[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:51

Vivienne1983 schreef:
Hoi hoi,

Wij hebben een super lieve merrie anke ut t wald nu 15 jaar.

Het begint te kriebelen om een veulen te fokken met haar maar weet niet zo goed waar te beginnen...

Heb vernomen dat haar moeder na het krijgen van een veulen (niet bij anke) is overleden. Ik vraag mij af of het risico bij Anke hierdoor ook groter is?

Ik wil anke laten onderzoeken door de dierenarts en vragen of die er vertrouwen in heeft een veulen met anke te fokken.

Als dat allemaal positief is welke hengst ga je dan gebruiken? Anke haar achterhand is wat kort dus zou graag een hengst willen gebruiken met goede achterhand en niet te kleine stokmaat, en een lief karakter. Hebben jullie suggesties?

Het is de bedoeling om het veulen zelf te houden voor in de toekomst voor mijn dochter nu 12 jaar.

Groetjes Bernice

Betreft het hier de merrie uit Jesse 435 x Krist 358?

Vivienne1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:47

_Jelske schreef:
Vivienne1983 schreef:
Hoi hoi,

Wij hebben een super lieve merrie anke ut t wald nu 15 jaar.

Het begint te kriebelen om een veulen te fokken met haar maar weet niet zo goed waar te beginnen...

Heb vernomen dat haar moeder na het krijgen van een veulen (niet bij anke) is overleden. Ik vraag mij af of het risico bij Anke hierdoor ook groter is?

Ik wil anke laten onderzoeken door de dierenarts en vragen of die er vertrouwen in heeft een veulen met anke te fokken.

Als dat allemaal positief is welke hengst ga je dan gebruiken? Anke haar achterhand is wat kort dus zou graag een hengst willen gebruiken met goede achterhand en niet te kleine stokmaat, en een lief karakter. Hebben jullie suggesties?

Het is de bedoeling om het veulen zelf te houden voor in de toekomst voor mijn dochter nu 12 jaar.

Groetjes Bernice

Betreft het hier de merrie uit Jesse 435 x Krist 358?

Vader jesse 438 moeder antje ut t wald kirist zit er ook in

_Jelske

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:56

Dan heb ik de juiste merrie voor ogen. Ik heb geen idee of er bezwaar is om dit in dit topic te behandelen, maar evt. kan het ook per pb of in het friese paarden topic. Waarschijnlijk kan ik je wel een eindje op weg helpen als je een hengstenkeuze wilt maken binnen het friese paardenbestand.

Ben je eigenlijk lid van het stamboek?

Vivienne1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:05

_Jelske schreef:
Dan heb ik de juiste merrie voor ogen. Ik heb geen idee of er bezwaar is om dit in dit topic te behandelen, maar evt. kan het ook per pb of in het friese paarden topic. Waarschijnlijk kan ik je wel een eindje op weg helpen als je een hengstenkeuze wilt maken binnen het friese paardenbestand.

Ben je eigenlijk lid van het stamboek?

Ja is misschien handiger privé inderdaad.

Ik ben niet lid van het friesestamboek.

Anke is wel nog naar de keuring geweest 2 jaar geleden

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:13

Het gaat hier nog steeds zo snel dat ik het niet allemaal bij houdt met reageren.

Wel heel vervelend dat het voor velen toch nog niet wilt lukken om drachtig te worden. Hier op stal gaat het met de andere merries ook moeizaam.

Voor de mensen op het wachtbankje. Mijn duimen draaien voor jullie!

Mijn merrie is inmiddels de eerste mijlpaal voorbij. Vandaag 101 dagen drachtig. Ze krijgt al een lekker buikje.. van het bijvoeren.

Afbeelding

Ze is altijd wat schraal dus doe nu al mijn best om haar 'dik' te krijgen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:12

AM_Horses schreef:
Sharonindez. Ziet er goed uit!

Tjstables. Dan zal ze nu wel geovuleerd zijn. Ga je nog scannen of er geen vocht in de baarmoeder zit?

Tanjaatjuh. Balen, maar fijn dat ze zelf hengstig wordt. Op naar een nieuwe ronde
Brandenetel kuur had ik nog niet aan gedacht. Is veilig voor drachtige merries? Het zou me idd ook niet verbazen dat het van iets uit de wei is. Ik hoop dat ze geen allergische reacties meer krijgt.
Luna spannend!

Mirjamalvaro. Gefeliciteerd *\o/*

Ja hoor kregen mijn drachtige merries ook altijd! Ik had zelf de fles van heltiehorse

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:16

Ahh leuk, die van mij is juist te dik :roll: en voer al bijna niks bij...

Wij zitten op 81 dagen vandaag
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 01:48

Marion. Ze was wel een keer met hartslag gescand? Soms zitten ze goed verstopt. Hopelijk in september meer duidelijkheid.

Tjstables. Super. Duimen draaien maar

Ciara_lady. Wat apart dat de hengst niet veel interesse had. Duimen nu dat ze hiervan drachtig is geworden

Mirjamalvaro. Wat balen! Op zo'n dag komt ook alles in één keer. Kon ze alweer geinsemineerd worden?

Vivienne. Wil je dit jaar nog dekken?

Myrthee. Eerste mijlpaal *\o/* ziet er top uit

Tanjaatjuh. Thnx zal ik daar eens naar kijken

Laylah. Ook al richting de 100 aan het gaan.

Wild Thing is vandaag 99 dagen
Rosareina 113
Zirkonia 43
Wild en Rosa zitten redelijk bij elkaar in de buurt. Zirkonia is heel wat later uitgerekend. 8 jaar geleden ging ze 2 weken te vroeg bevallen. Als ze dat nu ook doet, zitten de veulens weer wat dichter op elkaar :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:07

AM planning is zaterdag insemineren. Ze wordt vrijdag nog 1x gecontroleerd. Hebben nu via dezelfde hengstenhouder andere hengst aangeboden gekregen, zonder extra kosten. Dus dat is wel weer fijn.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:25

Mirjamalvaro, wat vervelend zeg. Hopen dat dit dan wel lukt.

AM wat fijn veulens dicht bij elkaar.

Ik heb Cupra nu op 114 dagen
Eira 80 dagen.
Maandje verschil maar wie weet de een iets overtijd en de ander iets eerder hahaha!

Laylah en myrthe ik herken deze beide problemen.
De 1 is hier goed op gewicht (iets te)
De ander moet flink eten wil ik haar op gewicht houden en probeer er nu ook al zoveel mogelijk 'op' te krijgen omdat ik weet dat aan het eind van de dracht en als het veulen er is het al genoeg moeite kost.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:48

Hier vandaag op 41 dagen hartslag controle gehad! Mooi vruchtje en hartje zichtbaar.
Ik laat haar met 120 dagen nog een keer scannen voor de zekerheid.
Afbeelding

monerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:03

Marion. Hopelijk in september meer duidelijkheid, maar als er een hartslag was, dan zal het wel goed zitten.

Tj Duimen, spannend altijd weer,zeker zo laat in het seizoen

Ciara_lady. Ook op het wachtbankje

Mirjamalvaro. Wat balen dat ze weer niet drachtig is. Kon ze alweer geinsemineerd worden? Wel een sensitieve merrie

Vivienne. Wil je dit jaar nog dekken? Dan zou ik ook goed naar de dekvoorwaarden kijken, vaak moet je bij Friese hengstenhouders altijd het volle pond betalen,maar je kunt wel vaak afspraken daar over maken.

Tanjantju. Jammer dat het eitje toch niet goed was, fijn dat het wel weg was en dat je nog een kans krijgt.

Am Wild Thing,Rosa en Zirkonia drachtig mooi resultaat.

Hier 3 drachtig merries, ook Sterre heeft een kloppend hartje.
Antje is weer geinsemineerd, nu was haar eigen veel groter en haar cervix minder strak, maar de DA denkt inderdaad aan een infectie, dus uitgebreid gespoeld, kwam overigens heldere vloeistof terug. We hebben ook de regumate opgestart.
Dus nu weer op het wachtbankje

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:18

Gefeliciteerd!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:19

Dit was gistermorgen. In de avobd zag het gelukkig goed uit, was bang dat het flink zou zwellen, maar nee.
Afbeelding

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:05

Moner: ik begin altijd met scannen als ze hun eerste goed zichtbare hengstigheid hebben, vorig jaar was dat pas in juni, gescand maar ei was der al af en te laat om nog te kunnen insemineren, juli geinsemineerd en augustus volgescand, merrie hier is op 2 x altijd in 1x drachtig geweest, dus ik verwacht voorzichtig dat het dit jaar ook in 1x raak zal zijn :)
Hoewel het dit jaar de eerste keer is dat ze geinsemineerd is geweest met veulen aan de voet :P

Vivienne1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:11

AM_Horses schreef:
Marion. Ze was wel een keer met hartslag gescand? Soms zitten ze goed verstopt. Hopelijk in september meer duidelijkheid.

Tjstables. Super. Duimen draaien maar

Ciara_lady. Wat apart dat de hengst niet veel interesse had. Duimen nu dat ze hiervan drachtig is geworden

Mirjamalvaro. Wat balen! Op zo'n dag komt ook alles in één keer. Kon ze alweer geinsemineerd worden?

Vivienne. Wil je dit jaar nog dekken?

Myrthee. Eerste mijlpaal *\o/* ziet er top uit

Tanjaatjuh. Thnx zal ik daar eens naar kijken

Laylah. Ook al richting de 100 aan het gaan.

Wild Thing is vandaag 99 dagen
Rosareina 113
Zirkonia 43
Wild en Rosa zitten redelijk bij elkaar in de buurt. Zirkonia is heel wat later uitgerekend. 8 jaar geleden ging ze 2 weken te vroeg bevallen. Als ze dat nu ook doet, zitten de veulens weer wat dichter op elkaar :+

Nee ik wil haar dan niet dit jaar nog laten dekken, maar volgend. Zodat wij ons goed kunnen voorbereiden.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 01:21

Gefeliciteerd met de drachtige merries en kloppende hartjes weer!

Succes aan degenen die nog in het hele proces zitten.

Ik ben blij dat ik nu heb losgelaten om nog te dekken. Even rust. De laatst gedekte merrie zit nu op dag 18 en was boos.
Mijn volwassen hengst is uit logeren, dus heb geschouwd met de reeds zeer enthousiaste jaarling. Maar misschien vindt Wiske hem gewoon een kleuter en toont ze daarom niet :')
Moest zij drachtig zijn, is alles drachtig denk ik. Al zijn dan de laatste 3 nog niet gescand. We zullen zien!

Verder vinden de drachtige dames dat ze nu al buikjes mogen hebben. Al zal dat eerder gras en hooi zijn _O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:30

Ach Mirjam wat een sneu gezicht zo. Gelukkig dat het niet meer opgezwollen is.

Moner wat fijn, hopelijk Antje nu ook gelukt dan.

Knolselder ook fijn, rust. Zou mooi zijn als Wiske toch stiekem gelukt zou zijn.

Van Friezen heb ik totaal geen verstand dus dat laat ik even voorbij gaan sorry.

TJ duimen dat je gelijk hebt.

Pomski gefeliciteerd!

Myrthe gefeliciteerd met je mijlpaal! Ik heb hier meer de uitdaging om de merrie op gewicht te houden met veulen aan de voet, niet tijdens de dracht.

Elonia inmiddels op 115 dagen. Nog mooi strak in het pak :)
Afbeelding
Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:09

Nu de meeste onder de pannen zijn (of opgegeven :( ) loopt de topic wat langzamer. Wel zo fijn (op min leeftijd :D ).

Het duurt nog even (dag 50 of zo) maar ik zit al naar veulen abc boeken etc te kijken. Vaccinaties, voeding, bekappen, aan de halster lopen.... hoe/wat/wanneer ? :')

#eerstekeer #geenwegterug :+

Ps hopelijk geneest de oog netjes!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:34

Eliana kloppend hartje :):)
Blossom morgen insemineren :):)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:36

Ponytante zo leuk alles voor de eerste keer <3 . Je kunt hier ook altijd dingen vragen als je iets niet weet of ergens over twijfelt of ergens tegenaan loopt.

Mirjam super, gefeliciteerd!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:25

Ponytante, wat leuk dat het de eerste keer is voor jou! Wat zal dat een bijzondere ervaring worden.

Je mag altijd een PB sturen als je vragen hebt. Ben niet super ervaren, maar tot nu toe 4 gezonde veulens gehad.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:01

Voor mij word het mijn 2e veulen maar het is altijd spannend en het gaat veel te snel vergis je niet.
Bij mijn ruin zei ik ook ach dat duurt nog lang, ondertussen is die 5 :')

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:51

Hier is de merrie die mogelijks het weekend van 21 juli per ongeluk gedekt is geweest, vrij lusteloos, heeft al 2 dagen maar 1/3 van der hooi gegeten (zit in zo'n ibc ton)Afbeelding

Anders komt ze direct eten _O-
Ben nu enorm benieuwd wat de scan zal zeggen

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 12:19

Hier ook mijn 1e eigen veulen en heb nu echt zoiets waar ben ik aan begonnen en hoe moet het straks met de bevalling.

Oh jee Tj Stables kan me voorstellen dat je dan benieuwd bent naar de scan.

Elonia ziet er nog goed uit!

Haha Knolselder die genieten van het goede leven!

Wat super Mirjam!

Moner hopelijk gaat het nu lukken!