Murosch schreef:hihi, rustig blijven en ademhalen, veulentje komt wel
Dot de jouwe dit pas sinds de laatste tijd nu ze hoogdrachtig is?
Ja

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cemlys schreef:Maar is het dan ook echt plakkerig geel hars wat jullie zien? Of gewoon drupje helder vocht van de uier die opdroogt? Dat vraag ik mij altijd een beetje af als paarden meer dan een week harsen
Citaat:Harsdruppels aan de uier
Na de buik is de uier het eerst aan de beurt. De eens zo strakke uier begint los in zijn velletje te zitten, de zogenaamde "theezakjes". Deze gaat langzaam vol lopen, eerst het reservoir en als laatste ook de spenen. Aan het eind van de dracht gaan de meeste merries "harsen" . Er vormt zich dan een klein geel vettig druppeltje aan de uier, "hars" of "wax" genoemd. Dit druppeltje zal steeds sneller terugkeren wanneer je het wegveegt, naarmate de bevallingsdatum dichterbij komt en wordt steeds witter. Ook vormen zich vaak kringen rond de spenen. De laatste stap die de uier doet tot de uiteindelijke bevalling, noemen we "kegelen". De speen wordt kegelvormig en de hars maakt plaats voor doorzichtige, maar al snel witte, opgedroogde druppels biest (eerste melk). De bevalling zal nu niet lang meer op zich laten wachten, meestal binnen 48 uur. Echter lang niet alle merries maken deze laatste stap voordat de bevallinginzet.
Buenootje schreef:Wat een lieve sterkte wensen! Dank jullie! Net terug uit het ziekenhuis.....pillen bij gekregen....moet eerst een scan laten maken en dan pas gaan ze over tot operatie. Reden: Ik heb een ontsteking in de baarmoeder erbij gekregen en nu kunnen ze niet opereren. Over 2 dagen controle opnieuw en de operatie is serieus uitgesteld. Blaas was nu rustig....pijn komt dus van de baarmoeder af. Manman....gek word ik ervan
Voordeel: Fikse pijnstillers die lijken te helpenEn snel even bij Bella gaan kijken. Ze was onrustig met haar staart aan het zwaaien en ze had serieuze harsen aan haar tepels hangen. Dus misschien dan toch vandaag!! Ook stond ze meters van de groep af, kwam niet naar het hooi en ook niet naar de bieten waar ze normaal verzot op is en af en toe eens krijgt.....
Nadeel: Wordt het verdorie lente lig je straks nog in de kreukels :'(
Sorry voor het ego bericht, zal straks wat uitgebreider antwoorden. Nu eerst wat rusten.
Caesar schreef:Voor degene die het vroegen; beide zijn enorm flink en doen het goed. Eentje was in begin wat zorgelijk maar komt nu lekker op gang. Het zijn twee merries en moeder is net alsof er niks gebeurd is. Compleet overdonderd dus! En ze zijn nog bont ook dus een pracht gezicht!