Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:08

Tja Mea, dat de eigenaar van de merrie zelf ook nog met kosten zit, is niet de schuld van TS. TS heeft er niet omgevraagd dat een vreemd paard haar omheining kwam slopen.
Zou wat moois zijn, dus als mijn paarden uitbreken en bij jou de boel zouden slopen, zou jij dat niet erg vinden? Kost een hoop geld hoor, zo'n omheining.....

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:23

Nee maar de buurvrouw heeft er ook niet om gevraagd dat haar merrie een risico liep om gedekt te worden, het is dus ook niet haar schuld! Haar merrie stond immers eerder buiten dan de hengst van Ts! Of wil je beweren dat alle merriehouders hunmerries maar binnen moeten houden rond dit jaargetijde omdat de buren weleens hun hengst zouden kunnen buiten zetten?? Sorry maar in mijn ogen lijkt mij dit eerder andersom, als je een hengst hebt moet je nu eenmaal rekening houden dat ze weleens een merrie kunne gaan dekken wat niet de bedoeling is, en dan maken wat omheininkjes echt niet uit. Meestal breekt de hengst uit en in dit geval was het de merrie. Dat is nu eenmaal het risico als je een hengst hebt...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:25

het was bekend dat de merrie uitbrak.....
dus jij wil beweren dat je je hengst, die braaf binnen zijn draadjes blijft, niet buiten mag zetten omdat de merrie van de buren hengstig is en door de draad heen gaat?
dat kán toch niet?

Dat die merrie zich niet gedraagd is toch het probleem van die buurvrouw, toch niet van de TS?

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:28

Vind het erg vervelend voor de TS, gezien de kosten die erbij komen en het gedrag van haar hengst wat nu veel lastiger is. Natuurlijk is het ook vervelend voor de merrie eigenaar, die heeft ook wel schade, maar ik vind toch dat de TS in haar recht staat dat ze minstens de omheining&DA kosten vergoed krijgt.

@Mea; als ik de TS goed heb begrepen hebben ze vaker tegelijk buiten gestaan en is het altijd goed gegaan. Andere keren is de merrie al uitgebroken, en niet de hengst. Lijkt me ook niet meer dan logisch dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaresse van de merrie ligt; die wist immers dat de merrie al eerder uitgebroken was en heeft dus in mijn ogen niet genoeg gedaan aan de omheinig om haar merrie in haar eigen wei te houden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:35

Mea schreef:
Nee maar de buurvrouw heeft er ook niet om gevraagd dat haar merrie een risico liep om gedekt te worden, het is dus ook niet haar schuld! Haar merrie stond immers eerder buiten dan de hengst van Ts! Of wil je beweren dat alle merriehouders hunmerries maar binnen moeten houden rond dit jaargetijde omdat de buren weleens hun hengst zouden kunnen buiten zetten?? Sorry maar in mijn ogen lijkt mij dit eerder andersom, als je een hengst hebt moet je nu eenmaal rekening houden dat ze weleens een merrie kunne gaan dekken wat niet de bedoeling is, en dan maken wat omheininkjes echt niet uit. Meestal breekt de hengst uit en in dit geval was het de merrie. Dat is nu eenmaal het risico als je een hengst hebt...

Verward

Dus omdat de hengst zich voorbeeldig gedroeg, stond te genieten van het groene gras en het zonnetje in zijn wei... is ie fout? Ja, laten we de brave hengst vast binden op stal, enne, ook nog muilkorven, want blijkbaar zijn het monsters..! Enne, haal het hek maar weg, dan kan die lieve brave merrie van alle weides, ook die van de buurvrouw, gebruik maken... Tenslotte is het niet háár schuld dat ze niet achter het draadje blijft...

Pffff, wat een onzin weer. Dit lijkt me zo klaar als een klontje. Of het nu wel of niet uitkomt bij de buurvrouw en of ze nu wel of niet blij is met de (mogelijke) drachtigheid, maakt in dit geval toch helemaal niets uit? Als jouw dier iets vernielt ben jij verantwoordelijk, klaar! Als ik buiten loop met mijn paard, en hij loopt tegen een autospiegel, kan ik dan ook zeggen, meneer, had U die auto daar maar niet moeten neer zetten? Nee dus!

De merrie sloopt het hek, en wordt daardoor gedekt. Een dekking die ongewenst was door de hengstenhouder, wiens hengst braaf in de wei stond en bleef. Het vernielde hekwerk dient zoiezo te worden vergoed door de eigenaar van de merrie. Zij heeft dat gesloopt. Wat betreft de wettelijke regelingen met betrekking tot geleden schade door de dekking (van de hengstenhouder in dit geval) en het mogelijke resultaat daarvan, weet ik niets, maar je bent wèl gewoon wettelijk aansprakelijk voor vernieling die door jouw dier is veroorzaakt. Verzekeringswerk...

En de houding van de buurvrouw vind ik hoogst onbeschoft... Boos!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:36

hai, ik heb niet alle blzs gelezen, is me te veel

wil alleen zeggen dat een paard gewoon in je WA verzekering valt.
mijn paard heeft op het terein van iemand anders ooit in paniek een stuk hekwerk stuk gelopen.
dit is gewoon aan verzekering opgegeven, en netjes aan haar betaald

dus daar zou de eigenaresse van de merrie niet moeilijk over hoeven doen, en jullie iig al geen geld hoeven kosten, de omheining dus

ik heb een paard gekocht die zelf net hengst af is, en die komt pas naar huis als ons 180 cm ijzeren hekwerk MET ook nog stroomdraad om ons terrein staat. ernaast zet een boer nl iedere zomer haflinger merries met veulens..

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:37

Iki begrijp gewoon niet dat jullie zo met je buren omgaan. Jullie hebben het constant maar over iemands schuld en die moet maar betalen, enz. Ik vind dit gewoon een 'ongelukje' zoals ik al eerder heb gezegd. dat risico heb je nu eenmaal als je dieren houdt. en ja dan heb je soms extra kosten aan stomme dingen zoals dit verhaal omdat dieren namelijk niet weten/denken aan 'mensenregeltjes' enzo. Ik vind dat beide hier geen schuld aan hebben (of misschien juist allebei wel) omdat beide partijen niet hadden verwacht dat dit zou gaan gebeuren. Als mijn pony uitbreekt en de omheining van de buren kapot maakt, ja dan betaal ik. Maar zodra het komt omdat de buurman zo slim was om zijn hengst vlakbij buiten te zetten, dan vind ik het netzo goed zijn schuld. Hengsten en merries trekken elkaar nu eenmaal aan!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:41

Zoals de TS vermeld had, konden ze elkaar niet zien. En natuurlijk gebeurt het wel eens dat een paard door de omheining gaat, maar bij de merrie was dit al vaker het geval en nog steeds kan de merrie uitbreken. De schuld vind ik dan toch echt bij de eigenaresse van de merrie liggen, aangezien die dus niet genoeg heeft gedaan om een zodanig hek neer te zetten dat de merrie in der eigen wei blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:46

Het is niet aan ons om een schuldige aan te wijzen, vind ik, betrokken partijen moeten in een gesprek tot een vergelijk komen. Zoals het nu gesteld wordt nl, is de buurvrouw schuldig wat ook voor de toekomst in gaat houden dat zij haar merrie niet meer buiten kan gaan zetten, immers de buren hebben hengst(en) die ook op de wei lopen. Maar deze merrie is gedekt dus daar heb je de komende maanden geen last van... Haha!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:56

Ik zeg niet dat de buurvrouw haar merrie nooit meer buiten kan zetten, maar in deze situatie denk ik dat het wel bij de buurvrouw ligt dat de merrie door het hek is gegaan, aangezien het dus niet de eerste keer is.

Maar als de buurvrouw begint te lachen als de TS erover begon, komt het op mij min of meer over als 'Bedankt voor het veulen he, ik wou toch al een veulen'. Betekend niet dat ze dat zo bedoeld, maar zo komt het op mij wel over. Uiteraard is het het beste dat ze samen tot een vergelijk komen, zoals bijvoorbeeld afspraken maken wie wanneer paarden buiten zet. Ook over de kosten die nu gemaakt zijn aan de omheinig.

en idd, die merrie zal dan nog weinig problemen geven.. Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:50

Mea, misschien moet je ook niet praten over schuld, maar wel over aansprakelijkheid. En in dit geval is dat de buurvrouw. Kijk, íemand zal er moeten betalen en het zou niet eerlijk zijn als dat degene is die gewoon níets gedaan heeft.

Dus als mijn hengst uitbreekt (doet hij niet hoor, hij blijft netjes achter zijn draadje) en de omheining van jou sloopt om bij jouw merrie te komen, zeg jij: ach geeft niet, een ongelukje? Nou, vind ik erg aardig van je.
Maar ik zou dat dus niet doen. Als mijn paarden (of wat voor dieren dan ook) iets kapot maken wat van een ander is, vergoed ik dat en zo hoort het ook, want ik ben aansprakelijk voor mijn eigen dieren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:53

Diablo schreef:
Mea, misschien moet je ook niet praten over schuld, maar wel over aansprakelijkheid. En in dit geval is dat de buurvrouw. Kijk, íemand zal er moeten betalen en het zou niet eerlijk zijn als dat degene is die gewoon níets gedaan heeft.
Dus als mijn hengst uitbreekt (doet hij niet hoor, hij blijft netjes achter zijn draadje) en de omheining van jou sloopt om bij jouw merrie te komen, zeg jij: ach geeft niet, een ongelukje? Nou, vind ik erg aardig van je.
Maar ik zou dat dus niet doen. Als mijn paarden (of wat voor dieren dan ook) iets kapot maken wat van een ander is, vergoed ik dat en zo hoort het ook, want ik ben aansprakelijk voor mijn eigen dieren.

waarschijnlijk valt het idd gewoon onder de WA. (of misschien onder een extra verzekering die ze afgesloten heeft)
Dus ik snap niet goed waar die buurvrouw moeilijk over doet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:04

Hoe is het gesprek afgelopen?

Mea de merrie is al vaker uitgebroken. En heeft toenook veel schade aangericht. Ts heeft toen de schade volgens mij niet verhaalt op de eigenaar. Kan wel begrijpen dat ze dat nu wel wil hebben. Anders blijft je bezig.

OOo mijn merrie is hengstig is vorig jaar een heel leuk veulen van gekomen ook nog voor niets. Laat ik me merrie er nu maar weer neer zetten en wie weet heb ik volgend jaar ook weer een veulen. Nee denk niet dat dit de bedoeling kan zijn.

Hoop dat beide partijen een tevreden oplossing hebben gevonden. (zie het zwart in voor ts maar hopen we maar)

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:10

Liezel1 schreef:
waarschijnlijk valt het idd gewoon onder de WA. (of misschien onder een extra verzekering die ze afgesloten heeft)
Dus ik snap niet goed waar die buurvrouw moeilijk over doet.

zeker weten!

zoals ik al schreef

hoeft niemand moeilijk voor te doen, gewoon op verzekering gooien geen probleem

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:28

UPDATE!!!!!!
Nou ze is geweest, wel later als af gesproken, aar ze was er.
We hebben gelukkig normaal gepraat (ben zo opgelucht)
Ze is bereid om de DA kosten te betalen, de rekening kunnen we aan haar geven zodra die binnen is.
Ze gaat zelf in haar wei (zoals ik eerder vertelde onder aan de berm (want zelfs de berm is van ons en wij hadden haar die berm te gebruikstelling ge steld)) nieuw schrikdraad met palen en planken zetten. Ook omdat de merrie al vaker is uitgebroken.
Onze schade gaat ze ook vergoeden, daar bij gezegt ze gaat mee naar de groothandel en betaald de benodigheden.
Ze twijfeld alleen nog wat ze wilt, Als de merrie drachtig is, ze weet nog niet niet of ze het veulen dan wilt houden of verkopen. Als ze het wilt houden, betaald ze toch een vergoeding (wilt ze zelf, ze zegt nergens krijg je het voorniks ik wil graag een veulen maar jullie wouden jullie hengst voorlopig niet gebruiken voor te dekken) voor het dekken. Als ze het wilt verkopen dan willen wij het veulen over nemen, dan betaald ze geen dekgeld maar betalen wij haar een bepaald bedrag voor het veulen, maar niet het volledig bedrag. Aan het veulen zal dalijk een niet groot prijskaartje aan hangen, papieren kan die nooit krijgen , merrie zonder papier en papa kruising ook zonder papier.

Wel was ze in het begin de hele tijd eroverheen het praten en wou ze er niks over horen. Weer zij ze had je je hengst niet naar buiten moeten doen, ik zeg vriendelijk tja als jij JOU afrastering in orde had was er niks gebeurt.
De weien grensen niet aan elkaar (althans de wei waar de merrie op die dag stond) dus is ze door 2 twee afrasteringen moeten gaan, ik zeg ik ben te vreden als je mee 1 afrastering vergoed, (dus mats ik haar eigelijk)
Ook heb ik haar gezegt dat ik bij de scan/echo aan wezig wil zijn, omdat ik er immers ook recht op heb, om te weten of ze dragend is van mijn hengst..

Ze is ook nog bij Blade gaan kijken, en ze schrok behoorlijk, ze kon hem niet meer terug. Ik zeg ja hij is al stukke rustiger, af en toe is hij klam in de hals van het opregen, maar de eerste 4 dagen liep het zweet zo van hem af. Ze zei ja hij is niet meer die rustige brave lieve knuffel he.

Al met al heefd ze dus gzegt dat ze mee werkt. Ze vond ons nog mild. Ik zeg nou eigelijk is het heel realistisch, De kosten worden gedeeltelijk verdeeld, want in principe moet ik de hele wei rond om vervangen door nieuw schriklint, maar zo'n bitch ben ik ook alweer niet, maar gewoon oprecht.
Ze zei ja ik had het ook zo gedaan als de rollen waren omgedraait

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven, het staat een beetje door elkaar , maar goed
Gelukkig zijn we redelijk uitgekomen, duurde wel een eeuwigheid eer ze tot de punt kwam.

We hebben samen overlegt wat redelijk is voor beide, en niet alleen in ons of alleen in haar voordeel.

Verzekering heefd ze niet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:32

nou gelukkig zijn jullie er samen uitgekomen. Ben eigenlijk wel benieuwd of de merrie drachtig is.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:39

fijn dat jullie fijn hebben gepraat!
oOoKellyoOo schreef:

IEDEREEN is WA verzekerd, dit is je EIGEN verzekering, NIET een aparte paardenverzekering!!
Ik heb mijn paarden ook niet apart verzekerd, maar kon de kosten die mijn paard derden had aangericht toch vergoed krijgen van mijn eigen WA verzekering. Huisdieren vallen daar nl onder, en je paard ook Ja
ik weet het zeker, heb het zelf aan de hand gehad!!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:46

Marshaha schreef:
fijn dat jullie fijn hebben gepraat!
oOoKellyoOo schreef:

IEDEREEN is WA verzekerd, dit is je EIGEN verzekering, NIET een aparte paardenverzekering!!
Ik heb mijn paarden ook niet apart verzekerd, maar kon de kosten die mijn paard derden had aangericht toch vergoed krijgen van mijn eigen WA verzekering. Huisdieren vallen daar nl onder, en je paard ook Ja
ik weet het zeker, heb het zelf aan de hand gehad!!

Ze heefd alleen een ziektekosten verzekering bij de CZ, verder niks vertelde zij ons.
Wij hebben wel een Wettelijk Aansprakelijks verzekering En een bedrijfsverzekering waar alle paarden van ons en hier op pension staan, dit uit voorzorg voor als iets kapot gaat, of een paard bezeerd zich op de wei wat van ons is, dan zijn daar aansprakelijk voor. Maar zei valt daar niet onder want mevrouw staat op een gehuurde wei wat Niet van ons is. Kan natuurlijk dat ze het wel heefd en niet weet, maar dat weet ik natuurlijk niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:52

Een WA verzekering is wettelijk verplicht...

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:19

fijn dat het nu uitgepraat is! Ben benieuwd of de merrie drachtig is, en zo ja wat voor veulen eruit komt Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

@Liezel1 wa verzekering is niet verplicht, wel erg handig om te hebben.

@Ts Fijn dat jullie toch een goed gesprek hebben gehad. Succes verder met je hengst

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:35

Gelukkig komt ze je nu tegemoed

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:05

Fijn dat het zo netjes is opgelost.

T.a.v. de WA verzekering: Niet alle paarden vallen automatisch onder je WA verzekering. Hiervan moet je bijvoorkeur schriftelijk een melding hebben gemaakt en moet in de polis ook nog eens duidelijk vermeld staan dat het om een paard gaat. De omschrijving huisdier is niet voldoende omdat menig verzekeraar bij schade, paarden ineens onder landbouw dieren laten vallen. Dan sta je dus alsnog met lege handen.

Wat betreft het evt veulen:
Maak vooraf schriftelijk afspraken van de prijs waarvoor je het veulen mag overnemen en op welke leeftijd dat bedrag geldt en of het dan gechipt, geënt is etc.... Anders komt daar later weer gedonder over. Het veulen hoeft zeker niet papierloos door het leven. Het Europees Stamboek accepteert ieder paard. Dan is het later ook wat makkelijker verkoopbaar. Afhankelijk van de bloedlijnen van de merrie zijn er misschien zelfs nog wel meerdere stamboek opties.

Wat eerder is geschreven over het feit dat jij voor alle kosten zou moeten opdraaien omdat jij het risico neemt van een hengst op de wei te zetten is natuurlijk klinklare onzin. De veroorzaker betaald, zo simpel is het in de wet geregeld. De merrie brak uit, dus die zit fout. Tenzij zich op enige manier kan beroepen op overmacht, maar dat zie ik hier niet gebeuren.

Hopelijk loopt alles met een sisser af en kunnen jullie elkaar recht in de ogen blijven kijken en misschien zelfs samen genieten van een leuk veulen!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:08

Pensionnetje schreef:
Fijn dat het zo netjes is opgelost.

T.a.v. de WA verzekering: Niet alle paarden vallen automatisch onder je WA verzekering. Hiervan moet je bijvoorkeur schriftelijk een melding hebben gemaakt en moet in de polis ook nog eens duidelijk vermeld staan dat het om een paard gaat. De omschrijving huisdier is niet voldoende omdat menig verzekeraar bij schade, paarden ineens onder landbouw dieren laten vallen. Dan sta je dus alsnog met lege handen.

ik heb hier toch echt geen problemen mee gehad..
maargoed, verschilt mss per veryekeringmaatschappij dan

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:31

twinducklin schreef:
@Liezel1 wa verzekering is niet verplicht, wel erg handig om te hebben.

@Ts Fijn dat jullie toch een goed gesprek hebben gehad. Succes verder met je hengst

was voor motorvoertuigen idd