[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZonnetjeX

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:57

Zo, alles weer even bijgelezen, wat gaat het snel als je even 1 à 2 dagen niet kijkt. Ik val hier weer even in, als ik een aantal pagina's even mis kan ik niet onthouden wie wat heeft gezegd.

Balen zeg dat er zoveel deze ronde nog niet drachtig zijn, toch het weer dan? Hopelijk met dit mooiere weer de volgende keer meer succes.
Vannacht een tijdje wakker gelegen met allemaal doemscenario's ;( denk omdat het nu even lang duurt allemaal, maar proberen toch weer met goede hoop verder te gaan.Hier wordt zaterdagochtend weer gescand, duimen dat het bloedei weg is en een beginnende hengstigheid zou fijn zijn, kan ze meteen naar de hengstenhouder.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:05

Hoi!

Ik zit al weken mee te lezen, maar zal eventjes reageren in het topic.

Wat een pech zeg, met alle merries die leeg blijven, paarden die trappen krijgen. Mensen die paarden 'gewoon even' bij elkaar zetten.. Pff wat zuur!
Zag dat het met die van Renske goed leek te gaan, ben de naam van de ander even kwijt.. sorry.
Ik heb geen verstand van onverdund, verdund sperma.. Daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Zag ook een paar mooie veulentjes voorbij komen, die van jou Vulina is ook mooi! :)

Hier Hebben we voor het eerst ons paard laten dekken.
Vroeger veulentjes gehad/gezien bij de pony stal waar ik destijds reed en bij Friese merries waar ik jaren soort van kind aan huis was.

Dus voor mijn eigen eerste paard had ik maar 2 wensen, kwpn en het moest persé een merrie zijn. We nemen hoogstwaarschijnlijk een tussen jaar met wedstrijden en trainen we thuis verder, dus dacht dit is het moment voor een veulen.

Ik heb een united x balzflug en ze is van de week op 18 dagen drachtig gescand van Geniaal. :) Over 3 weken weer scannen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:06

Jeetje wat veel leeg.... dat geeft geen hoop -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:10

Mijn merries waren ook vroeg in het jaar heel duidelijk en extreem hengstig, en nu het éigenlijk gewoon 'seizoen' is, tonen ze nauwelijks meer. Daarom rij ik ze gewoon naar du Bois toe, daar staan ze tussen de hengsten, en wordt er ook onverdund geinsemineerd. Hup van de hengst zó in de merrie. Dat komt nog het allerdichtst bij een natuurlijke dekking, naar mijn idee.

Vroegâh ging je idd gewoon natuurlijk dekken. Heb ik nog steeds de beste resultaten mee gehad.

Vandaag ga ik de derde merrie brengen, nummer 1 is al thuis (de 17e scannen denk ik), nummer 2 neem ik op de terugweg meteen mee.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:12

Zo even ego-post, deze middag lees ik bij.
Om 11u word ik op Zangersheide verwacht, dan kan ik daar verdund sperma meenemen naar huis om dan te zorgen dat, zodra ik thuis ben, het direct in de merrie kan. Dan is het maar 2u onderweg ipv die 10-11 dat het nu al geweest is. Duimen maar!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:35

Succes Evelien! Volgens ons dekststion zijn er ook echt maar heel weinig merries die niet tegen de verdunner kunnen, dat wordt dikwijls door veeartsen geopperd, maar is eigenlijk een fabeltje.
Alle viezigheid, extra gel etc wordt eruit gefilterd zodat je alleen puur de zaadcellen hebt die je nodig hebt en in de verdunner zit dan voeding + bescherming voor de zaadcellen, zonder alle viezigheid waar merries net op reageren door vocht aan te maken. :)

Ik duim mee dat het pakt !

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:35

Ik wil niet heel vervelend doen, maar dat lijkt me vrij zinloos.. Onverdund mag je een half uur later al blij zijn dat het nog leeft..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:36

Hoi Meya, welkom :) Leuk, Hope laten dekken :) Voor jezelf om aan te houden?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:38

Vulina schreef:
Ik wil niet heel vervelend doen, maar dat lijkt me vrij zinloos.. Onverdund mag je een half uur later al blij zijn dat het nog leeft..

Ze krijgt toch terug verdund mee, maar gaat nu sneller geïnsemineerd worden dan de 10u met verzending. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:44

Ooh ja, sorry! Ik las het verkeerd :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:55

Vulina schreef:

Vorig jaar mijn merrie onverdunt gedaan. Toch een mooi veulen. 2 uur buiten merrie geweest het sperma

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:56

2 volgende van dié week zijn gescand, eentje drachtig, eentje niet. Nog 1 te gaan en ik hoooop echt dat die wel drachtig is want dat was naar de Frans/Zwitserse grens verzonden en das zo’n gedoe he..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 08:59

Evelien__ veel succes hoop dat het nu gaat lukken

Welkom Meya leuke combinatie heb je gemaakt.

Erg veel niet drachtig jammer heel veel succes voor de volgende ronde allemaal

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:06

Mijn merrie is net gescand nadat ze maandag hengstig is gespoten. Ze begint nu hengstig te worden. Zaterdag komen ze terug om te kijken hoe het ervoor staat. Nu zit er een ei van ongeveer 2 cm.

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:23

Meya Welkom, wat leuk en gefeliciteerd met de dracht!

Evelien Ik duim voor je mee! Hoop voor je dat het een succes wordt. Verder geen verstand van verdund/onverdund en de tijd die het in leven blijft.

Tinnie Gefeliciteerd met de ene! Jammer van de andere. En hopelijk nummer 3? wel drachtig, want dat klinkt idd als een gedoe!

Angelpam Fijn dat ze hengstig wordt, spannend de komende dagen dus!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:34

Helaas is Kees nog niet goed hengstig, rechts een ei van 4cm, links 3cm.
Zaterdag opnieuw scannen....

Tav onverdund, mijn nichtje haalde onverdund en stopte dat tussen haar borsten ivm temperatuur.
Uur rijden, DA stond klaar voor inseminatie. 1e poging drachtig.

Soms kan het ook verschil maken om een andere verdunner te kiezen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:19

Het kán dus wel.. Theoretisch gezien niet :\ Maar goed om te weten!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:26

Nu heb ik van de 5 die hier drachtig "moeten" 2 nog niet gedekt hoor haha. Dus dat scheelt.

Onee wacht het zijn er 6. Ik heb een gastmerrie staan.
Werd ze net een beetje hengstig krijgt ze een trap van een ander.... oliebol! Altijd bij de paarden die niet van jezelf zijn gebeurd er wat he.

Gelukkig niet kreupel. Het is gehecht maar dat knapte al snel weer. Nu druk in de weer met koffie en dat doet z'n werk weer prima :j
Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:36

Spannend Ibbel

Succes Evelien!!

Angelpam, Spannend ook. Maar wie weet pakt het goed uit straks

Tinniie dat klinkt als een heel gedoe. Ik dacht eerst dat Brabant al ver was :')

Tiwi succes ook!

Dat scheelt cp! Balen dat er iets met een paard van de ander is.. Niet fijn

Thnx allemaal, ja ip houden we deze aan voor ons zelf :)
Vind het wel beetje spannend. Eerste veulentje zelf fokken van mijn eerste eigen paard :) Daarom is zo'n topic ook leuk vind ik, kan je veel meelezen en van leren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 10:58

Hoop pech op het moment. :(:)
Hopelijk pakt het de volgende keer wel netjes.

Hier is Sterre een behoorlijk baasje opeebs. Alleen haar drachtige vriendin mag in de buurt komen, rest trapt ze weg := Naar mij echter super knuffelig.
Eli is stuk rustiger en plakt weer aan Sterre. :=

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:05

Jeetje weer een merrie die ruzie heeft gehad, gelukkig niet kreupel en lijkt ze snel op te knappen. Merrie's... 8)7

Meya Spannend! Voor mij is dit de tweede, maar de vorige was zo'n 10 jaar geleden en heb ik het minder bewust meegemaakt (was toen nog jong en mijn ouder regelde alles). Dus voelt nu ook als de eerste keer eigenlijk. Wel van dezelfde merrie. Is ook de reden trouwens dat ik dit topic zo leuk en leerzaam vindt. Fijn om ervaringen te delen.

Mirjam Dat klinkt veelbelovend!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:09

Zonnetje die van mij zijn al drachtig gescand. Alleen Eli over 2 weekjes nog even controleren op 6 weken. Maar verwacht nu eigenlijk geen problemen meer. Behalve dan stalkende merries omdat ze willen knuffelen. :P

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:14

mirjamalvaro schreef:
Zonnetje die van mij zijn al drachtig gescand. Alleen Eli over 2 weekjes nog even controleren op 6 weken. Maar verwacht nu eigenlijk geen problemen meer. Behalve dan stalkende merries omdat ze willen knuffelen. :P

Ohh excuses kan niet zo goed bijhouden wie nu wel en niet drachtig zijn, had even in je onderschrift moeten kijken :+ Maar dan klinkt het helemaal veelbelovend haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:16

Hahaha ja heel veelbelovend hihi. _O-

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:26

Ik vindt het ook leuk om in het topic te lezen heel leerzaam en samen wachten is toch beter dan alleen haha.

Voor mij het 3de veulen die ik zelf fok uit de zelfde merrie