[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:33

Even een drukke periode achter de rug maar ik kom weer even binnen vallen.
De fries 16 dagen wel "drachtig", bij 20 dagen niet meer, maar ook niet hengstig. 22 Dagen eindelijk weer hengstig aan worden, morgen insemineren
Ons eigen valkje ook niet dragend van de 1e poging maar dat zit er inmiddels al weer 'n week in, dus nog 10 dagen op de wachtbank.
En Mallow 2x eisprong gemist op de dag, ze lijkt pas te tonen als het ei net gesprongen, dus eind van de week weer scannen...

@Cynthia Ik laat ze tussentijds steeds controlern maar ik ben dan ook maar 15euro per keer kwijt.

Houd geduld voor iedereen met mij op de wachtbank en voor de al dragende merries, gefeliciteerd! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:47

Melissa balen van de fries en de valk. Hoop dat ze ronde 2 wel drachtig worden

Caresse mijn merrie vind opvoelen weer lekker :+ Apart dier haha. Jammer dat je net te laat was

Eefbam slim om dan niet hengstig te spuiten. Straks alles in de war :P

Ik was 2x scannen aan huis 80 euro kwijt incl visite. Ik zou zelf ook niet zo snel hengstig spuiten.

Mooney balen van haar dikke hoofd. Lijkt het al wat af te zakken? Wat voor merries heb je en wat voor hengstenkeuze heb je gemaakt?

Cynthia lastig. Heeft je DA geen scanpakket? Zou banketstaaf zijn als je het mist. Natuurlijk is het nog wel vroeg. Maar alsnog. Hier ook een merrie die nooit hengstig toont. Zo op je verhaal afgaan zou ik zeggen gewoon dinsdag scannen

EllyC ik duim voor je!!

Claudia hoop dat je nog optijd was. Ben ook benieuwd naar je scan vanavond

Petravdmeer welkom! Wat een prachtige merrie!

Spannend simpie :D

Zilver voeld zich al heel drachtig :+
Afbeelding
Knappies
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:11

Edit: post was voor ander topic bedoeld maar wilde hier ook wat neerzetten.

Pleun is hengstig maar neemt allemaal een andere wending. Pleun had ooit een wondje op de kaak, ik dacht opengehaald op de wei aan hekwerk ofzo. Dit genas maar bleef kaal. Dit is veel later weer opengegaan op dezelfde plek. Tandarts is toen geweest want hoorde wel eens door een rotte tand dat het naar buiten eruit zweert. Niets aan de hand en na genezen groeide er ook weer haar op. Maar nu sinds gister opeens weer open... weer die plek ook. Las allemaal enge dingen over sarcoïd en melanoom waarvan er ook een erfelijk variant bestaat.
Morgen meteen veearts bellen want stel het is dat laatste dan is het fokken ook meteen klaar voor mij met deze merrie.
Afbeelding
Baal dus als een stekker op dit moment.
Laatst bijgewerkt door StalMelyn op 16-05-21 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Liek1996

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:15

Melissa1996;nou dan hadden wij hetzelfde...zelfde ras ..zelfde probleem zeg maar...16 dagen wel...20 dagen niet...En niet hengstig ook
Maar begrijp ik nu goed uit jouw post dat ze bij jouw wel zelf weer hengstig is geworden?
Of hebben ze gespoten?
Ik zit met hetzelfde dilemma namelijk ..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:16

StalMelyn schreef:
Nu een maand oud (en paar dagen)[ [url=m/zJ19kx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kabayo, zilver lijkt wel chronisch boos haha

Knappe baby!
Nee valt eigenlijk heel erg mee! Het is een schatje
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:16

Ik had ook een merrie die op 15 dagen drachtig was gescand. Maar ergebs verloren. Ze werd zelf weer hengstig op dag 31 na laatste dekking.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:18

Ik het bericht nog aanpassen maar jullie zijn te snel haha. Die foto was voor dbt21 bedoeld

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:38

In het weekend zit ik bijna niet achter m'n laptop, dus moest even weer wat bijlezen.
gefeliciteerd met degenen die ze drachtig hebben!

Cynthia, wat jammer, we liepen zo gelijk. En ik snap dat je met zo'n bedrag per scan even twijfelt wat te doen. Maar het zou ook jammer zijn als je het net mist. Ik zou dinsdagochtend dan scannen en dan kun je evt voor de middag nog bestellen.

Vanmorgen is Phoebe weer gescand. Goed hengstig, maar nog niet voor vandaag. Morgen gaan we insemineren. DA heeft haar bijgespoten (weet zo niet wat, maar zal wel voor de eicelrijping zijn).
Gelijk na het scannen sperma besteld en morgen gaat het voor mij ook echt beginnen *\o/*
Scannen kost mij elke keer ongeveer 20 euro. Ik rij altijd naar de dierenarts toe, ongeveer 15 min rijden. Ze hebben daar elke ma tm vrij merriespreekuur, zowel ochtend als middag zonder afspraak. In het weekend alleen op afspraak. Soms is het echt chaos met parkeren, hahaha. Nu is het echt een drukke tijd. Merriepakket kan alleen als je dekt met hengsten van hun eigen dekstation.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:41

Ik kan mij ook weer melden en hopelijk kan ik het nu wel bijbenen.

Zelf inmiddels bevallen van een dochtertje die nu 4 weken oud is.

Ik heb dit jaar weer 2 merries waarvan 1 al gedekt is en de andere komende week gedekt word.

De eerste is mijn nieuwe vos roan merrie Britt.
Ze is gedekt met een jonge schimmel hengst Ambassador.
Dit word zijn eerste jaargang.

Afbeelding
Afbeelding

X

Afbeelding

De 2de merrie is de inmiddels bij de meeste mensen wel bekende Pepper.

Pepper is inmiddels 16 jaar, ze was voor dit jaar drachtig maar is het veulen 10 weken te vroeg verloren.
Gelukkig is ze weer topfit en kan ze gewoon gedekt worden.
Voor pepper hebben we een palomino hengst gekozen die wel bekend is op bokt.
Namelijk Jaimy

Afbeelding
Afbeelding

X

Afbeelding

Britt is inmiddels klaar en pepper word komende week gedekt.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:45

Welkom nieuwelingen!

kellykeuhh schreef:
Na een erg inspannende week kan ik gelukkig ook melden dat wij ons 1ste veulen mogen verwachten!
American Bashkir Curly Horse x American Paint Horse.

We hopen op een gezond hypoallergeen veulen, matige krullen, staart en manen behoudend.
En als ik er nog wat mag bij wensen; net wat breder op de schouders en een net wat breder voorhoofd & kaken. (je mag dromen toch? :D )

Beide paardjes overigens in ons bezit. Onze hengst ook na het dekken (+ voor diepvries) laten snijden.
Normaal gingen pas later op het jaar beginnen met dekken, maar de hormonen van onze hengst beslisten hier even anders over.. }> :+

Kleur mogelijkheden; :D
6.25% - Red Dun Tobiano
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero
6.25% - Red Dun Tovero
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% - Red Dun
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Frame Overo
6.25% - Red Dun Frame Overo
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
4.69% - Bay Dun Tobiano
4.69% - Bay Tovero
4.69% - Bay Dun Tovero
4.69% - Bay
4.69% - Bay Dun
4.69% - Bay Frame Overo
4.69% - Bay Dun Frame Overo
4.69% - Bay Tobiano
1.56% - Grullo Tobiano
1.56% - Black Tovero
1.56% - Grullo Tovero
1.56% - Black
1.56% - Grullo
1.56% - Black Frame Overo
1.56% - Grullo Frame Overo
1.56% - Black Tobiano

[ [url=m/u1f3Hm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben uiteraard heeel benieuwd naar Don/Star z’n eerste veulentje :)
Hij is zelf hier in het DBT 2017 geboren voor de vaste DBT-ers :)

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:49

Ik heb wel een vraag voor de ervaren fokkers hier..
Als je een swab wilt nemen moet de merrie dus hengstig zijn. Maar hoe snel heb je de uitslag van zoiets en wat kost zoiets ongeveer? En kun je die hengstigheid dan nog gebruiken om te dekken of moet je dan weer wachten?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:55

Liek1996 schreef:
Melissa1996;nou dan hadden wij hetzelfde...zelfde ras ..zelfde probleem zeg maar...16 dagen wel...20 dagen niet...En niet hengstig ook
Maar begrijp ik nu goed uit jouw post dat ze bij jouw wel zelf weer hengstig is geworden?
Of hebben ze gespoten?
Ik zit met hetzelfde dilemma namelijk ..

Even uit mijn hoofd. op dag 22/23 werd ze wel weer hengstig (zaterdag) en maandag insemineren, zonder hengstig spuiten. Bij de eerste ei sprong is ze wel hengstig gespoten omdat het niet goed op gang kwam, nu lijkt het wel goed te gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:05

Eretria schreef:
Als je een swab wilt nemen moet de merrie dus hengstig zijn. Maar hoe snel heb je de uitslag van zoiets en wat kost zoiets ongeveer? En kun je die hengstigheid dan nog gebruiken om te dekken of moet je dan weer wachten?

Uitslag heb je relatief snel. Of je gelijk kan beginnen hangt van de uitslag af. Kan. Maar je kan ook een ronde wachten.
Als de uitslag slecht is moet je misschien een aantal keer spoelen. Of 1 keer.
De da neemt je hierin wel mee..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:33

Wij hebben vorig jaar steeds 35 betaald voor scannen en 18dagen scan was gratis.

Nu kwam een veearts scannen voor baarmoeder check, en dat is iets duurder ivm voorrijkosten, maar die kwam ook voor wat anders.
Ik vind het vooral voor de merrie vervelend. Ik hou haar graag zelf vast en denk dat ze elders snel de praam erop zetten bij haar. En een paard wat zo "aangepakt" is aan de voorkant wil ik dat liever niet bij. Kost me al even om vertrouwen rond mond terug te winnen en dat gaat goed.

@Mooney, staan er planten rond je wei/paddock?

Mijn merrie had een flinke bult op haar hoofd. Toen we keken zagen we een doorn van de bramen zitten. Zie je haast niet, maar zagt het gelukkig. Na het verwijderen, was de zwelling snel weg. Ik zeg niet dat dat het is hoor, maar had het nog niet eerder dat ze zo opzwellen en dan een doorntje hebben, dus wie weet.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 17:48

Eretria schreef:

Dierenarts meldde hier dat het nemen van een swab paar tientjes kost. De eerste uitslagen hadden we binnen een paar uur. Dag erna gelijk eerste spoeling gedaan. Ze was toen al beginnend hengstig. Ook gelijk weer kunnen insemineren 2 dagen na eerste spoeling. Of het gepakt heeft is nog wel afwachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:14

Ik kom me hier ook melden. Zojuist is dit pakketje mijn merrie in gegaan.
Afbeelding

Ze had een ei van 5 vanmorgen en alles was een uur geleden echt superslap. Las de discussie over scannen net, ik heb ook besloten haar niet dinsdag te laten scannen of het ei gesprongen is. Heb er wel vertrouwen in dat dat gebeurt is. Sarona is niet makkelijk met scannen dus minder rommelen in haar lijf is beter.
Vandaag is ook haar buurvrouw (natuurlijk) gedekt. Eens zien of het allebei gepakt heeft, dan lopen ze precies gelijk. Niet handig, 3 jaar geleden vroeg de staleigenaar of we onze camera op die merrie konden zetten, toen zaten ze een maand uit elkaar en was dat geen probleem, ook mijn geboortemelder gebruikt, maar met precies gelijk gaat dat niet lukken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:27

Neon, FS Next Diamond las ik in DBT2021? Mooie hengst. Jij ook besteld via Stal de Gruyter?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:33

superpony schreef:
Wij hebben vorig jaar steeds 35 betaald voor scannen en 18dagen scan was gratis.

Nu kwam een veearts scannen voor baarmoeder check, en dat is iets duurder ivm voorrijkosten, maar die kwam ook voor wat anders.
Ik vind het vooral voor de merrie vervelend. Ik hou haar graag zelf vast en denk dat ze elders snel de praam erop zetten bij haar. En een paard wat zo "aangepakt" is aan de voorkant wil ik dat liever niet bij. Kost me al even om vertrouwen rond mond terug te winnen en dat gaat goed.

@Mooney, staan er planten rond je wei/paddock?

Mijn merrie had een flinke bult op haar hoofd. Toen we keken zagen we een doorn van de bramen zitten. Zie je haast niet, maar zagt het gelukkig. Na het verwijderen, was de zwelling snel weg. Ik zeg niet dat dat het is hoor, maar had het nog niet eerder dat ze zo opzwellen en dan een doorntje hebben, dus wie weet.

Superpony, we checken het stuk waar ze bij kunnen altijd heel goed, ook eromheen want die van mij kruipt onder de draden door om meer te snoepen. :Y) dit soort taferelen...
Afbeelding

Ik denk insectenbeet of gedonder met een kies. Al is het binnen een uur op komen zetten, lijkt me gek met een kies. Ik ging rijden met de andere merrie, uurtje weg geweest en toen ik terug kwam zag ze er zo uit (op de foto lijkt het minder dan het is):

Afbeelding

Kabayo: ik heb twee welsh B achtige merries. Mijn oudste merrie is een papierloze Welsh, haar dochter is van In de Ban van Pjotr en dus Welsh partbred.
Beide vosjes. Kirs, de moeder, is gedekt met Winston JR en Vu gaat met Cassanova als ze niet te veel fratsen gaat uithalen.
Doel is om twee fijne rijponys in de C maat te fokken. Ik ben zelf klein, Kirs is mijn huidige rijpony en eer de veulens oud genoeg zijn is zij 20 dus dan kan ze het stokje rustig overdragen.

Neon: oef Next Diamond is echt super tof!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:48

Ja, bestelt via Gruyter maar wordt rechtstreeks vanuit Duitsland verzonden. Wist niet dat het verzenden contant betaald moest worden, gelukkig wel geld in huis. :=

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:55

Caresse jammer dat je net te laat bent..

Cynthia ik ben geen ervaren fokker, maar ik zou dinsdag toch scannen. Wie weet springt het nu wel bij een klein ei? Hengstig spuiten ben ik niet zo'n voorstander van. Maar het kan soms wel net een handje helpen..

Mooney oei, hopelijk valt het mee en is de zwelling snel weg.

Setteli Leuk, nu echt beginnen!

Hier nog geen hengstige merrie. Net met de DA overlegd om dinsdag wel gewoon te scannen omdat ze normaal zo regelmatig is. Kon zijn dat ze het om één of andere reden nu niet laat zien maar wel gewoon hengstig is. En anders overleggen wat we dan gaan doen mocht het niet zo zijn.

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:11

Melissa1996, dankjewel voor je antwoord...
Ik hoop dat dat bij mijn merrie ook zo is. Ik weet eingelijk niet waarom ik een weerstand voel voor hengstig spuiten ;( ...het klinkt zo onnatuurlijk ofzo. Of dat KI dat niet is trouwens _O-
Doe ik toch ook zou je zeggen :=
Maar op een of andere manier staat het me tegen, terwijl het toch redelijk gebruikelijk is en schijnbaar ook nog redelijk onschuldig.
Duimen maar op een "gewone" hengstigheid :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:30

Wainonia's ei is gegroeid naar 4,4 cm. Haar baarmoedermond staat mooi open en het ziet er allemaal goed uit nu, waren we dus toch net te vroeg. Morgen wordt ze nog eens geïnsemineerd en dan woensdag kijken of het ei weg is, maar dat verwacht ik dan wel. Dan kunnen we donderdag of vrijdag naar Klijndijk voor het dichtzetten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:38

Neonlight schreef:
Ja, bestelt via Gruyter maar wordt rechtstreeks vanuit Duitsland verzonden. Wist niet dat het verzenden contant betaald moest worden, gelukkig wel geld in huis. :=

Oh, ik dacht dat ze niet naar Nederland mochten versturen? Maar ik vond het zo wel makkelijk, gewoon in het Nederlands. Mijn Duits is niet je van het....
Hmm, van mij wordt het naar de dierenarts gestuurd. Maar dat zal ik dan wel terugzien op de rekening.

Waarschijnlijk gaat het dan met dezelfde koerier mee. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:55

FS is een EU station. Kon contant betalen of BTW nummer overhandigen. Zelf vond ik het ook wel zo makkelijk gewoon in het Nederlands. Zaten trouwens 3 bonnen bij die door de insemineerder ingevuld moest worden, 1 voor merriehouder, 1 voor insrmineerder en eentje voor het hengstenstation. Weet dus even niet of ik die naar Gruyter of naar FS moet terug sturen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:58

Mooney: die foto van jouw snoepende paard :') :')

Spannend Yvk, wel handig om te scannen, dan weet je maar waar ze in de cyclus zit nu.

Muronia: net even te vroeg geweest met insemineren dus, maar gelukkig kun je nog een keer deze ronde.