[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:19

Mijn merrie was een aantal jaar terug ook vuil. Drie verschillende bacteriën zelfs. Ze is drie dagen gespoeld. Kon nog wel in dezelfde cyclus naar de hengst, maar dat heeft niet gepakt. De cyclus erna wel. Gelukkig, want was al drie jaar verder al met al...

Gefeliciteerd voor de drachtige. Succes voor degene waarbij het niet gelukt is. Balen dat ze niet drachtig waren. Maar seizoen is nog niet voorbij. Ik kan hopelijk volgende week starten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:39

baudyh schreef:
Hee Gaudi, die staat bij Wim Cazimier toch?. Leuk!

Ja klopt! Had de dekking eigenlijk voor vorig jaar al gekocht, maar door omstandigheden nu dus pas gebruikt... Gaudi heeft vorig jaar meer dan 100 merries gedekt, dat is echt enorm veel voor hier! <3
Zie ook al allemaal mooie nakomelingen geboren worden <3

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:40

Gefeliciteerd iedereen met de nieuwe drachten. Hopelijk voorloopt het voorspoedig.

Jammer Muronia en Charmfaith. :o

Hier is het bloedei definitief weg *\o/* er zat een ei van 3 cm. Verder nog niet echt hengstig. Donderdag weer scannen.

Balou_lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:44

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Wow Kyrkelover wat ontzettend prut! Ik hoop dat de hengst de volgende cyclus weer ok is...

Wauw, wat zal je raar hebben staan kijken toen je merkte dat je spullen weg waren... kan daar zo boos om worden... je blijft met je tengels van andermans spullen af!!

Kate is weer veilig thuis! <3 ik heb dr best wel gemist... m’n draak <3 De kudde was ook blij om haar weer te zien!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:53

Mijn combi stel ik nu ook maar alvast voor;
Heavenlysmile’s Kate
Afbeelding
X
Fizz Silver Fame
Afbeelding

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:57

Yeah simpie94 dat is nog eens goed nieuws !!

Wat een ontzettend knappe combi balou <3

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:00

Ik wil ook zoooo graag (net als iedereen hier :D ) dat t lukt! Kan al eindeloos weg dromen bij dit eventuele veulen <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:04

Libera schreef:
baudyh schreef:
Hee Gaudi, die staat bij Wim Cazimier toch?. Leuk!

Ja klopt! Had de dekking eigenlijk voor vorig jaar al gekocht, maar door omstandigheden nu dus pas gebruikt... Gaudi heeft vorig jaar meer dan 100 merries gedekt, dat is echt enorm veel voor hier! <3

Ja leuke hengst, jammer dat hij zo ver weg staat.
Ook Jaleet vind ik leuk. Als je Wim ziet doe hem de groeten. Onze merrie is nu net drachtig gescand van Atleet. Die had Wim toen hij nog in Nederland woonde.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:14

Dubbel spannend morgen suffie!

Welkom Shari!

Baudyh, gefeliciteerd!!

CF, wat balen :(:) hopelijk kan je snel aan de volgende ronde beginnen.

Riv, ga je op zondag scannen? Dat worden spannende dagen voor je...

Wat fijn simpie! Eindelijk bijna beginnen!!

Mooie combi Balou!
Ja echt hè.. nu al dromen over je perfecte veulentje van volgend jaar. Ik ken het :D

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:31

Zeker balen cynthia we gingen mooi redelijk te gelijk op. >;) nouja volgende ronde beter hopelijk blijf jouw kleine lekker zitten !

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:56

Mooie combi Balou, zijn het cobs?

Simpie fijn dat dst verrekte bloedei eindelijk weg is! Op naar een mooi normaal ei.

Welkom Shari. Ik weet niet zo veel over rhesus, enkel dat het met het bloed te maken heeft. Maakt de hengstenkeuze dan ook nog uit?

RivQ nog even op het wachtbankje. Hopen op goed nieuws na het weekend.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:06

baudyh schreef:
Libera schreef:

Ja leuke hengst, jammer dat hij zo ver weg staat.
Ook Jaleet vind ik leuk. Als je Wim ziet doe hem de groeten. Onze merrie is nu net drachtig gescand van Atleet. Die had Wim toen hij nog in Nederland woonde.

Haha nou ik zal hem niet zien, want hij zit aan de andere kant van het land op een uur of 5 vliegen :D
Jaleet is inderdaad ook mooi, maar voor dressuur minder handig denk ik :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:52

Hier ook nog mensen wakker zie ik.
Hier ook avond/nachtwerk, een andere hengst uitzoeken.
Ik wilde eigenlijk een ronde overslaan om te wachten tot de hengst weer beschikbaar was, maar nadat ik bericht terug kreeg van hengstenstation dat ze ook niet wisten of hij over een week of 3 weer beschikbaar is...
Ik denk dat het nu Dating Point AT wordt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:56

Tiwi. Nog heel veel sterkte

Libera mooie combi

Shari_becker. Welkom. Lijkt me ook spannend met rhesus, maar fijn dat dit bekend is

Baudyh. *\o/* wat super! Gaat een stuk beter als afgelopen jaar

Charmfaith. Balen, nieuwe ronde nieuwe kansen
Ik hoor altijd verschillende meningen over veulen hengstigheid.
Mijn merries zijn er tot nu toe niet drachtig op geworden.

Floripori. Wat enorm vervelend dit

Kyrkelover. Nee meen je niet, wat een pech. Gelukkig is er nog een uitwijking mogelijk naar andere hengst

Muronia. Lijkt me goed plan, stel dat er een bacterie uitkomt wat vaker gespoeld moet kan dit altijd nog en kan er gekeken worden of het zin heeft om op dat moment te dekken

Wild Thing heb ik vanavond geinsemineerd, woensdag kijken of ei af is. Ook gaan we dan gelijk didi scannen op hartslag.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:34

_cheyenne_ schreef:
Mooie combi Balou, zijn het cobs?.

Kate is idd een cob! Fizz is 3/4 Arabier.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:36

Balou_lover. Sorry je post was eraf gevallen. Mooie combi. Bij een kennis van mij is er afgelopen week een cremello merrie veulen geboren van Fizz. Echt een poppetje <3

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:37

Kyrkelover wat balen date hh niet wist of de hengst op tijd ok zou zijn! Maar wel fijn dat je een andere keus hebt kunnen maken! Nu duimen dat alles voorspoedig loopt!

Dubbel spannend AM

Yesss simpie! Bloedei eindelijk weg!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:40

AM_Horses schreef:
Balou_lover. Sorry je post was eraf gevallen. Mooie combi. Bij een kennis van mij is er afgelopen week een cremello merrie veulen geboren van Fizz. Echt een poppetje <3

Ooohw ik wil ooook!! Ik had voorheen nooit echt dat T mij uitmaakte wat t werd, maar aangezien wij een abonnement op hengstveulens hebben hoop ik daarom nu toch echt een keer op een merrie ;) :D En dan graag een mooie valk versie (of dubbel verdund omdat het nog niet 100% zeker is of Kate smokey black is...)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 01:05

Hier is de veearts net weg! Morgenochtend moet ik het ei afspuiten en dan komt hij woensdag ochtend terug om te insemineren! *\o/*

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:14

_cheyenne_ schreef:
Mooie combi Balou, zijn het cobs?

Simpie fijn dat dst verrekte bloedei eindelijk weg is! Op naar een mooi normaal ei.

Welkom Shari. Ik weet niet zo veel over rhesus, enkel dat het met het bloed te maken heeft. Maakt de hengstenkeuze dan ook nog uit?

RivQ nog even op het wachtbankje. Hopen op goed nieuws na het weekend.

Volgens onderzoek zou je het moeten kunnen ontwijken met uitgebreid bloedonderzoek en dat beide ouders dan dezelfde bloedgroep hebben, echter wordt dat onderzoek tegenwoordig niet meer standaard gedaan bij de hengsten en zou je keuze dan ook wel heel erg beperkt worden.

Dus nu is het gewoon eerste 3 dagen ongeveer om de 2 uur met de fles voeden en de merrie melken, dan de melk van de merrie testen en als dat goed is kan het veulen gewoon weer bij de merrie drinken :) moet je dus wel een merrie hebben die dat allemaal toelaat maar die van mij is super mensgericht en heel makkelijk anders was het niet te doen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:17

CharmFaith schreef:
Zeker balen cynthia we gingen mooi redelijk te gelijk op. >;) nouja volgende ronde beter hopelijk blijf jouw kleine lekker zitten !

Ja, nu kunnen we niet gezellig samen waken :(

Verstandige keus om dat over te stappen, kyrkelover. Hopelijk kan je de hengst dan volgend jaar weer gebruiken.

Spannende dag voor jou dus morgen, AM..

Balou_lover schreef:
AM_Horses schreef:

Ooohw ik wil ooook!! Ik had voorheen nooit echt dat T mij uitmaakte wat t werd, maar aangezien wij een abonnement op hengstveulens hebben hoop ik daarom nu toch echt een keer op een merrie ;) :D En dan graag een mooie valk versie (of dubbel verdund omdat het nog niet 100% zeker is of Kate smokey black is...)

Ik herken je merriewens :) Dais gaf wel braaf merries, maar Fi heeft een 100% hengstscore tot nu toe :)
Wel extra spannend dat je niet weet of Kate SB is, leuk :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:02

Allereerst gefeliciteerd met alle drachtige merries!
En succes alle wachters en alle mensen die een nieuwe ronde in gaan, ik duim voor jullie dat alles zo snel mogelijk goed gaat met alle kleine blubjes!

Ik lees vanaf het begin al mee in het topic maar aangezien ons veulen nog geboren moest worden in DBP 2020 had ik besloten nog niet actief mee te gaan kletsen tot we zelf weer in de molen zouden gaan :)

Dus bij deze wil me graag weer mee doen in het 2021 topic :) Na 2019 en 2020 vind ik het toch wel heel fijn om mee te kunnen lezen en ervaringen op te doen van alle veulens die geboren worden!

In 2019 heeft onze gelderse merrie Daisy ons een prachtig hengstveulentje van WV Saron gegeven, Appie, en in 2020 heeft onze (nieuwe) gelderse merrie Zilverling-Mirna ons een heel gaaf hengstveulentje van Kilian gegeven, Driek. Voor 2021 hebben we besloten om Zilverling opnieuw te laten dekken. Omdat ze aan de nageboorte was blijven staan en gespoeld moest worden, hebben we in overleg met de dierenarts besloten de veulenhengstigheid over te slaan en hengstig te spuiten op dag 19 na de geboorte. Dat is afgelopen zondag gebeurt dus als alles goed gaat daarbinnen kunnen we aankomend weekend insemineren :)

We hebben de onderstaande combinatie bedacht:

Gelderse merrie Zilverling-Mirna (keur sport v. Parcival x Ahoy)
Afbeelding

Spielberg (Sunny Boy x Rossier)
Afbeelding

We hebben voor deze combinatie gekozen omdat we graag willen dekken met een bewezen hengst waarvan al bekend is wat hij doorgeeft aan zijn nakomelingen. We willen namelijk niet inleveren op karakter (mama Zilver is echt een gouden paardje met een super werkkarakter) en de sterke gangen van moeder graag behouden. Daarnaast hebben we ook gekeken naar een dressuurhengst die net wat meer body heeft en maat doorgeeft zodat het veulen toch een gelderse opdruk behoud voor deze fokrichting. Zilver heeft zeker genoeg massa maar is wel een beetje aan de kleine kant. Bewust geen gelderse hengst omdat zilver zelf qua body al een tank is, we zijn bang dat het dan teveel van het goede gaat worden. Daarnaast wordt het met Koss en Ahoy op haar papier ook lastig binnen deze hengstenkeuze haha!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:19

Wat balen Kyrkelover! Welke hengst had je uitgezocht? Dating Point is wel ook een hele gave! Wilde eigenlijk ook graag een AT hengst gebruiken, maar verzenden naar buitenland was geen optie... Dus nu voor een andere pony die wel op een EU station staat.

Sparky, leuke combinatie! Spielberg geeft vaak wel echt heel fijne nakomelingen!

Libera, spuit je zelf het ei weg? Dacht even hoezo midden in de nacht dierenarts, maar je woont aan de andere kant van de wereld haha!

AM_horses, spannend hopelijk een mooi kloppend hartje en een ei dat weg is. :))

Hier worden waarschijnlijk allebei de merries donderdag geinsemineerd! Verwacht wel dat ze het ei gaan afspuiten bij allebei, want zaterdag kunnen ze niet insemineren, alleen dinsdag tot en met vrijdag... Wel lastig zo. :=
Maar hopelijk lukt het meteen in één keer en allebei tegelijk zou ook perfect zijn!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:35

Oh libera ik dacht dat je in de buurt woonde. Nee dan word het lastig.

Mooie combi sparky

Ja AM het gaat een stuk beter dan vorig jaar. Die 2 die vorig jaar gust waren gebleven zijn nu in 1 x drachtig. En de tuigpaard merrie in 2 x.
Nu hopen dat de laatste ook nog wil. Maar daar moet eerst nog een veulen uit.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:09

Toch niet hengstig hier , speciale merrie heb ik toch hoor ! Ze heeft een mid cycle Ovulation .
Dus een eisprong in het midden van haar cyclus zonder hengstig te zijn .

Verder zag alles er wel prima uit , dus als ze nu volgende keer gewoon mooi hengstig word zou er geen reden mogen zijn dat ze niet drachtig Word. 6 juni opnieuw scannen.