draakej : dat helpt zeker ,voor een stal van 4 x 5 m (kraamstallen) strooi ik er 3 pakken in en dan stro ,het zaagsel laat ik liggen en het vuile stro gaat er dagelijks uit.
frenia
Geplaatst: 11-03-09 14:26
hier het eerste jaar met vlas als onderlaag (daarboven dikke laag stro) andere jaren steeds houtkrul gebruikt, ben benieuwd...
Ik heb ze op vlas staan en ipv stro doe ik er hooi overheen. Net wat zachter en minder lang dan stro dus het is voor veulens dan makkelijker opstaan. Zeker bij de mini's.
manueeltje84
Geplaatst: 11-03-09 14:31
ik heb gewoon alleen maar een dik pakket stro, bij ons zitten er kleine gaatjes in de bodem van de stal, daaronder zit een put, dus vocht loopt ideaal weg!
Vanacht nog naar dynamic zitten kijken marije, maar ze lag er zo vredig bij
Dat van dat zaagsel/houtkrul als onderlaag, vind ik wel een goed idee! Hier staan ze in een inloopstal op beton met rubberen matten, wilde 1 van de inloopstallen straks sluiten voor Santa en dan stro er in. Maar zo'n ondergrond lijkt mij inderdaad ook fijn
Was vandaag t liedje van Beyonce aan het luisteren, kwam het woord Embrace invoor. Vond ik voor de KWPN-ers die dit jaar met de e moeten beginnen wel een leuke hengstennaam
ja, vroeger hadden we ook van die gaatjes, in uden zeg maar, hier was dat niet mogelijk. amandake, laat je dat het zaagsel gewoon in de stal liggen? en dan een keer in de zoveel tijd dat eruit? normaal staan ze hier nooit op stal, dus vind het niet erg om het nu even zo te doen, maar het zou wel makkelijker zijn als ik wat minder verbruik ik ken ook mensen die dan de onder kant van het stro gewoon nat laten, er ligt toch schoon over heen, maar dat lijkt me niet lekker voor syl
MarijeR
Geplaatst: 11-03-09 14:39
Ik heb hele beste hoop voor vanavond, we zetten onze joker in
KootMiraDrum
Geplaatst: 11-03-09 14:46
Eponastable schreef:
Ik heb Marije haar staart nog zien uitborstelen gisterenavond laat... nog even Marije en je veulen is er Ik kijk voor het slapengaan even en 's morgens bij het opstaan...
Het is de bedoeling dat je 's nachts kijkt, zodat Marije kan slapen
KootMiraDrum
Geplaatst: 11-03-09 14:47
Aniekepiek schreef:
Was vandaag t liedje van Beyonce aan het luisteren, kwam het woord Embrace invoor. Vond ik voor de KWPN-ers die dit jaar met de e moeten beginnen wel een leuke hengstennaam
snowdon: ik vind het echt een reusachtig verschil! eerste jaren dat ik fokte moest ik na de bevalling altijd in de weer om alle nattige viezigheid uit de stal te halen en vers stro erin te doen, nu blijft het bovenste stro echt goed droog en de onderlaag neemt al het vocht van vruchtwater enzo op. Voor het idee strooi ik nog wat extra na de bevalling, maar eigenlijk hoeft dat niet eens uiteraard wordt van het moment dat klein veulie buiten is de stal wel gepoetst zodat ook de natte onderlaag weg is. Ik strooi steeds 2 maand voor de bevalling tot met het spenen met extra onderlaag, de veulens blijven véél properder en liggen altijd droog
haha! dat doe ik nu ook altijd! staart wordt kort ervoor nog gewassen, manen vers ingevlochten en paard wordt dagelijks gepoetst raar he? denk nochtans niet dat het veulenlief ook maar enigszins wat kan schelen
belgengek http://www.foalcam.nl/bereken.htm met deze site kun je de uitgerekende datum van je merrie uitrekenen. Ik kwam op 17 april uit met 320 dagen.
Marije ik hoop voor je dat het vandaag gaat gebeuren zou ook wel erg leuk zijn voor PG denk
hier ook rapsody en daar overheen een flink pak stro, maar dat hooi klinkt ook wel erg logisch voor het kleinere spul.
Maseike
Geplaatst: 11-03-09 14:56
frenia schreef:
haha! dat doe ik nu ook altijd! staart wordt kort ervoor nog gewassen, manen vers ingevlochten en paard wordt dagelijks gepoetst raar he? denk nochtans niet dat het veulenlief ook maar enigszins wat kan schelen
gaat om het idee
Eponastable
Geplaatst: 11-03-09 14:59
Op hoeveel dagen berekenen jullie eigenlijk??? sommige zeggen 340 dagen andere 320?
@ Koot: jaaah ik weet het ik wou dat ik haar zo kon helpen met 's nachts wat te volgen... Maar de poezen waken hoor!!!! Die kleine kapoentjes, je ziet ze constant op de camera's...
@ Frenia: ik praat wel tegen het veulen...
BelgenGek
Geplaatst: 11-03-09 15:05
@Kappiegirl, als je van 320 uitgaat zou saar 17 april een veulen krijgen !
Ben benieuwd..
Bedankt voor die site trouwens, kende het niet, wel makkelijk met dagen berekenen, ik deed het nog via de agenda op mobiel, gewoon tellen pfff
Bij ons staan de paarden gewoon op vlas. ( ook tijdens de bevalling) Wel een extra baaltje er in maar verder niets. Kan prima, had helemaal geen geplak ofzo. En het is trouwens ook niet erg als de merrie wat vlas op eet.
Ik merk wel dat nu de kleine bijna 2 wk is ik wel meer vlas gebruik als normaal. Dit omdat ze lekker rond rent in de stal.
ik hou aan voor die klein van ons 320 dagen en voor de grotere 340dagen. Er is mij verteld dat kleine mini's en shetten minder lang dragen dan de groter pony's en paarden. Weet ook niet of het echt zo is maar heb het aangenomen.
draaakje
Geplaatst: 11-03-09 15:10
is er hier ook iemand die van die korrels gebruikt voor er onder? die uit elkaar vallen als er vocht op komt (beetje kattenbak idee)
staart van syl komt ook in een vlecht, nu nog niet, ze plast dan namelijk sneller perongeluk op haar staart omdat deze zwaarder is en daardoor in de staal hangt niet zo fris.
camera's zijn er nog niet, maar heb nog goede hoop volgens de tnt site zijn ze onderweg
snowdon
Geplaatst: 11-03-09 15:14
kappiegirl, dat kreeg ik ook al te horen ja... daarom verwacht ik het veulen al wel begin april... Met 340 dagen is Santa 23 april uitgerekend.
Vlechten doe ik hier ook geregeld, poetsen ook wat meer nu. Kan verder weinig met d'r, met een wandeling doe ik haar echt geen plezier meer Dus het vlechten en poetsen is meer voor de aandacht.