Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:49

katrienh schreef:
Citaat:
Omdat ik niet minder ruwvoer wil voeren, gaan ze nu over op Marstall muesli.

Is dat speciaal voor drachtige merries ? Dan ga ik ook eens informeren bij de voerhandel Lachen

Ze hebben speciale muesli voor drachtige/zogende merries maar ook een hoop andere soorten muesli's.
Voordeel vind ik dat ze bij een aantal soorten zeer hoog in de vitaminen/mineralen zitten waardoor ik dus minder hoef te voeren en ze toch voldoende binnen krijgen maar minder dik worden dus.

melanie20 schreef:
Lisa krijgt op dit moment alleen nog maar:

zowel savonds als sochtends:

*korrel of 10 basisbrok
*klein handje kruiden muslie
*een handje over 3 granen mixs met haver
*handje pavo vitaminen korrels
*schepje foenegriek
*en 2 wortels ofzo..(soms)

Foenegriek is niet zo verstandig bij een drachtige merrie, kan o.a. samentrekking van de baarmoeder veroorzaken en/of versterken en dat wil je liever niet als ze drachtig zijn...

Leuke wurmpies Faniek Haha!
Ben benieuwd hoe ze zijn als ze meer op konijnen gaan lijken Knipoog

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:16

marijeR: oww tegen mij is gezegt dat het geen kwaad kon...denk dat ik zo maar ff de DA bel...

maar wat kan ik dan wel geven tegen het hoesten van me pony?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:26

Onze No Limit is inmiddels 178 dagen drachtig van Tygo.
Haar buik is al aardig aanwezig.
Ik voer haar 1,5 kg sportbrok per dag verdeelt over 2x van Pavo.
In de 9e maand ga ik over op merrie brok en gaat ze naar 2kg toe.Verder krijgt ze 4 plakken hooi op een dag en een klein beetje kuil omdat ze dat zo lekker vind.
Ze is eerder te dik dan te mager.
Ik ben een enorme fan van ruwvoer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:30

melanie20 schreef:
marijeR: oww tegen mij is gezegt dat het geen kwaad kon...denk dat ik zo maar ff de DA bel...

Google maar eens op Trigonella pregnant horse.
Er is aardig wat onderzoek gedaan, vooral ook omdat foenegriek ook wel door mensen wordt gebruikt.

* In animal studies, fenugreek has caused contractions of uterine tissue. Such contractions could result in a miscarriage if they happen during pregnancy.

* Fenugreek (Trigonella foenum-graecum) helps horses that have problems with digestion and nutrition, especially those that have lost their condition. You can give one cup of the dried herb. This is not to be used on pregnant mares because it stimulates the uterine.

Helaas wordt dit soort informatie niet altijd juist vermeld in NL...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:32

Met gelijk Eilander,dat je fan bent van ruwvoer Knipoog

Hier was het chaos vanmiddag Clown

De paarden/mini's/shetlanders zitten mooi per ras verdeeld in aangrenzende weides.
Onze shethengst vond het echter nodig uit te breken en de boel op de kop te zetten bij Pretty en Epos,vlug die drie dan maar op stal gezet,en terwijl ik de shetmerries wou binnenhalen,brak ons hengstje zo door zn stal heen,hij wou bij de merries natuurlijk Koe ,
resultaat: Epos schrok zodanig dat hij ondersteboven viel in zn stal,de deur van de stal van ons hengstje ligt gewoon plat op de grond,en ik heb hem en zn drachtige shetvriendinnetje dan maar samen in een schapenbox gezet voorlopig Clown

Wat een gedoe..paarden en pony's,je moet er gek van zijn Knipoog

Ga vanavond Epos maar eens laten rondstappen op beton,die val leek me niet zo pijnloos..

Pretty at gestaag door en had van het ganse gebeuren niks opgemerkt,drachtig eh Koe

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:37

Over foenegriek kun je ook lezen op de www.paardendrogist.nl dat het niet zo goed is bij drachtige merries. Capriola krijgt het ook niet meer.

Hallo by the way, ik ben even niet geweest want ik zit midden in een verhuizing en had dus weinig tijd om alles bij te lezen of te schrijven. Het gaat goed met mijn dame, rond en gezond, ze groeit gestaag. Mijn singel zit al 2 gaatjes losser, de kruisriemen van de dekens zijn al stukken langer, nog ff en ze kunnen niet meer dicht Bloos!
Vandaag een mijlpaal geloof ik, 180 dagen als ik me niet vergis. Ik beloof gauw foto's erop te zetten, want die buik... die mag er inmiddels wel zijn!! Ja

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:38

MarijeR schreef:
melanie20 schreef:

Google maar eens op Trigonella pregnant horse.
Er is aardig wat onderzoek gedaan, vooral ook omdat foenegriek ook wel door mensen wordt gebruikt.

* In animal studies, fenugreek has caused contractions of uterine tissue. Such contractions could result in a miscarriage if they happen during pregnancy.

* Fenugreek (Trigonella foenum-graecum) helps horses that have problems with digestion and nutrition, especially those that have lost their condition. You can give one cup of the dried herb. This is not to be used on pregnant mares because it stimulates the uterine.

Helaas wordt dit soort informatie niet altijd juist vermeld in NL...

zou je het voor mij willen vertalen?
(geen geen engels namelijk)

heb net gebelt, en word vanmiddag terug gebelt, ze gingen het uitzoeken...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:40

Nou monchique krijg ook fenugreek en mijn DA heeft ook gezegt dat het geen kwaad kan en in de winkel ook,dus ik ga er ook even achteraan.

Maar ga het idd nu niet meer geven....
Neem aan dat het nog geen kwaad heeft gedaan na 4 dagen tegeven tehebben.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:45

dat wist ik ook wel niet,maar een gewaarschuwd vrouw is er twee waard,dus ik zou het gewoon weglaten en eventueel iets anders zoeken Knipoog
Kwaad zal het nog niet echt gedaan hebben denk ik,Maaseike.

Het is soms zoeken en tasten naar wat het beste is voor jouw paard,maar goed ruwvoer blijft voor mij belangrijk punt nummer 1,en daarna komt een passende brok.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:06

bron:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25773

Letterlijke quote van de site:
Let op: Foenegriek kan de baarmoeder prikkelen; het verdient voorkeur het gebruik van Foenegriek te beperken tijdens de dracht (houdt lage dosering aan of geef tijdelijk geen Foenegriek).

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:06

PS= bedankt voor het wakker schudden van het gebruik van Foenegriek.
Ik heb zelf net paardendrogist opgebeld en hoe ik mon geef kan geen kwaad,zolang je aan de gebruikaanwijzing houd.
@ regine wat jij al zegt zei men ook tegen mij....dus ik haal na vandaag mon wel van de foenegriek af Lachen
Alleen voor mij eigen gerustheid!!!!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:25

'de Da belde me net terug, en na wat rond tespitten op site;s (ook engelse) zei ze dat het idd kwaad kan ..
ze zei zelf dat er meer sites gevonden had waar het in stond dan niet...

vooral op de eind van de dracht kan het leiden tot weeen op wekker....

ze kon het niet voor 100% zeker zeggen. maar voor je eigen gerustheid adviseerde ze me om ermee testoppen en iets anders tegeven...

bedankt marijeR!
denk dat er vele hiermee geholpen zijn!

heidie: ik had ook eerst de paardendrogist gebelt en toen me da...

ik ga nu opzoek naar iets waar het niet inzit,

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:31

Ja er zijn hier zeker vele mee geholpen, mijn vriendin dr merrie is ook drachtig en krijgt 2 schepjes Foenegriek per dag, heb haar net gelijk gebeld!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:00

Wel handig als merries je erg lang laten wachten Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:03

Hihi, tip voor Fleurtje en Copper? Tong uitsteken

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:15

@ Chubby hahah dat zei mijn man nou ook Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:18

Jane is nu 162 dagen drachtig en begint nu wel te groeien hoor!!! Haar hoefzweer is zo goed als genezen, gelukkig!!
Ze begint echt chagerijnig te worden. En mevrouw heeft geen zin meer om in het land te staan, staat te drammen voor het hek.......Maar frisse lucht is gezond, dus ze heeft pech!!!!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 23:02

@ Faniek: Wat lief! Mooie foto. Lachen

@ regina: Vervelend zeg, nu weer helemaal opgeknapt?

@ pretty: Oei, dat klinkt niet fijn voor Epos! Hoe is het met hem?

@ shirefan: Fijn dat het weer beter gaat!

Met Wild gaat het prima. Rond en gezond en supervrolijk en lief. Gister voor het eerst ingevlochten om te kijken hoe ze daarop reageert i.v.m. IBOP volgende week. Ging prima.

Met Umeda gaat het wat minder. Ze mag nu niet meer met Wild samen op één stuk wei vanwege haar been en omdat ze dat wel heel graag wilde, probeerde ze zich tussen hek en boom door te wurmen. Resultaat was dat ze vast stond en met haar achterbenen zeker 20 centimeter in de modder zakte. Zo heeft ze wel een tijdje gestaan en het duurde lang voor ze los was. Ze loopt nu rechtsachter niet helemaal zuiver en linksachter is natuurlijk ook weer wat slechter. Verder is het weer dikker. Balen, balen en nog eens balen!

Zo zag het been er zaterdag uit:
Afbeelding

Afbeelding

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:06

Hoi,

Wat ik wel vreemd vind is dat dit: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25257 produkt
Foenegriek bevat, terwijl het een product zou zijn dat speciaal voor drachtige merries is. Het zal er wel aan liggen hoeveel je geeft, maar toch... Je zou toch denken dat als je een product "maakt" voor drachtige merries, dat er geen "risicostoffen" in zouden zitten.

Groetjes

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:56

goedemorgen.. Mijlpaal hier.. Muts is 180 dagen drachtig.. Nu hebben we weer een nieuw plaatje van ongeboren beebs..!!
Ik ga proberen wat buikfoto's te maken vandaag

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:39

Ja Hollybollie dat is inderdaad wel erg raar, omdat overal bij Foenegriek op hun site een waarschuwing wordt gegeven maar het dan wel in dit produkt zit zonder waarschuwing....???

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:50

Aahh Aniek wat lief die konijntjes!!! Lovers

Dat over Foenegriek wist ik ook helemaal niet!! Wow!
Terwijl ik het mijn paarden ook geef, gelukkig heb ik Jellie er nog maar 2 x wat van gegeven tijdens haar dracht.. dat doe ik ook niet meer dan! Bloos!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:30

Ik heb even op google gezocht en bij andere ruitersportzaken die het verkopen staat er duidelijk bij dat het niet voor drachtige merries is, wel voor zogende merries. Staat het niet op het etiket dan dat het niet gebruikt mag worden voor drachtige merries??

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:49

Op mijn etiket staat er in ieder geval niks over...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:35

Dat is me wat met die foenegriek..ik zou het in elk geval niet meer doen,veiligheid voor alles,zeker omdat hier toch 2 paarden in één klap mee gemoeid worden Knipoog

Djesseka: Ai,dat been is merkelijk dik nog..er zit precies zo een bult op ter hoogte van haar kogel!
Is zij dan al gecontroleerd geweest door een DA/kliniek eigenlijk.?
Ik ken het helemaal;paarden apart moeten zetten die graag bijeen staan.. Koe
Is ook geen oppepper geweest voor dat been natuurlijk!

Epos is gelukkig helemaal OK,heb met hem gestapt en niks gezien,ik had het die shetlanderhengst niet vergeven hoor.. Boos! Knipoog
Ze staan nu weer allemaal op de weide,en de paarden in de paddock,het zonnetje schijnt hier nog,maar dat zou vanmiddag en vooral morgen wel es helemaal veranderen naar rot regenweer zeggen ze Huilen

Pauk: Proficiat met uw mijlpaal!! Wat is het nu weer? Een beagletje toch!! Tong uitsteken

Shirefan: Goed dat alles terug OK is,ben benieuwd naar het verschil in buik!

Mijn Pretty groeit ook gestaag voort,we zitten op ruim 6 maanden nu,het vordert! Pling