[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:18

Nou carmuh dat schiet wel op. Hopelijk heel snel een spring in het veld erbij.

Temperatuur heb ik ook nog nooit gedaan. Maar wie weet ga ik dat ook eens uitproberen bij mijn goedzakje. Het schijnt dat de temp. daalt voor de geboorte dus als je al een langere periode temperatuurt zal het net als de melkstrips vast een indicatie geven...

Gaya is uitgerekend op 1 juni met 340 dagen dracht. Dus ze loopt om een nabij een weekje voor op bucks van Linda en ongeveer gelijk met lady van kabayo.

edit: 268 dagen is ze vandaag.

BusyMissy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:26

Er is in Gent een onderzoek gedaan naar het voorspellen van de partus bij merries. Daar is uitgekomen dat je vaak vals positieve resultaten krijgt, behalve tot 2 a 3 uur vóór de bevalling inzet, dan was de temparatuur bij alle merries gedaald.
Voor de geïnteresseerden http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:35

BusyMissy schreef:
Er is in Gent een onderzoek gedaan naar het voorspellen van de partus bij merries. Daar is uitgekomen dat je vaak vals positieve resultaten krijgt, behalve tot 2 a 3 uur vóór de bevalling inzet, dan was de temparatuur bij alle merries gedaald.
Voor de geïnteresseerden http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/1 ... 001_AC.pdf

Inderdaad, die resultaten herinnerde ik me ook.

Ik temperatuur niet hier en ben het evenmin van plan.

Deze keer wel melktests gekocht, dus dat ga ik dit jaar wel proberen te gebruiken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:45

temperatuur bij Harmony was 2.5 uur voor de geboorte nog hetzelfde als alle voorgaande dagen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:01

Hier staan er een aantal op springen hihi.
Yara en Rheena houden het nog rustig, Auke is al een paar dagen onrustig en Viyenna zou vandaag moeten bevallen maar is ook nog redelijk rustig. Ik had verwacht dat Auke afgelopen nacht aan de beurt zou zijn maar ze laat ons nog wat wachten :D
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:11

Wauw manueeltje, wat een knapperd <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:18

Poe, paar dagen niet online en hups, 3 babies in het topic! Gefeliciteerd Woogy, mijnlieverd en Manueeltje!

En nog meer die op knappen staan, spannend!

Ook weer een paar laatkomers erbij, leuk, dan ben ik niet de enige die pas in juni veulens verwacht :+

Heb braaf bijgelezen verder, maar ben een beetje afgedraaid na 2 dagen vergaderen. Morgen gelukkig vrij, kan ik nog een ritje doen met de dikke dames met een beetje geluk, hoewel mijn rug een beetje aan barrels is (en twee dagen zitten helpt dan ook niet erg mee). Daar mag donderdag de fysio naar kijken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:21

Ik verwacht juni ook nog een veulen, tegelijk met die van een merrie die hier staat om te veulenen. Ik heb ze dit jaar telkens 2 bij 2 staan :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:35

Zeer knap getekend veulen Manueeltje.

Interessant die temperatuur en melkmetingen. Wat ervaren jullie als het meest betrouwbaar? Heb nog geen idee wat ik wil gaan doen straks..

Granouk jij moet toch binnenkort met babyfotos kunnen komen! Ik heb samen met mijn zus ooit een trekpaardveulen gekocht, ze zijn al zo groot maar niet minder schattig :)

Ah vulina dan kunnen we elkaar mooi wakker houden :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:02

ik weet alleen dat de temperatuur zakt tussen 24 en 12 uur voor de geboorte en dat is eigenlijk een keihard voorteken. Belangrijk is dan wel de basistemperatuur te weten van de merrie. Ze zijn in eerste instantie stabiel, dan 's morgens wat koeler 's avonds wat warmer en dan ineens koeler op de dag.
Nou opperde iemand, dat bij honden de temperatuur vlak voor de bevalling weer omhoog gaat, hoe dat met paarden zit weet ik niet.

Super schattig, merrietje op m'n werk(1 van m'n favorietjes) heeft de hele dag gehinnikt naar me als ze me zag. Ik schat in dat ze de veulengeur aan mij rook. Dier heeft vorig jaar zelf ook een baby gehad dus herkende het waarschijnlijk meteen.

Pris doet het prima, is erg voorzichtig met hem. Kaz heeft wat poepproblemen en heeft zijn eerste klysma al gehad :Y) Wel blij dat we het nu vlugger konden herkennen na onze ervaringen met Mas vorig jaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:05

Wat een schatje. Is met hengsten vaak lastig die darmpek, ik geef ook standaard een klysmaatje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:07

Standaard vind ik wat overdreven zelf, onze eerste hengst had er geen last van. Kereltje van de buren wat zaterdag avond geboren is, had er geen last van. Dan kijk ik het liever even aan voor ik ga bemoeien met ze.
Maar ieder z'n ding :)

Het is een stok eigenwijze boef

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:12

Ahh wat een schatje woogy!

Ml waar blijven jou foto's :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:22

Woogy, bedankt voor de uitleg. En wat een onwijs schattig en knap koppie heeft hij zeg!!!
Lekker uitgevouwen al hoor.

Standaard klysma Lijkt mij ietwat overdreven, bij mijn hengstje twee jaar geleden kwam darmpek er gewoon heel vlug af gelukkig.

ML, ja dustinlover zei het al; waar blijven jouw foto's??

Hier PH nog 5.5, geler gaat het denk ik niet worden
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:26

Jupi! We want more, we want more!! :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:33

:') nope geler gaat het echt niet worden, je zou toch echt denken dat het wel moet deze nacht met die waarden :D

wat een schattie woogy <3

hengstjes hebben er inderdaad meer moeite mee dan merrie's, eigenaardig wel

hier de dames ook even gespot, weerom vuil waarvoor mijn excuses maar Flo is echt onbegonnen werk, en nu dat mijn rechterhand maar 50procent is :P
gelukkig voor mij is het niet erfelijk _O-
onder de modder blinkt ze als een spiegel :Y)

Afbeelding

hoezo dik? ik? ja Elsa en straks moet ik er de andere kant een kontergewicht aanhangen of je valt om :=

Afbeelding

uier na dagje buitenlopen, nog niks spannends dus

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:41

Weetje Fotsy... die van mij zijn vaak ook gepaneerd. Alleen maar een teken dat ze lekker vaak buiten zijn ;) dus ik zie het als iets positiefs :j
Ze zien er super goed uit!! Elsa is wel flink aan het worden :') hihi

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:07

bedankt Linda, ik weet het maar soms word ik er een beetje moedeloos van, maar ik denk dat ik het weet, Flo is geen paard, geen varken nee een Kameleon, die passen zich toch ook aan, aan het kleur van de grond waar ze op zitten :P clever girl ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:08

Fotsy, ze zijn prachtig. Hoe is het met je hand?
korte nacht dan maar Linda!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:10

Granoek; wat een mooi overzichtelijk lijstje! Zo werkten wij vroeger ook met de koeien, kon je lekker afstrepen. Er staan nog aardig wat merries te springen, leuk hoor!

Linda; mooi kleurtje dat geel :') Je zou toch denken dat ze straks/vannacht moet gaan.

ML; ik wil ook foto's zien van jouw prachtig getekende man *\o/*

Woogy; mooi mannetje hoor. Ik heb nu 3 hengstveulens gehad, maar ook hier geen problemen met darmpek gelukkig. Blijft hij bruin of gaat hij schimmelen?

Fotsy; zo te zien heb je een echte valk als camouflage paard :+ :+ Elsa is lekker rond, maar Flo ziet er ook goed uit!
Ben je nog met je hand naar de dokter geweest?

Manueeltje, welkom! Wat een prachtig getekend veulen, die herken je later uit duizenden.

Ibbel; een paar dagen niet online, dan heb je heel wat te lezen gehad. Ze/we gaan hier echt snel, al weer dik in de 70 pagina's. Dat is voor een normaal mens toch niet bij te houden :=

Crines; woon je inmiddels al in je nieuwe huisje of is dat nog een bouwproject. Je zult het vast ergens een keer geschreven hebben, maar we hebben elkaar natuurlijk al lang niet gesproken. Hoe gaat het met je jaarlingen?

Stal HD; je bent dus niet de enige met een wat later veulen. Je zult zien dat zich tegen die tijd vanzelf weer mensen aanmelden hier om mee te kletsen en de "oude garde" blijft vaak ook wel hangen om over hun jonge grut te blijven kletsen en ervaringen te delen.

Carmuh; dat ziet er goed uit, spannend en waakse vanavond/vannacht!

Lady ziet er goed uit Kabayo, aan de buitenkant kun je niet zien dat ze zich niet goed heeft gevoeld.

Mooi kleurtje heeft Fjóla zeg, echt peper en zout :j Hoofdje kun je nog wel zien dat ze donker was in de winter.

Oeh Faline, dat zijn minder leuke berichten. Hopelijk valt het dit keer mee. Ik weet nog dat mijn eerste veulen hier midden in de bouwput is geboren, overal werklui, radio's aan, auto's af en aan en de merrie ging er rustig bij liggen om haar veulen te krijgen. Gaf een hoop bekijks bij al die stadse jochies :=

Hier een merrie die het zat is, staat alleen nog maar te staan in een hoekje :(:) Uier is bomvol en PH tussen de 5,5 en 6. Vandaag 340 dagen, dus vanaf morgen gaan we optellen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:18

Nou suffie mt die ph moet het toch wel snel komen!

Fotsy elsa is dik!

Spook uier zaterdag:

Afbeelding

Uier vandaag
Afbeelding

Wel iets vooruit gang maar nog niet genoeg.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:20

Woogy, gefeliciteerd!! Even schrikken lijkt mij, maar gelukkig een mooi en gezond veulen!

Mijnlieverd gefeliciteerd en wat een machtig mooie tekening!!

Manueeltje ook gefeliciteerd en wauw heel apart die aftekeningen!! :wow:

Ik zie ook graag gepaneerde paarden! (als ze er zo goed uitzien) Ook leuk als ze een keer helemaal opgepoetst zijn, maar ik heb bij de pension zelfs wel eens meegemaakt dat paarden niet naar buiten mochten, want dan werden ze "vies"... %)
Gaat het al beter met je hand Fotsy? Ik heb in november mijn hand tegen een balk geslagen, er is toen een bultje opgekomen en ik heb er nog steeds last van.. gaat nu gelukkig wel een stuk beter, maar is erg lastig.

Zelf nog nooit meegemaakt dat de darmpek er niet goed af kwam, maar dankzij dit topic besef ik wel dat het opletten is en je niet te snel moet denken dat alles er af is gekomen.

Ik mis wel een beetje foto's van de ondertussen al wat oudere veulens, ik ben benieuwd hoe ze na een paar weken zijn enzo!!

Weet iemand of een paard zoals een mens bij geboorte zuurstofgebrek kan oplopen en daardoor hersenbeschadiging? Ik heb een paard die is, ahum, een beetje anders dan de andere en wij vroegen ons af of daar meer over bekend is, weet iemand dat toevallig? :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:26

Mooie speentjes heeft Spook :j

Uier is er wel klaar voor, inhoud is echt honingdik en plakkerig; Dit was toen ik haar vanavond binnen haalde na een dagje weidegang.

Afbeelding

SparklingApp; dat kan inderdaad. Ik ben een veulen verloren nadat het achterwaarts is geboren. Komt niet vaak voor en gelukkig waren wij erbij. Geholpen met de bevalling, maar omdat de billen het eerste komen knapt de navelstreng veel eerder af of komt klem te zitten. Woestein was 2 dagen een vrolijk veulen, maar de 3e dag was hij nog maar een schaduw. Hij is toen overgebracht naar de veulenbrigade van Utrecht, waar hij na grondig onderzoek is ingeslapen. Sectie wees uit dat hij zuurstoftekort heeft opgelopen en dat hij nooit normaal zou ontwikkelen, daarvoor waren de beschadigingen te groot.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:30

speentjes moeten nog wat ploffen bij spookje

ja he, Elsa heeft ineens een groeispurt gemaakt met haar buik

suffie en ze blinken ook dus ziet er veelbelovend uit, go go

sparlkingapp ik dacht wel dat dit kon ja, dummy paard

mijn hand is al minder gezwollen, het doet op zich niet echt pijn als ik het maar stil hou, maar dan is het erna natuurlijk nog slechter als ik mijn vingers wel wil bewegen natuurlijk, alles trekt tegen en singelen, deze nacht zelfs twee keer wakker geworden omdat een paar vingers aan het slapen waren :') heel vervelend gevoel, zou volgens dokter weg moeten gaan na de medicatie maar jonge jonge het zijn grote pillen :=
oeie sparklingapp jij ook gehad, vervelend vooral, is ook mijn goed hand

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:35

Heeft niemand hier met hele grote of hele kleine paarden soms bij de foto's van de uiers het idee 'das toch niet zo groot' of 'die is wel heuuulll groot' terwijl het eigenlijk 'normale' uiers zijn? :=
Als je enkel uier ziet zonder het paard er bij is het zo uit proportie, ik krijg dan altijd een heel verkeerd, grappig beeld :D