[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:02

Wij zijn ook eindelijk klaar. Wel laat voor deze tijd van het jaar want meestal probeer ik ze toch allemaal in Maart en April te hebben.

Op 12 januari 2015 is uitgerekend:
Afbeelding
Geraldyne el Jamaal (Ali Jamaal x Gai Natasha)
Zij krijgt een veulentje van HK Keav Power (Power World JQ x Rose Laswan)
Afbeelding

Dan op 4 februari 2015 is uitgerekend:
Afbeelding
Amal-Chariklia (Insjallah's Fayoum x Atlantis)
zij krijgt een veulentje met onze jonge hengst Don Luciano SL (Psyrasic x Mata Hari HY)
Afbeelding

De volgende wordt geboren via Embryo Transfer en is een embryo van onze merrie uitgerekend op 27/4/2015:
Afbeelding
Stig Ashirafa (Amir Ashiraf x Evelyne Bay)
Ze zal een veulentje krijgen van EKS Alihandro (marwan al Shaqab x ofw Psylhouette)
Afbeelding
Dit veulentje is in eigendom van onze klant uit Saudi

De volgende wordt verwacht op 07/05/2015 van onze Queen Manilah (Radamess II x Marischka)
Afbeelding
Zij is drachtig van Vitorio TO (DA Valentino x Sol Natique)
Afbeelding

Dan is op 09/05/2015 Mata Hari HY (Lumiar Amadeus x Kursk HG) aan de buurt.
Afbeelding
Zij is opnieuw drachtig van Psytadel (Padrons Psyche x Bint Bey SHah)
Afbeelding

Op 10/06/2015 is onze ASE Bisiriya Hlayyil (Bishr x Manilah) uitgerekend, ook via Embryo Transfer voor een klant uit Saudi.
Afbeelding
Zij is drachtig van de hengst ZT Magnanimus (AB Magnum x ZT Shakmontelite)
Afbeelding

And last but not least hebben we onze merrie ASE Rahyeelah el Jary (Jary el Jamaal x Roxana el Bri) gedekt.
Afbeelding
We moeten nog wel even kijken of ze drachtig is. Ze is gedekt met onze eigen zwarte kanjer Jazzmeen (Essteem x Jasmyne)
Afbeelding

Voor de moderator nog even op een rij:

Chariklia: 12/01 HK Keav Power x Geraldyne el Jamaal
Chariklia: 04/02 Don Luciano SL x Amal-Chariklia
Chariklia: 27/04 EKS Alihandro x Stig Ashirafa (ET)
Chariklia: 07/05 Vitorio TO x Manilah
Chariklia: 09/05 Psytadel x Mata Hari HY
Chariklia: 10/06 ZT Magnanimus x ASE Bisiriya Hlayyil (ET)

En de laatste is nog even afwachten!
Iedereen succes met alle veulentjes! Het is altijd leuk om het een afstandje te volgen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:13

Zo, dat zijn er veel Chariklia! Grappig, je ziet zoveel schimmels bij de arabieren, maar al jouw combi's (op 1 na) hebben een niet-schimmel als ouderdier.
Die ET, hoe moet ik dat zien? Is er bij jouw merrie de draagmoeder of de donor en wordt het veulen bij een andere merrie geboren?

Nicole

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:59

<3 <3 <3 wat een plaaaatjjesss <3 <3 <3

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:41

Neonlight schreef:
Zo, dat zijn er veel Chariklia! Grappig, je ziet zoveel schimmels bij de arabieren, maar al jouw combi's (op 1 na) hebben een niet-schimmel als ouderdier.
Die ET, hoe moet ik dat zien? Is er bij jouw merrie de draagmoeder of de donor en wordt het veulen bij een andere merrie geboren?

haha je hebt gelijk! Helemaal niet opgelet. Mijn merries zijn echter allemaal homozygoot schimmel dus van hen helaas geen bruin veulentje voor mij! :'(
Bij ET wordt de merrie gedekt, na een aantal dagen wordt het embryo er uit gespoeld en dit wordt dan bij een andere merrie ingebracht. Met een beetje geluk hecht dit embryo zich dan aan deze zogeheten draagmerrie en dan wordt daar 11 maanden later het veulentje uit geboren. De draagmerrie is dan niet de biologische moeder, maar voor haar voelt het als haar eigen kindje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:04

Ik weet hoe ET werkt, maar mijn vraag was, zijn die merries draagmoeder of juist de biologische moeder en krijgen ze dus niet zelf het veulen aan de voet. :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:23

Wat een mooie lijst met combinaties Talitha!

Neonlight de merries op de lijst van Chariklia zijn de biologische moeders.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:35

Even ego post vanaf m'n telefoon. Net gescand 2 x ei van 3 cm. Slaat niet af en plast bij Schouwen. Maandag slijm monster genomen ivm spoelen. Toen sloeg ze nog wel af. Vrijdag en zondag wordt ze gedekt. Moest eigenlijk zaterdag maar dan zijn ze er niet. Dan zo km te voorkomen dat het te ver na of voor ovulatie is Hoop zo dat het nog lukt.

De monikspeper heeft in elk geval zijn ding gedaan

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:44

Neonlight schreef:
Ik weet hoe ET werkt, maar mijn vraag was, zijn die merries draagmoeder of juist de biologische moeder en krijgen ze dus niet zelf het veulen aan de voet. :)

De merries op de lijst zijn de donor merries dus de biologische mama's.
De draagmoeders hebben (ff grof gezegd) niets met de combinaties te maken en zijn slechts het transportmiddel.
Natuurlijk worden ze bij mij thuis als echte mama's behandeld en gewoon in de watten gelegd. In tegenstelling wat sommige draagmerries in andere landen meemaken, maar dat is een heel ander topic!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:09

Ah, je hebt de draagmerries ook thuis staan? Ook arabieren?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:27

Mooie combi's Chariklia :j

Bonnie ik duim voor jullie!!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:08

Waar woon jij dan chariklia? In nl toch gewoon?

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:47

Ja heb ze thuis staan. Draagmerries zijn arabier en nrps. Ik woon iinderdaad in Nederland in het prachtige winterswijk woold!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:39

mooie combi's chariklia, veel veulentjes volgend jaar.

Bonny veel succes ik duim nog steeds voor je mee dat het toch mag lukken.

Vandaag 105 dagen scan en alles zag er supergoed uit *\o/* , was al vrij groot, kon niet meer in zijn geheel op de camera, dan zag je voorbeentjes passeren, dan achterbeentjes, dan hoofdje, ribben, zag er al een mooi paardje uit <3 , duidelijke navelstreng eeeeen :):) geslacht niet gezien -O- . Er zat te veel beweging in :D maar ja des te groter de verrassing en trouwens speelt eigenlijk geen rol is toch een blijvertje.
En op de weegschaal was ze al 40kg verdikt := := toch maar dieet voer blijven geven, was eigenlijk niet zo erg, hij vond dat gezien de dracht ze zeker niet te dik of te mager was. En de winter moet toch ook nog komen? :D :j
Weet iemand eigenlijk hoeveel een paard mag verdikken tegen het eind van de dracht?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:02

Mooi zeg die arabieren!
Waarom maak je gebruik van ET, lopen de merries in de sport?

Gefeliciteerd Fotsy!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:37

klinkt goed Fotsy!
Ik hoop dat ik ook dat nieuws mag brengen over 100 dagen :)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar MarijeR, waarom ET en niet gewoon de biologische moeder?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:47

Morgen Mausi en Shakirah scannen.
Shakirah heeft 10 dagen op de Regumate gestaan en is daarna hengstig gespoten (afgelopen zaterdag), maar helaas weer geen enkel teken van hengstigheid. Morgen eens kijken of er inwendig wel iets van hengstigheid te zien is. Zo niet, dan gaat haar lease dus helaas niet door en zal ze zodra haar moeder drachtig is, weer mee terug gaan naar haar eigenaresse.. Hoop heel hard dat er morgen iets te zien is, en zo niet, dat ze misschien toch nog spontaan hengstig wordt binnen de komende weken, maar ik vrees ervoor dat dat niet gaat gebeuren. Misschien is ze toch nog te jong.

Mausi is dus sinds dinsdag hengstig, dus morgen op dag 4. Ik wil even checken of haar baarmoeder helemaal schoon is, en of alles er mooi uitziet een maand na de bevalling. Ik hoop eigenlijk dat het ei dan ook groot genoeg is om eventueel af te spuiten, dan kunnen we wat gerichter dekken en vergroten we de kans op dracht.

Ook de gastmerrie is helaas sinds vandaag hengstig, zij was afgelopen keer ruim 12 dagen hengstig, dus waarschijnlijk haar ook volgende week maar even scannen, met dezelfde reden als bij Mausi.

Toch wel apart, Aziza zit inmiddels al op 135 dagen dracht, en Mausi moet nog drachtig worden :+

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:55

en mijn merrie is vandaag 31 dagen drachtig! gisteren gescand zag er allemaal goed uit!

gave dieren hierboven!!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:06

Gefeliciteerd rockey!

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:11

Hey roma. Dat ze eerst 12 dgn hengstig was wil niet zeggen dat zij dat nu weer is. Zou gewoon op de derde dag scannen. Heb je al eens een uitstrijkseltje genomen? 12 dgn is echt te lang

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:30

Ja, de merrie is helemaal gecheckt voordat ze hierheen kwam, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Ik ga haar maandag laten scannen om te zien hoe ver ze is, mocht alles er dan mooi uit zien, misschien dan het ei afspuiten.

Bij Mausi zag alles er goed uit, baarmoeder mooi schoon, ei van 4cm. Voor de zekerheid hebben we het ei afgespoten, nu vanmiddag dekken en dan morgen nog een keer dan moet zij klaar zijn.

Bij de lease merrie helaas weinig te zien, baarmoeder was wel iets zachter, maar een ei van 2,5cm, terwijl ze goed hengstig zou moeten zijn nu 6 dagen na het hengstig spuiten. Waarschijnlijk dus toch een jaartje te vroeg voor haar, helaas. Dan worden het dus maximaal 2 veulens voor ons volgend jaar.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:33

Balen van leasemerrie!!!

Hier komt zo de DA om te scannen, zowel mijn eigen friesje als gastmerrie.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:35

Die leasemerries toch he :+ hier werkt ze ook niet mee..

Ik ga vandaag of morgen mijn oudje scannen, ik ben echt eens benieuwd :):)

Chariklia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:42

Balen zeg! Hopen dat Mausi haar ding doet nu! :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:25

Friesje zou leeg zijn en tegen hengstigheid aan, maar ik twijfel aan nauwkeurigheid van de scan. Dus ga van de week wel schouwen en dan kijk ik verder.
Gastmerrie keurig drachtig :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:38

@Chariklia: ik ben benieuwd wat eruit komt in die combinatie met Psytadel, ben echt wel fan van die hengst!