[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:10

Faline , Wat een schatje <3 Volgens mij valt ze ook wel in de smaak bij de kinderen

AM_Horses , Hopen dat ze snel duidelijk hengstig is! Met veulen lijkt mij het inderdaad moeilijk in te schatten

Murosch, Het blijft spannend

xHylkje , Zal je altijd zien op de feestdagen :') ik duim voor je dat het nu pakt!

Evelien__ , Misschien wel beter om haar naar daar te brengen, daar kunnen ze natuurlijk meerdere keren kijken als ze iets verwachten. Ik zal voor je mee duimen op een kazan veulen!

paardje2013, ontzettend knappe hengst <3 <3

Vulina, Balen zeg!!!

Cioccolato , Gefeliciteerd, gelukkig beide gewoon drachtig *\o/*

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:50

Ha ha wonderen zijn de wereld nog niet uit. Afgelopen woensdag Cassio wezen scannen op 16 dgn niet drachtig. Vandaag scannen voor hengstigheid , wat denk je drachtig met een vruchtje van 15 dgn. Dussss
Nou ja drachtig super blij mee

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:53

Bedankt allemaal voor de beterschapswensen :) Ik ga maar weer grazen met haar, want als ze een week van het gras is geweest, kan ze niet zomaar gelijk weer 24/7 ben ik bang.
Aan twee achtervoeten is normaal gesproken bijzonder, maar nu vrij logisch aangezien haar ijzers niet goed zaten. Ik denk vergelijkbaar met als wij op slecht zittende schoenen lopen.

Wat een leuke pony Faline <3

Evelien, ik hoop dat Pony inderdaad zin krijgt van al die knappe mannen om haar heen :)
Ik snap dat je jezelf voor je kop kan slaan, dat heb ik bij Fi ook. Maar het heeft geen zin, je weet het nu :)

Gefeliciteerd Sanne!!

Vulina, dat is balen :(

Wat een gave scan, Cioccolato!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:56

Dat is een leuke verrassing baudyh gefeliciteerd.

Vanaf hoeveel dagen gaat het hartje eigenlijk kloppen? Ik kan dat op internet niet zo goed vinden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:01

Nou ik ben ook even opgelucht voor nu! Beide mooi drachtig in de eerste poging dus heb vroege veulens _O-

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:06

Dat vind je, met een beetje pech, volgend jaar minder grappig :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:15

Ah nee joh. Dat is ook wel te handelen _O-
20 maart en eind april zijn de datums.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:49

Domino is niet af. Follikel zit er nog. Ze is nochtans afgespoten geweest.

Edit: ook gespoeld en wat vuil uit gekomen.
Laatst bijgewerkt door Evelien__ op 07-06-19 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:03

Paardje wat een mooie hengst zeg

Sanne gefeliciteerd heb je gedekt met Dallas wij hebben een jaarling van die hengst en dat is een plaatje ook al zeg ik zelf haha

Morgen weer scannen met Canto hopelijk dan wel goed hengstig en morgen insimineren

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:35

Afbeelding

dit is Nielson onze jaarling van Dallas

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 00:52

Cioccolato.Gefeliciteerd *\o/* super fijn gelijk allebij drachtig!

Sanne. Gefeliciteerd!

Vulina. Nee... Wat enorm balen! Nieuwe poging? Of wordt ze niet hengstig?

Baudyh. Gefeliciteerd! Nu maar hopen dat het vruchtje goed gaat groeien.

Evelien. Ei is nog niet weg. Maar is al gespoeld :? Snap ik even niet...

Yfkelover. Hij is knap! Spannend morgen.

Esmeralda is gescand, er was een mooi folikel. Zondag wordt ze weer gescand. Als ze is geovuleerd, wordt ze nagespoeld. Duimen draaien :Y)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:55

xHylkje, kan me goed voorstellen dat je merrie het er wel mee heeft gehad, maar ja.. er is geen andere manier helaas. Veel succes, ik duim voor je dat het ei dinsdag weg is.

Evelien, wat jammer dat het ei nog niet weg is... Moet ze nu vandaag nogmaals geinsemineerd worden? Moet je weer een reis ervoor maken?

paardje2013 wauw wat een gave hengst is dat!!

Vulina verdikke wat een heen en weer gedoe zeg! Ik heb dat nog nooit zo gehoord. Hoop dat het uiteindelijk toch gewoon gaat lukken voor je.

Cioccolato interessant zeg! Fijn dat ze nog drachtig is. En gefeliciteerd met je tweede merrie!

baudyh dat is een mooie verrassing, gefeliciteerd! Ik hoop dat het blijft plakken.

paardje2013 rond de 24-25 dagen zou het hartje moeten gaan kloppen.

yfkelover succes vandaag!

AM_horses op goed geluk nu!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:43

AMH en Murosch, ik snap er ook geen hol meer van. Onze DA is er een serieus potje van aant maken. :n

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:19

Evelien :(:)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:34

Jeej wat zuur Evelien wat ga je nu doen ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:44

Gek is dat Evelien, ik heb bij Kees ook het idee dat ondanks afspuiten het ei langer is blijven zitten de vorige ronde.
Stalhoudster dacht haar nog hengstig te hebben gezien en ik zei “kan niet, ei is afgespoten”
Resultaat: niet drachtig.

Deze ronde spuiten we niet af maar gaan het met de scan opvolgen. Morgen insemineren en dinsdag ochtend weer scannen.
Hoop dat het dan weer wat warmer is... zo koud ‘s morgens vroeg op het wachtbankje

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:44

Ik weet het niet.. onze haflinger is gisteren door de HH opgehaald om daar te insemineren, hij belde net: sinds 22/05 drachtig! Vruchtje heeft zich naast een cyste genesteld. Die mensen zullen ook wel denken... pff.
Domino weet ik niet. Die moet nu ineens elke 4u oxcytocine krijgen om die baarmoeder proper te krijgen, maar ik zeg het. Niet vol is naar Zangersheide. Dan blijft ze daar maar, dat ze het deftig kunnen doen.

Tiwi: gezellig bankje! Kom er erg graag bijzitten!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:49

Bankje is wel buiten... koud!

Gefeliciteerd met de drachtige Haflinger!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:09

Als ik scans zie snap ik er geen hol van, maar je mag toch hopen dat je naar mensen toe gaat waar je van denkt dat die er verstand van hebben het ook daadwerkelijk hebben..
Frustrerend dat het dan zo niet wil..
Wel gefeliciteerd met de haf!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:25

Evelien gefeliciteerd met de haf. En balen dat de andere er zo'n bende van maakt.

Tiwi hopelijk kan ik vanaf morgen ook plaats nemen op je bankje. Hoe meer mensen hoe warmer het word.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:43

Evelien lijkt een beetje op het verhaal bij Cassio.
HH heeft geïnsemineerd , ei afgespoten daarna niet gecheckt, toen ze thuis kwam was ze nog 1 1/2 dag hensgstig en ik denk dat ze toen drachtig is geworden.
Anders kan het nooit dat ik haar 17 dgn geleden ophaalde en we nu een vruchtje hebben van 15 dgn.

Als je het niet vertrouwd zou ik naar zangersheide rijden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:24

Maar dat kan wel kloppen Baudyh. Gewoonlijk springt een ei op 36 uur na het afspuiten. Als het eerder af is, is dat natuurlijk gegaan.
Enkele keer springt een ei niet na afspuiten, meestal als het niet rijp genoeg was. (Kan sowieso pas bij een ei groter dan 3,5, maar de baarmoeder moet ook meedoen)
Soms is spoelen voor het insemineren ook aan te raden. Als er echt teveel vocht in zit, heeft insemineren geen zin. Die zaadjes 'verdrinken' onmiddellijk. Dus spoelen, oxytocine spuiten, en insemineren. Wel pas na 24u insemineren, anders is de baarmoeder ph vaak nog niet weer op peil. Tenzij gespoeld zonder toevoeging van betadine of antibiotica, dan kan het vrijwel direct.
Elke 4 uur oxytocine is meestal wel erg overdreven. Ze kunnen op de scan zo zien of het vocht eruit is.
Ik heb 1 merrie die spuit ik 1x daags, 2 dagen achter elkaar, na insemineren oxyticine, en 1 dag ervoor.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:47

Vulina schreef:
Maar dat kan wel kloppen Baudyh. Gewoonlijk springt een ei op 36 uur na het afspuiten. Als het eerder af is, is dat natuurlijk gegaan.
Enkele keer springt een ei niet na afspuiten, meestal als het niet rijp genoeg was. (Kan sowieso pas bij een ei groter dan 3,5, maar de baarmoeder moet ook meedoen)
Soms is spoelen voor het insemineren ook aan te raden. Als er echt teveel vocht in zit, heeft insemineren geen zin. Die zaadjes 'verdrinken' onmiddellijk. Dus spoelen, oxytocine spuiten, en insemineren. Wel pas na 24u insemineren, anders is de baarmoeder ph vaak nog niet weer op peil. Tenzij gespoeld zonder toevoeging van betadine of antibiotica, dan kan het vrijwel direct.
Elke 4 uur oxytocine is meestal wel erg overdreven. Ze kunnen op de scan zo zien of het vocht eruit is.
Ik heb 1 merrie die spuit ik 1x daags, 2 dagen achter elkaar, na insemineren oxyticine, en 1 dag ervoor.

Dank je voor de uitleg. Klinkt logisch. Alleen je staat er gewoon raar van te kijken

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:05

Dat begrijp ik! Maar "officieel" gezien, zou je pas 18 dagen na de inseminatie van jou merrie een 15/16 dagen vrucht van je merrie kunnen zien. Want ze kunnen pas bevrucht worden na ei sprong en dat was zeer waarschijnlijk 36 uur na inseminatie :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:19

En dan zie je een vruchtje wat dat zwarte dan is, vruchtwater vooral en dan later ga je een veulentje zien en dat is dan grijzig op de scan. Zo heb ik het me laten vertellen. :D