[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:25

Cynthia82, kijk dat zijn goede berichten. Hopelijk ook nu weer gelijk de 1e ronde drachtig.

Ik deed bij Bo zelf al de staart in een bandage, ook met scannen en niet enkel met insemineren. Eerste keer scannen niet gedaan, maar bah halve staart vol met glijmiddel haha.
Bo vind het schoonmaken echt lekker, staat er gewoon ongeneerd van te genieten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:01

Nieuwe Fi baby in de maak! *\o/*
Kon je de zelfde dag nog van Golden Daim krijgen?

Haha ja, de meeste merries (zeker als ze goed hengstig zijn) genieten er echt van Kiki. :))

Scannen doen we wel de staart omhoog knopen en na het scannen ook wassen, maar niet in een bandage.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:40

kiki1976 Ik wist niet dat vocht door het crushen weer een extra risicofactor was. Klinkt wel aannemelijk. Ik heb ook geen idee hoe groot zo'n vruchtje is. Op de echo lijkt het een zwart bolletje met een doorsnee van pakweg 3 cm. Geen idee hoeveel vocht dan vrijkomt. Ze was de eerste keer met 16 dg gescand. Maar het vruchtje "floepte" de hele tijd weg. Ik vergelijk het dan maar met een vis in het water. Die kun je ook niet vangen. Op dag 18 voelde hij het vruchtje "knappen". Dat verklaring is natuurlijk dan die hardere celwand.

jennyk Wat jammer.

AM Met 27 dg!!! Ik zou dan denk ik lichtelijk nerveus worden.

Muronia Ik vind dat een mooie mijlpaal

CP Jammer dat ze niet drachtig is. Vlgs mij zei DA dat spoelen tot dg 3 na inseminatie kon. Daarna moest baarmoeder weer rust krijgen om zich voor te bereiden op de innesteling.

Kabayo Ik heb geen idee hoe of wat. Ik laat het maar over me heen komen. Vlgs AM kan het nog tot dag 27 maar laat ik dat niet hopen. Prachtige foto. Ze lijkt drachtig :)

Cynthia82 Succes vandaag

Mijn DA gaf aan dat ze graag de merries in de box scande. Ze waren meestal meer op hun gemak. de meeste merries leerden ook zo dat het niet zo spannend was. Je moest een beetje meer geduld hebben maar het was een investering in haar merrie klanten die zich loonde op den tijd.

Ik heb helaas nog geen nieuws. DA is nog niet geweest.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:49

OYYO, bij Bo gaven ze dat als reden dat het andere vruchtje ook losliet, op voorhand hadden ze dat ook aangegeven dat het kon gebeuren maar dat het soms ook gewoon goed gaat.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:51

DA zei 50%/50% kans bij crushen dat het blijft zitten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:53

Sommige merries zijn veel relaxter in de eigen box dan de opvoelbox. Vandaar dat ik dat liever doe. Natuurlijk scheelt het ook tijd..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:58

Turbo-Fi dan, Cynthia. Ik heb zelf het idee dat mijn merrie de ruinen pas leuk begint te vinden als de hengstigheid echt op het hoogtepunt zit, en een paar dagen erna, niet perse voor de eisprong maar eerder rond en erna. Wel raar. Of ik heb een rare merrie :+

Ik scan op de kliniek, dus in de opvoelbox en dat gaat prima.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:17

Gebruiken jullie een speciale bandage voor de staart?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:28

Balko schreef:
Gebruiken jullie een speciale bandage voor de staart?

Nee gewone elastische bandage en niet te strak.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:53

Muronia, 50 dagen alweer, wat gaat dan snel!

Balko, ik snap heel goed dat dat pijn doet inderdaad :j

CP, dat is balen zeg, hopelijk is ze de volgende ronde wel drachtig!

Kabayo, ik hoop zo voor je dat Zilver drachtig is!
Ben benieuwd of je veulentje uit twee aftekeningloze ouders toch mooie aftekeningen kan krijgen :o

Seven, wat fijn dat je merrie nog gewoon drachtig is!

Scannen doe ik hier gewoon in de wei met alleen een halster om. Insemineren natuurlijk wel op stal, hygienischer en een stuk handiger met sperma in de buisjes doen enzo. Vanmorgen chorulon gespoten zonder halster zelfs :D

Quir, ja :j 's ochtends voor 9 uur bellen en dan is het er waarschijnlijk eind van de middag. maar vanavond vind ik nu ook prima, I moet toch rond 21 uur zijn antibiotica, zou fijn zijn als ik dat kan combineren en maar twee keer naar de wei hoef vandaag, ipv drie keer :+

LaDonna, ik snap dit ook niet hoor, normaal is Fi echt wel een week flink pishengstig. Dus ik ben blij dat ik haar maandag licht interesse zag hebben en zag plassen, want anders had ik vandaag gedacht dat ze pas aan het begin van haar hengstigheid zat en had ik het dus waarschijnlijk gemist.
Regelmatig is ze dus ook niet. Vorige keer op dag 19 hengstig en nu dag 26. Vorige keer echt een gillende pismerrie, nu mogen de ruinen bij godsgratie naar haar kijken en op ademafstand komen :+

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:25

cynthia: dat zou mooi zijn als je het kan combineren en Fi in 1x klaar is! Geen weekend of pinkster consult, top pony! Succes!

Scannen doen ze aan huis op stal. Picture is echt een draak op andere locaties met opvoelbox, juist dan gaat ze "zitten". Aan huis no problem. Dierenarts staat dan achter een muur van zo'n 80cm hoog schat ik en ze staan allemaal keurig stil! Goldy was bij hengstenhouder ook super makkelijk, draaide zelf de opvoelbox in en veulentje ging er netjes zonder dwang naast staan en drinken :knuffel: . Picture maakt er een heel drama van, die krijg je bijna niet in de opvoelbox en gaat dan dus ook nog eens "zitten"

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:33

Hier wordt Zirana volgende week woensdag gescand op hartslagje ipv volgende week vrijdag. Wilde toch bij een andere vee arts, waar niet alleen Zirana maar ik zelf ook meer klik mee heb, het is en blijft dan toch een speciaal moment <3

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:43

Nou het vruchtje zit er nog. :) Nu gaan we nog een keer scannen op dag 23. Waarom weet ik eigenlijk niet, vergeten te vragen. Was veel te blij dat het vruchtje er nog zat. Hij zei: Ik wil haar graag TOCH nog een een keer zien! Wellicht vertrouwde hij het niet helemaal. Als dat goed is dan nog een keer op dag 40 scannen.

AM Ik vertelde hem van dg 27 crushen. Hij vertelde me dat hij het al een keer nog veel later had gedaan. Hij wist het niet meer precies maar het was VEEEL later. Merrie was gedekt met natuursprong en eigenaar liet pas later in de dracht scannen. Was gelukkig ook goed gegaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:04

OYYO super *\o/* *\o/* *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:23

Fijn Oyyo!

Wij hebben zojuist Noora geinsemineerd. We hebben haar weer terug gedekt met Aj Nawash, dit jaar een hengstveulen daarvan gehad (ondanks de FillyPlus :') ) waar we ontzettend blij mee zijn, dus we gaan dit keer voor een merrie :)

En de soap met de Italiaanse hengst gaat verder. Merrie staat weer helemaal klaar, op precies het goede moment. Vanochtend laten weten dat we graag willen dat ze morgen afnemen zodat we vrijdag kunnen insemineren. Krijgen we een berichtje terug dat het morgen een feestdag in Italië is en dat ze niks af gaan nemen. En als we nou 40 minuten eerder waren geweest dan had het nog met de verzending van vandaag mee gekund... De eigenaar van de merrie is heel boos geworden, terecht wat mij betreft. Die heeft nu voor de tweede keer flink kosten gemaakt en zit voor de tweede keer gewoon zonder sperma. Ik kan daar echt niet bij hoor. Als hengstenhouder ga je toch een verplichting aan. Dat je ervoor kiest om alleen bepaalde dagen te laten springen snap ik nog enigszins (al vind ik 3 dagen per week wel erg weinig), maar iemand gewoon al voor de tweede keer zonder sperma laten zitten vind ik echt niet kunnen. Dan moet je maar gewoon met een oplossing komen imo. Heb de eigenaar nu ook aangeraden om contact op te nemen met degene die de veiling georganiseerd had, al is het maar om anderen voor ditzelfde probleem te behoeden.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:30

Pff dat is echt k*k… echt geen goede service!

Ik heb het zelf ook al meegemaakt toen ik een dekking in Italië gekocht had, ik moest 5 dagen op voorhand sperma bestellen.
Eerste keer ging dat dan min of meer… maar het zaad was zo goed als dood wanneer het aankwam. Merrie niet drachtig, maar kon dus niet meteen terug dekken die cyclus want 5 dagen later was ze natuurlijk al lang geovuleerd…

Ik heb het toen maar gewoon opgegeven, zo’n gedoe ://

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:34

Ja, voor mezelf bestel ik ook nooit meer uit Italië. 1x via een veiling op een show 2 dekkingen uit Italië gekocht en dat was zo'n gedoe met vers hier krijgen, dat wij direct voor diepvries zijn gegaan. Maar dat maakte het weer zo duur dat die goede deal uiteindelijk helemaal niet zo voordelig was :') Dus hoe leuk ik de hengst ook vind, ik wacht wel tot hij een keer naar België of Duitsland komt ofzo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:40

Goldenarrow wat vreselijk vervelend. Wil de eigenaar dan niet liever voor een andere hengst kiezen? Straks mis je nog cyclus
Leuk dat je terugdekt. Hopelijk nu een merrie

Oyyo wat fijn! Het is dus gelukt? Nu eentje? Super zeg *\o/*
Dankjewel! Ik hoop dat je gelijk hebt :)

Shirley Leuk eerder scannen. Scheeld weer wat dagen op de handen zitten

Jennyk aparte merrie dat ze gaan zitten steeds :P Dan maar beter in de stal scannen :j Mooi dat je ze zo goed kent

Cynthia lief van je :D Haha ja die kans schat ik laag in. Bij champagnes zie ik eigenlijk over het algemeen heel weinig aftekeningen
Jij hebt een turbo merrie haha. Een verassing ei :D Insemineren gelukt? Hopelijk ben je snel klaar :j

Ladonna denk dat dat juist de natuur is. Toelaten rond de eisprong. Dat is met honden ook zo dacht ik.

Hier scannen en insemineren in de box. Sommige dierenartsen willen dan in de deuropening staan, anderen gewoon achter in de box. Ik hou haar dan vast. Gaat altijd goed. Scannen doen we gewoon zo, geen bandage of schoonmaken. Insemineren bandage om, schoonmaken en dan insemineren. Geen staarten opbinden oid

Amhorses dankjewel! We gaan ons best doen :j

Kiki nee Minthe blijft thuis is de stal. Ik ga rijden en dan direct naar huis. Tis gelukkig heel vlakbij en ze kunnen makkelijk een uur zonder elkaar nu

Hier dag 16. Nog niet hengstig en boos. Normaal rond dag 17 al hengstig. Nog 2 dagen..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:40

Cynthia voor het weekend het eitje weg aub!

Oyyo wat fijn! Nu nog even duimen dat het er met 23 dagen ook nog zit.

GA wat een prutboel zeg, daar zou ik toch ook helemaal klaar mee zijn!

Elina lijkt goed, lijkt goed, doorgaan zo!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:44

Gefeliciteerd met alle drachtigen!

Hier morgen eentje scannen! over 15 dagen merrie nummer 2 scannen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:12

Cynthia, spuiten zonder halster lijkt me dood eng. Als je paard schrikt hangt er nog n naald in als je niet snel genoeg bent.

Hier de merrie nog steeds ergggg chagerijnig naar de hengstige shet dus dat geeft super hoop voor vrijdag! *\o/*

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:51

Zo, dat ging even snel. Om 17 uur stond de koerier voor de deur. Dus ik belde de veearts, die was op 20 minuten afstand (sneller dan dat ik er kon zijn). En dit was de eerste keer dat Blue de wei uit ging. Hij wilde natuurlijk met geen mogelijkheid zijn voeten van het gras halen en op het asfalt zetten :') Maar na een minuut of vijf/tien, heb ik hem toch maar gedwongen. Toen zijn vier voetjes eenmaal op dat enge zwarte spul stonden, was het ok en liep hij super braaf mee.
Om 17:42 uur zat het erin. Vrijdag kijken of het eitje weg is :):)

Overigens zat er ook bij dit sperma geen formuliertje waar de TNB op staat. Bij Cassanova ook beide keren niet gekregen. Dat is toch vrij standaard?

Balko, daar heb je gelijk in. Nou schrikt Fi zelden, maar het kan altijd natuurlijk :j

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 21:33

kabayo: ja picture is idd een bijzonder geval. Mooi dat zilver nog boos doet!Geeft de burger moed! Succes zaterdag!

cynthia: mooie tijd van de koerier! Moet je ver lopen met de pony? Succes vrijdag.

Balko: dat klinkt ook hoopvol!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 01:23

Cynthia. Dat is ineens snel gegaan. Hopelijk het ei er snel af, dan voor het weekend klaar *\o/* mag ook eens meezitten

Balko. Klinkt positief

Luna duimen op dracht

Kabayo. Klinkt goed. Niet hengstig worden silver :Y)

Goldenarrow Duimen voor noora.
Maar wat slecht van de hengst uit Italië. Hadden ze niks meer liggen wat verzonden kon? Echt geen service.

Oyyo. Wat super *\o/*
Jaa was wel even zenuwslopend. Ik heb het zelf ook nog een keer gehad op 35 dagen. Liever natuurlijk zo vroeg mogelijk.

Jennyk. Picture is er één met een gebruiksaanwijzing

Ik durf over Liezella niks te zeggen. We wachten rustig af op de scan dinsdag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:03

Luna succes met scannen vandaag!!

Balko houden zo, klinkt goed! Nog even tot vrijdag..

Cynthia fijn dat het gelukt is, nu duimen voor eitje weg vrijdag!

AM nog een paar dagen maar. Hoe lang nog voor Wild Thing moet veulenen?