht, iemand daar ervaring mee? Schrik me helemaal de klote :( heb tegen de dierenarts duidelijk gezegd dat ze dragend is, en was geen probleem zei ze

Dat is appart. Hier mocht ik destijds absoluut geen vocht af drijvers geven

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:49

Heb even geen tijd om op iedereen te reageren. Ben zelf de 30ste bevallen na echt een helse bevalling. Gevalletje kantje boort voor beide.

Maar de merrie hier is ondertussen voor de 2e keer hengstig gespoten. Zelf hengstig worden wou niet. Stond een week later van binnen nog op hetzelfde. 1 ei van 4cm en een geel lichaam maar alles non-actief. Dus hensgtig gespoten ei wat niks deed was 4 dagen later wel weg. Maar verder 0 activiteit. Nu weer hensgtig gespoten. Dinsdag Maar weer kijken. Heb zelf een hengst naast hun staan dus normaal zie je ze wel. Maar ze is echt in slaapstand ofzo. Frustrerend.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:52

Zo weer even een bijleespost maken. Weer een drukke week gehad :+ Soms denk ik nu wordt het eindelijk rustiger en dan uiteindelijk komt er weer vanalles tussen en is het toch druk :')

Romy_L1998 Gefeliciteerd met de dracht, fijn dat het toch gelukt is *\o/*

Muronia Fijn dat Elonia rustiger is geworden in de kudde terug. Normaal zou je op de volgende scan idd vlot een vruchtje moeten zien.

Juval Balen van de hb. Meeste wat ik gehoord heb is dat ze juist minder snel HB worden in de dracht.

Crazy_Funky Balen dat Hyflynn niet drachtig is. Maar toch fijn 2 veulentjes komend jaar.

Mirjamalvaro Balen dat de hengsten zo matige kwaliteit sperma hebben. Hopelijk is ze toch netjes drachtig.

Luna2006 Klinkt idd als een vlot seizoen idd. Ooh leuk ook een paar gedekt van het werk :D

Vienna1987 Dat is idd een lastige beslissing altijd, hoelang ga je door nog. Heb je al een beslissing gemaakt?

Magic_lover Gefeliciteerd met de dracht *\o/*

Tj_stables Ik heb het nog al eens gehad dat een merrie hengstig toonde maar vanbinnen niks deed. Of zoals dit jaar andersom bij Saartje. Alles vanbinnen mooi kwa eitjes enz maar niet hengstig tonen/zijn :+ Bij Saartje is het uiteindelijk nog gelukt met hulp van een inspuiting maar bij andere merrie's was het het jaar erop gewoon weer normaal.

Cioccolato Fijn van de positieve scans *\o/*

Baudyh Balen zeg dat het toch niet gelukt is met Dianthe -O-

Retlaw Iniedergeval wel fijn dat je er nu achter bent waarom ze niet drachtig werd. Nu hopelijk schoon 2025 in straks en opnieuw beginnen.

Knolselder Geen ervaring zelf ermee met dat soort camera's maar een kennis heeft wel de Reolink en is tevreden erover.

Mirthevh001 Welkom. Ik begin rond 200 dagen merriebrok te voeren. Maar dat bekijken we wat per merrie ook. Als ze moddervet zijn dan starten we pas later :+

Touschie Fijn dat bij jou de scans ook goed waren *\o/*

SharonIndezz Jeetje wat schrikken zeg. Hopelijk geneest ze weer vlot. Bij twijfel over de medicatie zou ik idd de veearts gewoon even contacteren.

Tanjaatjuh Gefeliciteeerd met de geboorte van je kind. Klinkt wel heftig de bevalling. Herstel je wel goed? Frustrerend idd als ze niet netjes hengstig wordt. Hopelijk lukt het toch nog.

Hier is Saartje uiteindelijk alsnog drachtig geworden *\o/* Echt heel blij mee. Tina wordt volgende week gescand. De veearts zou ruim van te voren bellen wanneer hij kwam ( hij had het enorm druk met blauw tong en wist nog niet welke dag/Uur hij kwam). Uiteindelijk belde hij 10 min van te voren dat hij er bijna was. En Tina dacht nope mij vang je niet vandaag :') Dus die wordt volgend week gedaan. En dan deze x waarschuwt de veearts wel optijd :+

Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:18

Nieky dat is idd bij onze volbloed zo (de merrie die whoops momentje had) al van vorig jaar zo, is dat bij jou vanzelf in orde gekomen? Hier hielp hengstig spuiten ook niet

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:52

Jammer Baudyh!

Mirjamalvaro, Stel, dat alles nog zou lukken, dan slaap je de heel zomer niet, lijkt me :=

Heftig Tanjaatjuhh, hopelijk gaat het nu goed met allebei?

Sharonindezz, dat is idd schrikken. Ik had het laatst nog over tandarts en dacht pas later dat kalmeren misschien niet kan met dracht? Moet ik nog uitzoeken, maar dat het is gelukt is dus nog steeds niet helemaal "in mijn systeem". :D

Ik houd jullie allemaal paarden (nog) niet bij, maar Saartje is geen tinker lijkt me, Nieky? :) (Of moet ik Irish cob zeggen).

Hier verder niets te melden de komende ... 9 maanden? Mag ik hopen. :)

O, ja, kamera moet ook nog tzt, dus "mental note" dat het op pagina 79 ongeveer daarover ging. :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:14

Chablis achter gelaten voor een laatste wanhoopsdaad :')
Ei 50mm, maar minder oedeem. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:45

En dan gaat sperma bestellen bijna fout. Jij bestelde toch? Oh ik dacht jij...
Aarghhh wat een jaar is dit joh :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:52

mirjamalvaro schreef:
En dan gaat sperma bestellen bijna fout. Jij bestelde toch? Oh ik dacht jij...
Aarghhh wat een jaar is dit joh :')

:') hoop dat het toch op tijd binnen komt voor je!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:00

baudy, wat jammer zeg :(:)

heel veel succes Mirjam,ik duim voor je!

Tanjaatje, Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!! wat jammer dat de bevalling zo zwaar is geweest, sterkte met herstellen! Ik hoop dat alles nu goed gaat!

over de pijnstillers heeft de dierenarts hier ook gezegd dat het niet echt goed is, maar het pas in de laatste weken van de dracht echt kwaad zou kunnen. Ik geef nu buut en het lijkt iets beter te gaan. Probeer dat ook snel weer te gaan afbouwen in ieder geval.

over hb en dracht heeft de dierenarts gezegd dat het juist goed is als er een veulen bij loopt, zodat de merrie niet alle eiwitten en suikers voor zichzelf gebruikt. Dus zolang er nog geen veulen naast loopt is het risico op hb nog wel aanwezig.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:06

Ik heb nog contact gehad met de dierenarts over het vochtafdrijf medicijn, en ze gaf aan dat het nu (nog) geen kwaad kan voor het veulentje, maar ik heb wel besloten er mee te stoppen, merrie haar been is niet extreem dik, dus op hoop van zegen wordt het snel beter, of geef ik de medicatie pas echt als laatste optie,

Dat het nu geen kwaad kan geloof ik dan maar, maar echt gezond kan het niet zijn :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:31

Nouja soms is met medicatie gezonder dan zonder. Als het paard pijn heeft, maakt het lichaam veel cortisol aan. Dat is bijvoorbeeld veel schadelijker voor embryo dan de meeste pijnstillers. Als vochtafdrijver er dus voor zorgt dat de merrie minder pijn heeft, doordat er minder druk op het been staat. Is de vochtafdrijver minder schadelijk dan de cortisol die ze aanmaken door de pijn.

Meeste medicatie is niet getest en wordt daarom afgeraden bij dracht. Maar meeste kan gewoon prima. Uiteraard liever zonder, maar soms is met medicatie gewoon echt minder schadelijk dan zonder medicatie.

Bepaalde medicatie is wel bewezen schadelijk, zoals sommige antibiotica op de nieren van de foetus.

En inderdaad maakt de periode waar de dracht is, ook veel uit.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:43

Gaat gelukkig goed hoor! En goed nieuws merrie kan morgen geinsemineerd worden!

Afbeelding

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:48

Voor mij is vandaag officieel het dekseizoen afgelopen. Gelukkig is ze toch nog drachtig gescand. Allebei de meiden zijn dus drachtig *\o/*
Afbeelding

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:25

Ik ga wanneer ze hengstig is nog 1 x proberen maar wel thuis.
Maar ze is nog niet hengstig dus als ze niet hengstig wordt dan laat ik het erbij.
Wordt ze hengstig laat ik haar spoelen en een swap maken afhankelijk daarvan. G ik het nog 1 keer proberen. Moet ze natuurlijk wel een goed ei hebben.

monerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:51

Tanjaatjuh wat een plaatje van een baby, gefeliciteerd, hopelijk zijn jullie beiden goed herstelt van de moeilijke bevalling.

Bauduy wat jammer dat het uiteindelijk niet gelukt is.
Vienna succes hopelijk lukt het nog dit seizoen.

Marjam hopelijk lukt het deze keer nog.

Antje is drachtig, maar nog niet alle signalen op groen, omdat de baarmoeder een beetje hengstig lijkt.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:57

Tj_stables Bij ons was het het jaar erop vanzelf normaal idd kwa hengstigheid enz. Maar als het bij jouw merrie niet vanzelf betert zou ik kijken voor Regumate of het middel wat am_horse zegt: pavo fertile

Ponytante Klopt idd saartje is geen Tinker :D . Zij is onze Ardenner trekpaard merrie. We hebben 2 trekpaarden buiten de tinkers om :j

Mirjamalvaro Nou dat gaat niet zo vlot daar bij jou dit jaar := . Hopelijk is de laatste poging raak.

Juval hopelijk kun je snel afbouwen met de pijnstillers terug. Mss dat ze later in de dracht ook minder snel HB wordt als het veulen meer voedingsstoffen van de merrie overpakt voor de groei?

Sharonindezz ik zou idd wat Quir zegt ervoor zorgen dat ze zeker comfortabel is. Als dat met de vocht afdrijver beter is dan zou ik die gewoon geven, zeker als de veearts het gewoon aanraad.

Tanjaatjuh ach wat een dotje <3 nogmaals gefeliciteerd. En ook fijn dat je merrie nog geinsemineerd kan *\o/*

Ciara_lady wat fijn dat het alsnog gelukt is *\o/*

Vienna1987 ga je nog een x scannen om te zien of ze wat doet vanbinnen?

Moner Voorzichtig gefeliciteerd dan. Hopelijk toch groen licht binnenkort. Wanneer scan je nog eens?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:43

Chablis besloot om niet te ovuleren. Dus wordt morgen nog een keer geinsemineerd. :')
Ik heb het al opgegeven lol

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 12:52

Mijn duimen draaien toch hoor Mirjam! Ze wil je gewoon in spanning houden :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:29

Haha dank je :D

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:30

Ik heb ook al even niets meer van me laten horen na alle tegenslagen. We hebben alles gehad dit seizoen van niet hengstig tot tweelingdracht. Maar de aanhouder wint!
Afbeelding

Als alles goed blijft gaan is dit onze 1ste combinatie voor juli 2025... de andere combi laat nog ff op zich wachten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:49

Gefeliciteerd!!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:07

Gefeliciteerd <3

Hier is de wond van de merrie gelukkig aan de beterende hand, het lijkt achteraf mee te vallen, ze is er niet kreupel op, niet pijnlijk aan, en op een beetje vocht in het been lijkt het goed te gaan,

Wij hadden overigens de vochtafdrijver uit voorzorg gehad, omdat ze eerder een heel dik been heeft gehad n.a.v., mok, gelukkig nu niet :)

Hier groeit de grasbuik goed, zaterdag alweer 100 dagen, tijd gaat erg snel zeg

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:21

Fijn Sharon