[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:57

Ik hoorde dat het seizoen hier heel moeilijk begon, maar nu zo langzamerhand zijn de meeste merries drachtig, alle Friese merries van de praktijk en nu nog hopen op Antje.
Ik denk wel veel meer late veulentjes.

Ik heb met twee shetlanders getobd met HB, maar meestal tijdens de dracht en zoogperiode niet. Ik gaf ze zeoliet bij dat ontgift om de lever heen en gaf mijn pony's een goede ondersteuning

corinadrenth

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:06

Ik vaccineer gewoon 1 x per jaar wanneer ze moeten en ontwormen doe ik wanneer ik denk dat ze bijna moeten bevallen

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:17

Vaccineren doen ik standaard einde van het jaar. Ik ga niet nog extra vaccineren voor de bevalling. Rhino is hier verplicht en is 2x per jaar. En doe ik niet extra. Ontwormen doe ik net voor de uitgerekende datum. Daarna enkel veulen. Of ik moet een reden hebben om de merrie nogmaals te ontwormen.

Ik dacht juist dat dracht de hoefbevangenheid deed onderdrukken. Wel verhalen gehoord later in de dracht als er iets niet goed was. Dat de merrie hier ook hoefbevangen van kan worden. Maar zo vroeg in dracht geen idee.

Ik fok ondertussen ook al heel wat jaren. Heb voorheen ook op dekstation gewerkt. Er zijn hier meer ervaren fokkers in deze topic. Dus als er vragen zijn, kan dat hier zeker gesteld worden.

Mirjamalvaro. Balen dat sperma van deze hengst ook matig is. Je zou bijna denken dat er misschien iets misgaat. In zo'n geval wil je toch echt goede kwaliteit sturen naar je klanten. Teminste zo zou ik denken.

Ik heb dit seizoen echt wat merries gehad voor mijn hengst die maar niet hengstig werden en steeds hengstig gespoten moesten worden elke cyclus. Ik denk dat dit tot niks uitdraait. Waarschijnlijk hadden ze dan toch beter even aan de regumate kunnen zetten. Maar daar is het nu te laat voor. Gelukkig waren de meeste merries vrij vlot drachtig :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:43

AM ja ik doe volgend jaar ook maar niet deze hengsten gebruiken. Ik wil nog een keer de hengst van vorig jaar, echt geweldig veulen geworden. :D

HB dacht ik ook dat het juist onderdrukt werd. :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:55

Eigenlijk is het resultaat gelijk of zelfs hoger dan normaal. Helemaal geen slecht jaar. Start was hier iets wat lastiger met merries die moeilijk in een cyclus kwamen.

Ik heb zelf zelfs 100% drachtig (hengst ook 100% *\o/* ) en even wat random stations:
Afbeelding

Meeste zitten dus op 80-90% drachtig. Dus slecht seizoen valt eigenlijk reuze mee. Maar elk jaar wordt wel gezegd dat het een slecht jaar is of moeizaam gaat. :j

Verder ent ik ook gewoon 1x per jaar, november/december ergens. Ga niet extra enten en als ze altijd netjes geënt zijn, is dat ook niet nodig. Rhino is zonde van je geld, dus als dat niet verplicht is zou ik het niet doen.

Wat enorm balen Juval. -O-
Hoefbevangenheid waar hormonen een rol in spelen neemt juist af bij dracht (en zogen ook). Dracht zelf is echter ook weer een risico op hoefbevangenheid, maar dan vaak pas iets later in de dracht. Hopelijk krijg je het snel onder controle. :(:)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:07

Ik vaccineer zelf 2 x per jaar, dan loopt ze gelijk op met de (sport)paarden van stal, ontwormen altijd voor en najaar, maar zal nu eens informeren wat de dierenarts nu adviseert,

Fijn topic is dit trouwens, waar iedereen advies en info geeft waar mogelijk, ik merk zelf dat ik heel erg onzeker ben over bepaalde zaken, en dan is het wel fijn om hier te lezen en vragen te stellen, top <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:05

Wij hebben eigenlijk een vrij vlot seizoen gehad. 4 vd 5 eigen merries dragend. Helaas de 2 merriez van mijn werk niet maar daar heb ik een vermoeden van te weinig vitaminen ofzo.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:30

Ook ik ben terug van vakantie. Fijn te lezen dat de meeste toch drachtig zijn.
Be-Luna dus niet. Ze leek wel gisteren begin van hengstig maar ik durf het eigenlijk niet meer, vorige keer toonde ze ook hengstig maar bleek ze dat niet te zijn. Het gaat nu behoorlijk in de papieren lopen.
Toch twijfel ik om haar toch nog een keer te scannen

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:59

Ik krijg net een berichtje dat ik inmiddels ook in de openingspost genoemd sta, dus nu is het officieel O:)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:56

Jongens wat gaan jullie snel hier!

Even een klein klein ego postje hoor <3

Vanmorgen drachtig gescand, behoorlijk vruchtje al. Dag of 20 schatte ze.
Ze is de 17e geïnsemineerd, 18e stond eitje op punt om eraf te gaan. Dus dat zou ongeveer wel moeten kloppen dan.

Ben nog een beetje flabber hoe dit allemaal verlopen is itt het ontzettend moeizame jaar, vorig jaar.

Ik zal morgen even weer het eea bij proberen te lezen hier, nu eerst snel slapen. Was érg vroeg vanmorgen :+ _/-\o_

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:52

Leuke combo magic, ben benieuwd naar het veulentje

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:54

Hier is de merrie die mogelijks per ongeluk gedekt zou zijn geweest niet drachtig gescand

Nu ze vertoont echt zeer mooi der hengstigheid en heeft het zelf gedaan nadat de veearts gescand had. In bijzijn van de hengst trouble plassen. Dus je zou denken, staat goed hengstig? Toch?

Wel op scan niks hengstigs aan de gang, geen hengstige baarmoeder niks, niet dat ik ze dit jaar nog dragend wil krijgen maar je snapt er maar weinig van dat het hengstige gedrag wel goed aanwezig is maar inwendig niet ?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:00

TJ ik had dat vorig jaar bij een merrie. Zo hengstig als wat, maar geen hengstige baarmoeder of ei.
Dit jaar was ze wel in de 2e ronde drachtig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:01

Wat bijzonder..

Hier beide merries die drachtig moeten een mooie hartslag gescand vanochtend

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:04

Gefeliciteerd!!!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:10

Knolselder schreef:
TJ ik had dat vorig jaar bij een merrie. Zo hengstig als wat, maar geen hengstige baarmoeder of ei.

En was dat ook later op het jaar?
Want vorig jaar zijn we begonnen met scannen in mei tem juli maar hengstig tonen maar inwendig niet zijn, dit jaar niet willen proberen maar ja met het whoopsie gedoe toch maar moeten scannen zeg maar haha

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:29

TJ_Stables schreef:
Knolselder schreef:

En was dat ook later op het jaar?
Want vorig jaar zijn we begonnen met scannen in mei tem juli maar hengstig tonen maar inwendig niet zijn, dit jaar niet willen proberen maar ja met het whoopsie gedoe toch maar moeten scannen zeg maar haha

Vorig jaar ben ik met haar al heel vroeg begonnen, ik denk in maart, en gestopt in juni omdat ik een mooi aantal drachtig had en het wel goed vond zo. Had geen zin om te gaan rommelen met hengstig spuiten en hormonen enz enz.
Dit jaar gestart is april en ze is het laatst gedekt 10 mei en van toen drachtig.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:00

En had de veearts daar een rede/ oorzaak van gevonden?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:21

Het ziet er naar uit dat het helaas niet gelukt is met diantha. Vandaag wezen scannen op dag 16.
Zeer waarschijnlijk niet drachtig maar ook niet hengstig. Er zat een kieste ( schrijf je anders) en daar heb ik hem nooit over gehoord.
Dus nog een beetje vaag.
Van het weekend voor de zekerheid nog een keer scannen omdat we anders toch stoppen.
Maar ik geloof er niet in

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:45

Jammer Baudyh!

Spoiler:
Cyste

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 01:41

Baudyh. Duimen dat de cycte toch stiekem een vruchtje is. Zou toch balen zijn na zoveel moeite.

Tjstables. Toevallig weet ik iemand waarbij de merrie in verleden chemisch gecastreerd was. Merrie maakte ook geen eieren wel hengstig worden. Uiteindelijk aan de regumate gehad. Was er wel een ei, maar kromp uiteindelijk. Dus niet aan het dekken gekomen. Als je de merrie uiteindelijk wel een keer wil dekken is het misschien het proberen waard om vroeg te beginnen met pavo fertile te geven. Daar heb ik toch al mooie resultaten mee gezien. En anders toch regumate. Als dit niet helpt denk ik dat het een lastig verhaal is.

Cioccolato. Super fijn! *\o/*

Magic_lover. Gefeliciteerd!

Vienna. Waarom twijfel je? Wil je nog proberen?

Mirjamalvaro. Ik snap dat je daar flink van baal. Je gebruikt ook echt connemara hengsten bij deze merrie?

Ik vind dit dekseizoen ook vlotter als vorig jaar gaan. Het seizoen is nog niet voorbij. Ik heb nog nieuwe merries deze week.

Ik denk dat we over 2 weken gaan scannen of alles nog drachtig is. Moet ook alles weer geënt voor rhino

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 07:20

AM ja connemara hengsten. :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:36

Ik zwaai ook eens voorbij.... drukke weken gehad, laatste weken van het schooljaar, keuring, ziekte. Nu is de rust weer wat terug. Mijn ouders zijn op vakantie dus wij verblijven op de boerderij. Elke ochtend je paarden zien als je uit bed stommelt is wel erg leuk hoor!

Mijn merrie werd voor de verandering helemaal niet hengstig, dus na de keuring hengstig gespoten voor een flush en biopt.
Zoals verwacht had ze een bacterie (waarschijnlijk nog steeds zelf). Ze is 5 keer goed gespoeld

Uit het biopt kwamen gelukkig geen afwijkingen of iets dergelijks. Wel de aanwezigheid van ontstekingscellen. Tsja... waarschijnlijk is ze al een poosje vuil en kwam dat er nooit goed uit met een swab. Nu na een flush en op kweek wel.

Planning is nu een hengstigheid overslaan en een flush om te kijken of ze echt schoon is en schoon de winter in gaat. (Overslaan omdat ze na 5 keer spoelen het echt niet meer fijn vond, was ook wat open van achteren, zo sneu... Dus alles even laten herstellen.) En komend voorjaar, voor het dekken maar weer een flush laten doen alvorens we starten.

Je gaat af op de kundigheid van de mensen om je heen, maar het voelt zo dom en stom dit. Nu vooral maar opgelucht zijn dat er geen afwijkingen zijn. Merrie lekker mee gaan trainen/sporten komende tijd en hopelijk is het derde jaar dan ons jaar ook eens!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 00:05

Ik weet dat het de voorbije jaren al een paar x voorbij is gekomen, maar toen was het voor mij niet van toepassing en dus heb ik er niets over opgeslagen.

Maar omdat er geen maxi in mijn kraamstal past, zal Zuma op de boerderij moeten veulenen. Daar is wel elektriciteit, maar geen internetverbinding.
Hoe kan ik dit oplossen. Wat zijn goede 4g camera’s?
Ik las ook iets over een apparaat dat een wifipunt creeert en dan met wificamera?

In elk geval: hebben jullie tips? Dan kan ik alvast op tijd opzoeken en vergelijken.

Vandaag al uier-aanraak-training gedaan bij haar. Ging eigenlijk verbazend goed voor een blijfvanmijnlijfmerrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 07:50

Baudyh wat zonde na al jullie inspanningen.

Magic_lover gefeliciteerd!

Knolselder ik heb (nog net) wifi op stal dus ik kan je daar niet mee helpen. Uier-aanraak training, dat is een goeie, zal ik ook mee gaan beginnen.

Retlaw wel fijn dat je nu een oorzaak weet, dan kun je volgend voorjaar in ieder geval fris beginnen en met goede kansen.

Elonia moet de basis-enting nog hebben. In oktober moet mijn andere merrie haar laatste enting voor de basis hebben dus ik denk dat ik dan Elonia meepak.

122 dagen inmiddels. Ik ben benieuwd wanneer ze begint te groeien.