[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:31

TJ_stables ik ben nu ook echt benieuwd :=

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:24

120 dagen hier! Ze is al hoogdrachtig zoals je kunt zien. Na 9 veulens zakt alles meteen uit haha. Ze mag lekker voor kinderpony spelen.
Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:26

@TJ, toen mijn merrie net dragend was at ze ook weinig hooi, := nu maakt ze dat weer ruimschoots goed overigens :+

Lief paard zaquira

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:48

@Vivienne1983: ik heb je een bericht gestuurd n.a.v. jouw vragen.

Ik zie hier en daar toch al mooie buiken ontwikkelen zeg! En toch ook nog weer een paar drachten erbij in tussen tijd. Gefeliciteerd aan hen wie het betreft :o

Voor ons wordt dit weliswaar niet het eerste veulen, maar is het min of meer wel de eerste "eigen" dracht/bevalling - alhoewel we die zorgen immers wel een beetje uitbesteed hebben door de draagmerrie te huren en haar bij de eigenaar te laten staan. Die mensen zijn gewoon heel kundig en ervaren. Wat dat betreft zitten we een beetje in een gekke variant :Y) Van onze twenter sta ik overigens als fokker geregistreerd, terwijl dit eigenlijk de vorige eigenaar betreft. Maar omdat de paarden inmiddels in mijn bezit waren toen het veulen geregistreerd moest worden en omdat het administratief niet anders geregeld kon worden, omdat de merrie inmiddels al op mijn naam stond geregistreerd, was dit niet anders.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:47

Tanjatjuuh Balen dat ze leeg is. Hopelijk wordt ze vlot terug hengstig

Luna2006 Succes met scannen vandaag.

SharonIndezz Ze ziet er goed uit, lekkere glimworm.

Muronia Ik hoor om mij heen ook wel dat het trager gaat als anders kwa verkoop. Sociale media doet wel veel om vlot te verkopen. Elonia ziet er goed uit. Hoe is ze nu in de kudde?

Marion82 Dat zou Balen zijn als ze verworpen zou hebben. Hopelijk eind september toch een positieve scan.

Tj_stables Ben benieuwd of je eerste merrie drachtig is van haar oepsie avontuur. Ga je haar drachtig laten indien dat zo is of het wegspuiten?

Ciara_lady grappig is dat he als een hengst voorkeuren lijkt te hebben. Hier merk ik aan Booster ook echt welke merries hij graag doet en welke niet :=

Mirjamalvaro klinkt als een behoorlijk avontuur met Blossom := . Hopelijk deze ronde netjes drachtig. Fijn van de positieve scan van Eliana *\o/*

Myrthee Ze ziet er goed uit :j

Laylah2002 ik vind haar niet Super dik maar wellicht vertekent de foto.

Am_horse Dat zou mooi zijn als Zirkonia optijd bevalt en dan dichter bij de rest ligt :D hoe is het met Rosa en haar bultjes?

Pomski Fijn dat je weer een positieve scan had *\o/*

Moner Fijn vandaag de 3 drachtige merries *\o/* . Hopelijk komt Antje er nog bij.

Knolselder Geeft idd best wel rust als het dekseizoen erop zit. Is hier ook altijd zo. Ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk drachtig zijn bij jou.

Ponytante leuk en spannend zo alles voor de eerste x :D je kunt idd alle vragen gerust hier stellen. Kunt mij ook altijd een pb sturen trouwens.

Zaquira Die heeft idd al een beste buik :D leuk dat ze kinderpony mag spelen.

Ik ben even afwezig geweest ivm vakantie. Weekje Spanje achter de rug, komen vandaag terug. Was wel even fijn maar ben toch blij als ik terug ben bij mijn diertjes :o . Maandag even bellen of de veearts Woensdag kan komen scannen voor Saartje en Tina. En inmiddels zijn Fleur, Daisy, Ashley en Adora over de 100 dagen kwa dracht dus dat vlot lekker.

Romy_L1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:34

Na een vrij drukke periode eindelijk terug wat tijd gevonden om wat bij te lezen.

Proficiat aan alle mommy's to be :)

Ik las dat er nog heel wat merries zijn die moeilijk drachtig te krijgen waren dit voorjaar. Onze merrie was half mei gedekt, maar niet gelukt. Nadien eigenlijk niet meer goed hengstig en de hoop een beetje opgegeven. DA stelde voor om gewoon wekelijks te komen scannen om te kijken wat ze doet. Over 2 weken werd de merrie dan toch plots hengstig en hebben we opnieuw kunnen dekken. Gisteren is ze dan ook drachtig gescand van I'm Special de Muze.

Hopelijk lukt het bij de anderen ook snel!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:40

Het is een moeilijk seizoen :j
Het inseminatiestation heeft normaal dik 80% drachtig. 60% in 1x. Op dit moment zitten ze pas rond de 65% drachtig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:30

TJ nou heel hard duimen dat ze niet drachtig is. Ga je het laten wegknijpen mocht het toch zo zijn?

Nieky welkom terug van je welverdiende vakantie. Ik herken dat wel, lekker om er even tussenuit te kunnen. Ook wel moeilijk om de boel los te laten, maar ook fijn om weer terug te zijn.

Romy wat fijn dat het uiteindelijk toch is gelukt, gefeliciteerd!

Ik heb niet echt iets meegekregen van een moeilijk seizoen. Wij zijn vroeg begonnen en waren eigenlijk ook vroeg klaar. 15 maart is Elonia uitgerekend, dat wordt waarschijnlijk mijn vroegste veulen tot nu toe.

Elonia gedraagt zich weer goed in de groep. Ze is wel dominant, maar staat op de tweede plaats achter haar moeder en dat accepteert ze gelukkig ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:33

goedemorgen!

hier ook weer terug van een korte vakantie.

zaquira, brave kinderpony :)

mirjam, wat een pech, hopelijk geneest het sne en is ze nu drachtig.. duimen maar.

TJ, dat is wel zorgelijk als je paard ineens veel minder eetlust heeft. hopelijk gaat het snel weer beter.

pomski, mooi om het hartje te zien :)

Elonia ziet er goed uit, ik vind de kleur heel mooi nu.

Hier tobben we nog steeds met Smarti's hoefbevangenheid. Ze krijgt nog steeds pijnstillers en staat op paddock/dieet. Hoop echt dat het snel beter gaat. Hebben jullie wel eens gehoord dat de hb door de dracht getriggerd zou kunnen zijn?
Ze zou nu 60 dagen drachtig zijn.

Hebben jullie een handige app waar je meteen het aantal dagen kunt zien, dus met een widget op je scherm? welke gebruiken jullie? Ik heb nu days counter, maar die moet je eerst aanklikken en dan zie ik alleen de dagen tot de uitgerekende datum, en dus niet de dagen vanaf de inseminatie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:44

Ik heb ook days counter. Ik zie hoeveel dagen ze drachtig zijn. Maar ik hoef het niet op m'n startscherm

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:46

Ik heb de filium-app maar daarvoor moet ik de app ook openen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:47

Het is al gelukt inmiddels. Bedankt

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:36

Pff na dikke ellende en een vakantie hoop ik weer lekker mee te kunnen kletsen.
Helaas Hyflyn niet drachtig, dus ik laat het nu en begin volgend jaar weer op tijd.
Toch nog wel 2 veulens volgend haar! Kijk ik erg naar uit :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 06:42

Juval wat vervelend dat je nog steeds met die hb loopt te tobben. Ik ken het niet dat het wordt getriggerd door dracht, ik dacht zelfs dat het vaak bij dracht (tijdelijk) verbetert.. hopelijk knapt ze gauw op.

Crazy_funky dikke ellende klinkt niet goed, sterkte en hopelijk gaat het inmiddels weer beter. Jammer van Hyflyn maar 2 veulens is ook een mooi vooruitzicht.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:31

Juval wat rot van de hb.
Crazy jammer.

Hier Blossom weer thuis. Andere hengst maar nog geen topkwaliteit sperma := Wel dubbele portie gekregen dus zowel zaterdag als zondag geinsemineerd. Hopelijk zaten er nog wat snelle jongens bij.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:45

mirjamalvaro schreef:
Het is een moeilijk seizoen :j
Het inseminatiestation heeft normaal dik 80% drachtig. 60% in 1x. Op dit moment zitten ze pas rond de 65% drachtig.

Jemig wat een verschil.
Merk het hier thuis ook wel wat. Van de 3 merries die zijn geprobeerd is mijne netjes in 1x drachtig. Ander is niet eens hengstig geworden, ook niet na hengstig spuiten etc. Cyclus komt gewoon niet op gang en de laatste is afgelopen week voor de 3e keer geinsemineerd. Daarbij ook gespoeld en dichtgezet in de hoop dat dat helpt om drachtig te worden. Tot nu toe is de score hier dus pas 33,3%.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:49

Dierenarts heeft het er ook elke keer over dat veel merries niet of moeilijk drachtig worden, dus is overal
Denk ik wel, maar waar het aan ligt? Geen idee, misschien toch het wisselvallige weer

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 13:22

Waarschijnlijk het wisselvallige weer ja. :j

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:02

Hier is de volbloed die per ongeluk mogelijks gedekt is geweest hengstig, dus ik vermoed niet drachtig? Gezien de hengstigheid
Zouden jullie nog scannen op dracht?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:18

Ik hoor van een heleboel merriehouders dat het een ontzettend moeilijk seizoen is.
Op mijn nieuwe plekje ook niet alle merries drachtig kunnen krijgen ondanks meermaals insemineren.

@mirjamalvaro; hopelijk zitten er inderdaad wat snelle zwemmers tussen!
@Juval; heb juist wel het tegenovergestelde gehoord, dat de merrie juist niet hb raakte als er een veulen in zat, maar wel als ze leeg bleef.
@TJ; Mocht ze drachtig zijn, wil je het veulen dan houden? Aradia at in de eerste weken van haar dracht ook slecht haar hooi, wel gewoon haar krachtvoer. Maar ze was ineens een stuk kieskeuriger (nog meer dan ze al is)
@zaquira Als je zou zeggen dat ze er al bijna aan toe is, zou ik je zo geloven!
@Ponytante; Voor mij ook mijn eerste eigen... Ik vind het retespannend! Is ineens zo anders als het van jezelf is.

Ik hoop dat ik in september goed nieuws krijg en het veulen veilig in de buik is blijven zitten, aangezien ze 51 en geen 60 dagen was toen we weg moesten op het oude plekje.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:19

TJ_Stables schreef:
Hier is de volbloed die per ongeluk mogelijks gedekt is geweest hengstig, dus ik vermoed niet drachtig? Gezien de hengstigheid
Zouden jullie nog scannen op dracht?

Als ze echt hengstig is en staat te pissen zou ik persoonlijk niet scannen. Als je het 100% zeker wilt weten zou ik het wel doen als het nog vroeg is en eventueel weg geknepen moet worden (als het ongewenst is).

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:43

In eerste instantie was het vorig jaar de bedoeling om der te laten insemineren, stond altijd mooi hengstig en te pissen, maar vanaf mei niet eerder, bij scans niks hengstigs te zien, niks op de eierstokken ook geen hengstige baarmoeder, zo 2x laten scannen bij het hengstige gedrag, maar weer niks hengstigs aan (intern dan toch)

Dit jaar kwam het dan minder goed uit dus zijn we ook niet begonnen met scannen etc, maar moest ze dan toch drachtig zijn op scan, dan zou ik het echt niet weten, financieel gezien is het allemaal haalbaar, paarden staan hier allemaal aan huis, maar meer het feit dat Hero niet gekeurd is voor de dekdienst, weet ik niet wat de mogelijkheden zijn van zo'n veulen, ondanks er heel veel paarden zijn waarvan ouders niet eens gekend zijn en ook goede rijpaarden zijn..

Denk wel dat ik ze dan drachtig zou laten, en hopen dat mijn andere merrie ook drachtig wordt gescand van Utamaro, dan zijn zijn ze rond dezelfde periode uitgerekend en kunnen de veulens met elkaar spelen.

En als ze dan toch niet drachtig is, is dat ook niet erg, gezien ze volgend jaar (voorzichtig) hopelijk met Ansingh de Lis Z geinsemineerd kan worden :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 14:46

Ik zou voor zekerheid scannen, al meerdere keren hier gelezen. Hengstig en toch (nog) drachtig. :=

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:18

Dank allemaal voor de steun voor deze eerstekeers. Daarom ben ik ook op Bokt (Na 20 jaar lezen := ) geregistreerd. Of dus om zelf ook vragen te kunnen stellen etc. En topics "stippen". :D Ook dank voor de open PB-boxen, maar hopen dat het niet nodig is, want dan is er misschien wat meer aan de hand...

Merrie moet voor einde maand geënt, dat kan gewoon ga ik van uit? En dan 3 maanden voor ze is uitgerekend alsnog? Die Rhino doe ik dan niet.

Ontwormen moet ik ook nog uitpluizen, als iemand het 123 weet mag dat vermeld. :+

Verder een beetje onwerkelijk allemaal en bijgeloof steekt de kop op. Als in ik doe maar geen teller, eind april veilig en tot die tijd niet te veel aandacht aan besteden... Te veel pech gehad met paarden. Als iemand vraagt of ze drachtig is, zeg ik "Hopelijk nog wel". Een hoop slagen om de arm, komt met de leeftijd denk ik. :')

Ps. TJ, ik zou denk ik wel scannen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:24

Ponytante schreef:
Dank allemaal voor de steun voor deze eerstekeers. Daarom ben ik ook op Bokt (Na 20 jaar lezen := ) geregistreerd. Of dus om zelf ook vragen te kunnen stellen etc. En topics "stippen". :D Ook dank voor de open PB-boxen, maar hopen dat het niet nodig is, want dan is er misschien wat meer aan de hand...

Merrie moet voor einde maand geënt, dat kan gewoon ga ik van uit? En dan 3 maanden voor ze is uitgerekend alsnog? Die Rhino doe ik dan niet.

Ontwormen moet ik ook nog uitpluizen, als iemand het 123 weet mag dat vermeld. :+

Verder een beetje onwerkelijk allemaal en bijgeloof steekt de kop op. Als in ik doe maar geen teller, eind april veilig en tot die tijd niet te veel aandacht aan besteden... Te veel pech gehad met paarden. Als iemand vraagt of ze drachtig is, zeg ik "Hopelijk nog wel". Een hoop slagen om de arm, komt met de leeftijd denk ik. :')

Ps. TJ, ik zou denk ik wel scannen.

Ik ent ongeveer een maand voor de uitgerekende datum.

Ontwormen doe ik als volgt:

Rond de veilig datum merrie ontwormen. 10 dagen na geboorte merrie +veulen ontwormen.
1 maand daarna ontwormen. En daarna na 2 maanden nog eens en voor ze gespeend worden ook.