[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:25

TJ_Stables schreef:
AZ ik ga ze nu nog is buiten gooien en zien of ze wel hengstig reageert :')

En ze toont boos, maar knippert wel met der vulva *\o/*

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:17

AZ: gefeliciteerd en succes met Alleeyah volgende week vrijdag!

knolselder: ne scannen heeft idd niet veel zin als je toch niet meer wilt dekken, en ze tonen vast de hengstigheid thuis toch ook wel bij je hengst?

muronia: wat knap van je jonkie, ze oogt heel ontspannen

TJ: wisselende singnalen dus, hopelijk mooi hengstig

AM: wat een bulten zeg. Kan het door dazen zijn?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:22

Qalenza is als jong paard eigenlijk tussen de hengsten opgegroeid, toen we ze op training hadden gestuurd, hadden ze daar echt letterlijk gezegd "we rijden hier precies op een hengst" _O-

Tis niet zo'n typische merrie die in spagaat zal staan en zitten pissen (als je snapt wat ik bedoel)

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:09

Spannend TJ!

Gefeliciteerd AM met Je verjaardag Y)(^)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 00:07

Dankjewel Laylah!

Tj. Ik ben benieuwd, klinkt wel als hengstig

Jennyk. Er zitten niet heel veel dazen hier, ik verdenk eerder muggen. Maar we gaan kijken of ze nog zo onder de bulten zit. Ik heb haar nu goed ingesprayt met een vliegen middel. Als ze niet onder de bulten zit, zal ik dit blijven doen.

Az. Wat super *\o/* nu nog duimen voor aleeyah.

Moner wat balen. Is haar baarmoeder wel schoon? Anders idd een andere hengst proberen

Baudyh. Fingers crossed

Nieky. Volgens mij zijn er niet echt specifieke testen, maar ik zal dit eens navragen bij de dierenarts. Dierenarts had het wel over spuiten, maar dat kan niet bij een drachtige merrie. Voorheen had ze ook nergens last van. Is van het voorjaar begonnen met vlagen. Maar laatste weken was het bijna elke dag onder de bulten.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:04

Jammer genoeg is de dierenarts gisteren niet kunnen komen om te scannen gezien ze ziek is. Een andere dierenarts laten komen was eigenlijk te laat.

Vandaag komt ze scannen, maar het zal niet voor 9u in de ochtend zijn.
Ze had me gisteren wel gezegd om sowieso zaad te bestellen, tis dus echt gokken want er is niks van informatie over hoe groot het folikel is... En hoe ver ze nog van der eisprong afzit...
Zo stom |o

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:49

Jammer van de bultjes AM! De mijne had ze ook 1x begin juni, net na insemineren dus ik vroeg me nog af of daar iets kan zitten. Iets in de wei is wel waarschijlijker, zeker omdat de zaad niet eens aangelengd was.

TJ, heel herkenbaar, en irritant dat je niet alles zelf in de hand hebt.

Appelschimmels kunnen super mooi zijn (maar is geen blijverd, helaas). Ik moet wel zeggen dat Elonias schimmelfase in mijn ogen niet de mooiste is. :+ #persoonlijke mening Overigens zou dat een spikkel-versie kunenn zijn, en daar ben ik juist mee bezig eentje te fokken. Dus voor je het weet heb ik er een, die niet eens afbleekt. :D

Vraagje over entingen: De basisenting (inf+tet) heb ik wel, maar doen jullie enten tegen rhino? Ik lees op internet dat het nu niet kan (net drachtig) maar dan wel in de maanden 5, 7 en 9. Doen jullie dat of niet?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 07:57

Ik weet ook niet of ik bij Zangersheide vandaag kan bestellen, en moest bv de eisprong pas zondag plaatsvinden of ik morgen nog eens kan bestellen

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:03

En ivm rhino, ik doe het niet, mijn paarden staan aan huis en komen niet in contact met buitenstaanders.

Ook heeft het enkel zin als iedereen op de pension stal daartegen vaccineert

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:11

Wij enten wel tegen rhino,maar nog volgens het oude schema van 1x / ½ jaar.

TJ zo dan dat is balen, hopelijk zit het goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:27

TJ_Stables schreef:
Ik weet ook niet of ik bij Zangersheide vandaag kan bestellen, en moest bv de eisprong pas zondag plaatsvinden of ik morgen nog eens kan bestellen

Als je vandaag besteld en insemineert zit je nog goed als ze zondag de eisprong heeft. :)

Rhino enten kan je net zo goed je geld meteen in de vuilnisbak gooien, is zinloos tegen abortus en neuro variant. :=

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:26

Quir schreef:
TJ_Stables schreef:

Als je vandaag besteld en insemineert zit je nog goed als ze zondag de eisprong heeft. :)

Rhino enten kan je net zo goed je geld meteen in de vuilnisbak gooien, is zinloos tegen abortus en neuro variant. :=

Hoe lang blijft afgenomen zaad goed eigenlijk?

De ene zegt vanaf afname 48u de andere zegt in de merrie 48u?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:41

Het gemiddelde is zo'n 48 uur na het springen/gereedmaken. Ligt ook echt aan de kwaliteit. Soms zit er tot 4 dagen nog leven in en soms is het na een paar uur al dood. Maar je mag zo'n beetje uitgaan van die 48 uur. En die gaan niet pas in als het in de merrie zit hoor!

TJ tja vervelend dat ze niet gescand kon worden, dan maar beter het zekere voor het onzekere en vast bestellen. Duimen dat de timing klopt en ze niet nog een keer hoeft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:42

Ligt aan de hengst, we hebben hengsten die gekoeld 10 dagen goed blijven en we hebben hengsten die gekoeld niet zo goed doen, maar eigenlijk allemaal wel minimaal 48 uur.

Gekoeld blijven ze langer goed, omdat ze heel langzaam tot niet bewegen en zo geen energie verspillen. In de merrie worden ze dan weer langzaam wakker. De meeste blijven wel minimaal 72 uur goed.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:03

Ik hou mijn vingers maar gekruist dan :')

Zo stresserend steeds

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 13:03

SharonIndezz schreef:
@jelske, ik heb nog geen controle gepland staan, ze is vandaag precies 70 dagen, twijfel over wanneer ik dat nogmaals wil doen, merrie vind scannen/opvoelen afschuwelijk, mocht ze nu leeg blijken probeer ik het niet meer opnieuw (dit seizoen) dus denk dat ik in sept nog scan/controle voor evt gust verklaring

Maar wat fijn dat de merrie toch drachtig is!

Meissieline schreef:
Jelske, ik vind verwantschap en bloedspreiding erg belangrijk. Volgens mij is dat bij het KFPS echt een hoofdpijndossier. Jouw merrie moet je echt koesteren met de wat oudere lijnen!

Het is iets waar het KFPS bewust mee bezig is en waar veel informatie voor/over beschikbaar is. Zo ben ik laatst bij een discussieavond geweest. Momenteel loopt er bijvoorbeeld een heel nieuw onderzoek waarbij heel specifiek in kaart gebracht wordt welke genen het bestand (nog) bevat (en wat dus de werkelijke diversiteit is). Maar hoewel het iets is waar het stamboek veel en bewust mee bezig is, weet ik niet of het al het stadium 'hoofdpijndossier' bereikt heeft. Het is namelijk nog niet uitgesloten dat we toch een "gezond(er)" fries paard kunnen behouden, als er juiste keuzes worden gemaakt.

Maar het KFPS biedt ook middelen voor de fokker om hier gezonde keuzes in te maken. Er wordt gestimuleerd om op de 5e generatie terug niet meer dan 5% inteelt te hebben en je kunt een inteeltberekening uit laten voeren met een online tool. Daarmee kun je dus iedere combinatie maken met beschikbare stamboekhengnsten, waar een geschatte fokwaarde uitkomt op de aspecten rastype, bouw, beenwerk, stap, draf en galop. De inteeltpercentages op 5e en 6e generatie worden dan weergegeven en ook een schatting van het verwantschap. Mocht een van de ouderdieren drager zijn van vosfactor, dwerggroei of waterhoofd dan wordt er ook aangegeven of er wel of geen sprake is van een risicoparing (waar overigens ook een boete op staat).

De mate waarin Jels haar bloed laagverwant is, is overigens vrij relatief. Ze voert bloed dat evengoed nog redelijk veel gevoerd wordt, want haar moeders vader is bijvoorbeeld Tamme 276. Daar stamt de onder andere preferente hengst Leffert van af, waar vervolgens Bartele weer van afstamt (heel populaire hengst momenteel, omdat hij veel dressuur/sportaanleg vererft). Jels vader Lolke, bracht slechts één goedgekeurde zoon: Felle (halfbroer van Jels). Felle heeft twee stamboekhengsten voortgebracht: Wolfert en Alwin. Deze laatste is ook weer een veelgebruikte hengst, zowel vanwege sportaanleg als vanwege het betrouwbare karakter. De lijn van Alwin zit vervolgens in de stamboekhengsten Tiede (ook tamelijk populair) Dedmer, Jeppe (kampioen van het afgelopen jaar), Hilbrand, Nyk en Martinus. Maar in verhouding, is het redelijk vrij bloed en ik heb zeker nog wel een redelijk brede hengstenkeuze tot mijn beschikking.

Zelf ben er zelf ontzettend in geïnteresseerd en ben er daardoor ook wel relatief veel mee bezig. Maar ik ben dus helemaal niet zo bekend met welke middelen andere stamboeken bieden om hier bewuste keuzes in te maken.

Meissieline schreef:
Zelf heb ik een appaloosa merrie, en het hengstenaanbod in de grote maat is eigenlijk bijna allemaal terug te brengen op 1 hengst. Peru's Scen Tao. Daarom heb ik destijds bij mijn merrie gekozen voor een Amerikaanse appaloosa, dan zat ik qua bloed helemaal vrij.
Dat veulen is inmiddels 3, en gisteren weer gescand door de dierenarts. Inmiddels 82 dgn drachtig van Spotilas v. Totilas.
Ook weer vrij bloed binnen het Nederlands Appaloosa Stamboek. Op die manier probeer ik wel echt meer spreiding te krijgen

Ik heb dus nooit geweten dat al het bloed van grotere hengsten terug te voeren zijn op die hengst. Biedt het stamboek dan vervolgens ook nog weer tools om inteelt en verwantschap goed in de gaten te houden, of moet de fokker dat zelf allemaal doorrekenen?

magic_lover schreef:
Nou hier zit het kwakje er ook weer in, merrie was heel mooi hengstig zei die, en Miami bevrucht ook goed volgens hem dus duimen maar! Morgenavond scannen of eitje weg is, zou mooi zijn.

Verwantschap houd ik deels wel rekening mee, ook reden dat ik niet verder met een tuiger fok. Ondanks dat het qua bloedlijn wel intressant zou zijn volgens sommige. Ik durf het niet aan met al die inteelt en lichamelijk problematiek daardoor, dus dan maar leuke dressuurhengst. Wat dat betreft wel weer fijn want je kan natuurlijk alle kanten op door het vrije bloed. :)

Duimen dan maar voor jouw merrie!

Welke lichamelijke problematiek moet ik aan denken bij de tuigers? Overigens begrijp ik jouw keuze wel.

moner schreef:
Jeske, ik kijk er wel naar, maar mijn merries zitten ondanks hun leeftijd hoog in het verwantschap, Jasper en beart, dan is het sowieso moeilijk om het percentage naar beneden te krijgen. Ik probeer ook te verbeteren, met oudere merries heb je niet zoveel kansen meer.
Het probleem is ook als een hengst veel gebruikt wordt, zijn verwantschap stijgt, kijk maar naar Omer.

Bij het KWPN kijk ik ook naar inteelt, zeker omdat er daar veel keuze is.

Hopelijk zijn de inseminaties gelukt.
Nog 3 dagen wachten dan de dracht scan van Antje, spannend

Ja, precies. Bekend verhaal. Ik denk ook niet dat de oplossing is om alles maar in te zetten op de meest laagverwante hengsten, maar bloedspreiding wel goed in het snotje te houden.

nieky1993 schreef:
Jelske welkom en gefeliciteerd met de dracht. Mooie combi zo en interessant van de draag merrie. Bevalt ze dan wel bij jou of hoe werkt dat?

Ik heb de merrie bij het bedrijf laten staan waar ik haar huur, om twee redenen: ten eerste omdat de stalhouder waar we Jels hebben staan geen drachtige merries/bevallingen (meer) op stal wil. Daarnaast ben ik wel fan van hun management: merries met veulens staan in groepstallen met 4 koppels, inclusief uitloop, onbeperkt hooi en regelmatig beschikking over een stuk grasland. Toen ik daar op bezoek was, was er werkelijk geen greintje stress of onrust te bemerken. Ik denk ook dat het voor de merrie het prettigst is om gewoon op haar eigen vertrouwde plek te verblijven/bevallen.

nieky1993 schreef:
Hier heeft niks geholpen bij Saartje om d'r hengstig te krijgen. Dus we gaan het laten voor wat het is. Na volgende week ga ik een week op vakantie dus heeft het weinig nut om nu vanalles te gaan proberen als we dan toch niet kunnen dekken

Tina is gisteren voor de 3de x gedekt maar dit was de laatste x gok ik. Toen hij klaar was begon ze meteen te bokken naar hem dus denk dat ze er klaar mee was :+

Ik vind het nu op het einde van het seizoen maar stroef gaan kwa hengstig worden enz. In april/mei stond alles hengstig meteen en nu wordt loopt het zo stroef. Zou dat met het rare weer te maken hebben?

Wonderlijk hoe lastig het drachtig maken van al die merries momenteel is. Wij hebben er eentje op stal staan die dit seizoen een veulentje overwoog en die merrie was dus in het geheel niet eens cyclisch deze zomer... : In ieder geval dus duimen dat de gedekte merries wel drachtig zijn...

baudyh schreef:
Nou ik zal nog even een update geven over Diantha. Maandag is het spiraaltje eruit gehaald. Deze legde dus een stop op de hormoonhuishouding. Na het verwijderen komt dat snel weer op gang. Dinsdag 2 eitjes maar nog te klein. Woensdag 2 eitjes van 3.5 baarmoeder werd hengstig. Dierenarts durft in haar geval
Nu niet langer te wachten. Dus vandaag insimineren en vrijdag kijken of de eitjes weg zijn.
Ben benieuwd

Weer iets nieuws geleerd :=

Muronia schreef:
Jelske ik fok ook binnen een klein stamboek (Groningers) en wij hebben aanverwante stamboeken waar we ook hengsten uit kunnen gebruiken. We hebben dit jaar 10 eigen dekhengsten binnen het stamboek, sommige jaren zijn dat nog veel minder. Ik maak veel gebruik van de aanverwante stamboeken, met name Sachsen-Thüringen (Schweres Warmblut) om zoveel mogelijk bloed te spreiden en ook om mijn merrielijn zo vrij mogelijk te houden.

Wij hebben vandaag de eerste grote mijlpaal, Elonia zit op 100 dagen dracht *\o/*

Er is nog niks te zien, maar dat zal de komende 100 dagen vast gaan veranderen.

[ [url=m/JksJ21.jpg]Afbeelding[/url] ]

Interessant! Ik ken dat stamboek helemaal niet - ga ik nog eens opzoeken.

Gefeliciteerd met het behalen van de mijpaal! :D En wat een prachtige kleur heeft die merrie!
Wij zitten nu op 98 dagen :Y)

@AM_Horses: gefeliciteerd met de hartslag! *\o/*

@Lyona: wat spannend, zo'n lang transport! Zijn ze inmiddels goed aangekomen? Gefeliciteerd met alle drachten :D

@Al_Zawraa: Wat een stress heb je dan! :x Hopelijk is het toch goed gegaan.

En alle andere ook gefeliciteerd met alle drachten!

Jongens wat zijn jullie hard gegaan afgelopen week! Ik heb het niet meer bij kunnen houden en heb dan ook even flink bij moeten lezen.

Hier geen werkelijke bijzonderheden te melden, anders dan dat we praktisch op 100 dagen dracht zitten. Ik had bedacht dit weekend weer eens bij de draagmerrie te gaan kijken, maar ik begreep gisteren dat morgen een soort zwarte zaterdag wordt, dus ik kijk het nog even aan. :')
Verder zal ik ook nog even een PB sturen om ons veulen in de OP te laten zetten.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:28

Respect Jelske voor de post.
Vanaf de telefoon lukt mij dit echt niet.

Ik ben net terug van de controle, er is nog een mooi baby paardje in de maak. Placenta nog mooi dun, hartje klopt mooi.

Ofterwijl de reden van haar uier en lekkend vocht is onduidelijk.

Toch regelmatig temp controleren want het zou een uier ontsteking kunnen worden maar dan moet ze er koorts bij krijgen.

Wel zitten we inmiddels op 108 dagen :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:56

Baudyh Spannend afwachten. Wanneer mag je scannen?

Moner Balen dat ze leeg is. Hoe vaak heb je met deze hengst geprobeerd?

Al_zawraa Fijn dat je 2 goede scans had *\o/* hopelijk is Aleeyah ook drachtig.

Tj_stables Ben benieuwd als ze gescand wordt of ze idd hengstig is en of je kwa timing goed zit.

_jelske interessant om je uitleg te lezen. Lijkt mij idd fijner als ze op haar. Vertrouwde plek blijft. En klinkt ook als een fijne stal.

Am_horse Er bestaat zo een test vanuit het bloed. Een klant van ons heeft dit gedaan via onze veearts bij haar paard. Ze dachten zomer exceem maar bleek een allergie te zijn voor bepaalde types gras en mijt. Is wel een prijzige test ( geloof iets van 300 euro).

Ponytante Wij enten nooit tegen rhino eigenlijk. Wel gewoon de tetanus + Influenza.

Hier is alles rustig. Aftellen tot 7 augustus tot we Tina en Saartje kunnen scannen. Dit zijn de laatste merries. Als zij drachtig zijn hebben we er 11 voor volgend jaar :D

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:13

Het zaad komt hier pas rond 18:30 normaal gezien toe dan pas kan ik ook de dierenarts bellen om langs te komen.

Ik hoop het ook, ik krijg daar super veel stress van :')
Laatst bijgewerkt door TJ_Stables op 26-07-24 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:14

AM sommige van mijn pony’s krijgen een reactie van boterbloem in combinatie met zon. Dat zijn dan branderige huid met later korsten. Nu is dat hier wel altijd aan de neuzen dus waarschijnlijk is het dat niet. Maar misschien een irriterend plantje waar ze in gaat liggen? Of een reactie op eiwitten?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:39

Ze is gescand, zat een ei van 4,3 op , dus ze is geinsemineerd *\o/*

Zondag controle op ovulatie

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:47

Super!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:52

Super!

Afgelopen dagen had ze geen allergische reactie. Eiwit bulten zat ik ook aan te denken. Maar heb wat onderzoek gedaan. Komt niet door de eiwitten, maar door een soort. Dus ik dacht misschien luzerne. Maar nee, zonder luzerne had ze ook de allergie

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:08

Muronia, wat super goed van Elonia, wat een braaf dier <3

moner, balen dat ze weer leeg is, hopelijk kan je van hengst wisselen en lukt het dan wel mooi in 1x!

TJ, pff wat een stress inderdaad, fijn dat ze nu geinsemineerd is!

Al_Zawraa, gefeliciteerd! Heel fijn

ponytante, ik ent ook niet tegen rhino

Jelske, gaat snel, al bijna 100 dagen

Subbuh, wat fijn dat alles nog goed is!

Nieky, zooo 11 merries! Straks alleen nog de laatste twee, spannend!

AM, fijn dat ze nu even geen reactie meer heeft, ik zou geen idee hebben wat het kan zijn

Mijn twee merries zijn ondertussen alweer 4 dagen in Zweden. Ze doen het supergoed, Silver is erg moe wat logish is na de lange vlucht dus die krijgt alle rust die ze nodig heeft. Ze zijn allebei echt heel lief en zacht in karakter, bij Ice zit er een randje spanning bij wat hopelijk snel minder wordt.

Silver had wel een flinke hoest, volgens de transporteur al sinds het ophalen van het vliegveld en ze had ook een snotneus, dus ik was even bang voor Shipping Fever, wat erg gevaarlijk is.
De dierenarts kon gisteren pas komen, goddank geen shipping fever maar waarschijnlijk een bacterie, virusje of verkoudheid, ze heeft een swab genomen, binnenkort krijgen we de uitslag van wat het is.

Silver is nu 44 dagen drachtig en IJslander Fenja 43, dus beide ook laten scannen op harslag.

Fenja nog mooi drachtig, hartje was te zien *\o/*
Afbeelding

Silver vond ik even spannend, zo'n lange en toch ook zware reis en dan niet helemaal lekker zijn is natuurlijk een risico. Goddank ook nog mooi drachtig!

Ice zal ook nog drachtig zijn, anders had ze nu wel hengstig gestaan. Dus alle 4 de merries zijn nu drachtig bij mij, het lange wachten mag beginnen.

Silver:
Afbeelding
Ice:
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:40

Sabbuh schreef:
Respect Jelske voor de post.
Vanaf de telefoon lukt mij dit echt niet.

Ik ben net terug van de controle, er is nog een mooi baby paardje in de maak. Placenta nog mooi dun, hartje klopt mooi.

Ofterwijl de reden van haar uier en lekkend vocht is onduidelijk.

Toch regelmatig temp controleren want het zou een uier ontsteking kunnen worden maar dan moet ze er koorts bij krijgen.

Wel zitten we inmiddels op 108 dagen :)

Wat een goed nieuws! Gefeliciteerd!

nieky1993 schreef:
[b]
Hier is alles rustig. Aftellen tot 7 augustus tot we Tina en Saartje kunnen scannen. Dit zijn de laatste merries. Als zij drachtig zijn hebben we er 11 voor volgend jaar :D

Dan krijg je het nog druk volgend jaar :Y)

Klinkt als eind goed al goed Lyona! Fijn dat ze ook goed zijn over gekomen.