[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wisanda2003

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:25

Ik heb een 4g router en daar 4 ezviz wifi camera's mee verbonden... dat werkt super en het verbruik is minimaal

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 08:35

Baudyh, wat balen dat ze niet drachtig is. En vervelend dat er een cyste lijkt te zitten. In principe horen ze wel gewoon drachtig te kunnen worden met een cyste en zo niet kost het ook niet extreem veel om ze weg te halen.

Retlaw, wat fijn dat het nu in elk geval duidelijk is wat er aan de hand is. Hopelijk is ze volgend jaar mooi snel drachtig.

Knolselder, ik heb een Reolink Go camera. Deze heeft een batterij dus kan zonder stroom (al laat ik m op het stroom zodat ik niet elke 2 dagen hoef te laden). Deze werkt met een telefoon simkaart. De simkaart verzorgt dus het internet.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:47

Wat balen baudyh!

Hier wel eentje dragend van de 3 die we gescant hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:47

Chablis helaas ook niet drachtig. Wel beginnend hengstig en ei van 45mm. Dus we gaan maandag toch maar weer scannen, wie weet nog 1 poginh dit jaar...

Super balen Baudyh, cyste hoeft niet erg te zijn.

Luna gefeliciteerd met de ene dracht.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:15

mirjamalvaro schreef:
Chablis helaas ook niet drachtig. Wel beginnend hengstig en ei van 45mm. Dus we gaan maandag toch maar weer scannen, wie weet nog 1 poginh dit jaar...

Super balen Baudyh, cyste hoeft niet erg te zijn.

Luna gefeliciteerd met de ene dracht.

Wat jammer! Lijk inderdaad een moeilijk jaar te zijn met die temperatuur schommelingen.

Hier is het volgende week scannen op dracht.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:22

Volgende week is laatste week vh seizoen. Dus Chablis startte op 1e dag en eindigd op laatste dag. Knappe merrie. :') (je moet er toch een beetje lol van in zien anders wordt je gek. := )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:58

Ik zal voor je duimen Mirjam!!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:08

Knolselder

Ik heb een 4gcamera. Daar gaat een simkaart in en de mijne is op stroom. Denk dat ze er ook wel zijn op accu.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 23:05

Ik heb een reolink camera met 4g. Dus zoals al genoemd met simkaart.
Daarbij heb ik die met een zonnepaneel en dat werkt prima.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 02:24

Retlaw. Fijn dat er een oorzaak is gevonden. Is ze nu ook dichtgezet?

Knolselder. Ik heb een mifi apparaatje en een gewone wifi camera. Werkt top. Vorig jaar deed ik met een oude telefoon een hotspot maken, werkte ook prima.

Muronia. Elonia loopt één dag voor Rosa. Bij Rosa zie ik al wel een soort buikje. Maar valt nog niet heel erg op.

Luna. Gefeliciteerd. De andere 2 niet drachtig?

Mirjamalvaro. Wat balen. Was chablis de merrie die dit jaar ook geen veulen had? Of ik verwissel haar met je andere merrie. 45mm is al best wat om tot maandag te wachten. Hopelijk groeit dit ei niet zo hard en heb je nog één poging

Over 2 weken laat ik alles nog maar even scannen. Ik hoop dat ze nog netjes drachtig zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:26

Luna gefeliciteerd met de dracht, dat is er in ieder geval 1.

Mirjam wat jammer, nu dan hopen dat de laatste keer scheepsrecht is voor Chablis! Nu heb je ze niet zo dicht op elkaar zitten dan afgelopen jaar.

TJ wat spannend nog even, hopelijk goed nieuws volgende week voor je.

AM ohh jij ziet al iets? Wat leuk! Ik wacht nog even tot september met scannen. Ik ben wel benieuwd en ik vind het ook wel even weer spannend eigenlijk. Hopelijk zit alles nog goed. Eloon haar vruchtje was tot 2x toe moeilijk te vinden, dat zou nu niet meer zo mogen zijn inmiddels.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:27

AM klopt dit jaar ook al geen veulen. Haar eitjes groeien meesral door tot 5.5-6. Maar zelfs al had ze zo'n groot ei hadden we moeten wachten. DHL werkt niet op zaterdag, dus kunnen alleen bestellen van ma t/m do. Of zweedse hengst kiezen, maar daar geen geld meer voor en voor laatste poging ook geen zin in. :')

Uitgerekende datums
27 mei Eliana (kloppend hartje)
17 juni Sterre (dracht gescand)
11 juli Blossom, nog niet drachtig gescand!
18 juli Chablis (als ze nog geinsemineerd wordt en drachtig word)
:=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:03

2 merries waren er hier idd niet dragend gescant al twijfel ik over 1tje, nog steeds niet hengstig en doet heel lelijk. Moest ze hengstig komen dan doe ik een hengstenswitch.
Veulen zou voor op het werk zijn en daar maakt de datum niet echt uit.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:24

Bedankt voor de tips! Heb printscreens gemaakt om ze te onderzoeken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:29

AM, nee ze is niet dichtgezet omdat daar verder geen enkele aanleiding voor is volgens eigen veearts en de kliniek en de hh.
Leuk dat Rosa al een klein bescheiden buikje heeft. Prachtige merrie!

Mirjamalvaro wat balen zeg! Dure aangelegenheid met dat verzenden ja.

Luna gefeliciteerd!

Hier camera's op wifi. Merrieveulen van mijn ouders had enkele weken geleden een eerste premie. Ze overwegen nog een keer terugdekken bij dezelfde hengst, lijkt een keigave combi. Oudere broertje heb ik ook.

Merrie is nu drachtig van Menso, jonge, pas goedgekeurde hengst, ook interessant.

Mijn hengst:
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:39

mirjam: wat enorm balen, hopelijk gaat het toch nog lukken

luna: gefeliciteerd met je drachtige dame. Hopelijk is de andere toch ook wel drachtig

AM: al een kleine buikje bij Rosa, het begin is er

Retlaw: knap paard.

Hier camera's op WIFI

Cwp03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:51

Dag iedereen,

ik heb net mijn eerste fokmerrie gekocht, ze is al drachtig. Nu vroeg ik mij af wat ik juist allemaal moet krijgen van de voorlopige eigenaar qua papieren. Uiteraard het paspoort van de merrie, het bewijs van de dek en de scans van de dracht, maar zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Het is mijn eerste keer, dus spannend! :D

Ook zou ik mij nog wat verder willen informeren. Om de hoeveel tijd is een scan nodig? Zijn er nog andere onderzoeken nodig? Beste keuze qua eten, hoeveel, gras/hooi, supplement,.. Gewoonweg eigenlijk de gehele checklist over hoe om te gaan met een drachtige merrie. De meeste zaken weet ik al of kan ik wel onderhoren bij de DA maar ik zou dit graag eens van andere fokkers horen :).

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:55

mirtevh001 schreef:
Dag iedereen,

ik heb net mijn eerste fokmerrie gekocht, ze is al drachtig. Nu vroeg ik mij af wat ik juist allemaal moet krijgen van de voorlopige eigenaar qua papieren. Uiteraard het paspoort van de merrie, het bewijs van de dek en de scans van de dracht, maar zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Het is mijn eerste keer, dus spannend! :D

Ook zou ik mij nog wat verder willen informeren. Om de hoeveel tijd is een scan nodig? Zijn er nog andere onderzoeken nodig? Beste keuze qua eten, hoeveel, gras/hooi, supplement,.. Gewoonweg eigenlijk de gehele checklist over hoe om te gaan met een drachtige merrie. De meeste zaken weet ik al of kan ik wel onderhoren bij de DA maar ik zou dit graag eens van andere fokkers horen :).

Welkom!
In welk stamboek is je paard ingeschreven? Ik denk namelijk dat het proces per stamboek kan verschillen betreft het aanmelden van het veulen tzt.

Afhankelijk van hoe ver ze is, wordt er in deze tijd alleen nog een keer gescand in september voor gust. Anders scan je rond de 18 dagen, 30 dagen en daarna verschilt per persoon.

Ik voer vanaf 8 maanden mijn merries pas bij. Ze gaat dan over van normale biks op merriebrok. Ook krijgt ze meer hooi. Ik voer geen andere dingen bij. Veel andere informatie kan je ook al vinden in de openingspost:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:08

Ik hoef niks extra's te ontvangen bij een drachtige merrie. Allemaal online geregistreerd. De vorige eigenaar is normaliter ook nog de fokker van komend veulen.

Ik scan eind september nog eens. Das prima als je nu hebt gekocht.

Kwalitatief goed voer. Dus geen arm ruwvoer. Tenzij je een dikke pony hebt, koudbloed, oid.
Vanaf de kaatste 3 maanden meer eiwitten bijvoeren dmv merrie brok of musli.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:21

Diantha is definitief niet drachtig. Dat wat een cyste Leek is weg dus waarschijnlijk een afstervend vruchtje.
Maar en dat is ook weer raar ook totaal niet hengstig.
We proberen het ook niet weer dit jaar.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:39

mirtevh : Welkom en wat leuk je eerste eigen fokmerrie. Heb je foto's van de combinatie?
Bij maand of 8/9 begin ik rustig met opbouwen van merriebrok. Verder staan ze hier volledig op voordroog en vanaf weideseizoen rustig aan op de weide. En ze krijgen een handje vitaminebrok.

retlaw: wat een mooi dier al om ze te zien.
vervelend van de bacterie zeg , Hopelijk dan volgend jaar met een schone lei goed beginnen.

luna2006 , 4 van de 5 drachtig is wel mooi :D

baudyh , wat jammer van diantha , zit niet mee dit jaar.

magic_lover , gefeliciteerd met de dracht.

Kwa vaccineren , ze gaan hier altijd allemaal in januari , ze worden eigenlijk niet nog op ander tijdstip gevaccineerd.

sharonindezz : IK hoorde het hier ook van de dierenarts dat het dit jaar moeilijker ging dan voorgaande jaren.

juval vervelend die HB , Hier ook HB gehad ondanks dracht. Voor meer ervaring daarmee stuur gerust een pb. :j

zaquira , die is al mooi stukje op weg al

ponytante , hier zeker niet de eerste keer maar het is altijd weer spannend en leuk om alles mee te maken hoor :j En nog zijn er dingen dat je denkt ehh hoe ging dit ook alweer of dit ?

Muronia , Gosh die gaat ook al hard , ze ziet er goed uit trouwens.

pomski , fijn dat de scan op 41 dagen ook goed was. Nu wachten *\o/*

Verder zie ik al een heleboel drachtige merrie's met buikjes van al het lekkere eten.

Hier afgelopen maandag gescand op 32 dagen en dat zag er heel goed uit *\o/*

Afbeelding

Beide drachtige dames met de huidige veulens. <3
De achterste dame is daar 36 dagen de voorste is dag 73
Indian zou 335 dagen zijn op 28 april en Hailey is 335 dagen op 03 juni
Laatst bijgewerkt door Toushie op 11-08-24 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:40

wat jammer baudyH, :(

Hier gisteren de merrie een ongelukje gehad in de wei, die heeft een gat in der been, we hebben vochtafdrijvers gekregen, en die moest ik gisteren 2 zakjes geven, en dan nog 3 dagen 1 zakje, alleen zat ik net te googelen, en blijkt dat dat spul schadelijk kan zijn voor de vrucht, iemand daar ervaring mee? Schrik me helemaal de klote :( heb tegen de dierenarts duidelijk gezegd dat ze dragend is, en was geen probleem zei ze

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:53

SharonIndezz schreef:

Hier gisteren de merrie een ongelukje gehad in de wei, die heeft een gat in der been, we hebben vochtafdrijvers gekregen, en die moest ik gisteren 2 zakjes geven, en dan nog 3 dagen 1 zakje, alleen zat ik net te googelen, en blijkt dat dat spul schadelijk kan zijn voor de vrucht, iemand daar ervaring mee? Schrik me helemaal de klote :( heb tegen de dierenarts duidelijk gezegd dat ze dragend is, en was geen probleem zei ze

Wat heb je gekregen ?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:55

Toushie schreef:
SharonIndezz schreef:

Wat heb je gekregen ?

Oedex

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:00

Volgens mij heeft dat te maken dat het een cortesteroide is. Ik durf niet zeker te zijn. Maar ik zal je da er gewoon nog over bellen al is het zondag. En het kan wel eens dat het voor nu in de dracht nog geen groot risico is maar later wel.