[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:54

Gefeliciteerd Muronia!

Ik lees later even bij, maar heb weer een dilemma wat ik jullie even voor wil leggen :+ Echt soms zit alles mee, en soms heb je rare jaren.
2 merries drachtig inmiddels, maar nummer 3 wil echt niet lukken. Vorig jaar 1x diepvries van hengst nr2 geprobeerd, dit jaar 2x diepvries hengst nr1, laatste keer vers andere hengst, maar weer niet drachtig..
Ik wil nu nog 1 poging alles op alles doen en anders wordt ze waarschijnlijk verkocht. Met haar normale cyclus zou ze in het weekend uit zijn gekomen qua ovulatie, dus eigenlijk al besloten deze cyclus over te slaan en voor de zekerheid te spoelen. Maar nu deed ze er heel lang over om hengstig te worden, waardoor ze toch pas op z'n vroegst dinsdag ovuleert en we toch zouden kunnen insemineren (als alles er goed uit ziet bij de scan morgenochtend).
Wat ook een optie zou zijn is dus dinsdag insemineren en voor de zekerheid de dag erna naspoelen.
Nu was mijn vraag aan mijn DA, maar hij had er niet echt een antwoord op en aangezien ik dan morgen voor 9 uur sperma moet bestellen heb ik geen tijd om met de kliniek te overleggen.
Wat geeft de grootste kans op dracht, of maakt het geen verschil? Hengstigheid overslaan, nu spoelen en dan volgende hengstigheid insemineren, of gewoon dinsdag insemineren en de dag erna naspoelen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:02

Nu spoelen en insemineren of nu spoelen en overslaan maakt in principe geen verschil. Embryo komt toch pas na 5 dagen op zijn vroegst aan in de baarmoeder. Zelfs met een infectie kan je nog goed behandelen en in dezelfde cyclus insemineren.

Ik zou dus nu insemineren, na een paar uur spoelen (maakt ze vocht aan na inseminatie? Zo ja, dan oxy protocol starten). Weet je zeker dat ze schoon is? Geen bacterie of schimmel?

Nu moet ik wel zeggen dat we 4 jaar alles gedaan hebben om merrie drachtig te krijgen, niet gelukt (of vroeg verloren). Dit jaar bij de hengst gegooid en verder niets, direct eerste keer drachtig. :+

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:39

Quir schreef:
Nu spoelen en insemineren of nu spoelen en overslaan maakt in principe geen verschil. Embryo komt toch pas na 5 dagen op zijn vroegst aan in de baarmoeder. Zelfs met een infectie kan je nog goed behandelen en in dezelfde cyclus insemineren.

Ik zou dus nu insemineren, na een paar uur spoelen (maakt ze vocht aan na inseminatie? Zo ja, dan oxy protocol starten). Weet je zeker dat ze schoon is? Geen bacterie of schimmel?

Nu moet ik wel zeggen dat we 4 jaar alles gedaan hebben om merrie drachtig te krijgen, niet gelukt (of vroeg verloren). Dit jaar bij de hengst gegooid en verder niets, direct eerste keer drachtig. :+

Was idd ook mijn idee, dat het niet uit zou moeten maken. Maar had het idee dat mijn DA de kans hoger acht als je het in verschillende cyclussen doet.

Ik weet niet zeker of ze schoon is, maar nu nog een swap doen heeft geen zin. Dan ben ik deze en de volgende cyclus kwijt, mocht ze behandeld moeten worden, en dan is het dekseizoen om. Daarom nu spoelen met AB, zodat mocht er iets zitten dat hopelijk weg is. Ze maakt geen vocht aan na inseminatie.

Dat laatste, ik heb dat idd ook eens gehad, veel geprobeerd en uiteindelijk natuurlijk gedekt en klaar.
Ik denk dat het bij deze merrie ook anders zou zijn als de hengst dichtbij zou staan, of natuurlijk zou dekken. Maar ja dat is helaas niet mogelijk. Of ik moet haar naar Italië brengen.

Qua verkopen, is het niet drachtig raken natuurlijk niet het enige argument, dus de keuze zal niet alleen daarop gemaakt worden. Maar dat ze in Amerika pas de 3e keer drachtig was en hier nu ook niet wil, en nu ook voor het 2e jaar op rij (al ligt niet bij alle pogingen de schuld bij haar denk ik), helpt uiteraard niet mee.

jazzejam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:50

Lastig Alzawraa als je geen echte oorzaak kunt aanwijzen. Hier tobben we ook al een paar jaar met de merrie en je gaat een voor een wat dingen afstrepen wat het niet is. Hier hebben we preventieve AB spoeling geprobeerd, een cushingstest gedaan, een swab genomen en nu behandelen we de eierleiders wel zonder chirurgie maar met een hormoon wat is ingebracht bij de eileider.
Enige wat we nog niet hebben geprobeerd is ern natuurlijke dekking en direct vers ipv gekoeld.

Ik zou deze cyclus wel benutten maar ook voor spoelen gaan als er niet genoeg tijd is voor een swab. Hier hebben we de swab in de zelfde hengstigheid genomen en uitslag voordat ze werd geinsemineerd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:04

De merrie is alleen maar geïnsemineerd met diepvries, nooit vers? Dat is ook helemaal niet mogelijk?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:16

Swab, behandelen en insemineren kan normaal ook prima in 1 hengstigheid. Dus dan ben je niet 2 cycli kwijt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:22

Hier duurde de uitslag van de swab bijna een week, en met een merrie die 4 dagen hengstig is, plus 1 dag van te voren sperma bestellen gaat dat dus niet lukken. Behandelen en insemineren in dezelfde cyclus raadde ze hier bij mijn andere merrie ook af.. Weet niet waarom, dat zou ik nog eens moeten overleggen.

Sanet, laatste keer is ze met vers geinsemineerd.

Ik ga er nog eens over nadenken. Anders zou nu een swab nemen en deze cyclus overslaan ook nog een idee zijn en dan evt volgende cyclus behandelen + insemineren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:18

Az. Wat apart dat de dierenarts zegt dat ze niet doen na behandelen na insemineren. Wordt hier echt heel veel gedaan. Hier op stal is er een merrie na insemineren 3 dagen achter elkaar behandeld en nu mooi drachtig. Ik zou een cyclus niet zomaar over laten gaan, zeker omdat het al later is. Ik zou swab laten nemen. Na insemineren als uitslag nog niet binnen is, voor de zekerheid groot spectrum antibiotica erin. Mocht je nog optijd uitslag hebben kan je hier naar behandelen. Zo niet, weet je het voor de volgende ronde.

Nieky. Mooie mijlpaal *\o/*

Muronia. Wat goed, gefeliciteerd!

Ladygiroc. 340 dagen. Vanaf 320 veilig.

Ansodm. Wat een leuke foto. Die van mij staan ook nog niet op de openeningspost

Sparky. Gefeliciteerd

Jazzejam. Duim heel hard, dat het nu gaat lukken

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:30

Muronia gefeliciteerd, mooi resultaat.

AZ ik sluit me bij oa AM aan, ik zou ook indien mogelijk nog een swab nemen, insemineren en zo nodig wel spoelen. Mijn merrie had wat (schoon) vocht na het insemineren, is 1x gespoeld en oxytocine gespoten en toen mooi drachtig.

Wachtbankzitters succes, ik duim nog steeds!

Ik ben net Sanaa wezen scannen op hartslag alles is goed en er was een mooi kloppend hartje te zien. Nu durf ik weer rustiger adem te halen haha. Op naar een mooi veulentje!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:48

Even ego:

Hartje klopt! Goede scan Doña.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:57

Gefeliciteerd Balou!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:43

Nou hier helaas de tweede merrie niet drachtig.
Had wel een nieuwe arts die enorm lang aan t scannen was en wat onduidelijk.
Dus laat nog nacontroleren maar zie het somber in.
Volgend jaar begin ik vroeg met haar en nu plannen maken om haar klaar te laten maken voor de keuring.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:12

AZ ik sluit me bij AMhorses aan, nu proberen en swab nemen.

Muronia gefeliciteerd, wat eeen fantastisch resultaat

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:26

Balen Balko…

Ik had hier een merrie die na 3 rondes bij externe hengst niet drachtig was en ik dan maar leeg zou laten en dan te koop heb gezet. Omdat ze volgend jaar toch zowiezo in de verkoop zou gaan.

20 dagen geleden is mijn eigen hengst door de omheining gesprongen en zo tot bij haar geraakt. Ik heb ze dan maar samen gelaten want het kwaad was toch al geschied.
Nu na 20 dagen nog niet hengstig :roll: Zal je zien dat ze niet meer hengstig wordt en dragend is.
Kan ik weer lekker gaan twijfelen of ik verkoop wel moet doorzetten. Had net een besluit genomen :roll:
En dat terwijl ik eigenlijk hoop op nog drachtige merries , maar dan eigenlijk andere merries :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:53

Balen Balko.. Hopelijk lukt het volgend jaar als je vroeg begint wel en gaat ze het nu nog goed doen op de keuring.

Gefeliciteerd Balou!

Oh knolselder, dat zal je altijd zien :roll: Ben benieuwd of ze echt drachtig is en wat je dan gaat besluiten.

Thanks allemaal voor het mee denken.
Heb vanochtend weer laten scannen, alles ziet er weer super uit, dus toch sperma besteld voor morgen. En dan waarschijnlijk de dag erna idd na behandelen met breed spectrum AB. Hopelijk pakt het dan deze keer wel. Ga haar voor de zekerheid ook op de Regumate zetten deze cyclus. In Amerika was ze toen ook 2x niet drachtig, 3e keer op de Regumate gezet en toen wel drachtig. Al hoeft dat uiteraard niks met elkaar te maken te hebben, maar nu de 5e keer wil ik alles proberen. Hierna ga ik waarschijnlijk geen poging meer wagen. Heeft inmiddels al heel veel geld gekost met het verzenden vanuit Italië steeds.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:54

AlZawraa: duimen dat het nog lukt! Vorig jaar hier ook swab laten maken, daar kwam een bacterie uit die die hengstigheid behandelt is na inseminatie en toen was ze drachtig!

knolselder: lastig hoor! Hoop je wel dat ze drachtig is van deze hengst of was het niet deze die je eerst geprobeerd had?

balko: balen zeg!

Donna: gefeliciteerd!

balou: gefeliciteerd!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:57

Jennyk, de eerste was een externe hengst. Nu is het dus de mijne. Ik ging dus nu eigenlijk leeg laten en verkopen omdat het verkopen volgend jaar anders zo laat wordt als ze eerst nog moet zogen en afspenen.
Niet dat het een verkeerde combinatie is verder. Kan ze nog altijd drachtig verkopen, maar eens drachtig word ik altijd zelf zo nieuwsgierig en denk ik dat een ander dan juist gaat krijgen wat ik had gewild :=

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:22

Het was te mooi om waar te zijn helaas.
Onze Cassio ( die haar veulen verloor die 3 dgn oud mocht worden) die ondanks haar uierontsteking toch drachtig werd in de veulenhengstigheid is helaas nu met 31 dgn weer leeg.
Heel jammer. We stoppen met haar. Het is te laat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:02

Inderdaad heel Jammer Baudyh. Het zit niet mee zo.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:17

Hier helaas ook 1 weer leeg met 40 dagen, gelukkig nu wel een nieuw ei in de maak. Dus die mag eind van de week weer op date.

Gelukkig de andere wel drachtig vandaag. :):)
Echt heel erg benieuwd naar deze combinatie!

En de derde had 2 eitjes van 40 en 45, dus die wordt woensdag geinsemineerd.

De 4e gaat voor een kerst veulen. :=

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:15

Balen baudyh en Balko :(

Knolselder zul je altijd zien :+

Quir welke heb je drachtig van welke hengst? Of moet ik even in je eigen topic kijken ;)

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:44

Dat is balen Baudyh, het zit niet mee
Balko ook balen

Knolselder, ik lees dat jij dezelfde dilemma’s hebt als ik

Hier nog op het wachtbekken voor Sterre, Walske en Gateau

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:10

Ohja Moner? Heb jij ook zo een dilemma? Wat ga jij doen uiteindelijk? :=

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:12

Ansodm ik geef de datums ook pas door na september/oktober als alles de controle scan heeft gehad.

Al_zawraa ik heb er geen ervaring mee maar wat am_horse en quir zeggen klinkt wel logisch in mijn oren. Hopelijk pakt het deze ronde wel.

Ladonna75 fijn weer een positieve scan *\o/*

Balou_k ook bij jou een goede scan *\o/*

Balko Balen zeg -O- . Heb je dan geen drachtige merries volgend jaar?

Knolselder Zul je net zien dat ze idd drachtig is :+ . Ik zou d'r dan ook houden. Iets soort gelijks hadden wij met Lexie dit jaar. Ze was net gedekt toen iemand interesse toonde in haar. Vorig jaar had ze meerdere rondes nodig om drachtig te raken. Dus wij dachten aan zal dit jaar ook wel niet zo snel pakken. Als ze leeg is kan ze alsnog verkocht. Maar ze was van 1x drachtig :+ . En wij verkopen ook eigenlijk niet graag drachtige merries uit nieuwsgierigheid wat eruit komt. Dus ze blijft nog maar even.

Baudyh Balen zeg -O-

Quir Balen dat eentje niet drachtig is. Gelukkig heeft ze een goed ei zitten. Proficiat met de andere drachtige *\o/*

Hier nog op de wachtbank met Tina, Abby en Noortje. Die zullen eind deze week/ begin volgende week hengstig staan als ze niet drachtig zijn. Spannend weer. Maar wss scannen we de week erop pas. Ik trouw volgende week dus dat is mij al druk zat die week met al het geregel :+

En Fleur zat gisteren ook alweer op 100 dagen. Komt toch al een klein buikje te voor schijn.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:43

Ik ga zo bijlezen en vanaf nu vaker mee kletsen, want….
Afbeelding