Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marlijn

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:28

Sorry sorry dat ik er telkens niet ben!!
Heb het zo ontzettend druk, lees wel mee maar heb geen tijd gehad om te reageren.. Vriendjes zijn?

Ik ga zo naar Engeland, woensdag ben ik weer terug en beloof ik op iedereen te gaan reageren!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:29

Bij ons is er nog nooit merriebrok gevoerd.

Marlijn, veel plezier in Engeland!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:43

@ Chubby: spannend hoor, het gaat nu echt dichter bij komen he!!!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:59

Jeminee wat gaan jullie snel, kan het bijna niet meer bijhouden. Hier gaat alles goed, niet echt nieuwe ontwikkelingen.

@Pretty: je bent idd niet de enige met een plaspaard... Hollebol maakt ook een aardige puinhoop van haar stal.

@Lotte: welkom. En oh wat een lekkere dikke buik heeft je paard! Hollebol is een quarter.

@Dreeke: Vinga gaat idd hard nu, wat een buik Hyper!

@Faniek: Gefeliciteerd met je babypluisjes!

@Katrienh: Eind november gaan we hier beginnen met merriebrok. We vervangen de sportbiks voor de merriebrok (van Havens), daarnaast krijgt ze nog meusly en peen.

@Djesseka: Gefeliciteerd met je mijlpaal en mooie foto's!!!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:59

Dreeke; zo, je dametje ziet er goed uit, mooi buikje!

Faniek; van harte! Leuk zeg, kleine nijntjes!

Katrienh; mijn merrie’s krijgen nu (6,5 maand dracht) af en toe een handje, staan verder nog gewoon 24/7 op de wei.

Wauw, Djesseka; Umeda ziet er superknap uit zeg op de foto’s!

Chubby; gaat hard zeg, over 2 weken al in de kraambox, spannend dat het nu al zo dichtbij komt!

Marlijn; veel plezier in Engeland!!

Afbeelding

Darlah op 197 dagen dracht.. begint ook aardig duidelijk te worden haha.
Vandaag eventjes gereden, was al erg lang gereden, en ze was hartstikke vervelend hihi
En ik maar denken dat ik een lieve, knuffelige en meewerkende dame zou krijgen als ze drachtig zou zijn Knipoog

Ik ben overigens op het moment een beetje aan het twijfelen of ik komend jaar 2 volwassen paard aan ga houden. Het lukt me helaas niet om er 2 te rijden, en daarbij ben ik steeds minder fanatiek als het om het rijden gaat... komt ook omdat ik geen les meer krijg, dus misschien dat we volgend jaar één van de merrie's verkopen. Misschien dat we wel één veulen aanhouden. Ik kijk het eventjes aan. Ik vind het gewoon zonde dat ik 2 jonge merrie's heb, en ze eigelijk heel weinig gereden worden. Maarja, toch nog best moeilijk..

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:49

ik lees mee, maar reageer niet wegens VEEL TE DRUK!!

toch even dit: marlijn veel plezier ginder, ben erg benieuwd!!! foto's nemen he Knipoog

en dit: mazzelmeid: moeten ze zo nodig gereden worden dan? tis maar wat je zelf nodig vindt natuurlijk Knipoog maar ik zie er geen graat in...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:28

frenia schreef:
en dit: mazzelmeid: moeten ze zo nodig gereden worden dan? tis maar wat je zelf nodig vindt natuurlijk Knipoog maar ik zie er geen graat in...

ik vind het opzich ook niet nodig, maar ik heb altijd het gevoel dat mensen om mij heen het niet begrijpen. Ik vind rijden leuk, zolang het af en toe bij een buitenritje blijft.
Mij moet je niet dagelijks in een bak aan het dressuurwerk zetten, zeker niet als je daarbij een merrie optelt die er ook niks aan vindt en gaat lopen klieren..
Ik denk ook niet dat ze het slecht hebben, ze staan 24/7 buiten, beweging genoeg. Maar mensen verwachten steeds dat je een paard hebt om te rijden, en dan ook echt dagelijks te rijden..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:41

Mazzel-meid schreef:
frenia schreef:

ik vind het opzich ook niet nodig, maar ik heb altijd het gevoel dat mensen om mij heen het niet begrijpen. Ik vind rijden leuk, zolang het af en toe bij een buitenritje blijft.
Mij moet je niet dagelijks in een bak aan het dressuurwerk zetten, zeker niet als je daarbij een merrie optelt die er ook niks aan vindt en gaat lopen klieren..
Ik denk ook niet dat ze het slecht hebben, ze staan 24/7 buiten, beweging genoeg. Maar mensen verwachten steeds dat je een paard hebt om te rijden, en dan ook echt dagelijks te rijden..

Ik rijd zelf ook niet dagelijks hoor! ZEker in de winter kan ik niet vaker dan 4x per week en bij slecht weer (regen, sneeuw, bevroren ondergrond) staat ze soms ook wel weken stil. Komt wel in de wei overdag, maar wordt dus niet gereden.
Ik heb niet het idee dat ze daar slechter van wordt!
Verder ga ik ook altijd naar het bos, dus ik snap je helemaal wat bak rijden betreft!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:58

@ mazzelmeid: Mijn paard is nu 192 dagen en die heeft lang niet zo'n grote buik! Nagelbijten / Gniffelen Ziet er verder wel leuk uit! Ik dacht ook zoiets van, krijg ik een lief meewerkend en in de wolken paardje, maar nee hoor, mevrouw is nog steeds stronteigenwijs...

Siena heeft zo'n keurig eibuikje, lekker strak Knipoog ben benieuwd hoe die er over 2 maand uit ziet Tong uitsteken Whaha.

Jennyk: Sjant ziet er ook goed uit zeg!! Haha! Ze is echt mooi. Onze veulens worden familie, best wel gek idee eigenlijk haha. Lachen

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:06

Ik ga trouwens vanaf de 7e maand merriebrokken voeren, op aanraden van mijn DA. Mijn merrie heeft niet zo'n vervettings aanleg dus dat kon wel. Verder ben ik al wel met muesli halve schep per dag begonnen, en heel heel heel veel wortels. Zitten super goede vitamines in en caroteen en dat is erg goed voor het veulen en de merrie. Heb ik gelezen in een boek van Christianne Gohl, veulens opvoeden.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:08

@ Iedereen: Bedankt voor de lieve reacties op de foto's! Het was alsof ze het wist, zo lief en mooi was ze.

@ Chubby: Tjee, wat gaat dat hard bij jou! Spannend, hoor.

@ _Marlijn: Veel plezier in Engeland!

@ Mazzel-meid: Mooie buik heeft Darlah al! Moeilijk om te zeggen wat je met de paarden aanmoet, maar ik ben wel van mening dat je niet persé een paard hoeft te rijden. Een veulen aanhouden is wel vreselijk leuk, maar ook een grote zorg. Lastig, succes met je beslissing.

Wel grappig om te zien hoeveel mensen hier op een andere manier met hun paarden bezig zijn dan wij. Jullie zijn allemaal heerlijk aan het buitenritten en tutten en onze dames zijn op en top sportpaarden die moeten presteren. Ik kan me herinneren dat het DBT 2004/2005 veel meer uit sportpaarden bestond en veel minder uit recreatiepaarden enzo. Vind het erg leuk zo, want ik lees hier veel dingen waar ik wel over te spreken ben.

Deze week is mijn instructrice veel weg, dus dan mag ik lekker met Wild aan het werk. Volgende week wordt een hele heftige week voor ons. Ten eerste is er dinsdag de IBOP voor Wild. Aan de hand van de IBOP besluit de fokker of hij zijn merries uiteindelijk aanhoudt, dus dat is superspannend. Dan moet Umeda die week naar Bodegraven om helemaal nagekeken te worden vanwege haar ongeluk natuurlijk. Ook heb ik jullie wel eens verteld over mijn collegaatje die niets liever doet dan voor Wild zorgen. Deze jongen is vorig jaar zijn vader verloren en haalt ontzettend veel moed bij Wild (en ook Umeda) vandaan. De dag van de IBOP is de sterfdag van zijn vader, dus ik verwacht dat hij de hele week erg naar Wild zal trekken. Vermoedelijk heb ik een paardvrije week dan. Zie er allemaal een beetje tegenop..

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:26

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:27

@ Hollybollie: Ze krijgt een lekker buikje, zeg! Een wat ziet ze er super verzorgd uit! Bedankt verder. Lachen

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:40

@ Hollybollie dat ziet er goed uit en ik blijf een fan van jou merrie,NIET TEKOOP hihihi Lachen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:35

Wat een nieuws hier! Vingers aflikken

Djesseka: Wild vlot al mooi in haar dracht! En wat een resultaat met de PROK,proficiat!
Ik hoop voor je dat Umeda haar plekje blijft houden,want ze is KNAP!
Ik brgrijp natuurlijk ook de fokker,die sportpaarden fokt,en geen paarden die misschien maar recreatief meet kunnen bereden worden..Je kan niet alles aanhouden.Dat begin ik hier ook meer en meer te beseffen nu we wat gerichter fokken..volgend jaar zullen er onvermijdelijk veulens/merries moeten verkocht worden.In elk geval niet Pretty en niet Epos Knipoog

Marlijn: veel plezier in Engeland! Je gaat er je veulen uitkiezen toch?? Cool

Chubby: zo,dat gaat vlug!! Over twee weken naar de kraambox,mevrouw zal haar weelde niet weten!

Mazzel-meid: Zo,Darlah krijgt een lekkere buik!! Ze ziet er wel goed uit!
Over dat paarden en rijden..Als je ze kan aanhouden,waarom niet?Als je ze graag ziet,en wilt bij je houden,waarom kijken naar de anderen hun oordeel?
Ik heb altijd gereden,en fanatiek ook,maar na Pretty haar hartkwaal die uitkwam 2.5 jaar geleden,is dat abrupt gestopt.
Gelukkig KON ik haar aanhouden,en ook haar zoon,géén van de twee kan momenteel bereden worden,maar ik haal ontzettend veel voldoening uit hun verzorging en de liefde die me het schenkt!
Gewoon doen wat JIJ voelt!!

Lotte: Welkom in dit gezellige topic!! Whisper ziet er goed uit!
Mijn merrie en ruin zijn twee BWP-paarden(Forever en Sir Lui),en verder nog enkele shetlanders en één minipaardje hier.

Rubywhite: wat zie jij graag uit je merrie rollen? Bruinbont/zwartbont/merrie/hengst,ik denk geen effen? Knipoog

Faniek: Ze krijgen hier altijd massa's voeders..veel te verwend Tong uitsteken ,maar geen gras meer momenteel,dus dat drinken is grotendeels te wijten aan het hooi en droogvoer.Verder krijgen ze ook best veel voederbieten,das wel sappig.
Pluis heeft dan toch nog besloten har nageslacht bloot te geven Cool

Dreeke: O ja,nu zie ik toch duidelijk verschil ook!! Duidelijk een echte buik!!!

Katrienh: Merriebrok zal ze misschien krijgen,tegen de 9e maand ofzo.Verleden jaar kreeg ze het pas op 10 maanden door omstandigheden(pensioen wou geen merriebrok voeren),ze kreeg toen Cavalor merriebrok.
Dit jaar krijgt ze sowiezo al goed en miniralen/eiwitenvol eten,dus misschien verhogen we alleen het rantsoen.

Holliebollie: zo,wat ziet Holly er super uit! Precies een donkergouden glans op haar velletje,en dan die prachtige bleke manen!
Zal vast letterlijk en figuurlijk een gouden paardje voor je zijn! Knipoog

Hier ook geen nieuws..Die opgeblazenheid van Pretty is precies toch bij momenten,vast als ze teveel gegeten heeft Clown ,ze heeft wel al een flinke buik,en ik verwacht dat er best een flink veulen zal uitkomen.
Hopelijk toch geen tweeling dus,maar ik ben al wat meer gerustgesteld weer.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:59

Ik ga eens alles eens door lezen hier want ik geloof dat ik wat dingen mis Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:28

Mazzel-meid schreef:
frenia schreef:

Hier doen de merries eigenlijk niets anders dan (bijna) ieder jaar een veulen krijgen. De 3-4 jarige merries zijn niet eens beleerd...
Sowieso zit rijden er voor mij niet meer in met m'n rug maar door te fokken kan ik toch lekker bezig blijven met de paarden Lachen
En ik heb ook niet het idee dat de merries wat missen hoor Knipoog

Qua voeren gaat het hier flink veranderen dit jaar.
Normaal voerde ik altijd pavo merriebrok waar ze het erg goed op deden.
Maar dit jaar is het ruwvoer zo goed van kwaliteit dat ik bijna geen brok kan voeren omdat ze anders te vet worden.
Omdat ik niet minder ruwvoer wil voeren, gaan ze nu over op Marstall muesli. Daarmee krijgen ze met veel minder voeren toch de benodigde vitaminen/mineralen binnen.
Eerst gaan ze op de muesli zonder haver en pas met 8/9 maanden ga ik ze langzaam over zetten op de merrie muesli.
Woensdag krijg ik het nieuwe voer binnen, ben benieuwd hoe ze het vinden Lachen
Het zijn wat dat betreft wel mutsen hoor, Catrin lust niet eens gewone brok. Heeft ze nooit lekker gevonden...
Wortels krijgen ze hier ook veel. 2 flinke emmers gooi ik per dag in de wei en daar lopen ze voor bij de voerbakken met brok weg Haha! Eerst de wortels en daarna pas de brokken.

Als het van de week eens een keer goed weer is, zal ik weer eens foto's maken.
Vooral Macy's buik begint nu erg te groeien, Ze is ook al weer over de 200 dagen dus het schiet al lekker op.
De rest begint ook steeds meer uit te buiken.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:32

Citaat:
Omdat ik niet minder ruwvoer wil voeren, gaan ze nu over op Marstall muesli.

Is dat speciaal voor drachtige merries ? Dan ga ik ook eens informeren bij de voerhandel Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:32

@ katrienh
Ik voer de vanaf de laatste 3 maanden merriebrok Lachen van het merk Subli

@ Djesseka
Gefeliciteerd met de mijlpaal Haha!
Super dat de Prok-keuring goed was dat is goed nieuws Lachen Mooie foto's zeg vooral de 2e!
Ik was trouwens ook in DBT in 2004, ben recreatieruiter, maar op keuringsniveau lopen we dan weer.. we hadden dit jaar de klasse en reservekampioen. Helaas hadden we dit niet verwacht en konden we ons niet meer inschrijven voor de nationale, maar volgens jaar gaat ze wel heen Haha!

Succes de komende tijd.

@ Tienn
Misty en Nikita krijgen nu geen brok en alleen hooi, maar tegen de tijd dat ze aan het einde van de dracht zitten en zogend trekt het echt super veel van ze.

@ Chubby
Oeeh dat duurt niet lang meer Haha!

@ _Marlijn
Is toch helemaal niet erg! Veel plezier in Engeland!

@ Mazzel-meid
Haha lekkere boef dus nog ondanks dat ze drachtig is. Ik rij trouwens ook vrijwel niet en heb 2 volwassen merries... kan er mee fokken en als ik toch eens zou willen rijden. En ze doen het goed op de keuring.. vind niet dat rijden perse hoeft.. ik vind het ook niet leuk dagelijks te trainen en geniet gewoon af en toe van een buitenritje. Ik begrijp je dus heel goed denk dat paard het ook fijn vind Lachen

@ Hollybollie
Mooi straks buikje nog Haha!

Hier zijn moeder en dochter nog steeds niet erg makkelijk tegen elkaar.. het zijn vast de hormonen ze groeien gestaag door. Misty en Luna willen nog wel gek doen en rennen, maar Nikita die nog 5 maanden moet die wil niks meer.. niet meer spelen niet meer gek doen..

Nou ja hier de babynijnfoto's Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:37

Schattig!!! Hoeveel zijn het er?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:43

@ Faniek zooo das eens erg mooi om tezien zo....trouwens mooie pic hoor!!!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:52

@ Neonlight
Het zijn 2 babytjes ben ik wel blij om het was haar eerste nestje Haha!

@ Maseike
Dank je.. mijn moeder is eens met mijn camera aan de slag geweest Haha!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:54

jeetje wat kletsen jullie wat af!
wat een leuke nijntjes!!!
verder alle dikkebuik fotos zijn er goed uit!!!

Lisa krijgt op dit moment alleen nog maar:

zowel savonds als sochtends:

*korrel of 10 basisbrok
*klein handje kruiden muslie
*een handje over 3 granen mixs met haver
*handje pavo vitaminen korrels
*schepje foenegriek
*en 2 wortels ofzo..(soms)

weet niet of ik over ga naar merriebrok, en als ik het wel ga doen, weet ik niet hoe of wat...

grmel
Laatst bijgewerkt door melanie20 op 21-11-06 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:55

Wat ontzettend schattig! Die oortjes! Lovers

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:23

hallo allemaal!

was ziek afgelopen dagen Boos!

@faniek: ahhh... wat lief zeg! *ik wil ook een nijntje Huilen *

met mijn drachtige mamma alles geod zover ik het kan bekijken door het raam, kon niet naar buiten was ziek, dus moest alles maar overlaten aan m'n moeder en zus... maar gelukkig staat ze voor het huis, dus kan dr wel naar kijken Haha!