[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoleinS

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:59

ja indd gezondheid is belangrijker dan kleur
maar ik ben wel beniuwd wat vos en zwart-bont word :D

@hera dat was net zo bij ons ik zie er ook nog niks aan en de DA wel :P

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:59

Marije heb je nog bericht gehad uit Amerika hoe het met de quarantaine gaat?
Kan ze een beetje wennen daar? Lijkt me echt een spannende onderneming.

Gezond veulen is het belangrijkst.
maar de kleurengenetica vind ik bere interessant.
En dan snap ik er nog lang niet alles van.
Niet gesproken over alle 'engels' genaamde mogelijkheden, dan ben ik weer helemaal in de war.

Hera op 90 dagen wat zien? :D Dat kan ik ook niet.
Maar wel top dat alles goed gaat dik wordt ze toch echt wel.

Manueeltje84 zo op jouw tekst kan het veulen bruin worden. :D
Schimmel niet in iedergeval.

hier komt overmorgen de DA weer voor Tenna om te kijken of er nu wat gebeurt.
zou toch wel fijn zijn!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:11

Hahaha idd kaotictjinta, ik kan er niks buik aan vinden :D, ik ben benieuwd wanneer ik iets ga zien aan haar! Ik hoop dat ze goed dik wordt, teken dat er een fors veulen inzit :D
Wanneer begonnen de meeste van jullie iets te zien aan je merrie? Rond welke dag ongeveer?
Myrmar: vos bont met zwarte benen? :D

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:14

het is een Australian Sheperd, echt een schatje. Hij is nu 3,5 jaar oud. Wordt ons eerste hondje dus het is best spannend.

Ha nou ik dacht bij de vorige dracht dat ik het met 5/6 maanden zag maar toen ze bevallen was zag ik niet echt dat er geen veulen meer inzat! :') Ja oke, het was allemaal wat slapper maar om nou te zeggen dat het veel scheelde...

Kleur is wel bijzaak maar komt op de een of andere manier toch wel vrij snel na gezondheid en gang (bij gangenpaarden natuurlijk erg belangrijk). Schimmel liever niet maar als ik mag kiezen tussen schimmel en goede gang en niet-schimmel en minder goede gang dan kies ik voor het eerste.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:19

Ben benieuwd wann ik het voor het eerst ga merken. Waarschijnlijk zal de eigenaresse het als eerste merken aan haar singel :D
Ooh, dat zijn mooie honden, geniet ervan, een hond is een vriend voor het leven!

Kleur is idd bijzaak, maar ik wil liever ook geen schimmel meer, heb er nu eentje en het is zoveel werk en als het werk dan gedaan is, dan is het maar goed voor even. Begrijp me niet verkeerd, vind een mooie witte schimmel de max in een springring, maar enkel als ik hem niet zelf heb moeten poetsen, graag een ander kleurtje dus volgend jaar :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:02

@kaotictjinta

Ik vermoed zelf ook dat er een bruintje uit komt, maar of er zeker geen schimmel uit komt daar ben ik zelf nog niet zo zeker van

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:19

Manueeltje Daar mag je trots op zijn hoor!

Ik vind gezond ook het belangrijkste hoor :D
Geslacht maakt me helemaal niets uit(ook niet als ik een voorkeur uit moet spreken), normaal heb ik meer met hengstveulens zelf maar dit jaar heb ik toch ook wel heel veel met het merrieveulen..

Ik mag mezelf erg gelukkig prijzen als ik veulens krijg zoals dit jaar, die karakters, helemaal geweldig

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:25

Voor Azra wilde ik heel graag een merrie veulen, voor Amber maakt het me niet zoveel uit dit jaar.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:36

Manueeltje, je krijgt geen schimmel als beide ouders geen schimmel zijn. Schimmel zie je altijd, kan niet verborgen zijn. Vos en zwart zou misschien wel kunnen, maar ik gok ook donkerbruin.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:07

liefst een merrie, vooral voor de toekomst dan (eventueel terug dekken) maar een hengst is ook wel oke, heb nu altijd ruintjes gehad en de kerels liggen me wel! (hengst zou dan wel geruind worden)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:25

Wij hebben:
Vos x Vos = dus Vos
Bruin x donkerbruin zal bruin worden (als zij dragend is)
Bruin x Vos (eerste veulen voor zowel merrie als hengst dus kan vanalles worden, en merrie moet eerst dragend gescand worden natuurlijk)
Appaloosa bruin wit x zwarte stekeharige hengst

1 is zoiezo dragend, Als t goed is word Idorine donderdag gescand.. Dupona is zaterdag nog gedekt, dus nog even afwachten
Appaloosa is 1x gedekt op de natuurlijke manier dus is ook afwachten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:41

Talishe schreef:
Manueeltje, je krijgt geen schimmel als beide ouders geen schimmel zijn. Schimmel zie je altijd, kan niet verborgen zijn. Vos en zwart zou misschien wel kunnen, maar ik gok ook donkerbruin.

Moeder is schimmel, en zover ik begrepen heb als er aan vaders kant ergens schimmel in zit dat de kans er wel is op een schimmel.
En nu moet ik zeggen dat mijn merrie zelf nogale aardig wat witte haren door haar bruine vacht heeft zitten, ik vind het ook raar dat ze niet op stekelharig is geschetst.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:45

maar het is toch zo dat schimmel alleen rechtstreek kan doorgeven?
Dat slaat geloof ik niet een generatie over.
Dus als de vader en moeder beide geen schimmel zijn, krijg je geen schimmel.
Toch?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:59

Idd, als geen van beide ouders schimmel is, kan er geen schimmel uitkomen. Het maakt dan niet uit of opa's of oma's schimmel zijn.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:20

Goh, heb ik dat even goed onthouden! :D

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:22

manueeltje84 schreef:
Talishe schreef:

Moeder is schimmel, en zover ik begrepen heb als er aan vaders kant ergens schimmel in zit dat de kans er wel is op een schimmel.
En nu moet ik zeggen dat mijn merrie zelf nogale aardig wat witte haren door haar bruine vacht heeft zitten, ik vind het ook raar dat ze niet op stekelharig is geschetst.

Hier het zelfde maar ik heb nooit een schimmel gehad. :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:49

jep ik heb ook in mijn schriftje staan: Beide ouderparen Geen Schimmel veulen Nooit Schimmel! Wat er ook in de voorouders aanwezig is! :D
Net als Vos x Vos = Altijd Vos.
Al heb ik nu dus begrepen dat deze vos dan wel het Agouti gen kan dragen... _/-\o_ maar niet toont!

Ik heb wel voorkeur voor merries want die blijven.
Hengsten moeten verkocht worden, beter geschreven die kunnen wij aan huis niet hebben.
Mocht er ooit een geweldig prachtige hengst komen vinden we daar wel een plekje voor.

Maar als ik maar een ding mocht wensen dan ga ik toch voor Karakter.
Dat vind ik toch wel het allerbelangrijkste.

Wie kan mij uitleggen hoe het genetisch zit met de Roan en Stekelharig factor e.d?

Sabino ken ik dat staat los van de kleur van het paard heeft alleen met wit te maken.
Daar zie je heel vaak stekelharig bij. En met hoeveel witte haren in het lijf zijn paarden stekelharig.
Al mijn vossen hebben witte haren in hun vacht.
De ene echter veel meer dan de andere.
3 zijn sabino maar 1 tje heeft er geen witte aftekeningen maar wel witte haren in de vacht.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:08

Interessant al die kleurtjes.

Hier 1 heterozygoot schimmelmerrie drachtig van een heterozygoot schimmelhengst. Deze merrie heeft al 2x een bruine gegeven met een schimmelhengst, dus ben heel benieuwd wat ze dit keer gaat doen.
En (als ze drachtig is, nog 2 daagjes wachten..) een vosmerrie drachtig van een heterozygoot schimmelhengst, ben heel benieuwd.

Al maakt de kleur me niet zoveel uit, maar het liefst geen vos. Geslacht van het ene veulen maakt me niet uit, van de andere zou ik graag een merrie willen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:55

Joyceee86 schreef:
Wij hebben:

nee dat hoeft helemaal niet. Wij hebben ook meermaals vossen gekregen uit bruin x bruin combinaties (waarbij bijna alleen maar bruin achter zit).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:09

AGarcia schreef:
Mijn biologie-docent (zit zelf ook in de paardenwereld) zegt namelijk dat vos behoorlijk dominant is en dat Mendy dus bruin door had kunnen geven aan het veulen dit jaar waardoor deze bruin werd.

Jouw biologie-docent zit er dus juist compleet naast, want vos is het meest recessieve gen wat er is. ;) Duw hem anders de bokt-wiki maar onder zijn neus, onder andere dit artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Vos en dit artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Genetica.

Verder, voor mij is een goed veulen fokken het allerbelangrijkste, op de 2de plaats komt het kleurtje. :P

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:13

Neonlight schreef:
Verder, voor mij is een goed veulen fokken het allerbelangrijkste, op de 2de plaats komt het kleurtje. :P

:D Ja dat is echt helemaal waar. Zou ik zo maar vergeten maar is een vanzelfsprekendheid toch?
goed gebouwd goed bewegend op 1e plek.
daarna is een fijn karakter ook erg prettig.
Maar daar fok je toch sowieso op?

Kleur fok ik niet op en geslacht kan ik ook niet bepalen.
wel leuk om erover te brainstormen en je kennis te vergroten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:03

Joyceee86 schreef:
Wij hebben:
Vos x Vos = dus Vos
Bruin x Vos (eerste veulen voor zowel merrie als hengst dus kan vanalles worden, en merrie moet eerst dragend gescand worden natuurlijk)
Appaloosa bruin wit x zwarte stekeharige hengst

1 is zoiezo dragend, Als t goed is word Idorine donderdag gescand.. Dupona is zaterdag nog gedekt, dus nog even afwachten
Appaloosa is 1x gedekt op de natuurlijke manier dus is ook afwachten

Heeft B voortaan ook een appaloosa en dan door Henkie gedekt of? Wat voor appaloosa?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:10

Ik heb zelf geen idee wat Fab voor kleur veulen krijgt.
Fab is bruin(vader koffie vos en moeder bruin) Excalibur is zwart(vader donkerbruin en moeder zwart)

Fab heeft uit een vos hengst een donkerbruin veulen gekregen en uit een zwarte hengst een bruin veulen.

Iemand dus een idee?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:30

Merrie is dus Ee en draagt sowieso Agouti, misschien homozygoot. Vader is E? (zou EE of Ee kunnen zijn) en draagt geen agouti. Je hebt dus kan op Zwart (als moeder heterozygoot is voor Agouti) en Bruin, als vader vosfactor heeft zou je ook nog een vos kunnen krijgen.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:15

Dustinlover schreef:
Heeft B voortaan ook een appaloosa en dan door Henkie gedekt of? Wat voor appaloosa?

Ja een B-pony(zit verder niks bij kwa papier) en idd door die hengst gedekt..