[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:41

Murosch schreef:
hihi, rustig blijven en ademhalen, veulentje komt wel ;)

Dot de jouwe dit pas sinds de laatste tijd nu ze hoogdrachtig is?

Ja :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:43

lisch schreef:
Urielle was jij ook nog op de show bij veninga geweest?

Nee was het wel van plan maar kwam er niet meer van. Wel mooie foto's en filmpjes zien passeren.
Jij?

TinekeVD

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:56

pretty ze harst idd gewoon door, gisteravond waren ze eraf, vanmorgen weer nieuw en nu weer eraf gaat al 13 dagen zo... Ze was vandaag wel wat onrustig, veel heen en weer lopen en sjaggie, maar nu staat ze weer lekker te eten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:00

Maar is het dan ook echt plakkerig geel hars wat jullie zien? Of gewoon drupje helder vocht van de uier die opdroogt? Dat vraag ik mij altijd een beetje af als paarden meer dan een week harsen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:09

Van Emmy haar merrie leek het toch behoorlijk harsachtig als ik het goed heb!
Gelukkig doen mijn merries dat tot nu toe nooit zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:09

Cemlys schreef:
Maar is het dan ook echt plakkerig geel hars wat jullie zien? Of gewoon drupje helder vocht van de uier die opdroogt? Dat vraag ik mij altijd een beetje af als paarden meer dan een week harsen

Mijn merrie wisselt tussen doorzichtig, geel, opgedroogd, natte spenen, druppelen, helemaal niks (zelfs niet uit te krijgen) en witte stopjes.
Ik ga er niet meer op af tot ik gewoon witte melk zie lekken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:14

Bij de mijne is het dit:
Afbeelding
geel toch?

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:20

Diane_basje, wat naar. Heel veel sterkte voor jullie allemaal.
Nou Pascalefjord, gaat het nu dan bijna gebeuren? Duim duim.
Hihi Urielle, volgens mij word jij een beetje melig van je knollie, ondanks of misschien juist door de frustratie??!! :+
En Cemlys heeft ook duidelijk merries met een eigen willetje; niet gediend van Big Brother 8-)
Wow, een tweeling! Dan schrik je even zeg. Hopelijk trekt mams het ook.
Luna ook zo'n dikkerdje; hier barsten er ook 2 uit elkaar, haha. Maar oogt bij zo'n kleintje ook vaak wat meer dan bij een grote, heb ik het idee.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:25

lees elke dag mee, maar zo druk dat ik niet op iedereen kon reageren,

weer hele gave veulens geboren ! gefeliciteerd iedereen ! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Hier is onze merrie aanstaande maandag uitgerekend,
camera hangt nu al in de stal,

wat vinden jullie van haar ?
en van haar banden en uier ?

Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:26

Lijkt me geel Murosch :j

Arianne dat is het slaapgebrek. Ik heb hier vast lotgenoten die ondertussen ook het IQ van een zeeworm hebben door de onderbroken slaap.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:29

Even van de wiki gejat

Citaat:
Harsdruppels aan de uier

Na de buik is de uier het eerst aan de beurt. De eens zo strakke uier begint los in zijn velletje te zitten, de zogenaamde "theezakjes". Deze gaat langzaam vol lopen, eerst het reservoir en als laatste ook de spenen. Aan het eind van de dracht gaan de meeste merries "harsen" . Er vormt zich dan een klein geel vettig druppeltje aan de uier, "hars" of "wax" genoemd. Dit druppeltje zal steeds sneller terugkeren wanneer je het wegveegt, naarmate de bevallingsdatum dichterbij komt en wordt steeds witter. Ook vormen zich vaak kringen rond de spenen. De laatste stap die de uier doet tot de uiteindelijke bevalling, noemen we "kegelen". De speen wordt kegelvormig en de hars maakt plaats voor doorzichtige, maar al snel witte, opgedroogde druppels biest (eerste melk). De bevalling zal nu niet lang meer op zich laten wachten, meestal binnen 48 uur. Echter lang niet alle merries maken deze laatste stap voordat de bevallinginzet.

Bij mij is hars nooit echt wit geworden. Tenminste niet de drupje. Zover komen ze hier niet. Benieuwd of het dit jaar volgens het boekje gaat

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:32

Wat een lieve sterkte wensen! Dank jullie! Net terug uit het ziekenhuis.....pillen bij gekregen....moet eerst een scan laten maken en dan pas gaan ze over tot operatie. Reden: Ik heb een ontsteking in de baarmoeder erbij gekregen en nu kunnen ze niet opereren. Over 2 dagen controle opnieuw en de operatie is serieus uitgesteld. Blaas was nu rustig....pijn komt dus van de baarmoeder af. Manman....gek word ik ervan :(

Voordeel: Fikse pijnstillers die lijken te helpen :) En snel even bij Bella gaan kijken. Ze was onrustig met haar staart aan het zwaaien en ze had serieuze harsen aan haar tepels hangen. Dus misschien dan toch vandaag!! Ook stond ze meters van de groep af, kwam niet naar het hooi en ook niet naar de bieten waar ze normaal verzot op is en af en toe eens krijgt.....

Nadeel: Wordt het verdorie lente lig je straks nog in de kreukels :'(

Sorry voor het ego bericht, zal straks wat uitgebreider antwoorden. Nu eerst wat rusten.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:36

Kan het me voorstellen Urielle. Hoe vaak ga je er gemiddeld uit? Zucht, laat maar gewoon komen, en dan weer lekker slapen. Hier tot nog toe 1x per nacht eruit, dus de zeeworm komt (nog) niet om de hoek kijken :P
Buenootje, wat een tegenvaller weer. Het zit je niet helemaal mee; qua gezondheid en qua eigenwijze merrie cq veulen ;-) Misschien dat ze nu eindelijk door gaat zetten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:42

Buenootje, dan wens ik je voor vandaag maar een heel lief en knap veulen toe. Y;(

Arianne, ik probeer om de drie uur even te checken. Is geen groot probleem verder maar dan moet je niet net als vannacht een uur in de stal blijven omdat troela een fake bevalling uit gaat voeren _O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:59

Sterkte aan iedereen die het nodig heeft, bluenootje toch beetje een opluchting dat ze weten wat het is.
Urielle nog even volhouden :P weet helaas hoe het voelt een IQ van een glimworm _/-\o_ en probleem is dat het toch nog even blijft naduren :o zit nog steeds te gapen ganse dag. Was de eerste week ook nog vaak snachts aan het spieken op de cam :D ook de rest volhouden :(:)
pascalfjord hopelijk zet het door nu

Heb ook de indruk dat hoe kleiner ze zijn hoe groter de buik

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:00

Hè bah Buenootje, klinkt echt niet fijn... Sterkte!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:04

dag 313 zag het er zo uit

Afbeelding
en dag 320 zag het er zo uit

Afbeelding
volgens mij wel serieus harsjes :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:08

Buenootje en diane_basje sterkte allebei :(:)

Hier vanmorgen eindelijk weer een vol uier. Vannacht iets vocht aan een speen en ze glommen mooi maar dat was vanmorgen weg.
Ph nog steeds rond de 7-7.5

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:15

Voor degene die het vroegen; beide zijn enorm flink en doen het goed. Eentje was in begin wat zorgelijk maar komt nu lekker op gang. Het zijn twee merries en moeder is net alsof er niks gebeurd is. Compleet overdonderd dus! En ze zijn nog bont ook dus een pracht gezicht!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:22

Buenootje schreef:
Wat een lieve sterkte wensen! Dank jullie! Net terug uit het ziekenhuis.....pillen bij gekregen....moet eerst een scan laten maken en dan pas gaan ze over tot operatie. Reden: Ik heb een ontsteking in de baarmoeder erbij gekregen en nu kunnen ze niet opereren. Over 2 dagen controle opnieuw en de operatie is serieus uitgesteld. Blaas was nu rustig....pijn komt dus van de baarmoeder af. Manman....gek word ik ervan :(

Voordeel: Fikse pijnstillers die lijken te helpen :) En snel even bij Bella gaan kijken. Ze was onrustig met haar staart aan het zwaaien en ze had serieuze harsen aan haar tepels hangen. Dus misschien dan toch vandaag!! Ook stond ze meters van de groep af, kwam niet naar het hooi en ook niet naar de bieten waar ze normaal verzot op is en af en toe eens krijgt.....

Nadeel: Wordt het verdorie lente lig je straks nog in de kreukels :'(

Sorry voor het ego bericht, zal straks wat uitgebreider antwoorden. Nu eerst wat rusten.

Misschien niet slecht nog even uitstel van executie. Want je merrie klinkt wel heel spannend zo!
Succes,en beterschap. :(:)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:35

Caesar schreef:
Voor degene die het vroegen; beide zijn enorm flink en doen het goed. Eentje was in begin wat zorgelijk maar komt nu lekker op gang. Het zijn twee merries en moeder is net alsof er niks gebeurd is. Compleet overdonderd dus! En ze zijn nog bont ook dus een pracht gezicht!

Altijd fijn als het toch goed gaat! Heb wel eens gedacht dat als het bij mijn merrie ook goed was gegaan, maar helaas.
Als je foto's hebt, altijd leuk om te zien!!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:25

over hoe kleiner hoe dikker gesproken. Net even een betere foto gemaakt :+

Afbeelding

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:30

Jeetje Luna,die is dik!!
Die ontploft straks hahaha

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:39

Zat net hetzelfde te denken, ontploffingsgevaar :P

Caesar