[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:13

MDH Balen...... Maar aan de andere kant ga je je met zo een start ook altijd afvragen of het veulen wel oke is. Dus voor je eigen gemoedstoestand is het denk ik het fijnste als het volgende keer gewoon goed gaat zonder virus en andere gekkigheid!

Mer1980: Wat leuk ook Sarowski. En dan hopen dat je dit keer wel je merrie krijgt! Ik wou in eerste instantie ook een merrie maar vorig jaar 2 hengsten en 1 merrie gekregen. En echt verliefd geworden op mijn hengstje. Op allemaal eigenlijk maar me keus is echt op me hengstje gevallen merrie ga ik ergens dit jaar waarschijnlijk nog verkopen. Merrietje heeft ook gewoon alles wat ik wens maar ik heb gewoon echt de klik met me hengstje. En het veulen van aankomend jaar is wel echt bedoelt om te blijven ik denk dat ik stiekem nog een voorkeur heb voor een merrietje maar eigenlijk denk ik niet dat dat de keuze van houden of weg doeg nog zal beïnvloeden.
Ik hoop ook echt op panterbont maar ik weet dat sarowski tot nu toe volgens mij alleen nog shabrak bonte en (tijdelijk) effen nakomelingen heeft gegeven....... dan vraag ik me meteen af of het mogelijk is dat hij panterbont gewoon niet door zou geven.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:20

Veel goede berichten hier! Goed om te lezen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:59

DDDara schreef:
MDH Balen...... Maar aan de andere kant ga je je met zo een start ook altijd afvragen of het veulen wel oke is. Dus voor je eigen gemoedstoestand is het denk ik het fijnste als het volgende keer gewoon goed gaat zonder virus en andere gekkigheid!

Mer1980: Wat leuk ook Sarowski. En dan hopen dat je dit keer wel je merrie krijgt! Ik wou in eerste instantie ook een merrie maar vorig jaar 2 hengsten en 1 merrie gekregen. En echt verliefd geworden op mijn hengstje. Op allemaal eigenlijk maar me keus is echt op me hengstje gevallen merrie ga ik ergens dit jaar waarschijnlijk nog verkopen. Merrietje heeft ook gewoon alles wat ik wens maar ik heb gewoon echt de klik met me hengstje. En het veulen van aankomend jaar is wel echt bedoelt om te blijven ik denk dat ik stiekem nog een voorkeur heb voor een merrietje maar eigenlijk denk ik niet dat dat de keuze van houden of weg doeg nog zal beïnvloeden.
Ik hoop ook echt op panterbont maar ik weet dat sarowski tot nu toe volgens mij alleen nog shabrak bonte en (tijdelijk) effen nakomelingen heeft gegeven....... dan vraag ik me meteen af of het mogelijk is dat hij panterbont gewoon niet door zou geven.

Ik ben al aan het bijlezen. Hoop in dit topic mee te kunnen praten maar wacht nog tot merrie weer hengstig is. Dan gaat ze onder Swarovski.
Veulen van peru's argument drie weken geleden verkocht. Die was zo leuk.....maar je moet keuzes maken soms.

Swarovski geeft wel degelijk panterbont! Heb hele serie foto's gezien van de hengsten houder.
Maar die zijn niet van mij dus kan ik niet plaatsen. Vraag hem maar DDDara
Ik hoop ook op panterbont namelijk....en dan liefst zwart
Maar ik weet niet of dat kan want mijn merrie is bruin en ik weet haar agouti genen niet.. misschien kan ze geen zwart geven. Tot nu toe twee x vos.

Dit jaar twee x hengstveulen, die zijn zo leuk samen
Afbeelding

Hier zijn al merries een heel eind op weg naar ook die nog moeten dus we liggen nog niet ver achterop

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:03

OYYO: gefeliciteerd!

GA: gefeliciteerd!

Kiki: nee Sjanty heeft niets aan haar uitbraak overgehouden gelukkig

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:04

Symke: ik had het ook gevraagd en dacht juist dat hij aangaf dat hij nog geen panterbont had door gegeven alleen shabrak en effen. Maar het was na 3.5 uur met de trailer op pad te zijn geweest van limburg naar friesland.... dus het kan gerust dat ik hem niet goed heb begrepen.
Maar hoop dat jij gelijk hebt :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:14

Ik maar denken dat ik merries niet hengstig zie. Als ik ze gunstig neer zet zie ik het dus wel, helaas ook 1 van de geinsemineerde merries.

De ander staat met veulen samen met een merrie dus daar die ik nog niks aan. De ander bied der kont al aan, aan de buren (ruinen) en de merrie waarmee ze stata. Ze bieden elkaar hun kont aan, erg gezellig :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:23

DDDara schreef:
Symke: ik had het ook gevraagd en dacht juist dat hij aangaf dat hij nog geen panterbont had door gegeven alleen shabrak en effen. Maar het was na 3.5 uur met de trailer op pad te zijn geweest van limburg naar friesland.... dus het kan gerust dat ik hem niet goed heb begrepen.
Maar hoop dat jij gelijk hebt :o

Ik heb op fb een panterbonte van Sarowski gezien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 06:45

Olympia jammer dat ze nog niet drachtig is. Duimen dat het nu wel gaat lukken!

GA yes, gefeliciteerd met de dracht!

Oyyo fijn dat het er nog zit, dat stelt je toch gerust. Nu nog op naar een kloppend hartje.

Mdh ook nog niet gelukt, maar te verklaren. Nu hopelijk een normale ronde met een fitte merrie.

Haha cioccolato nou ja wel zo fijn als ze het duidelijker laten zien.

Hier geen nieuws verder. Veroon 55 dagen drachtig en Wainonia nog steeds niet weer hengstig. Die hormonen werken blijkbaar lang door.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:01

Het is een soort van drachtigheidshormoon, vandaar dat je gewoonlijk ook hengstig spuit als je haar nog zou willen laten dekken. Anders werkt het net als nadat ze langer dan 35 dagen drachtig waren: ze worden heel lang niet meer hengstig, soms maanden/ volledige seizoen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:28

Ik heb er geen probleem mee dat ze niet hengstig wordt, maar aangezien er nogal vocht in haar baarmoeder zat, lijkt het me ivm opschonen wel zo fijn als ze eens hengstig wordt. Ik kijk het eerst nog even aan, maar als het te lang duurt dan misschien toch maar hengstig laten spuiten, als ze daar al op reageert (2 jaar geleden niet namelijk).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:42

Reageren ze normaliter altijd op hengstig spuiten na regumate? Toen mijn merrie 70 daagen drachtig is geweest en toen had verstoten duurde het ook paar maand voordat hengstigheid kwam, maar op hengstig spuiten reageerde ze toen niet. Hebben we toen af en toe geprobeerd omdat wr ook wouden spoelen etc

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:58

Muronia, misschien overleggen met je DA en je zorgen voorleggen. Kan best zijn dat ze in de komende maand(en) van zelf weer hengstig wordt. Maar ik had wel graag willen weten of het vocht weer was opgeruimd doormiddel van een controlle scan.
En je zit al bijna op de twee maanden dracht met Veronia. *D

Balko, panterbont is wel erg mooi. Maar vind een shabrakbonte ook altijd prachtig. Ben benieuwd naar alle Swaroski veulens in dit topic.

Hier moeten we nog ruim een week wachten tot de dracht scan. We hebben afgelopen week lekker gelongeerd, ze loopt echt heerlijk door haar lijf. Gisteren balkjes laten draven en galopperen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruik van diepvries rietjes. Mijn merrie is deze maand 14 jaar. Normaal dek ik niet als ze een veulen aan de voet hebben, maar heb nog best wat rietjes liggen van de hengst waar ze nu drachtig van is en ook nog een andere hengst. Tot welke leeftijd maken jullie nog gebruik van dv bij je merrie? Ik twijfel wat handig is. Ze zou dan 16 jaar zijn bij de volgende poging. En de keer erna 18.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:20

Als het sperma goed is, maakt het weinig verschil. Enige is dat je moet insemineren binnen de 6 uur na ei sprong, dus vaker scannen, en goed monitoren..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:59

DDDara, appaloosa's missen vaak wat staart en manen inderdaad, fijn dat de jouwe dat wel geeft :)

Jennyk, wat een stoute merrie _-:(

Balko, ik kan me voorstellen dat je het helemaal zat was :( Nu extra hard hopen dat ze drachtig wordt!
Mooie hengst!

Astrea, succes met insemineren vandaag! En succes met de scan van Silvia dinsdag!

Olympia, je mag mijn weekendabonnement houden hoor :+ Ik hoop dat Fi er nu afscheid van heeft genomen.

Gefeliciteerd GA!! *\o/*

Fijn OYYO!

mdh, wat sneu en vervelend :( Hopelijk pakt het deze ronde wel!

Ik ga echt verhuizen naar een plek met veeartsen met merriepakket/geen weekend en feestdagentarieven!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:25

Cynthia82, ja dat scheelt echt enorm!
Maar ook de visites maken het zo duur helaas.
Voor een merriepakket betaal ik € 218 voor het hele seizoen, maar ik ga wel zelf naar de kliniek met de trailer. Als ik ze zou laten komen komt er ook een kleine € 50 per keer bij

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:57

een merriepakket is alleen goedkoper als je een merrie hebt die niet gelijk drachtig is. De 18 dagen scan en overige drachtscans zitten hier tenminste niet bij het pakket in. De "gewone" scans zijn wel gratis en visite gereduceerd tarief. Ik weet eigenlijk niet of de "gewone" scans hier in het weekend of op feestdagen ook gratis zijn bij het merriepakket. In het weekend heb ik ze hier nog niet gehad. Wij kunnen er idd ook voor kiezen om naar de kliniek te gaan, dat is maar 5 min rijden met de trailer. Vervelende alleen is dat Picture daar lastig doet en thuis niet. "voeger" met Sjanty reed ik er zelfs ook wel onder zadel naar toe

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:09

Oké even een egopost omdat ik ineens zware stress krijg.
Mijn merrie vertoont hengstigheid… de andere merrie waar ze mee staat is zwaar hengstig en Zirana loopt er met de staart omhoog al knipogend achteraan. Ze plast niet van zich af. Hebben jullie hier ervaring mee? Toen ik dit zag voor de inseminatie zeiden ze ook dat ze niet hengstig was… met dezelfde symptomen alles behalve het plassen … vandaar dat ze toen hengstig gespoten was…
het zal toch niet ;(

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:43

Wanneer is ze geïnsemineerd Shirley? Het zou natuurlijk wel kunnen, dat ze niet drachtig is…

GA gefeliciteerd! OYYO ook!

Mdh en olympia balen.

Balko en Astrea succes. En wie ging ook al weer een dezer dagen insemineren? Kabayo? Allemaal succes!

En alle anderen die nog wachten, succes daarmee. En degenen die al een soort van zekerheid hebben, fijne zomer ;) aftellen maar :j

De show was super gisteren, ik heb genoten. Het was gezellig, super georganiseerd en Sanaa deed het ook nog eens super. 1e aan de hand en 1e onder het zadel en kampioen volwassen pony’s bij de partbreds <3

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:08

Ik zit op 18 dagen. Ook precies zon merrie die op weg wordt geholpen door de ander. Die is zo smerig vies hengstig, niet overdreven, en sinds gister doet de geinsemineerde mee. Helaaaaaas.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:28

Gefeliciteerd LaDonna, wat een prachtige rozetten heb je gekregen.

Wat jammer om te lezen dat er toch een aantal merries zijn 'teruggekomen'. Hopelijk lukt het deze ronde wel. Een paar nog in onzekerheid, ik voel met jullie mee. Het kán dat een drachtige merrie hengstig toont.

Vanmorgen heb ik met mijn dochter een buitenrit gemaakt en zijn we meteen maar bij de Radstake langs gereden. Anders was ik morgenochtend gegaan, scheelt weer een autoritje. Happy is nog mooi drachtig, alles zag er goed uit op 30 dgn. Wij gaan voor een Paasveulen volgend jaar *\o/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:37

Wij moeten nog beginnen :=
Nu 2 vd 3 veulens geboren.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:53

Ze is 10 mei geïnsemineerd, ze zou eigenlijk dus op dag 26 zitten nu, Maarja net met binnenhalen zat ze weer niet zacht naar haar te hinniken of überhaupt te reageren :? Ik weet het niet ik denk dat ik dinsdag gelijk bel of ze willen komen scannen ipv woensdag.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:59

Hoi :D

Mag ik ook mee kletsen? Mijn merrie is vrijdag geinsemineerd met Eise 489. Een bijzondere combinatie, want de merrie is een KWPN Tuigpaard. Doel is het fokken van een knap menpaard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jody is een Eebert x Manno x Renovo. Ze is 8 jaar en loopt op B niveau in de dressuur mennen. Daar zijn we onlangs mee begonnen. We mogen inmiddels L starten.

Eise 489 is een van de betere Friese hengsten met een enorm krachtig bewegingsmechanisme. Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. 22 juni wordt ze gescand op dracht.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:31

Ik ben heel erg benieuwd naar die combi :D Gaaf hoor!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:15

Hier de overduidelijk hengstigtonende merrie ook heel erg hengstig, morgen begint de nieuwe ronde.
De ander wel drachtig.
2 uir de 3. Mooi op weg maar hoop heeeeeel erg dat deze ronde dan lukt.