[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:57

Vanmorgen mijn merrie gescand, helaas nog niet hengstig. Zaten nog gele lichaampjes in de baarmoeder. Ze heeft waarschijnlijk ergens begin vorige week een eisprong gehad, waardoor natuurlijk nu nog geen hengstigheid te zien is (hengstig spuiten werkt in dit geval ook niet zei mijn DA).

Nu aanstaande vrijdag weer even scannen om te kijken hoe het eruit ziet. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het hengstig spuiten?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:58

Omdat degene die komt scannen geen dierenarts is en dit echt bij de da moet gebeuren (en die komt niet aan huis), maar dat ene ritje is niet zo'n probleem. Hengst staat niet in de buurt en het is wel even onderweg dus onverdund zal geen optie zijn. En ik weet dat ze op onverdund net zo heftig reageert ook.

FF dat klinkt dan inderdaad hetzelfde alleen zou er bij mij dan een dag tijd tussen zitten (ei scan en spoelen/dichtzetten), dat zal denk ik niet zo'n probleem zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:01

ik weet niet, een dag in de cyclus kan nog wel wat schelen, dat zou ik navragen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:03

als ze net een eisprong heeft gehad kan je idd niet hengstig sluiten.

ik laat het standaard doen, 19 dagen na de bevalling , dan weet ik zeker dat het op gang komt en wanneer ik moet gaan scannen. werkt voor mijn merrie prima

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:13

fokfanaat schreef:
als ze net een eisprong heeft gehad kan je idd niet hengstig sluiten.

ik laat het standaard doen, 19 dagen na de bevalling , dan weet ik zeker dat het op gang komt en wanneer ik moet gaan scannen. werkt voor mijn merrie prima

Ja precies. Ik kan bij mijn merrie nooit zien of ze hengstig is, dus het was een wilde gok vorige week..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:24

fokfanaat schreef:
ik weet niet, een dag in de cyclus kan nog wel wat schelen, dat zou ik navragen

Dat heb ik dan ook maar meteen gedaan en de afspraak staat voor vrijdag. Spoelen en dichtzetten. Nou duimen dat het ei woensdagavond ook echt weg is :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:36

Wanneer is het beste om hengstig te spuiten?
Mijn veearts stelde dit afgelopen zaterdag ook voor, met een eitje van cm en nog een geel lichaam. Ik heb ergens gelezen dat je niet altijd hengstig kan spuiten, maar er al wel een goe deitje in ontwikkeling moet zijn ofzo? Ik weet het even niet meer.

Veearts komt nu toch woensdag (living on the edge :P ) en als er dan nog niet veel veranderd is, kan ik haar misschien wel hengstig spuiten, hoewel dat nog steeds niet mijn voorkeur heeft.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:41

Cynthia82 schreef:
Mijn veearts stelde dit afgelopen zaterdag ook voor, met een eitje van cm en nog een geel lichaam. Ik heb ergens gelezen dat je niet altijd hengstig kan spuiten, maar er al wel een goe deitje in ontwikkeling moet zijn ofzo? Ik weet het even niet meer.

Veearts komt nu toch woensdag (living on the edge :P ) en als er dan nog niet veel veranderd is, kan ik haar misschien wel hengstig spuiten, hoewel dat nog steeds niet mijn voorkeur heeft.

Ja, ik heb geen idee. Blijkbaar dus niet als ze net een eisprong hebben gehad. Ik was gewoon net weekje te laat waarschijnlijk. Wij hebben vorige week woensdag gespoten en nog steeds zitten de gele lichamen er.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:53

Nigrante is klaar, ei weg en niet meer hengstig op de baarmoeder

Sammie niet drachtig, niet hengstig -O-
Wild Thing, twijfel maar denk zelf ook van niet.
Donderdag ochtend weer scannen, ik schouw voor de zekerheid wel elke dag met de hengst. Als ze iets tonen dan woensdag nog scannen.

Sammie gaan we deze ronde na spoelen. Als ze niet drachtig wordt ga ik denk ik deze dekking misschien toch voor mijn nieuwe merrie gebruiken en Sammie dan met eigen hengst.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:55

Cynthia82 schreef:

Zo uit mijn hoofd kan het alleen als er nog een geel lichaam zit, je spuit het gele lichaam eigenlijk 'weg' want dat houdt de hengstigheid tegen.
Maar hengstig spuiten is voor mij 5 jaar terug dus misschien heb ik het fout

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:59

petravdmeerx schreef:
Vanmorgen mijn merrie gescand, helaas nog niet hengstig. Zaten nog gele lichaampjes in de baarmoeder. Ze heeft waarschijnlijk ergens begin vorige week een eisprong gehad, waardoor natuurlijk nu nog geen hengstigheid te zien is (hengstig spuiten werkt in dit geval ook niet zei mijn DA).

Nu aanstaande vrijdag weer even scannen om te kijken hoe het eruit ziet. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het hengstig spuiten?

Het gele lichaam is de rest van het gesprongen follikel (eiblaasje), en zit in de eierstok en niet in de baarmoeder ;)
Hier staat wel duidelijke uitleg over hengstig spuiten en over hormoongebruik bij merreis: https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... 3maart.pdf

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:05

LaDonna75 schreef:
petravdmeerx schreef:

Het gele lichaam is de rest van het gesprongen follikel (eiblaasje), en zit in de eierstok en niet in de baarmoeder ;)
Hier staat wel duidelijke uitleg over hengstig spuiten en over hormoongebruik bij merreis: https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... 3maart.pdf

Dank je! Waardevol document!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:13

Cynthia82 schreef:

Volgens mij (en ik weet het niet zeker :o ) moet je niet hengstig spuiten als er een eitje in ontwikkeling is. Dan zou je volgens mij chorulon moeten spuiten om de eicel sneller te laten rijpen. Dat hebben ze bij Phoebe ook gedaan.
Maar misschien weten de meer ervaren fokkers hier meer van. Wil je geen verkeerde info geven

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:18

Toen we mijn paard hengstig spoten zat er wel al een klein ei maar was ze nog niet hengstig. Toen gespoten en 2 dagen later knetter hengstig.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:18

AM: Jammer van Sammie. Ga je dan toch de nieuwe merrie insemineren?

Cynthia: Ik zou ook zeggen beter te vaak scannen dan te laat. Maar jeetje wat een geld, snap de twijfel.

Ik heb nu beide merries op het wachtbankje :D Ging gisteren bijna fout met insemineren, gelukkig goed gekomen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:24

Ik heb gisterochtend laten scannen en de eisprong was waarschijnlijk zaterdag geweest.

Ze komt vrijdag om hengstig te spuiten dus een dag of 5 later, geen idee wat daar de beste tijd voor is, maar ik ga er vanuit dat ze wel weet wat ze doet.

Edit: zie al een mooi stuk staan over hengstig spuiten, spuit 11 dus :o

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:07

Mijn hengstenhouder stelde voor om 10 dagen na de laatste eisprong hengstig te spuiten. Na 5 dagen lijkt me best snel? Gezien de cyclus normaal 21-23 dagen is Maar ik heb er verder geen verstand van.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:12

Maar wat als je niet weet wanneer de laatste eisprong was?
5 dagen lijkt mij ook snel hoor, maar ja, ook ik heb er geen verstand van :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:26

Ik verder ook niet hoor, dus laat het maar aan haar over verder :o

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:42

Nou wij gaan weer op het wachtbankje, pony is vandaag weer geïnsemineerd.
Dennenboom we sluiten dus bij jou aan. :D
Wat is er bijna mis gegaan trouwens?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 12:49

Zonde AM.. vanwaar de mogelijke switch van hengstenkeuze op andere merrie?

Gezellig weer wat mensen op het wachtbankje.. konden we de tijd maar doorspoelen

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:26

Hallo :wave: ik wil me hier ook komen melden.

Na veel ellende (2020 is het ergens mis gegaan in de dracht, ik had 2 goede scans maar helaas toch ergens verworpen, en dit jaar is op 13 april Ryder geboren alleen was het meer dood dan levend. Het verliep allemaal volgens het boekje maar tijdens de bevalling is het toch iets fout gegaan/domme pech hij kwam ter wereld met alleen een hartslag, geen oogreflex en geen ademhaling, na 15 minuten reanimeren etc kwam er nog geen reactie.

Heel veel getwijfeld om Wirolieta er weer bij te gaan doen na 2 jaar ellende (financieel en emotioneel)
Ze heeft in 2017 een mooi hengstveulen ter wereld gebracht genaamd Mayson (toevallig op hemelvaartsdag heeft hij zijn eerst BB gelopen)

Toen heel brutaal de hengsthouder gevraagd of hij me wat tegemoet kon komen en dat ik mezelf had voorgenomen om niet hengstig te gaan spuiten en dergelijke maar dat er meteen een mooi ei moest zitten dat we dan zouden insemineren.

Maandag 10 mei (dag 27 na de bevalling/overlijden veulen) zat er een mooi ei op van 3.0 wat nog aan de ovale kant was. Dus sperma besteld en de dag erna op Wirolieta's 18e verjaardag geinsemineerd.

Nu afwachten tot 28 mei tot we de eerste drachtscan hebben

Ik heb voor dezelfde hengst gekozen (vond de foto van vorig jaar nog op bokt dus de datum klopt niet :=

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:34

AM ah balen zeg!

Denneboom en a_d ik hoop dat ik vanavond naast jullie mag gaan zitten op het bankje :)

Olga dappere en begrijpelijke beslissing. Welkom en hopelijk nu echt heel veel meer geluk voor komend jaar.

Ik heb mijn veulen van dit jaar vanmorgen voor het eerst gemeten. Ze is nu 6 weken (en 1 dag) en meet 1.17. Volgens mij is dat wel netjes aan de maat toch? Moeder is 1.70 maar vader wat kleiner met 1.64.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:39

absque_dubio schreef:
Nou wij gaan weer op het wachtbankje, pony is vandaag weer geïnsemineerd.
Dennenboom we sluiten dus bij jou aan. :D
Wat is er bijna mis gegaan trouwens?

Spannend!

De hengstenhouder was vergeten door te geven dat mijn merrie geïnsemineerd moest worden. Gelukkig een attente stalhouder waar ik heen ga te scannen ook sperma nodig van dezelfde hengst. Dus die heeft last minute mijn sperma ook mee genomen en mijn merrie geïnsemineerd. Ei was ochtends afgespoten dus wel even spannend :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:48

Olga wat onwijs rot allemaal. Voor jou extra duimen dat het lukt én een gezond veulen!

Muronia spannend, hopelijk kan je er vanavond bij. :)

Dennenboom wat een gedoe. Ik zou daar enorme stress van krijgen. := dan heb je nog geluk dat het op deze manier goed is gekomen!

Ik ben wel blij dat wij het dit jaar uitbesteed en een soort all in pakket hebben. Geen gedoe met zorgen maken over scannen, bestellen, of het wel optijd komt, verschillende afspraken maken. Krijg een telefoontje als het gelukt is. Vind het wel prima zo, scheelt een hoop. := Grootste zorgen die ik nu dan heb, is duimen dat ze drachtig wordt. :)