[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:40

Amhorses spannend!! Duim op goed nieuws

Claudia super leuk de eerste mijlpaal. Zag in je topic dat het dan al een heel paardje is voor die leeftijd :)

Cp112 balen dat ze niet drachtig is.. op naar nog een ronde

Spoelen geen ervaring mee

Corinadrenth fijn dat alles aan huis kan. Dat doen wij ook. Een opvoelbox willen we ooit nog. Deze merries zijn gelukkig heel makkelijk op te voelen
Spannend! Hopelijk straks drachtig!

Balko klinkt positief!
Jaa op je handen zitten is moelijk haha. Eerst maar lekker wedstrijden rijden :)

Jazzejam is niet elke schimmel wit? :P Succes met wassen haha

Oyyo oh nee. Hopelijk lukt het nu wel. Spannend hoor! Tot welke dag kan dit? En als het niet lukt? Wat dan?

Cynthia geweldige foto's _O- Heb er hard om gelachen haha. Maar wel beginnend hengstig dus :D

Cioccolato jaa ik vind dat 18 dagen wachten het ergste :+ Daarna vliegt de tijd...

Nobel01 gefeliciteerd!!

Jennyk ah nee balen... op naar meer geluk!

Tinniie bij jou wil het ook niet zo... hopelijk werkt het allemaal snel mee

Sorry, helemaal geen tijd gehad voor bijleesposten. Wat een drukte.
Zilver nu dag 15. Zie nog geen hengstigheid. Vaak is ze rond 17 dagen weer hengstig. Ze lijkt wel ronder (kan nog helemaal niet maar je wil wat zien hé :+ ) en ze zoekt mij meer op.
Vanmiddag les gehad. Vrijdag wedstrijd en zaterdag doe ik mee aan bestgaand rijpaard.
Vrijdag ook scannen op dracht, maar verwacht niks
Afbeelding

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:57

Kabayo heb jij dan je veulentje op stal?
Hier gisteren eerste ritje weer gemaakt maar vond het een wilde rit met bokkend veulentje hahahaha. Die was het op n gegeven moment zat, ging ze steeds voor de merrie rennen dan stilstaan en bokken :').

AM ik heb even gemist, had Lizella nu weer een struisvogel :Y) ei of nu wel normaal?

Wij hebben ook een opvoelbox. Heb ook maar 2 merrie die echt heel makkelijk is en zonder kan. Maar heb ook allemaal hoog in het bloed staande KWPNers, de PRE is een eitje :Y).
Zelfs eentje in de opvoelbox met praampje moeten doen. Zij was ook maiden en voor het eerst. Daarna ging het prima.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:20

Ik blijf meelezen maar reageren schiet er nog wel eens bij in -O-

Nobel01 gefeliciteerd

Cioccolato
De tijd gaat inderdaad verrassend snel morgen alweer juni.

Oyyo
Balen dat het crushen niet is gelukt
Morgen weer kijken spannend ik duim dat het hu wel is gelukt

Jenny
Jammer niet drachtig maar wel mooi eitje dus op naar volgende week

Op het wachtbankje dus Jazzejam
Apart dat je ruin zo van slag was nu de merrie er weer is

Cynthia
Geweldig een merrie uitgelegd in drie foto's :D

Muronia gefeliciteerd met de eerste mijlpaal *\o/*

Balko
Alweer 62 dagen de tijd vliegt
Hahaha zo herkenbaar heb 1 merrie die eerst dir jaar Z gaat lopen. Die is zooooo hengstig en heb al een passende hengst uitgezocht maar nee eerst de sport :=

Cp112
Balen dat ze niet drachtig is

Corina
Op het wachtbankje maar weer, fijn als alles zelf gedaan kan worden.

Jazzejam
Die heeft dus lekker de smeerkees uit gehangen :=
Fijn dag je ruin weer wat gewend is aan d'r

Am horses
Altijd weer spannend op naar allemaal hartslagjes

Kabayo
Zilver ziet er top uit zo te zien
Je wil ze wel drachtig kijken, ik hoop dat het gepakt heeft

Hier goed nieuws naar lang twijfelen toch weer gescand en zat een groot veulen met goede hartslag in. Dierenarts was even verbaasd hoe groot die al was. Dus ik zeg dat die ook van maart is :+ Zegt dierenarts weer al wel groot := nou ben benieuwd
Dierenarts grapte gelijk is vast een hengst ;) (ik hoop op een merrie)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:53

Balko schreef:
Wij hebben ook een opvoelbox. Heb ook maar 2 merrie die echt heel makkelijk is en zonder kan. Maar heb ook allemaal hoog in het bloed staande KWPNers, de PRE is een eitje :Y).
Zelfs eentje in de opvoelbox met praampje moeten doen. Zij was ook maiden en voor het eerst. Daarna ging het prima.

Wij scannen best een aantal, maar ook toch elk jaar wel een paar die in de opvoelbox moeten. Liefst doe ik ze gewoon in de box, maar fijn dat het kan :Y)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:21

Vulina schreef:
Balko schreef:

Wij scannen best een aantal, maar ook toch elk jaar wel een paar die in de opvoelbox moeten. Liefst doe ik ze gewoon in de box, maar fijn dat het kan :Y)

Waarom doe je ze dan het liefst in de box?
Ik doe het eigenlijk nooit, vind het eigenlijk onnodig risico voor de arts. Maar daar jij er zoveel doet wel benieuwd naar jouw visie daarop ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:23

Wij doen het ook op stal, maar ik heb halve staldeuren, geen bovenluik (buitenstallen). We doen de deur dicht, scanner/inseminator staat buiten op een opstapje en merrie met de kont naar de deur. Dat gaat eigenlijk prima en is veilig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:24

Als de merrie weg draait als de da arm erin heeft is het niet veilig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:29

Klopt, maar ik moet zeggen dat ze eigenlijk rustig staan. Als er een wegdraait dan merk je eigenlijk al dat ze eerst aanspannen. Ik zie dat aan de voorkant ook en communiceer dan met de scanner. Die heeft dan genoeg tijd om haar arm eruit te halen. Zo ervaar ik het tot nu toe tenminste bij mijn merries.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:31

Ik vind het juist alleen maar prettig als de merrie in de opvoelbox kan. Veiliger voor het paard, de dierenarts en degene die het paard vast heeft :)

Morgen gaan we Noora weer scannen en waarschijnlijk moet ze dan ook geinsemineerd worden. En die merrie van een klant gaan we ook scannen, die is eind vorige week hengstig gespoten, maar maandag was er nog weinig activiteit. Dus hopelijk dat er nu iets aan het groeien is. Eer dat het sperma hier is is het toch pas vrijdag :=

Vanochtend stond 1 van onze dames te flirten met de hengst. Wat op zich heel prima is, ware het niet dat ze elk moment kan bevallen _O- Maarja, die had vorig jaar met insemineren ook 3 eitjes klaarzitten, dus echt verbazen doet het me ook niet :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:40

Ja, maar veilig is en blijft het niet. Wou het gewoon gezegd hebben mocht iemand d hier meelezen over opvoelboxen etc

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:22

Opvoelbox is ook niet altijd even veilig. :=

Iemand van de ki opleiding heeft vorige week haar arm verbrijzeld, omdat de merrie met insemineren ging "zitten" en ze dus op de deur van de opvoelbox terecht kwam terwijl ze in de merrie zat. Nu was dit wel een pony merrie en zijn de deuren dan vaak te hoog. Wij hebben op het station bij 1 van de boxen de merrie op een verhoging staan, speciaal voor C/D pony's. En 1 deur is deelbaar. En "lastige" merries worden ook gesedeerd. Geen risico's.

Maar goed, opvoelbox is altijd wel een stuk veiliger dan gewoon in een box. In Zweden is het verboden in de stal of ergens anders dan in een opvoelbox te scannen of insemineren.

Maar hier gaat het sowieso echt heel anders. Merrie voor insemineren in de opvoelbox, staart in een bandage, omhoog vast zetten, uitgebreid wassen en dan pas insemineren. In NL ging gewoon de staart omhoog, arm erin en sperma er in. _O-

Spoiler:
Afbeelding

Zag dat iemand Red Viper gebruikt heeft, zag hem vorig week op stal en echt zo'n bizar gave kleur heeft hij! Heel donker en echt heel rood, super tof. Ook een hele lieve hengst. <3

Verder iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd! En voor degene op het wachtbankje, succes!

Lees wel alles, maar momenteel erg druk om overal op te reageren.

Volgende week gaan mijn merries naar het station! Spannend en leuk. :):)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:51

Paarden zijn niet veilig in het algemeen :')

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:51

Hier gebeurd het opvoelen op de poetsplaats, Zirana gaat er overdwars op. (Muur achter komt links naast haar., de twee zijwanden komen voor en achter haar, ik houd haar vast en houd haar aan haar rechterkant tegen en dit gaat perfect, zo staat de scanner veilig en ik en mijn paard ook. Geen problemen mee, we hebben alleen 1 vee arts die een beetje onzeker is en dat merkt ze wel, da. Is ze iets opstandiger en wiebelt ze met dr kont heen en weer, maar zodra ik dr neus pak is er niets aan de hand… dat is gelukkig maar bij 1 vee arts.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:54

Cioccolato schreef:
Paarden zijn niet veilig in het algemeen :')

Dat is zeker waar. _O-

Voor zichzelf niet en voor alles er om heen niet hahaha.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:54

Ja ik ben heel blij dat ik een opvoelbox heb aangeschaft. Ik zou als da zijnde ook stoppen met zo maar overal scannen in boxen etc..

Overigens ook handig voor de tandarts. Ontwormen of prikken van moeilijke paarden. Wist niet dat t zo multifunctioneel kon zijn _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:04

Muronia gefeliciteerd met de 50 dagen mijlpaal, dat de overige 290 maar voorbij mogen vliegen.

Balko hopelijk Diva gewoon drachtig!

cp112 balen dat ze niet drachtig is. Spoelen geen ervaring mee, sorry

corinadrenth duimen dat beide dames drachtig zijn

jazzejam fijn dat hij weer rustig is. Al die onrust is ook niks.

AM_Horses spannend. Hopelijk Liezella drachtig en bij de andere dames een kloppend hartje

Kabayo oeh al pad, kleine neem je neem ik aan gewoon mee? Wel gedurfd haha

Seven hopelijk stabiliseert het weer en krijgt ze geen joekel van een veulen

Eerder werd Bo gewoon op stal gescand door de da. Staldeur een stuk dicht en ging prima. Maar Bo is ook geen trapper gelukkig.
In de opvoelbox moest bij haar ook een plankje eruit. Idd mocht ze gaan zitten en de da niet klem kwam te zitten met zijn/haar arm.
Opvoelbox heeft zijn voors en zijn tegens. Paard van mijn oude stalhouder die spong al snel over het voordeurtje heen, tenminste enkel met d'r voorbenen (maar was ook niet echt op gevoed of wat gewend).
Maar vorige week had er een pittig merrietje de opvoelbox aardig verbouwd. Die was net zo lang aan het trappen geweest tot ze los was. Was echt gevaarlijk om in de buurt te komen. De dikke ijzeren buizen en het deurtje waren verbogen. Merrietje had verder niets op een klein mini schaafplekje na.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 00:31

Hier hebben we ook geen opvoelbox. Nu zijn Wild Thing en Nigrante zo makkelijk. Die zet ik vast, kan ik meekijken of eventueel scanner vasthouden. Liezella was wat onwennig en aan het wiebelen de eerste keren. Odilia vond het heel spannend, met praam was ze in coma :')
Met insimineren zijn ze hier idd vaak vrij makkelijk gaan. Ik maak de merrie ook altijd schoon, voorheen deed ik ook altijd bandageren nu zorg ik dat iemand de staart goed opzij houd.

Quir dat is wel lopende band werk daar. Is wel goed opletten welk buisje er in welke merrie gaat :')

Goldenarrow. Heb je al wel sperma voor noora? Wel een gedoe dat het sperma zo lang van tevoren besteld moet. Met welke koerier gaat dit?

Seven. Top,dat wordt een vroeg veulen. Duimen op een merrie

Balko. Ik was idd bang dat Liezella weer een struisvogel ei ging maken. Ze had met 14 dagen al ei van 4cm. Daarom heb ik haar dat weekend weggebracht naar de dierenarts die ik normaal heb. (die komt niet meer aan huis ivm drukte) op dag 20 geinsemineerd, ei iets over de 5cm. Chorulon gespoten. Ei was netjes weg, voor de zekerheid nog nagespoeld. Dat gaf weer een beetje hoop. Dinsdag zullen we het weten, fingers crossed.

Kabayo. Klinkt hoopgevend. Duimen op dracht. Succes met de wedstrijden

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:18

Hier bandageert de dierenarts de staart wel in en maken ze het ook allemaal netjes schoon. Dus het is niet zo dat ze overal in Nederland het er maar gewoon in kwakken hoor :P

Voor Noora kan ik straks nog bestellen en dan is het er vanmiddag. En desnoods haal ik het zelf even op, die stal zit net over de grens in Duitsland, zal een uurtje rijden zijn ofzo.

Volgens mij gaat het sperma vanuit Italië met de gewone post mee := De eigenaresse moet het op het depot ophalen in ieder geval. Maar aangezien ze het vorige keer dus niet opgestuurd hebben durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:48

hangt van station naar station af denk ik. Bij Keros worden de staarten gewoon op zij gebonden en de merrie gewassen daar. Zal voor een stuk ook wel van de drukte van de dag afhangen denk ik of sommige nog bandageren of niet.

Als ze thuis geïnsemineerd worden wassen de meesten wel en houdt dan iemand anders de staart op zij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:59

Hier werd in NL ook gewoon gebandageerd, schoon gemaakt en staart opzij gehouden.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:01

Bij ons ook bandage erom en wassen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:03

Hahaha, niet allemaal zo serieus nemen. Was een grapje. _O- _O-

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:04

goldenarrow schreef:
Hier bandageert de dierenarts de staart wel in en maken ze het ook allemaal netjes schoon. Dus het is niet zo dat ze overal in Nederland het er maar gewoon in kwakken hoor :P

prutsmuts idem, het wordt echt met aandacht schoongemaakt.

Oh wauw, sommige merries zijn gewoon al op 1/5 van hun dracht…ik duim en hoop nog steeds. Maar ik ben niet de enige gelukkig.

Wat een gedoe om dat zaad hier te krijgen voor sommigen. Hopelijk dan wel snel de merrie drachtig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:08

AM_Horses schreef:
Hier hebben we ook geen opvoelbox. Nu zijn Wild Thing en Nigrante zo makkelijk. Die zet ik vast, kan ik meekijken of eventueel scanner vasthouden. Liezella was wat onwennig en aan het wiebelen de eerste keren. Odilia vond het heel spannend, met praam was ze in coma :')
Met insimineren zijn ze hier idd vaak vrij makkelijk gaan. Ik maak de merrie ook altijd schoon, voorheen deed ik ook altijd bandageren nu zorg ik dat iemand de staart goed opzij houd.

Quir dat is wel lopende band werk daar. Is wel goed opletten welk buisje er in welke merrie gaat :')

Goldenarrow. Heb je al wel sperma voor noora? Wel een gedoe dat het sperma zo lang van tevoren besteld moet. Met welke koerier gaat dit?

Seven. Top,dat wordt een vroeg veulen. Duimen op een merrie

Balko. Ik was idd bang dat Liezella weer een struisvogel ei ging maken. Ze had met 14 dagen al ei van 4cm. Daarom heb ik haar dat weekend weggebracht naar de dierenarts die ik normaal heb. (die komt niet meer aan huis ivm drukte) op dag 20 geinsemineerd, ei iets over de 5cm. Chorulon gespoten. Ei was netjes weg, voor de zekerheid nog nagespoeld. Dat gaf weer een beetje hoop. Dinsdag zullen we het weten, fingers crossed.

Kabayo. Klinkt hoopgevend. Duimen op dracht. Succes met de wedstrijden

Ja lijkt zo wel lopende band werk inderdaad, maar merries zijn zo wel echt een stuk rustiger als ze met meerdere naast elkaar staan. Merkt veel verschil ten opzichte met 1 merrie in de box of 2 of 3. Inderdaad goed opletten met welk buisje je er in doet, maar dat is ook zo als je ze achter elkaar doet natuurlijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:13

Ik lees straks even bij, maar nu even een update:
Gisteren vond ik Fi helemaal niet zo hengstig. Ze deed niet heel boos naar I, maar ze had ook niet echt interesse. Dus ik dacht: O nee… normaal is ze echt een week hengstig.
Dus de veearts was er net. Keek rechts en zei: Ze is nog niet heel erg hengstig. Eitje van 3, nog een eitje en nog een kleintje.
Toen ging ze naar links en zei: Zo! :wow:
Eitje van 4,5 en dus waarschijnlijk niet heel hengstig, omdat ze al weer op de terugweg is.
Chorulon gespoten en zodra het sperma er vanmiddag is, insemineren *\o/*