[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:32

Absque_dubio: spannend op het wachtbankje

Murionia: hopelijk vanavond ook op het bankje er bij

Olga: wat sneu allemaal van het veulen van dit jaar, hopelijk volgend jaar wel een gezond veulen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:36

Dennenboom, dat is wel een geluk zeg! Zo was ik 3 jaar geleden aan het wachten op de koerier, toen het wel heel lang duurde gebeld naar de hengstenhouder, stond het nog in de koelkast. :+

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:47

Ik zeg nooit meer dat Fi niet hengstig toont!
Heb ik vanmorgen net mijn afspraak verzet naar woensdag, krijg ik net een filmpje dat ze kneiter hengstig is. Benen wijd, staart omhoog en maar bij de nieuwe ruin hangen.
Afspraak toch weer naar morgen gezet :):)

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:07

Het lijkt erop dat Havanna vandaag toch beginnend hengstig aan het worden is. Morgen wordt ze gescand en weten we meer. Toch al wel een beetje opluchting! :)

Cynthia wat een merrie die van jou haha. Spannend morgen!
Jammer AM dat Sammie niet drachtig is. Waarom wil je misschien van hengst wisselen voor haar?

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:40

Bij ons een gevalletje niet meer te volgen. Ze is niet drachtig maar wel weer een ei van bijna 5 cm. En een baarmoeder die niet echt hengstig is. Dierenarts stelde voor om nu hengstig te spuiten om dan alsnog morgen te scannen en insemineren. Hengstig spuiten om het gele lichaam eraf te spuiten en hopen dat de baarmoeder dan wel hengstig genoeg is. Iemand hier ervaringen mee?

Ze is ook vrijwel niet hengstig te zien. Zie alleen dat ze wat reageerde op de shet, maar dan moet je goed kijken en een tijd observeren. Iemand een tip hoe je dit beter kan zien?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:08

Niet synchrone cyclus komt vaker voor, in het verleden ook in DB topics over gehad. Weet niet wat de oplossing hiervoor is.
[KS] [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019 op deze pagina van het 2019 topic wordt er ook over gesproken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:38

Spannend Cynthia !
Lastig unoffical.

Nou nu eindelijk! Besloten mijn welsh a merrie terug te doen naar de zelfde hengst.

Vond erg mooie combinatie en duim nu op een merrie haha, breng haar vrijdag er heen.

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:46

Mooney, bedankt voor je verbetering en uitleg.

De veearts is geweest en heeft een swap genomen om op sarcoïd te testen. Als ze meteen een stuk weefsel had afgenomen voor melanoomtesten en dat bleek het niet te zijn maar zou een sarcoïd zijn dan had ze het extra kunnen activeren? Dus voor nu eerst testen op sarcoïd.
Ze vond het een raar uitziende plek en herkende beide (sarcoïd en melanoom) er niet in. Sarcoïd is goed te behandelen met (geen idee wat voor soort) spuiten in Utrecht. Ik wil alleen geen drachtig paard medisch behandelen als niet hoeft dus voor nu dek ik haar niet.
Gezien de gevoeligheid op melanoom bij schimmels, en wie weet is het dat, zie ik fokken ook wat minder zitten. Ik wil alleen fokken met het meeste gezonde dier dat er is. Heb haar laten testen op 12? erfelijke ziektes en dan nu dit. 3 jaar gewacht tot mijn hengst oud genoeg is en dan nu dit...

Ben altijd zo een pechvogel haha.

MAAR!
Mijn hengst heeft gedekt nu 2 keer. Hij wordt volwassen :D

Iedereen op wachtbankje, succes!

Cynthia, gelukkig op tijd dan.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:56

StalMelyn schreef:

De veearts is geweest en heeft een swap genomen om op sarcoïd te testen. Als ze meteen een stuk weefsel had afgenomen voor melanoomtesten en dat bleek het niet te zijn maar zou een sarcoïd zijn dan had ze het extra kunnen activeren? Dus voor nu eerst testen op sarcoïd.
Ze vond het een raar uitziende plek en herkende beide (sarcoïd en melanoom) er niet in. Sarcoïd is goed te behandelen met (geen idee wat voor soort) spuiten in Utrecht. Ik wil alleen geen drachtig paard medisch behandelen als niet hoeft dus voor nu dek ik haar niet.
Gezien de gevoeligheid op melanoom bij schimmels, en wie weet is het dat, zie ik fokken ook wat minder zitten. Ik wil alleen fokken met het meeste gezonde dier dat er is. Heb haar laten testen op 12? erfelijke ziektes en dan nu dit. 3 jaar gewacht tot mijn hengst oud genoeg is en dan nu dit...

MAAR!

Maar stel je fokt met een schimmel. Schimmel is gezond geen melanomen. Schimmel wordt ouder en krijgt alsnog melanomen. Dan is dat in principe hetzelfde alsdat je ermee fokt als die schimmel op moment van fokken al enkele melanomen had toch? Want zoiets zit al in zn genen..
Dan zou niemand meer met een schimmel moeten fokken, want 95% van de schimmels krijgt uiteindelijk melanomen. Vroeg of laat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:57

Helaas op naar de 2e ronde

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:59

Zonnebloem is drachtig! Tot zover deze egopost want verder loopt er deze dag heel wat niet zoals gepland pffff

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:05

Jammer Elly!

Gefeliciteerd met zonnebloem!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:12

unofficial79 schreef:
Bij ons een gevalletje niet meer te volgen. Ze is niet drachtig maar wel weer een ei van bijna 5 cm. En een baarmoeder die niet echt hengstig is. Dierenarts stelde voor om nu hengstig te spuiten om dan alsnog morgen te scannen en insemineren. Hengstig spuiten om het gele lichaam eraf te spuiten en hopen dat de baarmoeder dan wel hengstig genoeg is. Iemand hier ervaringen mee?

Ze is ook vrijwel niet hengstig te zien. Zie alleen dat ze wat reageerde op de shet, maar dan moet je goed kijken en een tijd observeren. Iemand een tip hoe je dit beter kan zien?

Ik heb ook problemen met een merrie, de laatste 2 maanden niet hengstig te zien. De maanden daarvoor was ze overduidelijk hengstig. Vrijdagmiddag hengstig gespoten, maar tot nu toe lijkt ze er niet op te reageren...
Dierenarts zei dat het met bet weer te maken kan hebben.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:25

Eretria, ik wist het melanomen/schimmelverhaal dus helemaal niet. Als kleine fokker die ik ben zou het inderdaad een reden zijn niet met schimmels te fokken. De meeste melanomen zijn trouwens goedaardig begreep ik en de veearts gaf aan dat er gewoon mee gefokt kan worden maar ik weet nog niet hoe ik me erover voel. Eerst uitslag afwachten en dan verder kijken.

Gefeliciteerd mdw Stables.

Jammer ellyc, komt er een mooie hengstigheid aan?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:54

Ei is nu 2 cm, woensdag breng ik haar weer weg

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:02

Eretria schreef:
StalMelyn schreef:

MAAR!

Maar stel je fokt met een schimmel. Schimmel is gezond geen melanomen. Schimmel wordt ouder en krijgt alsnog melanomen. Dan is dat in principe hetzelfde alsdat je ermee fokt als die schimmel op moment van fokken al enkele melanomen had toch? Want zoiets zit al in zn genen..
Dan zou niemand meer met een schimmel moeten fokken, want 95% van de schimmels krijgt uiteindelijk melanomen. Vroeg of laat.

Ik heb een schimmel met melanomen, ze had al 1 toen ze 3 was! Ze heeft er enkele kleintjes bij en is nu 15.. Heb er een 4 jarige uit, bruin, en tot nu toe nog geen bijzonderheden. Dus melanomen hoeven niet meteen heel ernstig te zijn..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:16

Cynthia: dat is ook de goden verzoeken natuurlijk he, zeggen dat ze niet hengstig toont :D Hopelijk snel insemineren en op het wachtbankje.

Voor jou ook een nieuwe ronde Yvk, spannend

EllyC: balen dat ze niet drachtig is, hopelijk volgende ronde meer succes

StalMelyn: gaaf dat jouw hengst gedekt heeft, kleine jongens worden groot :+

8x0: lastig als ze niet tonen he -O- maar wel raar dat ze ook niet reageert op het hengstig spuiten.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:34

Ik hoorde vandaag ook van een DA dat het dit jaar veel voorkomt dat de hengstigheid uit blijft of raar verloopt. Hij stak het ook op het weer.

Olga dat er komend jaar maar een mooi en gezond veulentje mag komen. Ik heb je verhaal gelezen in het DBT2021.. Erg verdrietig.

Lastig hé Unofficial. Het is te hopen dat ze snel mooi hengstig wordt!

Balen StalMelyn! Misschien valt het allemaal mee en kan je haar toch laten dekken. Maar ik snap je twijfel ook wel. Wel knap dat je hengst gedekt heeft!

Jammer Elly. Gelukkig wel al een komend ei dat je meteen verder kan.

Gefeliciteerd MDWstables.

00000000 vervelend dat ze niet reageert op het hengstig spuiten. Komt de DA nog van de week om verder te kijken?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:36

Hier een koerier met pech dus dat wordt een latertje vanavond :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:51

:wave: ik ga ook weer meekletsen hier.

Ohoh CP.

Woensdag gaan we Sterre scannen en maandag Eli, om te kijken waar in de cyclus de dames zijn. :D

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:54

Yvk, eerst d uitslag maar afwachten ja.

Mirjamalvaro, spannend weer. Al uit de hengsten keuze? Een die je wilde was niet meer ter dekking dit jaar toch?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:56

Bij Wainoon zit het erin. Ze was super mooi hengstig en er zat een plooi (was gunstig?). Hij dacht dat het ei snel zou springen. Woensdag ei checken, ik ben positief!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:01

StalMelyn schreef:
Yvk, eerst d uitslag maar afwachten ja.

Mirjamalvaro, spannend weer. Al uit de hengsten keuze? Een die je wilde was niet meer ter dekking dit jaar toch?

Sterre X FS Nummero uno
Eli X Danciero
:D

Muronia fingers crossed!!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:05

Yvk schreef:
Ik hoorde vandaag ook van een DA dat het dit jaar veel voorkomt dat de hengstigheid uit blijft of raar verloopt. Hij stak het ook op het weer.

Olga dat er komend jaar maar een mooi en gezond veulentje mag komen. Ik heb je verhaal gelezen in het DBT2021.. Erg verdrietig.

Lastig hé Unofficial. Het is te hopen dat ze snel mooi hengstig wordt!

Balen StalMelyn! Misschien valt het allemaal mee en kan je haar toch laten dekken. Maar ik snap je twijfel ook wel. Wel knap dat je hengst gedekt heeft!

Jammer Elly. Gelukkig wel al een komend ei dat je meteen verder kan.

Gefeliciteerd MDWstables.

00000000 vervelend dat ze niet reageert op het hengstig spuiten. Komt de DA nog van de week om verder te kijken?

Ik heb haar naar de kliniek gebracht, zij bieden een pakket aan met stalling, scannen en insemineren.
Ze is altijd zo goed hengstig en nu niks te zien.
Kan het vaak aan haar achterbenen zien, het is een echte pismerrie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:08

Wow wat gaat het hier ineens snel

Cp succes. Is die shire al bijna uitgerekend?

Spannend claudia. Gun het je zo

Ellyc balen zeg. Sperma kwam uit Duitsland toch?

Gefeliciteerd MDWstables!!

Stalmelyn top dat hij het snapt :P

Interessant over de melanomen. Ook apart hoe dat kleur gebonden kan zijn