[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:00

jeetje sjintoo het zit je echt niet mee zeg, ik weet dat het bij Flo ook niet allemaal van een leien dakje is gegaan hoor en nog steeds niet ondanks dat zij geen maiden meer was.
kop op meid

:') linda das al een aardig clubje :j ,
ja rowan, maar Rowan vindt slapen een overbodige luxe _O- en heeft toch geen mini's meer, want die van haar dragen langer dan 340 dagen :+ nee geintje hoor :*
gaat precies goed in de mini's, klopt?

eigenlijk de gehele paardensector, gisteren zeiden ze ook in kliniek dat het een super jaar was van aantal merrie's die gedekt werden dus dat de paardensector er terug bovenop aan het komen is.

Sjintoo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:02

Nee, er was geen vocht in de baarmoeder, daarom dat we in eerste instantie ook van uit gingen dat er niks aan de hand was. Maar voor alle zekerheid toch een swabje laten nemen en daar kwam dan deze schimmelinfectie uit. Nu is het te hopen dat het niet chronisch is, want naar wat ik begrepen heb is de kans dan zeer klein dat ze ooit nog drachtig wordt.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:13

Sjintoo, balen dat ze eerst behandeld moet worden nu, hopelijk is de infectie snel weg en is het inderdaad niet chronisch. Heeft ze wel eerder/recent veulens gehad al?

Linda, knappe nieuwe aanwinst hoor! Bucks blijft mijn favorietje bij jou, maar voor een valk heeft deze zeker een mooie donkere kleur, wat ik een pluspunt vind! ^_^
Hoe dit Pippa het? Heb je nog recente foto's?

Lies wordt vanavond weer geïnsemineerd voor ronde twee.
Gisteren de DA gehad, ei mocht nog wat groeien, maar baarmoeder werd al mooi hengstig en baarmoedermond al wat zacht, gezien het vanavond dan pas wordt, zou het mooi uitkomen. Kunnen we maandag vroeg controleren of ze dan 's avonds misschien nog een keer moet.

goeroe's 3-jarige merrie gaan we dinsdag ophalen, heeft ook weer afgeslagen en nu toch maar terughalen ipv de scan afwachten, want die moet eind juli voor de keuring.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:19

Nee, ze heeft nog nooit veulens gehad, maar is wel gedekt geweest dacht ik door een ruin toen ze nog jonger was.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:34

linda2008 schreef:
Fotsy, Oeh gelukkig dus wel op tijd er bij..... :)
En euh.... geen straf hoor om haar even te mogen showen :o (jouw favo kleur :P )

<3
[ [url=m/5vaxYR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AOXoO5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw die is heel knap linda! Zit mooi licht oogje in of niet?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:35

Sjintoo schreef:
De resultaten van Falke's swab zijn binnen. ZE heeft een schimmelinfectie in haar baarmoeder. Deze gaat nu behandeld worden dmv 3 x spoelen (ben de naam van het product vergeten) eens ze goed hengstig is zodat de baarmoedermond zacht is en de vuiligheid naar buiten kan. Als ze niet hengstig is is de baarmoedermond gewoon gesloten en kan de vuiligheid ook niet naar buiten.

Gelukkig weten jullie nu wat er gaande is, hopelijk word ze hierna alsnog drachtig

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:41

Nou sjinto ik duim voor je!

Die merrie mag je blijven spammen hoor lin! En nee er word niet gevraagd hoeveel ik er heb want dan moet ik gaan tellen en doe net of ik het zelf niet weet :P

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:58

Dustinlover schreef:
Nou sjinto ik duim voor je!

Die merrie mag je blijven spammen hoor lin! En nee er word niet gevraagd hoeveel ik er heb want dan moet ik gaan tellen en doe net of ik het zelf niet weet :P

_O- _O- _O- _O- _O-

Rowan hoeveel had jij er ook alweer? :+

Dit jaar was de bedoeling trouwens 15 drachtig ofzo toch? Ik heb het te doen met je

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:24

Haha ik ga niet tellen :P

Ja iets van 10 haha. Waarschijnlijk maandag weer 4 laten scannen ofzo.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:37

Mooie merrie Linda! <3

Jeetje Sjintoo, wat vervelend, bij jou zit het ook niet mee!
Ik hoop dat de behandeling aanslaat en ze dan toch drachtig wordt.

Ik heb inmiddels voor Aziza een nieuwe hengst uitgekozen, nadat de eerste hengst verkocht is, en mijn optie 2 er nog niet klaar voor blijkt te zijn. Dus nu maar hopen dat dat gaat lukken. Afgelopen dinsdag een swap genomen en nu nog steeds aan het wachten op de resultaten.

Bij Mausi heb ik wel een probleem, en ik zou graag ook jullie mening horen.
Ze is op 18 dagen gescand, niet drachtig/niet hengstig. Op 25 dagen gescand, niet drachtig/niet hengstig. En nu inmiddels nog steeds niet hengstig.
De vraag is nu, wat gaan we nu doen? Mijn DA is nogal onervaren qua drachtigheidsbegeleiding, dus zij doet er eigenlijk geen uitspraak over, ook mijn hengstenhouder wil niet meer mee denken (of geeft in ieder geval geen antwoord meer), dus ik sta er op het moment echt alleen voor.
Ik zit erover te denken om maandag eens een kliniek te bellen die het dichtstbij het eiland zit, om hun eens om hun mening te vragen.
Het was de bedoeling om zodra ze hengstig was een monster te nemen, maar dit is dus ook nog steeds niet gebeurt. Nu twijfel ik ook om dat ergens anders te laten doen, aangezien het hier dus 5 werkdagen duurt voordat ik de uitslag heb, en ik dan dus de hele hengstigheid kwijt ben. Ik hoor vele van jullie zeggen dat het binnen 2 dagen moet kunnen, dus dan liever ergens anders heen, zodat ik de hengstigheid wel direct kan gebruiken om te insemineren.
Daarnaast dus de vraag of ik haar nu maar hengstig zal spuiten? Zelf vind ik dit heel lastig, omdat ik niet veel vertrouwen heb in mijn DA en ze nog nooit zomaar niet hengstig geworden is.

Mijn hengstenhouder zegt dat het ook mogelijk is een monster te nemen als ze niet hengstig zijn, maar ik heb daar hier nog nooit van gehoord, en het lijkt me totaal niet prettig voor de merrie, dus ik geloof niet dat mijn voorkeur daar naar uit gaat, zelfs als het zou kunnen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:40

Mijn veearts zei dat inderdaad ook, dat een swab nemen buiten de hengstigheid ook soms kon. Maar ze had de juiste spullen niet bij zich, dus afgesproken haar bij de eerste tekenen van hengsrigheid te brengen, dan gaat het ook makkelijker.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:35

Az, maar toch een goed alternatief kunnen vinden qua hengst? Welke gaat het worden dan?

Nicole, ja ze heeft 2 prachtig fel blauwe ogen <3
Zal splash zijn ofzo denk ik :? Zal eens testen van de winter :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:13

Linda wat een knappe merrie heb je erbij! <3 En baby 2 en 3 al "in de maak" ook, lekker bezig!

Fotsy dat lijkt gunstig! Hopelijk nu een goede hengstigheid en op naar een dracht want ik ben wel erg benieuwd naar een veulen van de hengst van je keuze, want een knappe kerel!

Sjintoo fijn dat je nu de oorzaak weet, maar wel jammer dat je eerst weer moet wachten op de volgende hengstigheid. Oh ik lees dat ze waarschijnlijk hengstig gespoten wordt, dan gaat het wat sneller ja. Kan ze dan die ronde na al het spoelen nog wel geïnsemineerd worden?

Aniek succes met ronde 2 voor Lies, dat het maar mag lukken nu!

AZ wat een rotsituatie. Kan ze niet kort drachtig geweest zijn waardoor haar cyclus nu van slag is? Ik kan me voorstellen dat je ze ook niet zomaar hengstig wilt spuiten, stel je voor dat er toch iets in zit. Dan zou ik denk ik ook even een andere DA laten checken als je deze niet 100% vertrouwt. Succes, hopelijk heeft de DA iets over het hoofd gezien of wordt ze snel hengstig.

Suzie is nu 28 dagen niet hengstig geweest, ik ga morgen nog 1 keer kijken en dan doe ik het even weer rustiger aan (ze had afgelopen zondag hengstig moeten worden en sindsdien ben ik elke dag gaan kijken bij haar, ze staat ongeveer 20 minuten van huis) met de bezoekjes en ga ik er eens rustig over nadenken wanneer ze weer naar huis kan komen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:53

Als ik het goed begrepen dacht ik van wel Murosch.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:07

Az hier precies hetzelfde. 18 dagen scan niks te zien en met 25 ook niets.vandaag weer bij de hengst gezet en dan zien we het wel. :)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:33

Vienna toonde net eerste tekenen van hengstigheid. Maandag ga ik haar brengen voor een swab, aangezien er morgen toch niks naar het lab wordt verzonden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:57

Het verloopt toch niet allemaal even soepel -O-
Wat een hoop waarbij het niet wil lukken zeg...

Gelukkig hebben we nog even, dus allemaal niet de moed opgeven hoor :(:)

Hier is het vooral erg stil... 2 merries (waarvan 1 met veulen) uit logeren en ik mis ze echt vreselijk ;( dat is toch het kleine nadeel aan fokken....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:58

amai twinklebel het zit je toch ook niet echt mee, hopelijk vlug uitsluitsel van swab

AZ wat eigenaardig weer met Mausi, je kan niet veel anders dan afwachten maar als ze drachtig is geweest, kan het zijn dat ze niet meer hengstig zal komen of ze is natuurlijk wel drachtig en hebben vruchtje niet gezien dus dan dien je sowieso te wachten tot 45 dagen dan kan het niet meer te missen zijn toch?
hopelijk met aziza beter nieuws

amai het gaat nog niet echt lekker zo te lezen

rowan echt niet :D en 10 ach ja eentje meer of minder maakt het verschil al niet meer he :') ik zou alvast wel wat slaap opsparen :Y)

spannend voor Lies, we duimen mee
doen jullie iets speciaals voor de keuring misschien?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:34

Murosch, dat klinkt als een goed teken, ik hoop dat ze echt drachtig is!

Ach Linda, ja dat is echt een nadeel aan fokken, als je dames daarvoor uit logeren moeten :(:) Maar gelukkig is het voor een goed doel.

Twinklebel, oh dus meer dierenartsen die dat zeggen, dan ga ik het maandag toch eens navragen bij die kliniek. Mijn eigen DA hoef ik daarvoor in ieder geval niet te vragen.

Murosch schreef:
AZ wat een rotsituatie. Kan ze niet kort drachtig geweest zijn waardoor haar cyclus nu van slag is? Ik kan me voorstellen dat je ze ook niet zomaar hengstig wilt spuiten, stel je voor dat er toch iets in zit. Dan zou ik denk ik ook even een andere DA laten checken als je deze niet 100% vertrouwt. Succes, hopelijk heeft de DA iets over het hoofd gezien of wordt ze snel hengstig.

Nou, ik vermoed niet dat ze kort drachtig is geweest, dan was het namelijk op dag 18 al weg, dus dan had ze nu inmiddels (dag 29) wel hengstig moeten zijn naar mijn idee. Maar wat er dan wel aan de hand is, weet ik dus ook niet.
Ik overweeg nu dus ook om haar mee te nemen naar de kliniek (aangezien een andere DA hier geen optie is) om haar daar nogmaals te laten scannen, en direct een swap te laten nemen als ze daar ook niks zien. Maar ja, dat is hier vandaan altijd meteen weer een hele onderneming :')

Dustinlover schreef:
Az hier precies hetzelfde. 18 dagen scan niks te zien en met 25 ook niets.vandaag weer bij de hengst gezet en dan zien we het wel. :)

Nu bij de hengst is ze wel hengstig bedoel je?
Mausi staat namelijk naast de hengst, en toont helemaal niks, ook met schouwen niet. Als ze hengstig is zie je het bij haar altijd ook direct heel duidelijk.

Fotsy schreef:
AZ wat eigenaardig weer met Mausi, je kan niet veel anders dan afwachten maar als ze drachtig is geweest, kan het zijn dat ze niet meer hengstig zal komen of ze is natuurlijk wel drachtig en hebben vruchtje niet gezien dus dan dien je sowieso te wachten tot 45 dagen dan kan het niet meer te missen zijn toch?
hopelijk met aziza beter nieuws

Zoals hierboven verwacht ik niet dat ze drachtig geweest is, en als dat zo zou zijn, zou ze naar mijn idee nog wel gewoon hengstig moeten worden. Maar goed, het lijkt me dat een vruchtje op 25 dagen ook niet echt gemist kan worden, maar mijn DA is zo onervaren, en met Mausi niet hengstig houd ik toch twijfels.

linda2008 schreef:
Az, maar toch een goed alternatief kunnen vinden qua hengst? Welke gaat het worden dan?

Het wordt in principe deze hengst, enige wat ik nog even af moet wachten is of ze ook hier naartoe inderdaad binnen 1 dag sperma kunnen leveren.

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:27

Nee Az ook nog niet hengstig dus ik wacht het af :)

Ja fotsy ik verwacht niet dat ze alle 10 dragend worden maat je weet nooit haha

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:35

wat zijn er veel niet drachtig zeg... Hier ook eentje waar we een nieuwe ronde moeten beginnen. Ondanks dat de baarmoeder gewoon schoon is gaan we ze toch spoelen na de hengstigheid.

Kan dat, dat 2 paarden gewoon geen match zijn? Dat de merrie van die ene hengst gewoon niet drachtig raakt?

Mijn 2 jarige is het bloedei ook af gespoten, benieuwd wanneer ze nu opnieuw hengstig wordt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:37

Volgens mijn DA kan dat Luna. En ik heb nog al verhalen gehoord waarbij het niet lukte bij hengst 1, merrie naar hengst 2 gedaan en meteen drachtig.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:17

Waar het in zit, durf ik ook niet te zeggen.
Mijn beide merrie's zijn 2 jaar op rij van de eerste inseminatie drachtig geworden, die van goeroe vorig jaar ook van de eerste ronde. Nu mijn merrie voor tweede ronde en haar B merrie ook van eerste cyclus niet drachtig. Tja, misschien hebben we de vorige jaren ook gewoon geluk gehad :o

AZ, lastig, de B is geloof ik op 21 dagen gescand, toen niet drachtig en ook nog geen nieuwe hengstigheid te zijn. Weet niet hoe lang het nog geduurd heeft, maar zijn wel blijven schouwen en is uiteindelijk gewoon weer gedekt. Kan wel snel gaan, Lies van de week dus op 16 dagen gescand, kon de DA nog niets zien, op 18 dagen nog een keer gescand en toen konden we de volgende dag insemineren.
Wel knappe nieuwe hengst heb je gekozen hoor!

Rowan, wat ga je doen als ze wel alle 10 drachtig zijn? O:)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:37

Aniek veel slapen loze nachtjes hebben haha. Geloof dat ze wel ietsje beter verspreod zitten.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:53

Haha oke, dat scheelt. En dan hopen op minder overdragers enzo!

Als alles nu drachtig raakt/is hebben we het ook weer enigszins in de buurt van elkaar. Shadylah nu op 11 dagen, wordt (denk) vrijdag gescand op mogelijk tweeling. Yazhi halen we dinsdag op, die heeft vorige week afgeslagen en Lies dus gisteren geïnsemineerd, mogelijk morgen nog een keer.
Shadylah heeft aardig overgedragen dit jaar, Lies twee keer rond (en op O:) ) de uitgerekende dag bevallen, wat Yazhi doet, weten we niet :+