[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:37

Us2001 schreef:
Het is een 11 jarige uphillxmetall.

Nice! Merrie die bloed en ras uitstraalt denk ik? Met Imposant levert dat sowieso een prachtig front en een beeldschoon hoofd op.

Us2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:43

Afbeelding
Afbeelding

Dit is de dame, rond en gezond!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:57

Kabayo wat jammer zeg! Ik vind Markus ook een gave!

meganvr gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Balko, astrea, Olympia96, mdh en Cioccolato balen dat ze niet drachtig zijn!

Astrea hopen dat de andere wel drachtig is.

goldenarrow gefeliciteerd *\o/*

Shirley__ oei dat zou balen zijn zeg! Zie dat nu alweer beter lijkt :D

LaDonna75 gefeliciteerd met je resultaten! Balen dat ze niet drachtig is.

SophievdV welkom! Gave combi!

fokfanaat balen zeg, hopelijk lukt het met de nadere merrie wel!

baudyh gefeliciteerd!!

---
Hier Dautzen helaas niet drachtig. :( Morgenavond brengen we haar weer naar de hengst.
Eergister Diane geïnsemineerd maar eitje zat er nog, dus nu zo nog een keertje.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:17

Ach wat jammer dat het niet gelukt is met Perry…
Maar lees ik dat je volgend jaar terug probeert?

Gefeliciteerd met de drachten die erbij zijn gekomen!

En welkom aan de nieuwelingen.

Nog een aantal flink aan het proberen. Ik ben zelf ook nog niet klaar.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:24

Morgen the day. Heb het toch gelaten zoals het was met de DA. Ga het morgen wel even aankaarten persoonlijk bij der dat ik dit zo niet meer ga doen. Boss is nog steeds ontzettend boos. Langs de ruinen gaf ze vandaag een behoorlijk trap boos naar achteren zonder dat baby Diamond naast haar liep. Klinkt veel belovend, maar hou mijn hoofd koel. De kans is namelijk niet heel groot met die cyste ook op links namelijk. Ze is morgen om 11.00 bij mij. Dus even spannend.

Wanneer beginnen jullie aan afspenen eigenlijk? Diamond is nu 3 maanden en wil hem nog zeker een maand dik bij Boss laten staan, maar merk dat hij echt al op eigen benen begint te staan. Ik kan makkelijk met Boss nu 2u weg zonder dat hij er maar iets om geeft, wel gunstig overigens kwa eventuele buitenritjes als het weer mooi weer word. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:32

Afspenen doe ik meestal op 5/6 maanden, heel soms op 4, afhankelijk van hoe de merrie erbij staat.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:38

LaDonna75 Gefeliciteerd. Een hele verzameling rozetten. Maar heel jammer dat ze niet drachtig is!

Suffie baudyh dat is dan toch ook een mijlpaal!

FF Jammer dat het met je eigen merrie niet gelukt is. Komt de draagmerrie dan wel bij jouw thuis om te veulenen als alles goed gaat?

Voor iedereen die nog een volgende poging gaat doen veel succes!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:40

Afspenen heb ik wel eens voor de 5 maanden gedaan (beide keren met reden) maar is echt niet aan te raden.
Normaliter is het hier 5 a 6 maanden.
Hoewel ik de laatste van afgelopen maand pas met 7.5 eraf heb gehaald.

Ik heb er 1 merrie tussen zitten die steevast rond 5.5 maand zelf het veulen afspeend. Ideaal :))

Fleurtje is weer klaar met dekken, gisterochtend voor het laatst, en heb ik vanmiddag met ophalen gelijk langs de DA gereden om te spoelen. Nu 16 dagen duimen :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:15

Wij doen afspenen op zijn vroegst met 7 maanden en met 8 maanden weg.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:20

Wij spenen af bij 5 maand of ouder. Eerder vind ik ook niet fijn, veulens zijn echt minder sterk..

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:40

ik heb mijn hengst veulen met 4.5 maand afgespeend.
Hij was echt de moeder en de andere paarden aan het mollen.
En hij is nu 7 jaar en nog nooit iets gehad en loopt Z2 dressuur.
Is in de eifel opgegroeid vanaf 4.5 maand oud tot 3.5 jaar alleen maar buiten gestaan.

Mijn andere veulen allemaal met 5 maanden oud.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:49

Ik heb er ook 1 eens gespeend op 4.5 maand maar met reden. Anders speen ik va af 5 a 6 maand, liever 6. Ook wel 7 en 8 maand gedaan.

Hier weer 1 geinsemineerd, duimen draaien.

Ik hoop dat we ze allemaal drachtig krijgen verder.. van onze eerste keuzes het liefst.
Dek je nu ki kabayo?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:07

Spenen liefst niet voor 6 maanden. Maar kijk ook naar het veulen, sommige zijn er gewoon al eerder aan toe.

Cp fijn dat ze weer terug is. Gebruiken ze bij het spoelen ook nog AB? Ik hoop voor je dat ze nu wel drachtig raakt.

Bamorka, jammer dat Dautzen niet drachtig is. Was dit de eerste of al de tweede keer proberen?

Cioccolato dit was de laatste merrie die nog drachtig moest worden toch? Hopelijk gaat nu lukken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:25

Ja de 3e en laatste nog. Ronde 2 dus dat is ook nog niet gek. Het klinkt alleen gewoon al laat en lang _O-
Weet niet wat dat is, zit in mn hoofd ofzo

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:43

Cioccolato in mijn hoofd is het ook al laat hoor. Maar ik heb graag maart/april veulens. Dit wordt hoe dan ook een mei veulen of later.
Ik dek inderdaad nu KI

Bamorka balen zeg dat ze niet drachtig is..
Dankjewel! Vind het een mooie hengst

Hier spenen met 6 maand in principe. Hengstveulen vorig jaar met een reden met 4.5 maand gespeend. Haar merrieveulen 5.5 maand. De merrie levert steeds in. Dit jaar eindelijk een keer niet. Ze ziet er top uit.

Cp112 fijn dat het dekken klaar is. Nu afwachten.

Kayley95 spannend morgen! Klinkt wel positief

Knolselder ja heel erg balen... Volgend jaar maar weer mits sperma beter is. Anders toch sperma laten importeren...

Us2001 mooie merrie!

Gefeliciteerd baudyh! *\o/*

Shirley spannend! Ik ken ook een merrie die altijd plast als een hengstige merrie maar die doet het uit onderdanigheid. Hopelijk positief nieuws straks

Sophie leuke combinatie zo! Goede doordachte keuze

Amhorses spannend!! Hoelaat komen ze?

Qua onverdund insemineren had ik begrepen binnen een halfuur in de merrie anders is het dood. Dat zei de kliniek.

Hier vandaag geinsemineerd met Markus. Heel spannend. Mag nu wel raak zijn hoor van mij :=
Ik was er zelf niet bij, maar het was gelukt. Woensdag ei check

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:51

Ja dat heb ik ook. Nu lopen onze merries gelijk. Grappig.
Mag van mij ook wel raak zijn.. Al zou in theorie de volgende ronde ook nog mogen.
Zul je net zien dat het dan een olifanten dracht wordt...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:46

Sophie je hebt er goed over nagedacht en dan is het toch een prima keuze, ik hoop dat je eruit krijgt wat je graag wilt!

LaDonna wat jammer! Hopelijk gaat onverdund dan goed werken deze keer.

Corina fijn, afwachten maar!

AM heel veel succes met de drachtscan vandaag, ik duim voor je!

Shirley nog 1 dag in spanning. Klinkt toch alsof het geen hengstigheid was dan.

Baudyh gefeliciteerd, driemaal hartje, mooi!

Us2001 welkom! Succes op het wachtbankje de komende spannende weekjes.

Bamorka balen, je bent er nog even zoet mee dus! Hoop dat het deze ronde raak mag zijn.

Knolselder ook succes nog even!

Kayley duimen voor 1 vruchtje op de scan. Gelijk dat je het aankaart. Ik heb tot nu toe alleen merieveulens gehad die bleven, dus die heb ik er lang bij laten lopen, tot over een jaar. Mijn veulen van vorig jaar drinkt nog af en toe bij moeders maar is verder er wel vanaf.

Fijn cp, nu maar weer afwachten. Moet je nog veel?

Cioccolato ik duim mee voor raak nu.

Elina ik gun je nu ook echt raak hoor! Laat veulen ben ik van jou ook niet gewend idd.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:05

Zondag aan beide kanten een beginnend eitje en vandaag scannen we weer.

Leuk US2001: wij gaan voor dezelfde hengst :-)

Ik hoop het ook voor jou Cynthia, ondanks dat ik je abo niet hoef haha

Hoe staat het nu met de (schijn)hengstige/drachtige merries? Of komt daar vandaag duidelijkheid over?

Gosh sommige veulentjes idd alweer op 2 maand!
Gezien het weer wilde ik graag een mei veulentje. Maar heb nu toch wel tijd stress.

Jee ik ben blij dat ik een flexibele werkgever heb, want potdikke het is best een hoop geregel elke keer. Ga vandaag in Schoonebeek werken, omdat mijn reistijd dan iets korter is dan uit Groningen. Stel dat we kunnen insemineren dus. Kan ik beter afstemmen met de Hengstenhouder. Die is overigens sùper stipt. Kondigt z’n aankomst tot op de minuut aan haha.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:57

Symke: Panter bont heeft een LP en een Pant1 (pant 1 geeft in combinatie met LP altijd 60 tot 100% wit over het lijf)
Shabrak bont heeft een LP maar een ander nog onbekend gen voor het wit.
Effen met kenmerken of door kleurend (roan) heeft alleen een LP zonder gen voor het wit
En volledig effen heeft GEEN LP.

Dit is wat ik weet als iemand nog aan vullingen heeft hoor ik het graag :o
Sarowski heeft dus duidelijk een Dubbele LP (anders was hij niet few spot) maar maar een enkele Pant1.

VRAAGJE:
Verder dus eergisteren mijn merrie opgehaald. Zo als jullie weten stond ze altijd samen met haar eigen veulen die nog bij haar dronk en mijn hengstje dit ging altijd super waren dikke vrienden met ze 3tje.
Nu heb ik het terrein gesplitst de jaarlingen apart van me merrie.
Maar gister wilde ik gaan voeren toen heb ik ze met ze 3tjes opstal gezet (alle 3 eigen stal) Maar mijn merrie had echt moordneigingen naar mijn hengstje. Ze is echt nog nooit zo boos geweest het is een super lieve rustige merrie maar ze probeerde echt door de muren heen te schoppen en er door heen te klimmen om hem te pakken te krijgen.......
Heeft iemand een idee waardoor dat komt..... Is dat normaal dan een merrie een hengst zo benadert als ze net drachtig is? Of is dit gewoon een boze zwangere vrouw? Of zou dit straks weer over zijn en kan ik ze met een maandje of 2 a 3 wat weer rustig samen zetten, want heb altijd begrepen dat een drachtige merrie de beste opvoeder is voor jonge hengstjes?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:28

AM_Horses hopelijk wordt ook Liezella vandaag drachtig gescand en bij de andere 2 dames een mooi kloppend hartje.

Shirley__ bedenk me nu dat Bo dat met haar vorige veulen ook een keer had. Vorige stalhouder had haar ook een keer licht hengstig gezien. Zelf niet gezien maar hij zei het en dat ze vermoedelijk wel verworpen had. Maar niets was minder waar hoor, gewoon een gezond veulen.

baudyh super! Toch weer een hele geruststelling altijd. Nu de andere 2 dames nog

Us2001 welkom! Leuke combi. Hopelijk is ze na deze poging ook al gelijk dragend.

Bamorka balen! Hopelijk volgende ronde raak bij Dautzen. Hopelijk Diane ook drachtig deze ronde.

Knolselder hoeveel heb je er nu drachtig en hoeveel dames nog te gaan?

Kayley95 succes vandaag!
Ik ben eigenlijk altijd wel van, minimaal 6 maanden bij de merrie laten lopen. Maar het moet wel gaan natuurlijk. Bo haar vorige veulen heb ik met 5.5 maand afgespeend omdat Bo het niet meer trok.
Achteraf had een andere reden waar we veel later (paar jaar) pas achter kwamen.

cp112 hopelijk is Fleurtje drachtig, duim voor je

Cioccolato ik had het liever ook eerder gehad, maar ja moet wel lukken haha

Kabayo ga keihard voor je duimen dat het met Markus wel lukt!

Olympia96 hopelijk lukt het deze ronde. Wel fijn zo'n hengstenhouder die netjes op tijd is.
Als je werkgever niet meewerkt wordt het wel erg lastig allemaal, dus echt super fijn dat deze zo flexibel is.

DDDara dat durf ik niet te zeggen. Maar misschien wel erg snel, op hoeveel dagen zit ze nu na insemineren?

Hier 4 daagjes geduld hebben. Wederom echt geen idee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:44

Ik begin hier met 4,5 maand ze s'nachts alleen te zetten. Zo heeft mams ook een paar uur rust. Dat hou ik dan zo'n anderhalve week à 2 weken aan. overdag mogen ze dan nog lekker bij moeders op de wei lopen. Wel al een keer gehad dat mams op de leeftijd van 3 maanden al haar veulen zelf begon af te spenen. We hebben het veulen er toch zo lang mogelijk bij gelaten maar het werd op den duur wel heel link zelfs op de wei. Uitzonderlijk is deze dan ook gespeend geweest op 3,5 maand. Had het ook liever anders gehad maar bon als mams echt gericht begint te slaan en te bijten dan moete je wel als je het veulen wilt heel houden.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:49

AM: succes met de dracht en hartslagscans vandaag!

Kabayo: duimen dat zilver nu drachtig wordt! Hoe ging je wedstrijd?

cp: duimen dat fleur nu drachtig is.

bamorka: wat balen zeg! Duimen dat ze beide nu wel drachtig worden!

kayley: hopelijk gewoon drachtig van 1! Succes vandaag!

olympia: hopelijk lukt het deze cyclus! Aan de medewerking van je werkgever ligt het tenminste niet, super!

baudyh: balen zeg! Hopelijk gaat het nu wel lukken!

Sjanty gaat weer voor formaat struisvogelei, 7.5cm en beginnend hengstig afgelopen weekend.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:57

Hier nu mijn veulen van begin februari rustig aan t afspenen. Hij is 4 maanden en een buffel. Zuigt moeders echt leeg. Als ze het goed trekken mogen ze langer bij moeders blijven maar merrie moet het kunnen hebben

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:04

Ik "speen" pas af rond de 10 maanden (maar absoluut niet voor de 8 maanden), echt afspenen is het dan ook al niet meer. Grootste deel doen ze zelf namelijk al. Veulentje van afgelopen jaar op de trailer naar de grote wei, hij was heel braaf en rustig. De merrie was de eerste paar uur wel wat onrustig en heel erg aan het zoeken. Maar ook snel weer rustig, uier was ook in no time helemaal weg, heeft maar een halve dag iets op spanning gestaan.

Jammer dat er weer een paar merries niet drachtig zijn. Zo heel veel zijn er nog niet drachtig wel?

Deze week ga ik kijken hoe mijn merries ervoor staan en dan ook eindelijk beginnen. *\o/*

Als alles goed gaat volgend jaar 4 veulentjes! <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:24

Volgrns mij zijn er wel al een heel aantal drachtig. Alleen het blijft meer hangen als ze niet drachtig zijn _O-