[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:30

Ja, nouja ze had al die tijd 1 hele kleine cyste en gisteren zag hij 4 cyste achtige dingen zitten. Hij zei ja het kan ook dat ze pas de eisprong had 2 dagen na laatste dekking en dan kunnen we het niet zien. Maar de baarmoeder voelde ook niet drachtig aan.

Ik ga er dus vanuit dat ze niet drachtig is. Mocht ze dit weekend niet hengstig worden moet het arme beest maandag weer gescand.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:47

Kabayo: ik vind het vooral heel interessant om het feit, dat dit weleens de reden kan zijn waarom sommige merries niet drachtig willen worden van een bepaalde hengst en dan bij een andere keuze ineens wel.
Waarom sommige dieren gewoon werkelijk geen interesse hebben in elkaar.

Blaze: super stom :( Geen idee hoe jullie scannen/opvoelen, maar is het een idee om haar een kleine sedatie te geven? Eventueel kan hier ook de confidence EQ gebruikt? Snap je helemaal hoor, ik weet ook niet wat ik zou doen in jouw situatie. Pris kregen we ook niet drachtig van 1 bepaalde hengst, heb haar uiteindelijk wel drachtig gekregen van hem...bleek dat ze een rare eisprong had steeds.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:33

Helpt een praam niet voldoende? Die van ons vond het opvoelen ook altijd verschrikkelijk. Ze kneep ook onwijs. Paar keer met de praam erop en mevrouw zuchtte diep en ging er rustig voor staan. Nu is er niets aan de hand mits ze tussen 2 Schotten in staat, dus een opvoelbox. Wij hebben er zelf 1 gemaakt met pallets, werkt echt super fijn :) wel heel vervelend dat ze zo lastig is met scannen, en dat ze weer niet drachtig is natuurlijk... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:37

Met een praam gaat ze heel erg met haar hoofd links-rechts en omhoog-omlaag tot je die stok tegen je aan hebt gehad.
Sedatie werkt maar heel erg kort bij haar, ze slaat er vaak gewoon doorheen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:57

*\o/* Eerste merrie is hengstig! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:06

Gefeliciteerd woogy!

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:07

Hier vanmorgen weer scan gehad. Bizous heeft 2 mooie eitjes maar nog niet een hengstige baarmoeder omdat er een oud CL zit (waarschijnlijk).

Dus maar weer hengstig gespoten om het oude CL af te spuiten. Waarschijnlijk zaterdag naar de hengst. In de ochtend vroeg scannen.

Woogy wat goed!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:18

Courtjuh wat is CL?

Tenks, ik ben echt heel blij dat ze hengstig is. Zat alweer aan mezelf te twijfelen of alles wel goed ging. En dan ook nog een artikel lezen dat soms paarden gewoon niet bij elkaar passen haha.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:38

Woogy schreef:
Courtjuh wat is CL?

Tenks, ik ben echt heel blij dat ze hengstig is. Zat alweer aan mezelf te twijfelen of alles wel goed ging. En dan ook nog een artikel lezen dat soms paarden gewoon niet bij elkaar passen haha.

Als ik het goed heb begrepen is dat een geovuleerd eitje, wat waarschijnlijk een vruchtje is geweest... Maar die houdt nu dus de echte hengstigheid tegen

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:11

Weet iemand of een drachtige merrie tranquigel mag. Mijn merrie is nog niet drachtig gescand maar iemand vroeg het me en ik was hier wel benieuwd naar.

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:20

Woogy schreef:
Courtjuh wat is CL?

*\o/*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:59

Eef93 schreef:
Weet iemand of een drachtige merrie tranquigel mag. Mijn merrie is nog niet drachtig gescand maar iemand vroeg het me en ik was hier wel benieuwd naar.

Even snel hierop reageren.
Mijn paarden (ook de drachtige dames) krijgen met Oud&Nieuw altijd Tranquigel, schijnt geen kwaad te kunnen, er staat in ieder geval niks over in de bijsluiter. Mijn DA kon het toen (zo'n 4 jaar geleden) niet met zekerheid zeggen, maar ging er ook vanuit dat het geen kwaad kon, en gaf direct aan dat de stress meer kwaad zou doen. Nu krijgen ze al jaren met Oud&Nieuw Tranquigel, drachtig of niet drachtig, nooit problemen.
Ik geef alleen als ze drachtig zijn meestal iets minder dan wanneer ze niet drachtig zijn, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust denk ik :')

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:40

Hier ook wel eens tranquigel gebruikt bij een drachtige merrie. Als het niet hoeft natuurlijk liever niet, maar nog geen nadelige effecten van ondervonden.
Ook een keer verdoofd door de DA het eerste jaar scannen voor we een opvoelbox hadden en ook eens voor de tandarts, dat is heftiger spul dan tranquigel.
Eén keer Confidence EQ gebruikt, maar daar helemaal niets van gemerkt. Dus dat halen we niet nog een keer :+

Blaze, jammer dat ze niet drachtig is en dat jullie het niet nog een keer proberen!
Hier nu in de tweede ronde, maar twijfel wel of ik nog een derde ronde probeer. Wordt dan ook al wat laat + merrie is altijd makkelijk drachtig geweest. Dus misschien dan ook een teken dat het even genoeg is geweest.

Vanmorgen Lies weer gescand. En ze had een mooi beeldvullend ei zei de DA. 6 x 5cm :o Het tweede ei dat ze begin deze week had, was niet gegroeid, dus geen zorgen over een dubbele eisprong. Vanavond nog een keer insemineren.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:01

Hier ook tranquigel gebruikt, mag gewoon. Ook als ze een veulen aan de voet hebben. Voor mijn merrie bij de hoefsmid.. ja daar is de lastige merrie weer

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:02

Courtjuh wat balen! Wel fijn dat de hengstenhouder zo meewerkt. En dat haar veulens tot nu toe wel makkelijk zijn. Ik heb ook voornamelijk op karakter geselecteerd, naast natuurlijk ook wat andere eigenschappen. Zo belangrijk!

Blaze wat rot! Jammer dat je je veulendroom moet opgeven. -O-

Yay woogy! *\o/*

Hier ook 1x confidence gebruikt (bij trailerladen), maar niks van gemerkt.

Hier echt een spannende week! Ik kom net terug van twee dagen Amsterdam, keihard knallen bij de concerten van Pearl Jam in de Ziggo Dome (mijn allerfavorietste live band <3) en ondertussen appen met de hengstenhouder of Witjes niet stiekem hengstig is geworden. Tot nu toe niet! Dus morgen scannen! :):) Zó ontzettend spannend. Met die concerten erbij (beide keren vrijwel vooraan) en dan de pony drachtig zou dit wel een absolute topweek zijn! :oo Ze zou dan trouwens drachtig zijn van de eerste ronde. Vorige week woensdag zouden we scannen en toen zat ze geloof ik op 16 dagen. Dus nu dan op 25.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:13

Barb, dat is een goed te behandelen bacterie, fijn!

Courtjuh, elke merrie heeft tussen de hengstigheid in een cl zitten. De meesten noemen het een geel lichaam. Een cl zit op de plek van het gesprongen ei, totdat het plaats maakt voor een nieuw ei.

Blaze, shhh*iit zeg! Maar he, 3 maak is scheepsrecht!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:16

Hier goed nieuws, Zieox had een mooi embryo gespoeld van Desperado :D Heeeel erg blij mee! Overgezet in de draagmoeder en nu maar weer duimen..

Verder hebben we het Friesje geinsemineerd met Jehannes, die had een zitting rijp ei zitten :)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:38

Spannend Imre, ik gok dat het raak is!

Top Vulina, hopelijk blijft het zitten!
Leuk dat jullie een Friesje hebben staan!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:44

Vulina je bent er druk mee! Gefeliciteerd en hopelijk straks nog eens. ;)

Barb goed dat ze het nu weten en het te behandelen is.

Imre dat klinkt goed,spannend voor het scannen.

Blaze :(:) Jammer dat jullie het niet nog een keer proberen. Wel zorgen dat je zeker bent hoor.

Woogy aan het werk nu!! _/-\o_ :')

Courtjuh hopelijk verloopt alles vlot,tis snel weekend!

Hier gisteren nog eens Draak gedekt en mijn handen hebben het geweten toen de hengst er vanonder wou muizen en de koord door mijn hand gleed. :+
Maar het is gelukt.
1 merrie staat op het punt terug te komen (of niet) maar ik vind hem al op haar reageren dus ik weet het niet goed. Normaal altijd in 1x drachtig deze dus wel balen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:02

Ik heb nog eens zitten denken en volgensmij klopt het verhaal van de veearts niet. Kan een merrie die al zeker meer dan een jaar 1 kleine cyste heeft, ineens binnen 2 weken naar 4 cystes gaan? Hij zei dat hij na 14 dagen wel onderscheid kon maken maar ik twijfel nu ineens. Het kan toch niet dat een merrie in zo een korte tijd zoveel cystes erbij heeft? Zou er dan toch weer een tweeling zitten en 1 cyste erbij? ... :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:34

Kan lekker warm zijn, zo'n touw Pretty!

Ik vind op 14 dagen scannen sowieso erg vroeg. Vaak zien ze gewoon te weinig om iets nuttigs te kunnen zeggen behalve; We kijken over een paar dagen wel weer even..

Barb, we hebben 6 Frieze fokmerries staan :) Zelf dekken we er 1, de rest is van andere eigenaren :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:00

Oh vulina dat klinkt heel positief nu duimen dan.

Draak van een merrie is weer gedekt :') arme cas zeg en je handen.

Gelukkig goed te behandelen barb.

Blaze nou ja begrijp je keuze wel hoor. Alleen heel jammer en cysten komen en gaan ja.
Veertien dagen is wel vroeg maar ze zien toch wel of de baarmoeder drachtig kleurt?
Mijne is gescand op 15 dagen en moesten even wachten op scanapparaat en terwijl da de mest eruit haalde, zei ze al de baarmoeder voelt drachtig dus nu de scan nog. Net als dr pol zeker die kan dit ook heel precies zeggen met zijn handen.

Wat goed een hengstige merrie woogy, nou met insemineren gaat die theorie dan wel niet op hahaha

Farah leuk van het kloppend hartje, doet wat met een mens ook bij het zien, vind ik

Heb men da nog eens naar gevraagd en ab zou geen kwaad kunnen voor de vrucht, al ben ik er zelf ook niet gerust in. Nou ja ze was echt heel ziek en knapt nu na twee dagen ab al heel goed op. Snot is opnieuw waterachtig, ze hoest wel nog maar loopt weer gezellig rond en eet en drinkt goed. Dus dat vruchtje is voor mij nu minder belangrijk als men merrie haar gezondheid op het spel staat. Er heerst ook veel droes. Wedstrijd voor volgende week zondag is afgelast wegens droesrisico. Heel blij mee want met zelf zieke paarden op stal was ik toch niet geweest.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 14-06-18 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:05

Farah, wat fijn dat er een mooi vruchtje met hartje te zien was :)

xPenny, merries kunnen (net als mensen overigens) heel erg last hebben van het bevruchten/innestelen van het eitje. Daar komen die koliekverschijnselen van. Ook buikpijn natuurlijk dan.

Barb, wat fijn dat het nu duidelijk is wat er zit. Fijn dat de VA het in ieder geval positief in ziet :)

Blaze :(:) onwijs balen dat je je droom moet laten gaan

CL, fijn! Mocht ze naar huis vandaag?

Woogy, wat fijn! Nu de tweede nog!

Imre, wat spannend! En wat een toffe week heb je zo achter de rug. Nu duimen dat je merrie ook drachtig is :D

Vulina, duimen! Kan een draagmerrie het ook nog steeds afstoten? Ja zeker?

Pretty, auuwww. Daar zal je mooie plekken aan overgehouden hebben.

Bij mij zei de dierenarts dat ze het al met 11 dagen konden zien, al wilde ze die van mij wel extra scannen na 15 dagen om het toch zeker te weten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:42

Mijn dame heeft t gewoon te goed daar.... ei nog niet gesprongen dus vanavond zouden ze haar nogmaals scannen en insemineren zodat er vers inzit als ze besluit haar ei te laten springen ;)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:49

_O- :') ze vindt het daar geweldig leuk ja nou dat moet goedkomen dan als ze nog eens met vers gaan insemineren.
Duimen draaien