[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:29

Welkom Sparky. Leuk om je motivatie bij je hengsten keuze te lezen.

Bijzonder om te lezen Piares. Deze kende ik nog niet.

Spannend Liberia!

Voor jou ook spannend Quir. Hopelijk een eisprong voor zaterdag dus.
Ik hoop dat mijn merrie donderdag er ook klaar voor is.

ual_95

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:39

Welkom Sparky! Leuk dat jouw keuze ook op Spielberg is gevallen. Volgend jaar (hopelijk) een halfbroer/zus!

Ik kan niet meer op iedereen reageren, maar lees het topic wel degelijk even door.

Onwijs balen Muronia, hopelijk werkt deze plan van aanpak nu wel.

Spannend Liberia en Quir!

Ik duim voor je simpie! Het wordt een mooie week, hopelijk werkt dat in het voordeel.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:28

Achjee kyrke wat mega balen! Welke hengst was dat? De AT hengsten vind ik ook zeker heel gaaf hoor.

Ik lees wel al vanaf het begin mee maar heb nog niet actief meegepraat aangezien er hier nog niet veel gebeurde...
Maar kom dan nu toch wel weer meepraten want m’n merrie ga ik vanavond naar de hengst brengen! :D
Ze was gisteren ineens heel vriendelijk tegen de andere paarden (zelfs haar buurvrouw) dus ze mag vanaf vanavond naast haar nieuwe vriend slapen, ben benieuwd of ze al hengstig is :)

Misschien kennen jullie mij en m’n merrie nog wel van het DBT 18 of 20 O:)
Grappig dat Balou net langskwam, want Bel gaat naar dezelfde hengst, Fizz Silver Fame! :D
Als ze drachtig is, stel ik ze wel fatsoenlijk voor :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:52

Volgens mij ga je toch iets eerder dekken dan de oorspronkelijke planning salatiga? Leuk en een mooie hengst die fizz.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:10

Hai Sparky, daar heb je heel goed over nagedacht! +:)+

Quir, wat zou dat fijn zijn als ze helemaal tegelijk lopen :)

Dat is vervelend Piarens, hopelijk heb je 6 juni meer geluk!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:21

salatiga1995 schreef:
Achjee kyrke wat mega balen! Welke hengst was dat? De AT hengsten vind ik ook zeker heel gaaf hoor.

Ik lees wel al vanaf het begin mee maar heb nog niet actief meegepraat aangezien er hier nog niet veel gebeurde...
Maar kom dan nu toch wel weer meepraten want m’n merrie ga ik vanavond naar de hengst brengen! :D
Ze was gisteren ineens heel vriendelijk tegen de andere paarden (zelfs haar buurvrouw) dus ze mag vanaf vanavond naast haar nieuwe vriend slapen, ben benieuwd of ze al hengstig is :)

Misschien kennen jullie mij en m’n merrie nog wel van het DBT 18 of 20 O:)
Grappig dat Balou net langskwam, want Bel gaat naar dezelfde hengst, Fizz Silver Fame! :D
Als ze drachtig is, stel ik ze wel fatsoenlijk voor :+

Oeh gaaf!! Suc6 :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:55

Shari_becker Welkom! Wat spannend zeg! Dan moet je het veulen de eerste dagen weghouden van de moeder toch? Of in iedergeval mag veulen niet drinken dacht ik. Komt jou merrie toevallig ook dan uit de "zoveelste" zelfde combi van haar vader en moeder dan? Vind dat namelijk wel heel interessant.

Baudhy Gefeliciteerd!

Charm Faith balen!!

Simpie wat fijn dat het ei weg is!

Balou mooie combi!

AM ook nog eentje die drachtig moet worden. Wild Thing is die merrie die meestal zo vroeg is toch?

Sparky welkom! Mooie combinatie!

Saltiga ben benieuwd! Die moet ik kennen dan haha

EDIT:

Degene die het niet bij kunnen houden, daar val ik ook onder. Ik pak als het echt teveel is de laatste bladzijde ofzo om te reageren anders is het niet te doen.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:52

Dustinlover, het veulen mag de eerste 36-72 uur niet drinken bij de merrie, dus dan is het merrie melken en veulen de fles geven bij de uier van de merrie zodat ze wel leren daar te moeten drinken! En dan veulen verder een muilkorfje om.

Na die uren wordt de melk van de merrie getest en als de antistoffen tegen het bloed van het veulen er dan uit zijn dan mag het veulen gewoon weer bij de merrie drinken.

Merrie is een Florencio x Zeoliet heeft 1 volle zus verder niet dus het is gewoon pech gehad het komt verder ook niet in de lijn voor en haar volle zus is ook geen rhesusmerrie.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:00

Hoe weet je dat ze een rhesusmerrie is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:59

Welkom aan de nieuwe oude bekenden! Leuk dat jullie er ook weer bij zijn.
Vanmiddag is Happy gedekt. Ze had een mooi groot ei, hengstige baarmoeder en toonde uiterlijk ook heel hengstig bij het scannen := Piesen, kauwbewegingen maken en staart af. Donderdag scannen of het ei weg is. Van Vulina hoop ik vanavond een update te krijgen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:21

StalMelyn schreef:
Volgens mij ga je toch iets eerder dekken dan de oorspronkelijke planning salatiga? Leuk en een mooie hengst die fizz.

Stttt theoretisch is het bijna begin Juni nu :')
Ik kan niet meer langer wachten...

Spannend suffie! Klinkt als goede hengstigheid, hopelijk pakt het gelijk!

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:54

Cynthia82 schreef:
Hoe weet je dat ze een rhesusmerrie is?

Vorige eigenaar heeft er 2x mee gedekt en toen dus na paar uur veulen die overleed toen zijn ze er door autopsie achter gekomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:22

Hier houd ik het ook alweer niet bij haha, wel netjes alles gelezen ;)

Quir, ja injecties doe ik zelf, anders staat de DA hier iedere dag en word het een nòg duurder grapje!
Het is voor ons buitenlanders (als in, buiten NL) al zo prijzig.... -O-

Net $175 over mogen maken voor sperma collectie en dan nog $250 voor het opsturen... hoppa weer een paar honderd verder! :(

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:32

Shari dat is wel een vervelende manier om er achter te moeten komen maar fijn dat ze het allemaal goed toelaat en jullie weten wat je te doen staat. Het veulen drinkt dus eigenlijk geen biest, moet ze dan ook zo'n prik na de geboorte voor antistoffen?

Ja Libera, het is prijzig zat. Ik heb zelf ook 3x oxytocine gespoten om vocht uit de bm te krijgen. Bovendien is dat voor mij een peuleschil maar voor de veearts een heel gedoe want mijn merrie vertrouwd ze niet.

Salatiga, hahaha het is toch al juni :+

Suffie spannend! Hoop dat het pakt.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:56

Wat fijn dat het bloedei weg is Simpie! En een eitje. Dat hij maar mooi mag groeien :Y)

Toch fijn dat je nu verder kan Kyrke, ookal is het met een andere hengst

Maandagochtend vroeg scannen Cynthia, kijk er klein beetje tegenop :')

AMhorses, hopelijk ei van Wild er morgen mooi af!

Fijne vooruitgang Libera :D

Oei lastig Quir. Hopelijk ovuleren ze beide dan gewoon netjes!

Bijzonder Piarens :+ Fijn dat alles er verder goed uit zag

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:30

Dustin_lover ik voelde me al schuldig dat ik niet op iedereen kan reageren, maar ben blij met je 'edit'. Ik lees het meeste echt wel, maar om nou nog te reageren op iemand van 5 pagina's geleden vind ik ook zo spuit11 :')

Shari_Becker Puur uit interesse, hoe gaan jullie dat aanpakken? Simpelweg direct het veulen weghalen? En is enkel de biest gevaarlijk? Het kost even tijd om afweerstoffen te vormen, zou je denken. Maar heb er verder geen verstand van.

Hopelijk pakt het Suffie!

Libera, ik wacht nog op de totale rekening. Ze houden er hier de spanning graag in, bijna inclusief tromgeroffel :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:42

Dankjulliewel allemaal voor het welkom heten en de antwoorden en toelichtingen op mijn vraag.

Alleen al door mee te lezen leer je veel, helaas ook de mindere dingen.

Ik heb hier al slapeloze nachten en we moeten nog starten! Laat staan als je wilt fokken met een rhesus merrie, ik kan me voorstellen dat je daar 's nachts ook wel eens wakker van ligt.

Hier verwacht ik de merrie weer hengstig over 2 dagen. Ik vind het maar spannend allemaal!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:50

Carlijn is ook geïnsemineerd vanavond. Nu duimen dat ze beiden drachtig zijn!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:01

Daar was de update al *D

Rhesus moet je wel echt 3 of liever 4 dagen aanhouden. Het melken van de merrie is het grootste punt.. Die moet je goed vaak melken om de productie op gang te houden zoals een veulen anders zou doen.

Ik doe geen updates zelf even hoor! 3 drachtig, 6 gedekt en wachtende op de 18 dagen, nog 3 te gaan in de veulenhengstigheid.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:35

ual_95 schreef:
Dustin_lover ik voelde me al schuldig dat ik niet op iedereen kan reageren, maar ben blij met je 'edit'. Ik lees het meeste echt wel, maar om nou nog te reageren op iemand van 5 pagina's geleden vind ik ook zo spuit11 :')

Shari_Becker Puur uit interesse, hoe gaan jullie dat aanpakken? Simpelweg direct het veulen weghalen? En is enkel de biest gevaarlijk? Het kost even tijd om afweerstoffen te vormen, zou je denken. Maar heb er verder geen verstand van.

Hopelijk pakt het Suffie!

Libera, ik wacht nog op de totale rekening. Ze houden er hier de spanning graag in, bijna inclusief tromgeroffel :')

Veulen hoeft niet weg bij de merrie :) moet echter wel gelijk een “muilkorfje” om zodat ze niet bij de merrie kan drinken, en dan dus elke 2 uur met de fles voeden en gelijk de merrie melken maar het veulen kan dus wel gewoon bij de merrie in stal/de wei blijven staan.

Het is puur dat de darmwand de eerste 36-72 uur bij een veulen nog niet gesloten is en de antistoffen van de merrie dus nog in het bloed van het veulen terecht kunnen komen, zodra de darmwand gesloten is kan het geen kwaad meer.

En klopt vulina in theorie is het 36-72 uur maar we testen op dag 4 de melk van de merrie en dan mag het veulen er waarschijnlijk dag 5 weer zelf bij drinken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:43

Eigenlijk toch gek. Zodra de darmwand gesloten is kan het geen kwaad meer. Waarom dan melk testen? En waarop testen? Het veulen zou moeten worden getest of de darmwand dicht is, wat niet kan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:24

Vulina. Ik snap dat de updates lastig zijn om hier up-to-date te houden. Je hebt er ook zoveel :') hopelijk snel allemaal mooi drachtig

Suffie. Spannend, zou wel gaaf zijn als ze allebei gelijk zijn uitgerekend

Rivq. Extra spannend voor jouw

Libera. Dat zijn geen leuke prijzen meer. -O-

Salatiga. Vind ik ook hoor, is bijna juni :j

Gaat behoorlijk hard hier.
Morgen worden de dames gescand. Hopelijk een hartslag en een ei dat gesprongen is. Wild Thing stond vandaag nog super hengstig

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:30

Jeetje ik loop 10 pagina's achter %) Morgen even de tijd nemen om bij te lezen.

Ik zat op het wachtbankje maar helaas is Nova niet drachtig :( Ze had wel een groot zacht ei, dus ik heb haar op de kliniek laten staan en morgen wordt ze opnieuw geïnsemineerd.
Ik hoorde ook van een stalgenoot dat ze vanmorgen heel erg stond te flirten toen ze met haar ruin langs de wei liep, dus ze is echt weer heel erg hengstig %) Maar goed dat probeer ik nu als iets positiefs te zien.

Op naar poging 2! (of 3 eigenlijk, aangezien ze de vorige keer 2x geïnsemineerd is := daarom baal ik ook zo want voor mijn gevoel was het wel gelukt, maar helaas).

Morgen neem ik even de tijd om bij te lezen, sorry allemaal!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:05

Sorry, ik was even een klein beetje moe na de tegenvaller met Wainonia deze week. Maar ik heb de moed weer bij elkaar geraapt en we gaan weer door. Vanmorgen eerst met Veronia voor een tweede scan en vanmiddag breng ik Wainonia naar Wielsma inderdaad Tiwi.

Welkom nieuwe mensen en oude bekende nieuwe mensen.

Interessant, dat rhesus-verhaal!

Emita jammer dat het niet is gelukt deze ronde, hopelijk nu wel succes.

AM succes vandaag!

Suffie hopelijk is het nu gelukt!

Piarens jeetje, nog nooit van gehoord maar dat is niet leuk.

Libera ja pff, dure hobby hebben we.

Riv_Q positief blijven hoor!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:11

Success met scannen Muronia!

Jammer Emita... hopelijk deze keer wel raak!