[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:04

en als de gedekte merrie homozygoot vos is?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:39

Dan is het veulen genetisch Ee, E is zwart en e is vos. Toont dus als zwart, want zwart is dominant.

http://paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=203723

Merrie is homozygoot vos en agouti en is gedekt met zwarte of bruine hengsten. Heeft alleen maar bruine veulens gekregen. Als ze met een voshengt was gedekt had ze een vos veulen gekregen 100% zeker.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:48

Afgezien van 'toevoegingen' (zoals Agouti(=>maakt van zwart bruin), bont, schimmel, verdunning etc.) Heeft elk paard als basis EE (homozygoot zwart), Ee (heterozygoot, dus zwart en vosfactor, maar toont als zwart) of ee (twee keer vosfactor, dus toont als vos en geeft altijd vosfactor door aan veulen). Een veulen krijgt één gen van papa mee en één van mama en heeft zo zelf weer voor elke eigenschap 2 genen. Als een hengst geen vosnakomelingen kan geven, dan is hij EE (als hij hierbij één of twee Agouti (A) genen heeft, toont hij bruin) en als de merrie vos is, is ze ee (altijd homozygoot, nooit dominant). Ze zal dus altijd vos doorgeven (kan ook agouti doorgeven, maar toont niet op vos), maar in combinatie met een homozygoot zwarte hengst (EE) zullen haar veulens nooit vos tonen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:21

Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg! Nu ben ik weer mee! :D

Hoe is het met je Diane? Al wat minder beurs?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:51

Pfoe, ingewikkeld als die kleuren. :D Ik zie vanzelf wel wat eruit komt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:05

Awel Evelien, die instelling heb ik ook! Ik word graag verrast! :D

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 17:50

Ohw wat leuk Bimmetje!! Izzie heet officieel Bailey van de Breedeweg, maar dat paste niet bij ons, dus vandaar Izzie ;-)

Ik wordt ook graag verrast, maar vind dat met die kleuren reuze interessant!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:10

Zo, de grootste veulendrukte in de kraamstal is voorbij, alleen nog een rondje PBs eruit naar mensen die de geboren veulens nog niet hebben doorgegeven.

Nu heb ik normaal gesproken weer tijd om hier mee te kletsen :)

Oudgedienden kennen mij wel uit de eerdere DBT's, voor de rest: Joyceee86 en ik kletsen over dezelfde merries, die van mijn buurman. Ik heb dus al meteen geen nieuws meer te vertellen zie ik, jullie zijn al helemaal op de hoogte :)

Binnenkort even wat teruglezen hier om te zien wie er allemaal van de partij zijn, maar dat zal niet het hele topic met een stofkam zijn, dus:

Iedereen met een drachtige merrie die nog niet in de lijst in de openingspost staat, stuur even een PBtje met naam merrie x naam hengst en de uitgerekende datum, dan zet ik je erbij. Ook andere wijzigingen graag per PB doorgeven. :)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:36

Je hebt PB ;-)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:04

Joto, hopen dat de dames toch nog drachtig zijn...

noivadapaz, hoe is het scannen gegaan vandaag?

monique4, hopelijk is ze drachtig.
Dat reizen voor een natuurlijke dekking valt wel eens tegen ja.
Dit jaar had ik er eentje naar Frankrijk gebracht en volgend jaar weer, das ook echt een pokke eind vanuit Groningen :+

Joyceee86, gefeliciteerd met de dracht van Idorine!

Mooie combi's Inowa.

Nicole288 :wave:
Ik had je al gemist in het topic maar je bent dus druk geweest :)
PB met nog een aanvulling komt eraan.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:15

Pff vanuit groningen helemaal naar frankrijk.
Wat ben ik dan blij met die rietjes, alleen even merrie van utrecht naar ijsselstein brengen en weer ophalen en tis gebeurd.
Hier alweer 116 dagen, dus we zijn over een derde van de dracht. Zie aan de merrie nog niks. Ik ga volgende week weer een foto maken, dan is ze 4 maanden. Schiet toch al een beetje op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:17

Zo Marije, jouw merries maken ook heel wat kilometers. :D

Hehe, daar ben je dan eindelijk Nicole! Zal je meteen een pb sturen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:26

Hera schreef:
Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg! Nu ben ik weer mee! :D

Hoe is het met je Diane? Al wat minder beurs?

Je mag altijd meer info vragen als je er even niet uitkomt. Ik heb zelf ervaren dat het helemaal niet meer zo ingewikkeld is als je de moeilijke theorie vertaald naar Jip-en-Janneke-taal. Dus nog even oefenen en dan ga je het vanzelf zien.

Ik ben inmiddels weer minder beurs. Heb ma di woe gewoon gewerkt (het is zondag gebeurd), dat was heel zwaar. Don en vrij zijn mijn vrije dagen, toen ging het herstel beter. Ik kan nu eindelijk weer mijn spijkerbroek aan. Halverwege de week zakte de zwelling achterop mijn bovenbeen af naar mijn knieholte, erg irritant. Dus ben wel blij dat ik er nu veeell minder last van heb. De groep is gister weer teruggekomen van het land, dus heb nu 2 dagen quality time gehad met Rosa. Dat heeft me goed gedaan, want het zat me wel hoog. Meestal als er iets gebeurd met paarden kan ik het verklaren en dit niet, dus wa moeilijk het een plekje te geven. Dus ben blij dat we weer 2 fijne dagen samen hebben gehad.

Bedankt voor het vragen, btw!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:31

@ Nicole, je hebt PB

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:41

Sorry voor deze late update maar kara is drachtig *\o/* *\o/* . DA was laat bij de hengstenhouder dus ik hoorde het pas tegen zessen. Daarna nog snel eten want zondag rij ik mee als groom met mijn vader en vanavond was de briefing en verkenning (de menwedstrijd van stroe)

Dus morgen een drukke dag: en de hond halen en kaartje mee terug! Ben zo blij dat het gelukt is! Ik zal eens kijken of ik een leuke foto van haar en van haxixe (de papa :D ) hier kan neerzetten. Moet toch ook nog op de website dus.... Uitgerekende datum is 2 juli 2012. (en nu hopen dat het weer niet zo beroerd is als dit jaar)

Voor de kleurfanaten: kara is. Bruinschimmel, heterozygoot. Haxixe is valkkleurig. Dus veel mogelijkheden (ik weet verder niet de agouti 's en of ze vos dragen alhoewel haxixe geloof ik wel een palominoveulen had vorig jaar dacht ik)

Nu snel even de paarden doen en naar bed, wordt een lange dag. Zal morgen denk ik even op de rest reageren en een berichtje sturen om de eerste van mijn zwangere dames te melden. Hopelijk volgt dinsdag nr 2....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:10

Gefeliciteerd Noivadapaz! En veel succes vandaag!

Nicole, welkom terug :P
Ik heb je ook een pb gestuurd.

Ik heb vandaag premiekeuring met wilma en nog een shet.
Dus ik heb vandaag ook weer een heerlijke drukke, maar leuke dag :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:20

noivadapaz gefeliciteerd!

Bimmetje succes vandaag!

Ik zal straks eens foto's van de dames gaan maken, Dynamic zit nu op 150 dagen.
Over 150 dagen mag het veilig komen :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:34

Gezellig.. Nicole weer hier :D

DA had geen tijd om te scannen gister (Ze stond achter in het land en hij moest naar spoedgeval), dus moet nog even wachten.
Indira stond iets onderuit (7 week geleden voor het laatst gedaan) dus niks dramatisch. Dus met spoed hoefsmid gebeld. IJzers eraf en iets steiler opgezet.. Maar geloof niet dat dat het probleem is.. Time will tell

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:03

*\o/* noivadapaz gefeliciteerd!! super.
Foto's zijn natuurlijk altijd gaaf.

Merries van Marije op de foto zijn ook geen straf, altijd genieten. :9
Helemaal naar Frankrijk om te dekken. pfff.

En dan vind ik het al zo'n gedoe als ik sperma op ga halen in nederland.
Na ja ik neem de merrie niet mee en heb het liefst onverdund sperma omdat de merrie wat reageert op de verdunning.
Dan is het een reis tegen de klok met sperma op mijn buik geplakt... :+ en hopen dat de DA geen spoedgeval heeft en op tijd bij mij op het erf is.

bimmetje succes vandaag!

Diane_Basje mmmm dat klinkt echt niet fijn. Weet niet wat er gebeurt is maar wens je wel sterkte.
:(:)

Haa Nicole... fijn dat Idorine drachtig gescand is.
Dat geld natuurlijk dan ook voor Joyce.
Grappig hoor 2 bokkers met de paarden van de buurman.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:35

Noivapaidaz, gefeliciteerd! En met bruinschimmel, bedoel je dan bruinroan of bruin geboren schimmel?
En heeft de merrie nog meer veulens gehad? Zoja welke kleuren?

Bimmetje succes en veel plezier vandaag!

Marije gefeliciteerd met je mijlpaal!

Joto, nog even spannend dus

Rosa vandaag 85 dagen, dus een kwart zit erop! :D

Edit; @ Kaoticjinta, ik wilde Rosa zondag bij haar voorpluk pakken op het land en toen draaide ze zich in een flits om en schopte met 2 benen tegelijk. Ik had me in een reflex omgedraaid en ze heeft toen mijn bovenbeen en onderrug geraakt. De plek die ze in mijn onderrug heeft geraakt heb ik artrose en een versleten wervel zitten. En dit is een pony waar je een 3-jarig kind zonder zorgen mee weg zou sturen, heeft ook in de manege gelopen. Is dagelijks in handen. Dus kan het niet verklaren, ik gooi het maar op de hormonen. Maar we zijn weer vriendinnetjes inmiddels.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:23

Sommige zullen mij nog wel kennen voor andere zal ik nieuw zijn.
Vorig jaar heeft mijn merrie een veulen gehad van De mensinghe's Rinaldo namelijk kyra's promising Risky Dream die inmiddels alweer een jaarling is.
Dit jaar heb ik ervoor gekozen om mijn eigen hengst er op te zetten omdat ik dit eigenlijk al heel lang wil.
Het is wat laat in het jaar geworden helaas door allerlei problemen, maar deze week zijn we dan toch eindelijk begonnen met dekken en hopenlijk volgend jaar dus een veulen.
Dit is de enige kans die we hebben en anders is het pas over 2 jaar weer mogelijk.
Ik kan dus al het geluk van de wereld wel gebruiken dat mijn merrie nu in 1 keer drachtig raakt.
En de papa en mama zien er zo uit:
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:42

Joto, duimen dat ze allemaal toch gewoon drachtig zijn. Hala was haar vorige dracht vrijwel haar hele dracht 'hengstig', ben benieuwd wat ze dit jaar gaat doen.
Diane, fijn dat het weer wat beter gaat. Toch apart dat ze zomaar uit het niets sloeg, vast hormonen ofzo..
noivadapaz, gefeliciteerd!
KL, ik duim mee dat ze in 1x drachtig is!

Hier zijn de dames enorm chagrijnig, ze slaan enorm naar elkaar, terwijl Hala normaal gewoon wegloopt als Aziza haar oren in haar nek legt, het zullen de hormonen wel zijn.. :') Hala loopt ook enorm te springen en te bokken in het land soms, zo erg heb ik nog nooit bij haar gezien, leuk nu het land zo nat is :(

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:09

Dynamic heeft toch al wel iets buik :=
Afbeelding

Isis nog niet:
Afbeelding

Amy groeit ook al wat:
Afbeelding

Misschien toch iets minder voeren... :')

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:57

Je paardjes zien er goed uit hoor Marije!! Knappe poowns ;-)

Diane wat fijn dat het weer beter gaat en dat je inmiddels.alweer dinnetjes bent mer Rosa!!

Noivadapaz, gefeliciteerd met de drachtigheid!!

KL, ik duim voor je dat het in 1X lukt!

Als ik iemand die ik nog moest feliciteren ben vergeten, GEFELICITEERD!!!
Voor de gene die nog wachten op de scan, SUCCES!!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:16

nou wilma heeft het super gedaan. Een 2e premie en is hierbij nu krron merrie! :D