[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:46

Helaas gaat deze cyclus bij mevr G niet benut worden met insimineren. Nadat ze voor de 2e keer niet drachtig is blijkt ze een bacterie in de baarmoeder te hebben. Ze moet nu 5 dgn achter elkaar gespoeld worden met antibiotica ( of we het nog niet druk genoeg hebben)
Soms is dat fokken helemaal niet zo leuk.
Ik mag met mijn arm niks doen. Als je dan altijd alles samen doet en nu moet mijn vriend alles doen.
Full time werken , elke avond met merries op stap, voeren mesten enz. Soms baal ik er dan van.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:11

Cynthia wat een poedersuiker nieuws van fi zeg. Gelukkig wel drachtig. Hoe is het nu met haar.

Dames gefeliciteerd met de drachtige dames.

Baudyh wat balen zeg. Sterkte.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:48

Bedankt allen! Ben zo blij. Ga op 35 dagen weer een scan laten maken, heb toch een pakket genomen.

Gefeliciteerd Paardje, hopelijk morgen ook een goede scan!
Balen Baudyh, snap dat je er even niet van kunt genieten zo.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:02

Bedankt voor alle beterschapswensen en tips.
Ik volg uiteraard het advies van de veearts op en mijn eigen gevoel. De veearts acht de kans op bevangenheid nihil, omdat ze niet de tekenen van bevangenheid vertoont.

Vanmorgen om 6 uur oogde ze redelijk. Nog steeds heel pijnlijk, maar ze zette wel wat stapjes. Vanmiddag was ze heel slecht, maar nu op linksachter en zweten van de pijn. Dus toen heb ik haar naar stal gebracht. Ik dacht dat dat een wandeling van een uur zou worden (eigenlijk nog geen 10 minuten), maar op het asfalt liep ze vele malen beter.

De veearts is weer geweest en heeft ook haar andere achterijzer eraf gehaald en gezocht naar een zweer, zonder resultaat. Maar zonder achterijzers loopt ze wel veel beter en ook in het gras loopt ze nu net zo goed als op het asfalt. 'Net zo goed' is nog altijd verre van goed, maar wel veel beter. Dus de artsen snappen er niets van.

Ze kunnen van een zweer zo veel last hebben dat ze op drie benen staan en geen stap meer willen zetten, dus die kans achten ze nu nog het grootst.

Ondanks dat ze geen tekenen vertoont van spier- en hoefbevangenheid, krijgt ze nu voor de zekerheid ook Ascal. Donderdag komt er een smid (niet de mijne), om haar te bekappen en te zoeken naar een zweer. Voor nu staat ze op stal op water en brood eeehhh hooi :)
Ze moest wel gesedeerd worden omdat ze haar voet echt niet wilde geven, dus erg goed voor het vruchtje is het niet. Maar dat zie ik later wel. Eerst Fi weer op de been krijgen, letterlijk.

En nu ga ik bijlezen en reageren.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 04-06-19 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:02

Caily schreef:
Een vraag, hoeveel tijd moet er tussen de laatste dekking en eventueel naspoelen zitten?

Wij insemineren altijd bv op maandag, dan scannen we woensdag weer of het ei is gesprongen of dat je de zelfde dag nogmaals moet insemineren. Als ei weg is, spoelen we na. Een eventuele vrucht komt pas rond dag 6 in de baarmoeder aan, dus dat kan dan prima.

Oh dat is niet leuk Baudyh.. 5x is best vaak ook!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:18

Sterkte met Domino, Evelien. Hopelijk wordt ze deze ronde mooi drachtig.
En die dikke klieren onder de kin hebben ze wel vaak als ze lang op het gras staan hoor, omdat ze constant met hun hoofd naar beneden staan (als we met onder de kin hetzelfde bedoelen dan, tussen de kaken?)
Veel merries in de lappenmand dit jaar zeg..

Zonnetje, ja, ze eet wel goed gelukkig :)

Ja, Noisy, dat is echt een super site! :j

Gefeliciteerd paardje! Met je mini-paardje :)
Hoeveel dagen is ze? Die van Fi heeft ook een rare vorm volgens de arts, maar volgens die site die Noisy en ik gedeeld hebben, is het dus heel normaal.

Gefeliciteerd Rensju!!! *\o/*

AM, dat ziet er serieus uit als een spermatozoïde :')
Wat balen van Esmeralda :(

Soezee, fijn dat je bevestigt dat ze inderdaad van een hoefzweer op drie benen kunnen staan. Dik is het bij Fi niet, pulseren wel licht.

Ik baal ervan dat ik niet die blijheid voel die jullie voelen nu Fi drachtig is. Hopelijk komt dat als ze weer helemaal gezond is en de baby met 6 weken nog leeft.
Ik heb een filmpje van hoe Fi er net bij stond op de wei, voor degenen die geinteresseerd zijn. Ik wil hem alleen niet openbaar gooien.

Heeft één van jullie ervaring met begin dracht en sedatie. Mirjam, jij sowieso he, en dat is gelukkig goed gegaan. Verder nog?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:22

Gisteravond is m'n merrie geinsemineerd. Had haar gistermiddag gebracht dus precies optijd. Vanochtend was ei weg :j nagespeeld en nu nog 17 dagen wachten. Ik ga er een beetje vanuit dat het niet in 1x raak is. Dan kan het altijd meevallen.

Ik ben zo niet bekend met het hele ki gebeuren dus dit is allemaal nieuw terrein voor mij :').

@cynthia, wat een bijzonder geval zo zeg. Wat betreft medicatie. Die van mij heeft vorig jaar tijdens dracht droes gehad en ook heel lang. Heeft echt zo'n 2 maand geduurd en ze heeft enorm veel medicatie en sedatie gehad.
Gewoon een goed gezond veulen geboren :j dat kan dus gelukkig ook gewoon :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:23

Ik 2 jaar geleden ook bij Jade toen ze een geloof ik een maandje drachtig was. Zij had een serieuze beenwonde, is gesedeerd geweest, tijdje antibiotica gehad etc.. maar dat veulentje is uiteindelijk kerngezond geboren vorig jaar :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:29

Jep Eliana moest die avond zelfs 2x gesedeerd omdat het hechten 2 uur duurde. Vruchtje zag er gewoon goed uit, zelfs flink doorgegroeid voor "zijn leeftijd". :D
17e gaan we weer scannen.

Alle drachtige gefeliciteerd.
Degene met bacterie :(:)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 19:33

Cynthia82 , Ik hoop voor je dat alles gewoon goed komt!! En dat ze een mooi gezond veulen op de wereld zet

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:20

Allereerst gefeliciteerd Renske en paardje2013

Cynthia ik heb dit ook eens gehad met Lily. Die stond ineens op drie benen. Wij zijn direct naar kliniek gereden voor foto’s en ook daar was niet direct iets te zien. Toen zijn ze beginnen zoeken en snijden en opnieuw foto’s en Jahoor een heel diepe zweer op een heel heel vervelende plaats. Gans haar straal is er toen vanzelf afgekomen omdat de zweer daar achter zat Allez er zat zelfs een stukje ijzer in dat ze eruit hebben gehaald en veel snot. Is na maanden helemaal goed gekomen. Dus hoefzweer kan echt wel heel hardnekkig zijn en moeilijk te constateren soms.

Wat jammer van de bacterie

Vulina even over die nietjes in men merrie. Die zitten er dus nog steeds in en in de kliniek zeiden ze dat het kan dat die er tot einde dracht nog zullen inzitten dus moet ik ook zorgen dat ik ze op tijd laat openzetten. Ik volg het alleszins goed op en ben zeer benieuwd of ze uiteindelijk vanzelf gaan lossen.
Ik ken al weinig van dichtzetten maar dit kende ik helemaal niet. Ze lijkt er ook helemaal geen last van te hebben als ik eraan kom. Raar

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:49

Ach gos, een stukje ijzer :(:)

Ik ben net thuis. Ze staat er veel beter bij. Ze zweet wel, maar het is ook warm en in stal wilde ze niet echt lopen. Beetje biks gegeven met bloedverdunners (poeder). Het voordeel van zo’n vreetgraag is dat ze nergens naar kijkt en alles opvreet wat ze ziet _O-
Daarna in stal even gelopen. Ze loopt achter voorzichtig, maar niet kreupel. Die ijzers af heeft echt enorm geholpen!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:05

Baudyh. Wat enorm balen. Maar beter nu zorgen dat de bacterie eruit komt.

Cp. Spannend!

Vulina. Ik snap wel dat sommige combinatie extra spannend zijn :j

Cynthia. Hopen dat het gewoon een diepe zweer is. Zelf ook eens meegemaakt met een 2 jarige. We dachten dat het behoorlijk serieus was, naar de kliniek. Foto's gemaakt, niet echt iets kunnen vinden. Na nogmaals onderzoek en foto's bekeken te hebben. Bleek er een diepe ontsteking te zitten.
Hij is toen ingepakt en zo'n soort 'trek' gaasje al snel was de ontsteking open gebroken.

Ik hoop nu na het spoelen dat ze wel drachtig wordt. Vorige keer was ze mooi gedekt en sperma is top kwaliteit. Daar kan het niet aan liggen...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:38

Gelukkig kon mevr G bij de DA op stal blijven want 5 avonden op en neer is bijna niet te doen.
Ja 5 x is best veel ja. Vorig jaar hadden we het ook al bij een merrie en met die is het goed gekomen dus ik hoop met deze ook. Je hebt de hengstigheid nodig om met de antibiotica te spoelen en daarna na 10 dgn hengstig spuiten. Je moet wel want zo ga je er niet drachtig krijgen.

Hier doen we zeg maar de ene avond insimineren en de volgende avond scannen of het ei weg is. Is die dan weg dan gaat de da spoelen. Doet onze da standaard na 2 pogingen op dracht. Dus zeg maar na de 3e poging drachtig te worden.

Morgen scannen met Cassio op dracht 16 dgn. Geen goed gevoel maar ja wie weet.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 23:53

Cynthia ik hoop dat ze snel opknapt. Wat heftig zeg.

Baudyh wat erg van die bacterie, wel fijn dat ze bij DA kan overnachten.

Aan alle drachtige dames gefeliciteerd

En we duimen voor diegenen die nog moeten gaan scannen. Blijft toch spannend. Hopelijk straks nog meer zwangere dames.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:09

Vulina schreef:
Nee, tot nu toe wel vaak een embryo. Alleen deze combinatie heb ik wel erg veel zin in, dus dat maakt het spannend..

Nu ben ik wel benieuwd naar de combinatie?

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan nu Cynthia, zó vervelend wanneer je niet zeker weet wat er aan de hand is.

Balen Baudyh wanneer het niet allemaal vanzelf gaat. Wel fijn dat je deze zorg nu even uit kunt besteden, nu duimen dat het werkt.

Wij mogen vanavond weer voor de volgende scan. Dagje eerder dan gepland, kan ik gezellig samen met mijn dochter op en neer, die heeft ook een merrie drachtig.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:19

Balen Baudyh! Maar zit idd niks anders op dan eerst die bacterie er nu uit te krijgen.. succes met Cassio vandaag!

AM raar he dat het toch ook soms niet pakt terwijl alle omstandigheden optimaal zijn.. 100% kans heb je nooit.

Hier vrijdag Missy scannen op veulenhengstigheid, en ik heb impulsief iets anders geboekt dan Mo :P

Spannend Vulina, ik hoopt dat het pakt!

Busymissy succes vanavond!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:20

Baudyh balen... sterkte. Je hebt wel een topper van een man

Spannend busymissy!

Gefeliciteerd cp met de shire!

Gefeliciteerd rensjuu!

Zag mijn fries net hengstig. Dierenarts is er zo om 11 uur. Spannend. Knap is ze wel
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:07

Spannend, CP! Hopelijk is het gewoon in één keer raak.

Qua medicatie hebben jullie me wel gerustgesteld voor wat betreft Fi dr veulen. Nu Fi zelf nog.
Vanmorgen was ze weer iets minder dan gisterenavond, waarschijnlijk omdat de Metacam uit begint te werken. Ze is nog steeds blij, loopt liever niet, maar als ze loopt, loopt ze niet kreupel, maar voorzichtig.
Morgen komt de smid. De veearts begint toch bevangenheid te vermoeden, ondanks dat ze al 2 maanden op de wei staat, ze drachtig is en het haar achterbenen zijn. Dat alles maakt de kans kleiner, maar een kleine kans is ook een kans (helaas).

Succes met de scan vanavond, BM!

Tinniie, je gaat zeker nog niet vertellen wat? ;)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:16

Caily, ze staat inmiddels apart (van het gras af) en de zwelling lijkt ietsje beter te zijn. Voorzichtig positief dus.

Balen Baudyh! Hopelijk is de bacterie er snel uit! Sterkte! Succes met Cassio vandaag!

Dankjewel Cynthia, ja, dat bedoelde ik. Tussen de kaken inderdaad. Ze staat nu tijdelijk niet meer op het gras en het lijkt ietsje beter te gaan qua zwelling al. Zelf is ze er niet mee akkoord natuurlijk, maar dit moet maar even. Arme Fi! Hopelijk is ze snel beter hoor.

Super CP! Hopen dat het gepakt heeft! Wordt bij tinkers nog vaakst “live” gedekt dan?

Ik duim mee AMH! Formidable en Esmeralda zijn echt een droomkoppel! <3

Oh Tinniie!! Dezelfde hengst ja? :D maar die was zo moeilijk te verkrijgen toch? Hm.. Arany? :D

Succes zometeen Kabayo!

Wij scannen vanavond op hengstigheid bij Domino, aangezien ze dus overduidelijk pishengstig is. DA zou ook andere hengst kiezen, dus nu maar even “snel” kiezen dan.. ugh

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:53

Lastig Evelien, even snel een nieuwe hengst kiezen.... wat zegt de hengstenhouder?

Cyn de duimen draaien heel hard voor Fi en haar min baby!

Succes Kabayo!

CP gefeliciteerd met de ene en volgende ronde meer succes met de andere!

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:53

Succes met scannen Kabayo al zul je nu vast wel klaar zijn

Evelien__ fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan.

Baudyh wat een gedoe met die bacterie hoop dat die snel weg is.

CP spannend nu maar duimen dat de andere merrie ook pakt.

AM horses vervelend dat ze steeds niet drachtig wil worden misschien dat het nu inderdaad met spoelen wel gaat lukken.

Vulina nu ben ik ook benieuwd naar je combinatie ?

Wij hebben weer gescand vanmorgen we kunnen nog steeds maar 1 vinden maar heeft nog steeds een beetje een vreemde vorm. Over 2 weken gaan we weer scannen.

Afbeelding

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:23

Tiwi, ze worden aan huis gedekt. Algemene voorwaarden van de hengstenhouder (Zangersheide) zijn dat na 3maal leegblijven van de merrie overgeschakeld moet worden op een andere hengst. Ze is echter al 2x onder ideale omstandigheden geïnsemineerd dat ik het lastig vind om nogmaals dezelfde hengst te gebruiken. DA adviseert ook een andere hengst. Zeker omdat ze vorige keer in 1x drachtig was.

Ja Vulina, ook benieuwd hoor! :D

Ziet er mooi uit paardje! Hopelijk over 2 weken nog steeds 1 mooi vruchtje!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:26

Als ze bij mij niet pakken, laat ik volgende x direct een kweekje maken.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:29

Zo blijft het wel erg spannend paardje2013 Is inderdaad niet zo heel mooi rond als dat je zou verwachten in dit stadium. Kan me herinneren dat er vorig jaar in dit topic ook iemand zo'n beeld had, dat bleek uiteindelijk wel goed te zijn volgens mij? Geen idee meer wie dat was. Nog even duimen dan maar.

Wordt een andere hengst aangeraden omdat het sperma slecht is Evelien of denken ze dat deze hengst niet "matcht" met de merrie?