[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:09

Setteli mijn duimen draaien voor jou je verdient het naar alle tegen slagen!

dustinlover hopelijk wil het gewoon goed zijn ook daar draaien mijn duimen voor.
al zal je het wel snel merken nu aangezien er een hengst in loopt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:17

Wat een horrormerries hebben jullie, hengstig tonen en toch drachtig zijn. Blij dat de mijne niet zo is (maar die toont sowieso geen hengstigheid :+ ).
Ik moet ook nog laten scannen, ik scan normaal altijd rond de 6 weken dracht nog een keer. Zit ik nu al overheen, dus toch maar eens de DA bellen. Ik denk volgende week maar, komt wat beter uit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:30

Setteli: voorzichtig gefeliciteerd dan maar!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:41

hahaha suffie, dank je. Tja, weet het soms ook even niet meer. Ze is bijna dus zeker wel drachtig, dit kan ik ook goed aan haar gedrag merken. Alleen is de vraag of het vruchtje goed kan innestelen en of we volgende week een kloppend hartje aantreffen. Is dit niet het geval, dan mag Phoebe aan de bak. Ik was toch nog niet bezig met zadelmak maken (heeeel weinig tijd).

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:21

Setteli ik duim ook voor je mee!!

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:30

Ik heb eens een merrie gehad die toonde zich als een hengst tijdens de dracht. Nek er op zetten. Schreeuwen. Dominant gedrag tegen de merries. Nu weet ik dat als ze dat gedrag vertoont er een merrieveulen in zit. :) - toen die tijd dacht ik dat ze niet goed was. Lol

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:26

Haha Chariklia dat heeft een van mijn merries nu ook :P al moet ik zeggen dat ik een keer eerder zo'n merrie heb gehad en die gaf een hengstveulen :)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:48

Mag ik hier even inbreken met een vraag? Ik lees dat jullie merries hengstig zijn/tonen, maar toch drachtig?
Wat voor manier van hengstigheid tonen ze dan precies? Ik weet dat je alleen zekerheid hebt als je scant, maar ik heb in de buurt niemand die een mini wil/kan scannen. Dus ik moet wachten tot het van buitenaf kan.

Maar wellicht kan ik wat met jullie hulp, want de merrie toont hardstikke hengstig helaas.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:00

Ik ben zondag heel benieuwd naar mijn merrie dan zit ze op 107 dagen en ik ben een week op vakantie geweest. Vriendin die haar op het moment rijdt zegt dat ze veranderd is (qua buikje) ik ben dus heel benieuwd

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 09:14

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:33

P_Tries schreef:
Mag ik hier even inbreken met een vraag? Ik lees dat jullie merries hengstig zijn/tonen, maar toch drachtig?
Wat voor manier van hengstigheid tonen ze dan precies? Ik weet dat je alleen zekerheid hebt als je scant, maar ik heb in de buurt niemand die een mini wil/kan scannen. Dus ik moet wachten tot het van buitenaf kan.

Maar wellicht kan ik wat met jullie hulp, want de merrie toont hardstikke hengstig helaas.

Lara is de enige merrie die ik thuis hengstig zie. Ze is dus drachtig, maar als ze bij de anderen in het land staat dringt ze zich op, knippert en plast kleine beetjes. Ook met rijden kleefde ze aan mijn been. Met poetsen doet ze meteen haar staart omhoog bij het aanraken van de flank. Je kunt je dus wel voorstellen hoe blij ik was dat ze toch drachtig is gescand, al weten we maandag zeker of het goed gaat. Tot 4 maanden kunnen de merries hengstigheid vertonen volgens deze DA, puur onder invloed van de hormonen. Follikels worden gedurende deze 4 maanden ook gewoon aangemaakt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:42

Khaleesi heeft net de tweede scan achter de rug en nog steeds drachtig! :)) *\%/*

Ps. Wie heeft er ervaring mee om het geslacht te bepalen met een scan? Hoe gaat het in werk en waar hebben jullie dat laten doen? Mijn dierenarts kende dit niet :D

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:18

Robynn schreef:
Khaleesi heeft net de tweede scan achter de rug en nog steeds drachtig! :)) *\%/*

Ps. Wie heeft er ervaring mee om het geslacht te bepalen met een scan? Hoe gaat het in werk en waar hebben jullie dat laten doen? Mijn dierenarts kende dit niet :D

dit kun je het beste doen tussen de 60-70 dagen. Ze doen dan een normale scan via het rectum en afhankelijk hoe het vruchtje ligt kunnen ze de penis of een uiertje zien. Je moet wel een dierenarts hebben met veel ervaring. Urrecht doet het en karin hendrinks in vorden doet het. Het is vaak niet (veel) duurder dan een normale scan. Je kan het ook nog op 120 dgn doen maar dan is het vaak zo groot dat ze via de buik scannen. Het is nooit 100% garantie maar bij mij hebben ze het nooit fout gehad.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:28

Mijn dierenarts kent het ook niet, maar ik zou het ook niet doen.
Ken iemand die het had laten doen en die wilde graag een merrie veulen maar bleek een hengst te zijn.
Ze heeft van de hele dracht niet kunnen genieten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:16

bij ons in de kliniek in Merelbeke doen ze dit ook op 60 en op 105 dagen maaaaaaar bij mij lag het de eerste keer te slapen en met hoofdje naar de camera en de tweede keer veel te veel beweging dus niets gezien maar kom als je zou gokken heb je 50% kans dat je juist bent.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:16

Het lijkt me opzich heel leuk om te weten! Alleen maakt het bij ons nooit uit of het nou een hengstje of merrietje wordt.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:14

Super bedankt voor alle antwoorden! :)

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:42

Robynn schreef:

Onze dierenarts kan dat ook, onze eigen merries laten wij er niet extra voor scannen, maar wanneer klanten met het verzoek komen regelen wij dat natuurlijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:49

xinram schreef:
Robynn schreef:

Onze dierenarts kan dat ook, onze eigen merries laten wij er niet extra voor scannen, maar wanneer klanten met het verzoek komen regelen wij dat natuurlijk.

Dank je wel Marnix! :))
Ik vond het wel grappig dat mijn DA mij aankeek alsof hij vuur zag branden :')
Zulke gekke dingen heb ik dus niet gevraagd :D

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:21

Deze week 2 de scan op 30 dagen. Beide nog dractig :D . Hopelijk houden ze het vast. Ik blijf in spanning! Maar goed dekseizoen is nu toch afgesloten en dan verschuiven we naar volgend jaar als er nog iets fout zou gaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:11

ik twijfelde of ik pepper nog een keer zou laten scannen maar nu ik deze foto zie doe ik het niet.
3 maanden dracht en buikje begint zowaar al wat te tonen

Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:44

mooi buikje van pepper!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:18

hoop heel stiekem op een merrieveulen weer want die blijft.
dan heb ik in de toekomst 3 welsh mountain fokmerrie,s en 1 welsh C fokmerrie

pepper heeft tot nu toe 1 vosroan merrie gegeven,1 schimmel merrie en 1 bruine hengst dus wat eruit gaat komen is echt een gigantische verassing.

was al met de kleur calculator aan het spelen maar snap er niks van.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:42

Waar vind je de kleur calculator?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:44

http://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

wat zijn de geboortekleuren van pepper en hylander? ze zijn beide heterozygoot schimmel aangezien ze beide gekleurde kinders hebben gehad.je hebt 75% kans op schimmel.
weet je nog of de hengst homozygoot is voor iets?