[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:58

baudyh schreef:
Cioccolato schreef:
Niemand hier ziet het ook he. Je ziet zelf de combinatie en dat is het belangrijkste. En zelf de rust bewaren.

Rust is altijd belangrijk maar met wat ze vanmorgen zei wist ik al dat de DA nodig was. Gooi het op de ervaring. Dat is niet erg. We leren hier van elkaar

Ben het zeker met je eens. Bij elk veulen leer je weer bij. Ik had ook al meteen wel in de gaten dat ze behoorlijk last had. En ik dacht eerst dat dat van de nageboorte kwam. Dus hoopte dat zodra veulen zou drinken dat t dan over was. Maargoed moet veulen wel kunnen drinken.

Merrie en veulen gaan nu goed

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:58

baudyh schreef:
Vulina schreef:
Daarom melk ik eigenlijk altijd de merrie, ik wil de biest er binnen 2 uur in hebben. Daarna heb je zelf ook rust.. Veulens sterken zienderogen aan, na de eerste keer biest..

Vulina heeft denk ik van ons de meeste ervaring.De meeste fokkers die ik ken met veel bevallingen per jaar doen het zo. Ik snap haar heel goed. Bij mij drinken ze eigenlijk altijd binnen 2 uur. Ze hebben meestal meer moeite om te gaan staan dan om de melk te vinden.

Inderdaad, hier op het dekstation met meer dan 100 geboortes per jaar doen ze het ook zo.
Ik wacht altijd wel even af, maar Max 2 uur.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:07

Caresse, nog even geduld dus! Misschien wacht ze tot de zomerse temperaturen die ze voorspeld hebben!

Zo’n schattig dekentje Kabayo! Perry ziet er echt goed uit!! Ja, ik vraag me ook elke dag af wanneer mijn merrie eens haar baby tevoorschijn tovert. Het uier loopt nu niet meer terug, banden worden slapper maar nog steeds geen hars…..

Knap veulen Soeze!

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:09

Wpaard gefeliciteerd

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:48

Mijn ervaring is dat een merrie bij de eerste keer opstaan zich het beste laat melken. 2uur later zijn sommige merries al zo beschermend, dat helpen een hele strijd wordt. Als veulen zelf al drinkt, gaat de biest de vriezer in, maar dan weet ik 100% zeker dat ze het eerste binnen hebben gekregen én dat de merrie melk heeft.

De eerste 6uur neemt de darmwand de biest het beste op :)

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:14

Fijn dat merrie en veulen het nu goed doen corina.

Ik denk dat Loes gisternacht valse weeën heeft gehad. Ze heeft het erg zwaar nu, veel gekreun en zwaar ademen.
Uier mag voller en ze harst nog niet.

Afbeelding
Afbeelding
Dit was haar uier gisteravond

Afbeelding
Afbeelding
En dit is haar uier nu net met binnenhalen

RubyDavidz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:24

Afbeelding
Hier begint een puntbuik en puntkont te vormen. Vrijdag was ze enorm onrustig en aan het rennen. De uier was daarna helemaal terug gelopen :\
Is nu weer aan het vullen en voelt veel harder dan eerst. Ook flink vocht voor de uier. Merrie staat heel veel te rusten. Irriteerde zich mateloos aan de vliegen, dus toch maar een vliegenmasker op en dat geeft zichtbaar rust.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:25

Hier kijken we het altijd wel even aan, mocht het niet zelf lukken dan proberen we aan te leggen en als we echt een dommerd hebben melken we de merrie. Maar dat heb ik gelukkig pas 1 keer hoeven doen. Ik heb in de vriezer ook nog een flesje biest liggen.

Onze dierenarts houdt eigenlijk de 1-2-3-regel aan als de 'normaal' en het wordt problematisch als het verdubbelt (2-4-6). Daarom vond ik het ook zo frappant dat de dierenarts van Corina aangaf dat het veulen zo lang zonder melk kon staan. Fijn om te horen dat alles goed is gegaan :)

Wij hebben gisteren Galaria ingeschreven voor haar eerste show over 2 weken *\o/* De hoefsmid heeft vandaag haar voetjes netjes bijgewerkt, wat ze enorm stom vond, haha.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:54

Dankjewel iedereen. Ik heb super veel foto's gemaakt. Ik zal een selectie maken. Wat ben ik trots op mijn merrie *\o/* <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:12

Wat een schatje wpaard, moest wel lachen dat het zo n crossertje is. Scheurt straks lekker door de wei

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:15

Wat een dotje Wpaard <3 <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:30

Afbeelding
Hier nog geen vol uier. Dag 325 nu.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:37

GA: spannend haar eerste show! Gaat ze vast goed doen!!

Wpaard: wat een scheetje! Klein scheurijzer!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:44

Afbeelding
Hier wel 1 met een volle uier. Mijn merrie, maar het veulen is van een vriendin/ onze veearts :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:58

Dat wordt waken :D

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:59

Wat een schatje wpaard! Zo'n klein wollige veulentje hihi <3

Dat gaat niet lang meer duren denk ik vulina *\o/*

Ik ben best een beetje verliefd op deze knappe en lieve meid
Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:08

Wat een knappe baby's komen er voorbij <3

Vulina dat wordt waken!!

Hier geen vorderingen... sientje volle uier maar daar stopt het..

Maylinn is er bijna. Vorig jaar was het op dit niveau nog 3 dagen.
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:17

Wpaard Top dat het zo goed gaat

Vulina dat is een serieus uier, succes! Leuk jullie ervaringen over het melken, heel logisch maar nooit bij nagedacht om dat direct te doen. Ik ga ook altijd van het positieve uit en dat het gewoon goed gaat :')

CF Knapperd *D

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:57

Stille meelezer hier, vanmiddag om 17.15 is mijn Hanna-Amanda bevallen van een voshengst van McLaren.
Ze was al ruim 2 weken aan de Regumate omdat ze ineens een enorme uier kreeg.
De ph waarde was nog hoog, ze had ieniemieniemini harsjes vanmorgen. Banden waren al weken los.
Een enorme zuchtplaat onder de buik, ook al een week.
Maar ik had het echt niet zien aankomen voor vandaag, dag 323... :o

Tegen 17.00 uur ging ik naar stal om mijn twee merries uit de wei te halen en zag ik dat Hanna wilde gaan liggen. Met een grote plof lag ze en ik hoorde een sopgeluid. Het zal toch niet!! Ja hoor, de voetjesblaas was al zichtbaar, met 2 beentjes en het snuitje. Snel de dierenarts gebeld: ik ben alleen, mijn merrie is aan het bevallen, kunnen jullie aub iemand sturen?!
Daarna terug naar stal, vlies kapot gemaakt, snuitje vrij gemaakt en meegetrokken met de weeën. Vier x getrokken en daar was hij, een klein voshengstje. Inmiddels waren twee dierenartsen gekomen, ze hebben haar gelijk oxytocine gespoten omdat ze altijd aan de nageboorte blijft staan. Gelukkig ging die er vrij snel en makkelijk af en zijn de dierenartsen weer vertrokken.

Hij ging al heel snel staan, maar het drinken is zooooo lastig voor hem. Paar keer merrie gemolken en flesje gegeven en hem de goede richting op gedirigeerd...... echt, hengstjes.....

We zijn nu een paar uur verder en de kleine man heeft zojuist zelf de speen gevonden *\o/*
Iedere keer als we op de camera zien dat hij staat, gaan we ff naar stal om te helpen. Hopelijk gaat het het snel zelf doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 22:38

Afbeelding

Zo en dan verkoop je niet alleen je veulen maar ook haar drachtige moeder erbij. Ze blijven nog tot de merrie ook door de 30 dgn dracht heen is. En vertrekken dan samen. Leuk huis voor ze gevonden. Echte henkie liefhebbers. En dan eindigt ons Gelderse paarden avontuur.

Cassio de singel opgedaan. Ze is morgen aan de datum maar ik verwacht nog niks hoor.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 23:30

Wpaard wat een schatje <3

Vulina. Dat kan niet lang meer duren

Baudyh. Gefeliciteerd met de verkoop. Fijn dat ze bij liefhebbers terecht zijn gekomen.

Nicky. Gefeliciteerd. Fijn dat hij de speen heeft gevonden

Charmfaith. Wat een heerlijk koppie <3

Ik heb net bericht gehad dat de volgende merrie is bevallen van White Dream. Zo benieuwd wat het is

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 01:25

Mijn merrie weet niet zo goed wat ze met zichzelf aan moet geloof ik.
Zelfde beeld als vorig jaar dag voor de bevalling.
Stalgenoten kan ze vermoorden, ze heeft nog geen minuut rustig gestaan of gelegen.
Vanavond liet ze nog geen melk schieten overigens, maar na het uithalen van een druppel kon ik wel zien dat het wit/gelig was en plakkerig.
Eigenlijk exact hetzelfde als vorig jaar. Toen had ik de ochtend er op een mini harsje. 2 uur later stond ze te kegelen en rond de middag spoot het er uit. Rond 9 in de avond brak het water toen en 8 min later was er een veulen. Mocht ze dus hetzelfde patroon volgen hebben we morgen avond een veulen, maaaar ik juich niet zo snel meer haha.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 01:28

Kyrkelover. Dat zou mooi zijn als het nu doorzet. Spannend

White Dream is weer vader geworden.Afbeelding
Afbeelding
Hij is zo knap <3

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 02:18

Spannend kyrkelover!

Mooi veulen AM horses!

Nicky gefeliciteerd!

Baudy gefeliciteerd met de verkoop!

Hier vals alarm, maar mevrouw heeft het zo zwaar… Veel gesteun en gekreun, ik hoop oprecht voor haar dat het niet lang meer duurt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 04:38

Gefeliciteerd Nicky!

Mooi veulen AM!

Baudyh gefeliciteerd met de verkoop!