Wij zijn nog niet eens begonnen, maar denk ook aan volgend jaar.
Eerst was het plan; nog 1 keer uit deze familie lijn een nakomeling voor ons zelf. Moeder/oma is nu 28, broer 22 en moeders 14. Maar volgend jaar 15 en als het veulen beleerd kan 18-20jr zo een beetje. Dan lopen we eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan als we samen willen rijden.
Dan zouden we zeggen; hengst A voor dit jaar en hengst B voor volgend jaar. Hoewel..........Je moet eerst even afwachten wat het geeft. Misschien lukt het zo goed, dat je denkt; nog een keer die combi.
Goldenarrow he bah, dus ook een rare cyclus zo te horen. Laat ze dan nu maar snel opnieuw hengstig worden, dan kun je door.
Simpie dank je, ik hoop het ook! Soms zegt het niks hoor, ideale omstandigheden of niet. Ik duim voor je dat 3 x inderdaad scheepsrecht is.
Setteli vervelend is dat he als ze niet tonen. Dan zou ze er theoretisch nu tegenaan moeten zitten. Hopelijk is dat zo.
Superpony ik zou ook alleen wanneer nodig laten scannen. Een volgende cyclus kan wel heel anders verlopen dan deze en dan zegt het ook niet zoveel.
Elina Aik is ook heel leuk, alleen niet voor een meisje van 12 en daar had ik hem wel voor. Gefeliciteerd met de dracht! Dat ging even mooi super vlot, wauw!
Eretria dat is knullig als ze normaal mooi hengstig wordt. Zou ze het nu dan niet tonen maar wel zijn of is ze waarschijnlijk helemaal niet hengstig geweest? Ik ben niet zo van hengstig spuiten, maar als je hem helemaal kwijt bent dan zou het wel een optie zijn.
Cynthia spannend, dan gaat het bij jou nu ook echt weer beginnen! Vorig jaar liepen de eerste 2 rondes bij Wainonia heel soepel, alleen niet drachtig. Daarna begon het geklooi toen. Hopelijk gaat het nu anders.
Setteli fijn, goed ingeschat dus. Succes komende week!
Janine gefeliciteerd met je veulen! Dat is een inschatting die je zelf moet maken, daar durf ik niks over te zeggen.
StalMelyn ja dat zou mooi zijn!
Paardje2013 nog even succes op het bankje.
Eef_bam hier ook ervaring met merries die spontaan hengstig worden van een nieuwe ruin. Maar of dat echt een goede hengstigheid is dan?? Ik denk dat wat je nu ziet beter klopt.
Tinkels niks mis met wat geluk. Heerlijk als het zo mooi soepel loopt!
Superpony ja dan zou ik inderdaad wel scannen en de cyclus opvolgen. Niks vervelender dan wanneer je net te laat bent.
AM mooi dat je Nigrante dus goed had getimed! Even afwachten met de andere 2, hopelijk na het weekend meer duidelijkheid daarover.
Knolselder ach, het eerste 2022 veulentje misschien? Was dit zo gepland of een foutje?
Liek oh bah wat sneu, kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent. Even zuchten, slikken en weer door dan maar.
Cioccolato oh dat zou mooi zijn! Hopen dat alles netjes blijft zitten en dan volgend jaar 2 mooie veulens erbij.
Fleuribelle dat is mooi nieuws en ook al meteen hengstigheid op komst. Mooi begin zo.
Loveyouuu jammer dat het zo moest, maar fijn dat de onzekerheid nu weg is. Schoon begin en hopelijk met succes!
Yvk nou hopen dat ze hengstig wordt en je inderdaad lekker kunt beginnen komende week, alvast veel succes!
MelissaV jemig dat is niet om de hoek inderdaad. Maar wel leuk om er zelf even mee bezig te zijn denk ik.
Cynthia succes straks!
Wat leuk, die keuzes voor volgend jaar al! Daar ben ik nog niet mee bezig hoor. Eerst dit jaar maar eens.
Wainonia is gisteravond geïnsemineerd. Ik ben nog niet heel positief, hij vond haar baarmoedermond (nog) niet superzacht dus kon wel eens te vroeg zijn. Morgen scannen we op het ei, eens zien, maar het zou wel eens nog een keer kunnen moeten. Even afwachten.
Mijn keuzes voor volgend jaar zijn nog niet gemaakt. Eerst maar eens kijken welke jonge hengsten erbij komen, welke beschikbaar zullen zijn en wat er op shows komt. En ook welke merries er nog zijn, want we hebben er een aantal te koop staan
Ik heb natuurlijk wel een paar hengsten die ik heel gaaf vind, maar die zitten er nu ook niet per se bij dit jaar. Wij gaan rond december/januari wel weer kijken wat we gaan doen, dat is vroeg zat
Muronia
Geplaatst: 15-05-21 08:15
corinadrenth schreef:
muronia. ik meende dat marijke bij jou kwam scannen en insemineren ?
Ja klopt, ze scant bij mij. Insemineren doet het dekstation.
Ik heb er toevallig 1 gezien op de keuring die erg aanspreekt. Ik hoop dat ik hem onthoud. Dan is het wel een kanshebber denk ik. Hij valt in het wensenlijstje dus hij zal er vast eind dit jaar weer uit komen als ik serieuzer ga kijken
Cynthia: Ben je al uit je hengstenkeuze? Kan zijn dat ik erover heen gelezen heb.
Hier zit het niet mee. Ben het wel goed zat nu . Al twee weken lang elke dag aan het scannen. Nu heeft Eeke eindelijk een ei en nu wil die niet meer weg Zojuist afgespoten en vanmiddag voor de derde keer insemineren
Muronia: ik heb ze als lege merrie gekocht. Maar omdat ze zich als hengst gedroeg naar hengstige merries en zelf niet hengstig werd, heb ik ze laten scannen. En jawel. Zo leeg was ze niet.
Zogezegd had ze een week voor aankoop nog hengstig gestaan. Maar dat kan dus niet. En dan bij verdere bevraging hebben ze haar vorig jaar een keer gedekt, heeft ze dan heel de winter let een jaarling hengstje (maar die dekte nog niet hoor...) in een klein stalletje gestaan en hadden ze haar enkele weken voor ik ze kocht ook nog proberen dekken. En bleek dus ook dat ze haar verkochten omdat ze haar niet drachtig kregen Want nu had ze wel spijt.
Kabayo
Geplaatst: 15-05-21 09:15
Cioccolato opschrijven Welke is het?
Claudia ik snap je keuze zeker En je kan helaas niet alles aanhouden. Dankje! Ik duim voor je!!
Cynthia spannend! Hoelaat zijn ze er?
Caresse succes! Wat voor opleiding doe je?
MelissaV bedankt Haha je moet er wat voor over hebben Blij dat ze aan huis staan hihi
Yvk jaa helemaal waar! Wel 2 weken weggeweest maar voor een goed doel Hoop dat het voor jou ook wat vlot lukt
LovejouuulB wat jammer zeg maar ik snap je beslissing goed. Duim dat ze nu even normaal gaat doen en snel drachtig is
Liek1996 nee wat rot zeg Ik zou eerlijk gezegd gewoon naar de dierenarts luisteren
Fleuribelle wat fijn
Dennenboom nah wat is dat toch. Hoop toch drachtig deze ronde. Wat een merrie
Bedankt allemaal!! Zo blij mee. Nog niet te bevatten. Volgtopic staat in mijn onderschrift voor de geïnteresseerden. Ik volg jullie topic altijd terug! Topic staat overigens ook in uitgelicht
Ik heb trouwens ook al een hengstenkeuze vast. Maar weet niet of ik die volgend jaar al doe.
Ik reageer straks uitgebreider. Maar ik mag toch echt hopen dat Fi dr 2022 baby een merrie wordt! Vandaag weer gescand en eitje maar een klein beetje gegroeid (2,4 cm). Nu dinsdag weer
Melissa Leuk dat je zelf er even mee aan de slag kan. Maar wel iedere keer een hele rit. Met die brandstofprijzen momenteel is het zeker wel even huilen.
Knolselder ook al zo vroeg met de hengstenkeuze, haha. Maar bij mini's is dat misschien ook anders? Ik heb geen idee of daar jaarlijks veel hengsten bij komen bijvoorbeeld.
Cynthia durf je het om tot dinsdag te wachten? Ik zou het niet durven, maar dat is misschien ook omdat het bij Havanna ineens snel ging en het eitje weg was. Wordt ze nu met Casanova geïnsemineerd?
Muronia helemaal spannend na vorig jaar. Hopen dat je dit jaar meer geluk hebt en er een mooi veulentje in de maak is!
Dennenboom wel fijn dat er nu eindelijk een ei was. Met afspuiten gaan ze meestal toch wel weg.
Wij hebben een afspraak staan om maandag te scannen op dracht. Maar volgens mij is ze op dit moment knetter hengstig of wanhopig omdat de hormonen door haar lijf gieren door de dracht? Ze vind de shet ruin heeel erg interessant en hangt over hem heen en claimt hem gewoon. Gaan vandaag toch naar proberen een afspraak te maken om te scannen. Ik snap er werkelijk geen bal van. Is dan wel een super snelle cyclus als ze wel hengstig is.
Caresse07
Geplaatst: 15-05-21 19:06
@Kabayo: ik doe de opleiding gedragstrainer mens en paard van 2Moons.
Kreeg vanmiddag een appje dat Caresse hengstig is, dus onderweg naar huis net de DA gebeld en die komt morgenochtend voor 9 uur scannen
Zal straks even bijlezen, nu eerst eten
Cynthia82
Geplaatst: 15-05-21 19:40
Mooney, tuurlijk ken ik Vu! De naamgenoot van mijn voshengstje van hetzelfde jaar
Tinkels, zo soepel ging het bij mij vorig jaar ook. 3 mei zag ik haar ineens knuffelen met een ander paard, terwijl ze daarvoor alleen maar iedereen boos kon wegjagen bij haar baby. 4 mei gescand, 5 mei geinsemineerd, 7 mei eitje weg, en drachtig!
Nu iets minder soepel. Woensdag gescand, eitje van ongeveer 2cm (niet specifiek opgemeten, omdat het nog zo klein was) en geel lichaam zat er nog. Vandaag (3 dagen later) eitje van 2,4cm en geel lichaam zit er nog. Veearts wil dinsdag weer komen. Ergens denk ik dat woensdag ook wel kan. Dat ding is nu ook maar ongeveer 4mm gegroeid in 3 dagen tijd, dan kan ik me niet voorstellen dat hij in de komende 3 dagen ineens 2cm groeit. Of ben ik dan heel erg aan het living on the edgen? Wat vinden jullie? Ik wil natuurlijk echt niet te laat zijn, maar iedere scan kost wel ongeveer € 80,-, dus als het niet hoeft... De veearts vroeg of ik wilde dat ze Fi hengstig spoot, dat heb ik niet gedaan, laat de natuur z'n werk maar doen.
AM, blijft nog even spannend dus
Onlylienn, leuke merrie heb je De mijne is een Haf x Welsh Cob
Liek1996, wat balen Maar nu je het weet kan je je wel echt instellen op de nieuwe ronde! Niet het bijltje erbij neergooien hoor! Het komt vast wel goed, het vruchtje was nog geen 35 dagen toch?
Gefeliciteerd Cio!
Loveyou, ik snap je opluchting wel. Het onzekere is er nu vanaf en je begint gewoon opnieuw!
YvK, 'gelukkig' kwam ze dus maar één keer dit weekend, maar als Fi zo traag blijft... volgend weekend is het drie dagen weekend, dat gaan we halen Enne, ik vond dinsdag eigenlijk nog iets te vroeg Of ben ik gek?
Knolselder, misschien heb je wel het eerste veulentje van 2022
Het wordt Cassanova, ik ben echt te bang voor een crèmeloze merrie volgend jaar en daarna weer een rijtje hengsten Daarnaast gaat het heel slecht met mijn vader en wi ik niet naar Friesland op en neer moeten rijden voor het geval ik gebeld word.
Spannend Muronia, ik ben heel benieuwd of het ei weg is straks!
Cynthia ik zou toch opletten. Ik heb een merrie, gescand met een ei van nog geen 2 cm en 3 dagen later goed hengstig. Soms gaan ze ineens snel. Maar eisprong is meestal ook op het einde van de hengstigheid pas natuurlijk
Hier net onze Welsh kunnen insemineren met deze knappe vent
Nu dus op het wachtbankje samen met de andere 2 dames. Roosje is 14! Dagen hengstig geweest en nu eindelijk klaar Thor is gewoon uitgeput die arme vent
Yvk
Geplaatst: 15-05-21 20:33
Cynthia82 schreef:
Enne, ik vond dinsdag eigenlijk nog iets te vroeg Of ben ik gek?
Geen idee of je gek bent. Ik zou zelf liever een dag te vroeg scannen dan te laat.
Havanna is vanaf januari iedere keer op exact 23 dagen hengstig. En nu ineens niet..
kellykeuhh
Geplaatst: 15-05-21 22:32
Na een erg inspannende week kan ik gelukkig ook melden dat wij ons 1ste veulen mogen verwachten! American Bashkir Curly Horse x American Paint Horse.
We hopen op een gezond hypoallergeen veulen, matige krullen, staart en manen behoudend. En als ik er nog wat mag bij wensen; net wat breder op de schouders en een net wat breder voorhoofd & kaken. (je mag dromen toch? )
Beide paardjes overigens in ons bezit. Onze hengst ook na het dekken (+ voor diepvries) laten snijden. Normaal gingen pas later op het jaar beginnen met dekken, maar de hormonen van onze hengst beslisten hier even anders over..
Kleur mogelijkheden; 6.25% - Red Dun Tobiano 6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero 6.25% - Red Dun Tovero 6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) 6.25% - Red Dun 6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Frame Overo 6.25% - Red Dun Frame Overo 6.25% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano 4.69% - Bay Dun Tobiano 4.69% - Bay Tovero 4.69% - Bay Dun Tovero 4.69% - Bay 4.69% - Bay Dun 4.69% - Bay Frame Overo 4.69% - Bay Dun Frame Overo 4.69% - Bay Tobiano 1.56% - Grullo Tobiano 1.56% - Black Tovero 1.56% - Grullo Tovero 1.56% - Black 1.56% - Grullo 1.56% - Black Frame Overo 1.56% - Grullo Frame Overo 1.56% - Black Tobiano