Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
fokfanaat schreef:als ze net een eisprong heeft gehad kan je idd niet hengstig sluiten.
ik laat het standaard doen, 19 dagen na de bevalling , dan weet ik zeker dat het op gang komt en wanneer ik moet gaan scannen. werkt voor mijn merrie prima
Cynthia82 schreef:Wanneer is het beste om hengstig te spuiten?
Mijn veearts stelde dit afgelopen zaterdag ook voor, met een eitje van cm en nog een geel lichaam. Ik heb ergens gelezen dat je niet altijd hengstig kan spuiten, maar er al wel een goe deitje in ontwikkeling moet zijn ofzo? Ik weet het even niet meer.
Veearts komt nu toch woensdag (living on the edge) en als er dan nog niet veel veranderd is, kan ik haar misschien wel hengstig spuiten, hoewel dat nog steeds niet mijn voorkeur heeft.
Mijn veearts stelde dit afgelopen zaterdag ook voor, met een eitje van cm en nog een geel lichaam. Ik heb ergens gelezen dat je niet altijd hengstig kan spuiten, maar er al wel een goe deitje in ontwikkeling moet zijn ofzo? Ik weet het even niet meer.
Veearts komt nu toch woensdag (living on the edge) en als er dan nog niet veel veranderd is, kan ik haar misschien wel hengstig spuiten, hoewel dat nog steeds niet mijn voorkeur heeft.
petravdmeerx schreef:Vanmorgen mijn merrie gescand, helaas nog niet hengstig. Zaten nog gele lichaampjes in de baarmoeder. Ze heeft waarschijnlijk ergens begin vorige week een eisprong gehad, waardoor natuurlijk nu nog geen hengstigheid te zien is (hengstig spuiten werkt in dit geval ook niet zei mijn DA).
Nu aanstaande vrijdag weer even scannen om te kijken hoe het eruit ziet. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het hengstig spuiten?
LaDonna75 schreef:petravdmeerx schreef:Vanmorgen mijn merrie gescand, helaas nog niet hengstig. Zaten nog gele lichaampjes in de baarmoeder. Ze heeft waarschijnlijk ergens begin vorige week een eisprong gehad, waardoor natuurlijk nu nog geen hengstigheid te zien is (hengstig spuiten werkt in dit geval ook niet zei mijn DA).
Nu aanstaande vrijdag weer even scannen om te kijken hoe het eruit ziet. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het hengstig spuiten?
Het gele lichaam is de rest van het gesprongen follikel (eiblaasje), en zit in de eierstok en niet in de baarmoeder![]()
Hier staat wel duidelijke uitleg over hengstig spuiten en over hormoongebruik bij merreis: https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... 3maart.pdf
absque_dubio schreef:Nou wij gaan weer op het wachtbankje, pony is vandaag weer geïnsemineerd.
Dennenboom we sluiten dus bij jou aan.![]()
Wat is er bijna mis gegaan trouwens?