[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:56

CP gefeliciteerd met de een en wat jammer van de ander...

xhylkje jij ook nog een ronde, wat jammer!

Renske, rommel kan er maar het beste uitkomen. Die bult even in de gaten houden, kan een bloeduitstorting zijn. Als hij nog groter wordt of niet langzaam weer wegtrekt nog een rondje DA. Zo sneu...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:57

Ik wil Olivia eind van de week sowieso nog even laten scannen (12 weken) dus dan kunnen ze meteen even alles nakijken. :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:04

12 weken alweer... gaat snel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:05

Gefeliciteerd voor degenen met een drachtige merrie, en succes voor degenen met merries die nog een ronde mee doen.

Hier 2 jaar geleden een ei weg laten spuiten een dag voor de laatste dekking, dat is inderdaad een hengstje geworden. Maar dat de kans groter/kleiner is wil natuurlijk niet zeggen dat het andere onmogelijk is. Dus het zegt eigenlijk net niks over een individuele situatie.

Zo balen dat ik niet eerder heb gehoord van pyrogenium, die gaan we onthouden voor het geval de betreffende merrie niet in een keer klaar is.

Inderdaad, hier Tinkers. Of nou ja, vreemde eend in de bijt.

Te beginnen met de hengst in kwestie.
Pierlo Gypsies Ashlan (Deaglan Snorremans van Germania x Yarah Mustache (v. Collin vd Gorterstraat))
Ashlan is een 6-jarige hengst van 1.53m hoog. Hij staat komend jaar bij mij in bruikleen/stalling/training/ter dekking, met optie tot koop. Het was de bedoeling dat hij naar de hengstenkeuring zou gaan dit jaar, maar is helaas hoefbevangen geraakt met 2 gekantelde hoefbenen. Inmiddels is hij nagenoeg volledig herstelt, dus volgend jaar gaan we zeker een poging wagen op de keuring. Vanwege zijn afstamming en het paard wat ik hier zie, durf ik het aan alsnog met hem te dekken dit jaar.

Afbeelding

De oudste merrie is Tjaja. Afstamming onbekend, 1.54m hoog. Stermerrie bij zowel NSvT als ICS-NL.
Tjaja is de 20 inmiddels ruim gepasseerd en de vraag is of we haar nog drachtig gaan krijgen. Maar Tjaja vindt zichzelf nog lang niet oud, en doet het nog prima. Dus met instemming van de dierenarts gaan we het gewoon proberen, de natuur bepaalt wel of het wat wordt of niet. Als het slaagt wordt het haar zesde veulen.

Afbeelding

De tweede merrie is de 15-jarige Noeka, eveneens 1.54m. John Boy x Tjaja. Stermerrie bij ICS-NL.
Noeka mag voor de vijfde keer mamma worden. Ze is wegens blessure helaas niet meer echt te rijden, dus dient hier echt als gezelschapspaard/Barbie/fokmerrie.

Afbeelding

De derde merrie is Phoebe, Bart x Noeka. 6 jaar oud, 1.55m, moet nog op de keuring voorgesteld worden.
Phoebe is ook mijn rijpaard, we trainen endurance gericht. Maar door de kans met Ashlan kon ik het niet laten ook met haar een veulentje fokken. Vind dit zelf de spannendste merrie, omdat het haar eerste veulen wordt, en dat paard me zo vreselijk veel waard is. In mijn omgeving is het dit jaar een paar keer goed mis gegaan met geboortes, dat zou een enorme nachtmerrie zijn (met elke merrie uiteraard). Maar het zou natuurlijk wel erg gaaf zijn om volgend jaar 4 generaties in de wei te hebben lopen…

Afbeelding

De laatste merrie is de barock pinto van een vriendin die hier staat. Ik heb even geen verdere info of betere foto bij de hand. Ze heeft al eerdere een veulen gehad van een Arabische crabbet hengst, dus nu een compleet andere keuze en bekijken wat eruit komt.

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:54

Even een ego-post.

Fi is drachtig, maar...

Ik kwam vanmorgen op de wei en ze stonden helemaal achteraan. Dus ik loop erheen, doe Fi dr halster om en wil weg lopen, maar ze liep niet mee. Ze wilde geen stap verzetten, niets. Buik een beetje opgetrokken en snelle ademhaling. De veearts kwam naar achteren lopen en heeft haar gescand. Ze is drachtig, maar het is geen mooi rond vruchtblaasje:
Afbeelding

Hij zei dat het kan zijn dat het niet goed is en dat ze het aan het resorberen is. Hij heeft gelijk gevoeld of hij een breuk voelde zitten, maar dat voelde hij niet.
Ze had één balletje mest in dr darmen en verder niets, maar ze had geen koliek. Misschien heel lang op één plek gestaan waardoor ze lang niet heeft gegeten?
Ze heeft geen verhoging. Met wat dwang hebben we haar een beetje kunnen laten lopen en ze loopt achter heel slap, het leek wel een soort atactisch zei de veearts. Ze ging wel gelijk gras eten toen ze verse grasjes zag.
Rechtsachter is veel slechter dan links en ze reageerde erg gevoelig op de tang. Dus hij heeft het ijzer er af gehaald, hoef uitgesneden, maar hij kwam niet echt iets tegen.
Ze heeft pijnstilling gehad en moet nu dagelijks Metacam. Ergens deze week komt mijn smid om te kijken of hij een zweer kan vinden.
Kan de smid niets vinden en komt er niets zelf uit, dan een week Metacam en dan stoppen, kijken wat er gebeurt.

Vlak voordat de veearts wegging, hadden we het nog over haar dracht en toen zei hij: Ze is gewoon drachtig en het is best groot voor 18 dagen.
Dus ik vroeg: Kan het ook zijn dat ze al 20 of 22 dagen drachtig is?
Dat kon en als ze langer drachtig zijn, verandert de vorm van het vruchtblaasje. Dus hij vond dat ik me nu geen zorgen moest maken om de dracht en dat we over 3 weken kijken hoe het er dan uitziet.

Ik maak me echt zorgen. Ik hoop heel erg dat het maar een hoefzweer is, maar mijn smid begon gelijk dat ik haar a la minute op moest laden en naar de kliniek moest rijden, terwijl de veearts iets anders zegt. Dus ik weet het even niet.

Net weer even geweest, ze stond wel weer helemaal achteraan op de wei, dus daar is ze toch heen gelopen, maar ze wil echt niet lopen als je haar mee wil nemen. Af en toe een stapje voor een hapje gras en ze ademt nog steeds zwaar. Ze kijkt wel heel opgewekt en wil graag knuffels en snoepjes. Ze is net zo blij als anders.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:56

Oh wat heftig Cynthia. Lastig altijd als DA en hoefsmid elkaar tegen spreken. :(:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 17:59

Wat vervelend Cynthia.
Niet hoefbevangen aan de achterbenen? Komt ook (zij het zelden) voor.
Spierbevangen om wat voor reden ook?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:05

In het verslag wat de veearts me net stuurt staat:
Geen harde spieren, klinisch onderzoek verder in orde. Gevoelig op percussie en visitatie van de voet. Beeld van hoefzweer, maar niet kunnen uitsnijden. Andere oorzaken zeker niet uit te sluiten, namelijk beetje hypermetrische en korte gang beiderzijds achter. Pijnlijkheid vanuit rug/bekken niet uit te sluiten. Reflexen achterhand in orde.

Kreupelheid van onbekende oorzaak. Hoefzweer zeker niet uit te sluiten.

Woensdag of zsm controle van smid op zweer. Indien geen verbetering dan bellen. Dan voor de zekerheid controle op spierbevangenheid. Klinisch beeld past daar nu niet bij.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:08

Jeetje dat is vervelend Cynthia.
Lastig ook idd als smid en DA iets anders zeggen.
Hopen dat ze zich gauw weer fit voelt en het vruchtje gewoon blijft zitten.

Gisteren ben ik hierop stal geweest, maar heeft stalgenootje/ruiter van Olivia haar even afgespoten.
Wondje groeit al aardig snel dicht. :j
Zat ook veel minder vuil onder dan zaterdag.
Ik ga even kijken of ik donderdag naar de DA komt of de DA naar hier komt.
Zwelling knie leek namelijk wel wat groter.
Maar ze loopt nog steeds prima.
Morgen of woensdag even kijken hoe ze loopt in draf.

Edit: wondje vandaag na afspoelen.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:09

Wat een zorgen. Hoe was haar temperatuur en hartslag? Zou ze een trap gehad kunnen hebben of op een andere manier een misstap gemaakt?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:12

Temperatuur goed. Hartslag weet ik eigenlijk niet.

Ze kan inderdaad ook een trap gehad hebben (hoewel ze nooit naar elkaar slaan), of dat ze verkeerd op een steentje is gestapt, of dat de ruin van mijn vriendin die er dit jaar voor het eerst bij staat op haar is gesprongen terwijl ze net verkeerd stond.

We hebben geen idee.

Overigens lees ik net op een site die mijn vriendin doorstuurt, dat vanaf dag 17 het mooie ronde van het vruchtblaasje begint te veranderen en de foto die op de site staat, lijkt heel veel op Fi dr scan. Dus dat zou mooi zijn. Nu Fi zelf nog.
http://www.equine-reproduction.com/articles/embryo.htm
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 03-06-19 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 18:13

Mooie veulens Vulina en Noisy!

Welkom Caily! Dat wordt een kleine babyboom volgend jaar. Leuk!

Renske, dat lijkt de goede kant op te gaan.

Heftig Cynthia! Ik begrijp dat je je enorm veel zorgen om haar maakt. Lastig ook dat de dierenarts en hoefsmid elkaar tegen spreken. Dat stelt ook niet echt gerust. Veel sterkte voor haar.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:55

Fijn dat jullie bij dezelfde hengst blijft Tiwi en Sala!! Ja, ik heb nu ook 2x dezelfde geprobeerd. Onder erg gunstige omstandigheden. Als ze nu leeg is wissel ik wel.

Succes woensdag Kabayo!

Welkom Caily! Erg mooie combinaties!

Oh jammer xHylkje! Succes met scannen!

Balen van de tinkerdames CP, wel leuk nieuws van de shire dame!

Balen Soezee! Hopelijk volgende ronde wel raak! Succes donderdag!

Hij is erg leuk Noisy!

Neen Fotsy, de bloeduitslag is door het labo onder de verkeerde naam geanalyseerd en nu is hij zoek. Grmbl! _-:(

Ziet er mooi uit Renske! Succes met scannen! 12 weken gaan zo snel!

Oh nee Cyn! Veel sterkte met Fi! Houd ons op de hoogte!!

Ik ben dus nog steeds wachtende op de verloren bloeduitslag van Domino. Verder rond en gezond.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:28

Canto woensdag weer scannen zit aan het begin van hengstigheid

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:43

Jeetje Cynthia heftig. Voorzichtig gefeliciteerd dan maar en nu duimen dat Fi er snel bovenop komt.
Ik duim voor je.

Echt Evelien zoek maar zeg kom dat tegen.

Ziet er mooi uit Renske

Yfkelover hopen dat ze nu mooi hengstig wordt

Cowgirl hoe zit het trouwens met jouw merrie? Staat ze nu thuis al hengstig?

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:09

Oeh heftig Cynthia ik hoop dat er snel gevonden wordt wat er scheelt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:12

Ik kan me helemaal voorstellen dat je je zorgen maakt Cynthia!
Hopelijk komt het met Fi weer goed en blijft ze gewoon mooi drachtig!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:19

Welkom caily!

Cynthia. Gefeliciteerd, ik heb dat vervormen eerder gezien later groeide er een vruchtje in. Wat een lastige situatie. Hopen dat je snel meer duidelijkheid hebt!

Yfkelover. Hopelijk woensdag dekken.

Evelien. Lekker dan! Zoiets moet toch niet zoek moeten raken :?

Renske. Wond geneest mooi!

CP. Gefeliciteerd. En balen van de andere. Naspoelen kan zeker helpen...

Heel wat merries niet drachtig gescand -O- enorm balen! Ik zou niet gelijk naar een andere hengst pakken. Wel kan je voor de zekerheid even het sperma na laten kijken als je merrie gedekt wordt. Dan weet je zeker, dat het niet aan het sperma kan liggen ;) na 2 a 3 cyclussen dan kan je je wel afvragen of het van binnen wel goed is.

Deze ochtend worden mijn merries gescand. Mega spannend :):)
Esmeralda is 16 dagen.
Bij wild kijken of het gegroeid is. (28 dagen)

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:08

Heftig Cynthia, en toch ook een kleine gefeliciteerd alvast. Hopelijk gaat het snel beter. Hoe gaat het nu?

AM_horses succes zometeen! En ook de andere scanners vandaag succes!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:33

Zelfde helaas. Ik stond vanmorgen om 6 uur op de wei. Ze ademt nog steeds snel van de pijn, kijkt wel blij en zet een paar stapjes voor een snoepje. Ze heeft weer gemest gelukkig, ze eet. Maar de pijn lijkt niet minder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:35

Hmm. Wat vervelend zeg. Beterschap!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:48

Oh arme Fi :( hopelijk toch snel beterschap en een gezond vruchtje.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:49

He jakkes Cynthia.. Ik heb toch wel hier en daar eens een hoefzweer gezien, maar nog nooit 1 die er zo op reageerde. Staat het bekken goed recht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:50

Ik zou haar van de wei halen - voor de zekerheid. Als het toch bevangenheid is, is gras uit den boze. En bewegen ook. Op stal, kleine zandpaddock, hooi, en als het morgen niet verbeterd is, hup naar een kliniek.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 08:55

Ik zou doen wat ibbel zegt, dan heb je haar ook meer in het zicht