Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mea schreef:Nee maar de buurvrouw heeft er ook niet om gevraagd dat haar merrie een risico liep om gedekt te worden, het is dus ook niet haar schuld! Haar merrie stond immers eerder buiten dan de hengst van Ts! Of wil je beweren dat alle merriehouders hunmerries maar binnen moeten houden rond dit jaargetijde omdat de buren weleens hun hengst zouden kunnen buiten zetten?? Sorry maar in mijn ogen lijkt mij dit eerder andersom, als je een hengst hebt moet je nu eenmaal rekening houden dat ze weleens een merrie kunne gaan dekken wat niet de bedoeling is, en dan maken wat omheininkjes echt niet uit. Meestal breekt de hengst uit en in dit geval was het de merrie. Dat is nu eenmaal het risico als je een hengst hebt...
wat een onzin weer. Dit lijkt me zo klaar als een klontje. Of het nu wel of niet uitkomt bij de buurvrouw en of ze nu wel of niet blij is met de (mogelijke) drachtigheid, maakt in dit geval toch helemaal niets uit? Als jouw dier iets vernielt ben jij verantwoordelijk, klaar! Als ik buiten loop met mijn paard, en hij loopt tegen een autospiegel, kan ik dan ook zeggen, meneer, had U die auto daar maar niet moeten neer zetten? Nee dus!
Diablo schreef:Mea, misschien moet je ook niet praten over schuld, maar wel over aansprakelijkheid. En in dit geval is dat de buurvrouw. Kijk, íemand zal er moeten betalen en het zou niet eerlijk zijn als dat degene is die gewoon níets gedaan heeft.
Dus als mijn hengst uitbreekt (doet hij niet hoor, hij blijft netjes achter zijn draadje) en de omheining van jou sloopt om bij jouw merrie te komen, zeg jij: ach geeft niet, een ongelukje? Nou, vind ik erg aardig van je.
Maar ik zou dat dus niet doen. Als mijn paarden (of wat voor dieren dan ook) iets kapot maken wat van een ander is, vergoed ik dat en zo hoort het ook, want ik ben aansprakelijk voor mijn eigen dieren.
Liezel1 schreef:waarschijnlijk valt het idd gewoon onder de WA. (of misschien onder een extra verzekering die ze afgesloten heeft)
Dus ik snap niet goed waar die buurvrouw moeilijk over doet.
oOoKellyoOo schreef:Verzekering heefd ze niet.

Marshaha schreef:fijn dat jullie fijn hebben gepraat!oOoKellyoOo schreef:Verzekering heefd ze niet.
IEDEREEN is WA verzekerd, dit is je EIGEN verzekering, NIET een aparte paardenverzekering!!
Ik heb mijn paarden ook niet apart verzekerd, maar kon de kosten die mijn paard derden had aangericht toch vergoed krijgen van mijn eigen WA verzekering. Huisdieren vallen daar nl onder, en je paard ook
ik weet het zeker, heb het zelf aan de hand gehad!!
Pensionnetje schreef:Fijn dat het zo netjes is opgelost.
T.a.v. de WA verzekering: Niet alle paarden vallen automatisch onder je WA verzekering. Hiervan moet je bijvoorkeur schriftelijk een melding hebben gemaakt en moet in de polis ook nog eens duidelijk vermeld staan dat het om een paard gaat. De omschrijving huisdier is niet voldoende omdat menig verzekeraar bij schade, paarden ineens onder landbouw dieren laten vallen. Dan sta je dus alsnog met lege handen.
twinducklin schreef:@Liezel1 wa verzekering is niet verplicht, wel erg handig om te hebben.
@Ts Fijn dat jullie toch een goed gesprek hebben gehad. Succes verder met je hengst