Hele tijd alleen meegelezen, gefeliciteerd met alle drachtige merries. Onze Fries Sterre, heel de winter elke 3 weken hengstig, tot halverwege maart en sindsdien op rust. Elke week gescand maar totaal geen verandering, volgende week beslissen wat we gaan doen, hengstig spuiten of 10 dagen regumate. Daar is zo’n forum fijn voor, lezend dat de hengstigheid niet alleen bij onze merrie raar loopt. Onze Fries Baukje mooi hengstig, mooi ei, maar geen dracht.
Morgen komt het shetland hengstje logeren en hij mag gelijk aan de slag, onze oude 1e premie pref merrie is sinds een jaar weer hengstig en hopelijk dekt hij haar gelijk. Het is een mushroombont hengstje en ik heb ondertussen 3 mushroom merries en een vosmerrie met het mushroom gen, dus hopelijk in 2022, 4 mushroom veulens.
Jaaa, leuk Moner! Ik ben benieuwd naar je shetjes! Als je een mushroom teveel hebt, stel ik mij kandidaat
petravdmeerx
Geplaatst: 16-05-21 08:26
Nu eindelijk het goeie topic te pakken
Ik wil mijzelf en mijn paard graag even voorstellen!
Mijn Gelderse dame, Amora Jane (Sirius x Elegant) wil ik dit jaar graag laten insemineren. Voor mij de eerste keer, voor Amora inmiddels de derde keer. Ik heb gekozen voor de hengst Henkie.
Afgelopen woensdag is de dierenarts langs geweest om te kijken hoe haar baarmoeder eruit ziet. Deze lag er prima bij en ze was cyclisch. Geen cystes of andere gekke dingen. We hebben besloten om haar hengstig te spuiten aangezien ze zelf bijna niets laat zien van haar hengstigheid. Aanstaande maandag (morgen) gaan we kijken of er een eitje is!
cynthia 82; klopt...Ergens rond de 20 dagen moet ze het verloren zijn...
Loveyouuuub; wat sneu dat het toch niet gelukt is! Ik hoop dat de volgende ronde lukt en dan hopenlijk meteen goed!
Moner; ook friese merries! Leuk! Hier ook! Welke hengsten heb je gekozen?
Welkom verder aan de nieuwe mensen. Ik doe mn best om alles bij te houden maar jullie gaan snel zeg
Ik vind het verder super tof dar jullie zo meeleven. En inderdaad wat jullie zeggen...niet opgeven en je eigen weg volgen. Ik word er wel steeds beter in maar ik merk toch dar ik van slag was toen een ervaren fokker op me in ging praten. Dat het een moeilijke zaak zou worden, meteen hengstig spuiten en anders lukt het niet meer... Gelukkig was mij da rustiger..zij zei; eerst nog n weekje afwachten, laat de natuur eerst maar eens zelf proberen. Anders spuiten we ze eind aankomende week. Ik wil het inderdaad ook nog niet opgeven, da's wel erg zonde van alle kosten die al gemaakt zijn. En stiekem hoop ik natuurlijk nog steeds op een mooi Fries veulentje volgend jaar
Dat is super lastig om te zeggen. Ik scan wel vaak. Ik heb het met mijn jonge merrie gehad en die hebben we toen hengstig gespoten en na 5 dagen gescand en toen zat er wel een heel mooi ei. En nu dus drachtig gescamd op 14 dagen. Woensdag een tweede scan op 19 dagen.
Muronia
Geplaatst: 16-05-21 12:22
Cynthia is ze wel al hengstig in gedrag? Ik vind hem lastig.. ze zeggen dat een ei gemiddeld 0.5 cm groeit in 2 dagen, maar dat is lang niet altijd precies zo. Dan zou ie dinsdag rond de 3.5 moeten zitten. Ik vind het moeilijk. Volgens mij zijn veel merries nog niet lekker in hun cyclus.
Wij hebben dinsdag gescand, toen had ze een ei van 3,5 en 1 van 3,2 . Het liefste had ik donderdag nog eens gescand, maar mn scanster ging met hemelvaart een weekendje weg, dus aan de hand van de standaard groei vrijdag geïnsemineerd. Volgens de hengstenhouder voelde ze niet heel mooi zacht aan, dus zeg het maar. Te laat? Te vroeg? Eitjes die niet door ontwikkelen? We gaan vanavond weer scannen en ik ben ontzettend benieuwd hoe het nu zit daar binnen. Ze reageert zeker op mijn ruin, plast ook maar kijkt ook boos dus daar kan ik ook geen peil op trekken.
Petravdmeer welkom, leuke merrie en ook een mooie hengstenkeuze!
Cynthia82
Geplaatst: 16-05-21 12:35
Ze toont nooit hengstig, dus ik kan alleen maar afgaan op de scans. Ik weet natuurlijk dat het bij iedere merrie anders gaat en dat niemand een pasklaar antwoord voor me heeft, maar ervaringen heb ik altijd wat aan.
Ik denk nu: 4mm gegroeid in 3 dagen (van 2 naar 2,4) dan is hij over 3 dagen nooit groot genoeg (vorig jaar is ze een dag nadat haar ei 4,5cm was geïnsemineerd).
Stel dat hij een halve cm groeit in 2 dagen, dan is hij dinsdag nog steeds maar net 3cm.
Als jullie met me mee willen denken graag! Ik wil natuurlijk niet te laat zijn, maar om haar nou standaard om de twee dagen te laten scannen, terwijl de kans miniem is dat hij dinsdag groot genoeg is, is ook een beetje zonde natuurlijk.
Ergens deze week komt de va natuurlijk sowieso. Mocht er dan nog weinig beweging in zitten, zouden jullie haar dan hengstig spuiten, of toch de natuur z’n gang laten gaan?
Jammer dat het zo duur is. Dat heb ik niet, of nja. Het is minder duur dus ik doe het maar gewoon. Maar wat ik dus zei, hengstig spuiten was hier toch de perfecte keuze ookal doe ik dat niet heel snel. Het brak er mooi doorheen om her zo even te zeggen.
Ik zou hem denk ik voor dinsdag laten staan. Kijken hoeveel het dan is gegroeid in die 3 dagen. Dan kun je weer een plan gaan maken.
mooney
Geplaatst: 16-05-21 12:59
Cynthia82 schreef:
Is er iemand die iets wijs kan zeggen over mijn vraag wanneer Fi weer scannen (op Knolselder na )?
Ik kan alleen maar zeggen dat Vu ook niet klaar was en wij ook op dinsdag weer een vervolgafspraak hebben. Ik zou liever een keer te veel scannen dan net te laat zijn.
Mijn eigen DA was niet voor hengstig spuiten. Iets met natuurlijk proces, schone baarmoeder etc. Ik denk dat ze Bodegraven hier wat anders mee om zouden gaan.
Lastig hoor als ze het niet of slecht laten zien. Helpt een schouwhengstje (van bv de buren..... ?) ook niet?
Morgen mogen wij weer voor 16 dagen scan. Haar plek in de kudde is anders, ik ben dus voorzichtig optimistisch
Cynthia82
Geplaatst: 16-05-21 13:18
Mooney, weet je wel hoe groot haar ei was?
Elly, wat heeft Bodegraven ermee te maken? Omdat je je merrie daar hebt laten insemineren?
Wat ik al zei: Fi toont niet hengstig. Nooit. En nu moet ze ook nog eens haar baby beschermen. Het enige dat ik aan haar kan merken, is dat ze wat minder beschermend wordt en wat meer naar de andere paarden toetrekt.
Ik ben in principe ook van de natuur z’n gang laten gaan, maar als dat betekent dat ik nog 5 keer moet scannen en met hengstig spuiten nog maar één keer... tja...
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 16-05-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Wij betalen €20 per losse scan, dus dan zou ik gewoon extra scannen. Maar met €80 snap ik de twijfel. Maar het kan soms ineens wel snel gaan, dus ik zou eigenlijk wel gewoon dinsdag scannen.
Maargoed, wij maken nu eigenlijk altijd gebruik van een pakket waarbij we de merrie gewoon een paar dagen wegbrengen en ze onbeperkt gescand kan worden voor een vast bedrag.
EllyC
Geplaatst: 16-05-21 13:26
Cynthia82 schreef:
Elly, wat heeft Bodegraven ermee te maken? Omdat je je merrie daar hebt laten insemineren?
ja, als voorbeeld voor een DA waar meer geinsemineerd wordt, ik denk dat die er wat makkelijk mee omgaan om hengstig te spuiten. Bij een hengstenhouder was het hengstig spuiten ook een lopende band zaak. Van de 5 die ik daar opgevoeld zag worden werden er 2 hengstig gespoten.
Caresse07
Geplaatst: 16-05-21 13:36
Tja hengstig spuiten is misschien niet de ideale keuze maar als we het elke keer missen schiet het ook niet op, dus ga maar op het advies van de DA af in dit geval.
Blijft een lastige keus of je de natuur zijn werk moeten laten doen of een klein handje helpen.
mooney
Geplaatst: 16-05-21 13:47
Hier ben ik net onder de 50 euro kwijt per keer, inclusief voorrijden. Heel netjes wat mij betreft. Bij de oudere merrie hebben we het ei afgespoten zodat ze minder gedoe had aan haar lijf, bij de jongste doen we nu expres wat meer scannen en juist niets spuiten omdat die spuitjes echt heel vervelend vindt. Dierenarts houdt echt super fijn rekening met de dieren en wat handig is per dier.
Cynthia, nee dat weet ik niet precies. Bij deze merrie is het een kwestie van zo efficiënt, rustig maar vlot werken. De blaas zat bomvol dus het was al even prutsen om goed beeld te krijgen. Het was duidelijk nog te klein en baarmoeder deed nog niets. Dan hoef ik de precieze maat ook niet perse te weten, zoiets groeit ook niet lineair. Mijn oudere merrie had een mooie baarmoeder en een ei van 2,9 en die hebben we een dag later geinsemineerd omdat ze gewoon klein zijn bij haar. Die is daar netjes drachtig op geworden. Dus maat zegt voor mij bij deze pony's toch niet super veel.
Vandaag stond de jongste opeens met een dikke kop, ik hoop dat ze ruzie heeft gehad met een bij en dat er geen medisch gedonder onder zit. Kwam binnen een uur opzetten. We kijken het even aan, ze heeft er geen last van en is haar vrolijke zelf. Dinsdag toch weer dierenarts
Ik hou ook wel van de natuur maar ben toch blij dat we hengstig hebben gespoten
Eef_Bam
Geplaatst: 16-05-21 14:18
Interessante discussie over hengstig spuiten. Onze hengstenhouder stelde het ook voor. Maar mijn merrie heeft een hele regelmatige cyclus dus wil die niet verstoren eigenlijk, dus gekozen om niet te doen. Weet vrij zeker wanneer ze moet ovuleren nu, en breng haar een paar dagen daarvoor naar de hengstenhouder.
Caresse07
Geplaatst: 16-05-21 14:35
Oei Mooney, is inderdaad te hopen dat het van een lompigheidje is en geen gekke dingen
Ik heb voor het scannen ook een vaste prijs voor het seizoen afgesproken dus hoe vaak ze ook moet komen, gewoon 1 prijs, maar vind het voor de merrie toch fijner als ze niet elke keer opgevoeld hoeft te worden, hoe braaf ze er ook mee is.