[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:29

Quir schreef:
Soms lukt een bepaalde combinatie gewoon niet, zelfs met een heel vruchtbare merrie en hengst. Had je vorig jaar ook met Ferguson gedekt?

Hopelijk wordt ze nu wel drachtig! En anders van Kilian. :)

Hier inderdaad ook deze ervaring. 4 keer met een bepaalde hengst gedekt over 2 seizoenen zonder succes en toen gewisseld en meteen raak. Dit jaar ook meteen raak van deze hengst maar ging later mis. Soms is de 'match' gewoon niet goed :)

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:31

Kyrkelover, vervelend dat ze zo raar doet met haar hengstigheid. Hopelijk straks wel mooi hengstig en klaar om te dekken

He balen Suffie!! Hopelijk een succesvolle nieuwe ronde...

Morgen toch nog een aantal spannende scans lees ik. Hopelijk goed nieuws allemaal

Ik nam hier twee jaar geleden ook precies 11 maanden maar ze beviel toen met 344 dus nu neem ik gewoon 340 dagen tot de uitgerekende datum

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:32

Gelukkig hebben mijn merries nu geen veulens, maar denk dat ik het met veulens ook niet zo snel zou doen.

Helaas mag het hier alleen niet thuis en alleen dierenartsen met extra opleiding mogen drachtigheid begeleiding doen. Dus helaas niet zo veel andere keus dan weg brengen. Tussen door kan je ze natuurlijk wel weer ophalen, maar dan moet je ook weer terug voor de 18 dagen, enz. Als het nu half uurtje rijden was, was het nog wel te doen haha.
Maar het is wel een reden dat ik straks thuis een "KI station" wil, voor in ieder geval de eigen merries drachtig te krijgen en wie weet in de toekomst ook ooit nog merries van andere, maar in eerste instantie gewoon alleen de eigen merries.

Scheelt daarnaast ook nog bergen geld. :+

Gelukkig wel super goed gevoel nu, hele professionele stal en alle paarden staan er super en rustig bij, ze staan allebei in hun eigen schone stal van 5x4m met 3 ramen/luiken, gaan de hele dag op de wei. Nu samen met zijn tweeën, maar kunnen eventueel ook in een groep (wilde ik alleen niet, laat ze maar lekker samen staan, staan ze namelijk altijd) of dag en nacht buiten met goed weer als ze niet hengstig zijn en niet opgevolgd worden. Ze zorgen dat de merries samen blijven en als de één in de opvoelbox gaat, komt de andere direct er naast in de stal te staan. Een van de merries is namelijk best wel panisch als ze alleen gelaten wordt of als haar vriendin weg gaat. Daar houden ze rekening mee. Dus voor nu een heel goed gevoel en ze laten elke dag even weten hoe het gaat, ook fijn (ben niet zo goed in de zorg aan andere over te laten, maar het is wel heel stil nu thuis). :j
Ze hebben ook een extreem hoog drachtigheid percentage (96% laatste 3 jaar met heel veel verschillende hengsten) en 24/7 dierenarts aanwezig.

Dus wellicht dat ik het met veulen ook wel aan durf, alleen mis je dan weer zoveel van het veulen haha.

Jammer dat Happy niet drachtig is Suffie, hopelijk de tweede ronde wel! Als de merries tegelijk zitten is dat ook wel fijn!

Balou_lover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:47

Hé suffie... das balen dat happy niet drachtig is... hopelijk volgende ronde succes :)

Wij hebben het 1x eerder gedaan, merrie met veulen weggebracht... Kende de hh al dus wisten hoe ze daar zouden staan... al was t nog steeds wel gek... veulen was in die week ook enorm gegroeid!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:53

Fijn dat je er zo'n goed gevoel bij hebt gekregen Quir, klinkt ook wel heel professioneel. Dat maakt het toch makkelijker om ze daar te laten.

Mijn merrie toont nog geen hengstigheid, ze had het dit weekend moeten worden. Besloten om de natuur zijn gang te laten gaan en niet in te grijpen met hengstig spuiten. Dus waarschijnlijk moet ik nog een weekje langer geduld hebben.
Wel vreemd als je al in februari begint met insemineren en je nu weer opnieuw moet beginnen. Maar we houden nu maar gewoon vol

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:57

Klinkt top Alice. Je moet mij dat adres ook maar geven :P

Budymissy, lastig als ze geen hengstigheid tonen.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:01

Ik snap je heel goed Busymissy. Hier hetzelfde. Jij had ook een merrie die nog geresorbeerd had voor 30 dagen toch? Ik hoop voor je dat ze snel hengstig wordt. Als je zo vroeg begint dan duurt het zo lang als het niet gaat zoals het hoort :(

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:24

Suffie, jammer! Op naar de volgende ronde.

Ik heb tot nu toe altijd ki gedaan. Eerste keer wel de merrie bij de hengstenhouder achter gelaten tot het ei rijp was. En het ei netjes weg was na het insemineren. Met veulen aan een voet gekozen voor heen en weer rijden. In een tweepaards zonder schot. Dat beviel mij goed, veulen heeft er in positieve zin veel van geleerd. Dit keer geen veulen aan de voet, maar aangezien in feb de stallen bij de hengstenhouder ook nog vol staan toch op en neer gereden.

Bm, lastig dat ze nog niet hengstig wil worden.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:27

Janine, ach samen bij de hengst, lijkt me wel gek, veulen is dan zo gegroeid voordat ze terug komen! Hopelijk mag je ze snel weer ophalen. Gave hengst trouwens! <3

Balen suffie! Hopelijk volgende keer wel raak. Wel leuk als je merries dan gelijk lopen.

Hè wat vervelend Busymissy. Ik ben ook geen voorstander van hengstig spuiten, gebruik het alleen in uitzonderlijke situaties. Hopelijk wordt ze snel gewoon hengstig.

Hier aankomende vrijdag een spannende dag, Aleeyah scannen op hartslag en Nadjarah op dracht. Hopelijk nu drachtig..
Ik zag iemand een vraag stellen of ik het niet eng vond haar op te halen ivm eventueel verliezen van het veulen. Ja, daar ben ik zeker wel een beetje bang voor, maar ik haal haar pas na 30 dagen dracht op, op z'n vroegst.
Maar ik heb al eens een merrie opgehaald na 30 dagen dracht en die was daarna inderdaad niet meer drachtig.. Verschil was wel dat die merrie nog helemaal niets kende en toen vanuit Oost-Duitsland bijna 10 uur op de vrachtwagen stond, en Nadjarah reizen (op korte afstanden) gewend is, en maar vanaf Eindhoven hoeft te komen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:40

Kyrkelover. Hopelijk zet er een eitje door.

Suffie wat balen. Hopelijk snel weer dekken. Hopen dat carlijn na het spuitje mooi hengstig wordt

AZ. Spannend! Er zit natuurlijk verschil in reizen en reizen. Dit lijkt me geen probleem.

Busymissy. Hopelijk laat ze zich snel hengstig zien

Vanavond of morgen ochtend vroeg komt de dierenarts scannen. Ze staat sinds net super hengstig. Hopelijk nu een betere cyclus.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:40

Wat jammer suffie, hopelijk dan nu alle twee tegelijk

Ik denk ook dat bepaalde matchen gewoon echt niet passen bij elkaar.

Spannend az
Altijd zo een wonder dat kloppend hartje

Ik heb vorig jaar een drachtige verkocht naar Oostenrijk en dat ging helemaal goed terwijl het ook een stresskip was op trailer. Nu stonden ze wel op vrachtwagen met nog 9 paarden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:55

Die is hengstig ja AM :')
Drachtige merries verplaatsen doe ik geregeld. Als ze de trailer gewend zijn geeft dat geen stress. Bij jonge paarden neem ik altijd de Welsh van mijn dochter mee. Die is wel wat gewend en kan dan mooi steun geven.

BussyMissy, hopelijk snel hengstig!
AZ ook succes! Spannend!
Laatst bijgewerkt door suffie op 24-05-20 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:05

AM horses ik duim dat nu de cyclus ok is.

AZ ook spannende scans komende week! Hopelijk positief!

Ei van Kate zat er nog! Dekken vandaag nog een keer... Komt dat vaker voor? Dat na afspuiten van t ei het ei blijft zitten? Heb dr niet zo’n lekker gevoel bij... :n

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:06

Spannend AZ!

Hopelijk nu meer succes Annet.
Je Taminiau veulen groeit ook al flink!

Gelukkig gaat het vaker wel dan niet goed. Al is en blijft stress altijd een risico tijdens de dracht.

Balen Balou! Ik heb het wel valer gehoord. Zelf nog niet meegemaakt. Hopelijk springt het snel en wordt het netjes bevrucht.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:39

Hi :wave:, ik lees hier mee (hopelijk kan ik binnenkort ook meekletsen) en ik lees een verschil in scannen na de inseminatie.

Ik lees hier 18 dagen, 20 dagen en mijn dierenarts heeft het over 14 dagen. Wat is nu het beste?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:41

Persoonlijk vind ik 16-17 dgn het mooiste. Dan ben je ook mooi oo tijd bij een eventuele tweeling. Daarvoor is 18-20 dagen vrij laat, ondat het embryo is ingenesteld en lastig kan worden weggeknepen.
Eerder scannen kan, al is dat vaak wel afhankelijk van de apparatuur en de kinderen ervaring van de DA.
Laatst bijgewerkt door suffie op 24-05-20 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:42

Klopt Riv, hier kwam het door cystes die nu verwijderd zijn. Daarna is ze nog een keer heel goed hengstig geworden (moest 1 ronde overslaan na de behandeling) en dan had ze nu weer hengstig moeten worden.
We wachten gewoon nog even. Merrie moet altijd even wennen op een nieuwe plek.

Die ziet er goed hengstig uit AM!

Balou, dat was bij Vulina toch ook dat er bij een merrie na afspuiten het ei toch bleef zitten? Die deed er heel lang over zelfs. Ik heb het zelf 1x eerder meegemaakt met een Totilas dekking 2 jaar terug. Moesten toen 3x insemineren (vond de hengstenhouder niet tof) maar merrie is toen wel drachtig geraakt. En er is een knap veulen uit gekomen.

Succes met scannen AZ!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:45

Hier scannen tussen 16 en 18 dagen. Meestal dag 17. Nu was dat hemelvaart en uitgesteld naar dag 18 :j

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:02

Quir dat klinkt idd wel als een droom

BussyMissy nog even geduld.. komt vast vanzelf weer inderdaad!

Alice word het veulen wel rustig aan gewend met de trailer!

Az o heel spannend! Succes!! Mijn merrie is trailerrijden ook gewent naar het is zo'n binnenvetter dat ik nooit goed kan meten hoe gestrest ze raakt van trailerrijden.

Am nieuwe ronden nieuwe kansen, ik duim mee!

Balou gebeurt wel vaker, daarom scannen ze ook altijd of het ei ook daadwerkelijk gesprongen is..geloof ik.

Dais ik heb vanwege een dubbele eisprong op dag 13 gescand. Dat is vrij vroeg. Maar als ik had kunnen kiezen had ik met 15 ong gescand. Stalgenootje had tweelingdracht en dan wil je er het liefst zo vroeg mogelijk bij zijn omdat je dan iets meer speling en tijd hebt voor het ingenesteld zit.

Nou ik durf eindelijk met iets meer zekerheid te zeggen dat mijn merrie echt drachtig is. Blij dus met de hengstenwissel. :j
Nu ga ik heel hard hopen dat alles blijft zitten. En dat de verhuizing naar bekende stal niet teveel stress gaat leveren. En 10 juni scannen op een hartslag. :)
Afbeelding

Laurie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:04

Ik lees ook mee! Wat een leuk topic. Wij hebben er nu vijf gedekt en er zijn er twee dragend nu dus het is nog even spannend!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:37

Hoeveel tijd zit er tussen het afspuiten en scannen?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:05

Gefeliciteerd floripori!

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:26

Vulina schreef:
Hoeveel tijd zit er tussen het afspuiten en scannen?

Gister (begin middag)los gespoten, vandaag (begin avond)gescand...

Gefeliciteerd floripori!

Welkom laurie en dais!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:46

Een ei springt op 36 uur op de chorulon, niet eerder. Heb je 1 uur in de middag afgespoten, dan springt het ei 1 uur in de volgende nacht. Dus eigenlijk een nutteloze scan ;)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:54

Ohw dat wist ik niet... op deze manier is voor mij ook voor t eerst :D Maar er is dus nog hoop... *D Dankjewel Vulina!!