merry bevallen, veulen kwijt? Update: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: merry bevallen, veulen kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:56

Zodra ze meer weet belt ze me, ze wacht nu op een andere veearts. Ben heel benieuwd wat deze zegt.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:56

Sammie schreef:
Een veulen groeit pas de laatste paar maanden het hardst. Bij een miskraam van voor 7 maanden vind je in 80% van de gevallen hélemaal niks. Dat is te klein, roofdieren hebben het zo op.

zo'n grote roofdieren heb je hier niet in nederland. en die eten ook echt geen veulen op. en zeker overdag niet waar mensen bij zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:57

ik stip ff in afwachting van verder nieuws...

en ter info, drachtig zijn van een waterblaas = geen echte schijndracht, of een ander soort schijndracht. Er kan een "verkeerd" eitje in de baarmoeder nestelen wat wel ietsjes groeit maar in feite een soort tumor of weefselklompje is, de waterblaas kan dan wel doorgroeien en de merrie (of vrouw) toont drachtig/zwanger. De waterblaas kan ook heel taai zijn, wat vaak voorkomt wanneer de vrucht niet in orde is, bij het persen komt dus minimaal een kwart van die taaie volle waterblaas voor hij breekt (als hij al breekt) waardoor de merrie toch in kan scheuren.
Echter kun je dit alleen zien wanneer je erbij bent of er vanuit gaan wanneer de placenta geen drachtige hoorn toont.

Eveneens kan hier alsnog sprake zijn van verdrinking of begraven. Gestolen lijkt me onwaarschijnlijk, de merrie gaat dan veelal voor het hek rennen op de hoogte waar ze het laatst haar veulen gezien heeft.

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:59

ik zou ook idd de sloten nog eens per voet gaan bekijken en als het mogelijk is zelfs een aantal mensen naast elkaar zodat je echt geen stukje overslaat
ook zou ik met de merrie wat gaan wandelen om te kijkenof ze dr veulen zelf kan vinden door de geur, een kleine verandering in het gedrag kan al wijzen op het veulen dus let goed op de houding van de merrie
als je niet zo ver weg woont willen ook wij wel komen zoeken maar ik zie dat TS al weer offline is

je zou ook bijna gaan denken na al die verhalen dat er idd geen veulen is geboren maar ergens heb ik toch het gevoel dat er wel een veulen is, hier heb je natuurlijk helemaal niets aan maar net als ieder ander denk ik ook met je mee en zou je dolgraag willen helpen met zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:59

xxxmarexxx schreef:
Sammie schreef:
Een veulen groeit pas de laatste paar maanden het hardst. Bij een miskraam van voor 7 maanden vind je in 80% van de gevallen hélemaal niks. Dat is te klein, roofdieren hebben het zo op.

zo'n grote roofdieren heb je hier niet in nederland. en die eten ook echt geen veulen op. en zeker overdag niet waar mensen bij zijn.

o nee? wat denk je van vossen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:00

xxxmarexxx schreef:
Sammie schreef:
zulke grote roofdieren heb je hier niet in nederland. en die eten ook echt geen veulen op. en zeker overdag niet waar mensen bij zijn.

Vreemd, ik ben altijd geleerd dat het grootste gedeelte van de merries 's nachts bevallen Clown
En een vos of een paar flinke ratten is genoeg, hoor. Ik heb het niet over een tijger.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:00

Een aantal jaren geleden in het land voor ons huis ook een veulen verdwenen (deze was al een aantal maanden oud). Niemand kon wat vinden, en de merrie was ook nog best wel rustig. Eerste gedachte: GESTOLEN.
Sloten bijlangs gelopen en niets gevonden. Later nog eens gekeken maar ook toen niets gevonden.
Uiteindelijk bleek het veulen toch in de sloot te liggen (verdronken).

Probeer niets uit te sluiten en loop desnoods met lieslaarzen nog eens door de sloot, wellicht dat je dan wel wat voelt (als er al een veulen geboren is)

Dat wat via SA is gepost is nieuw voor mij, maar eigenlijk heel erg logisch. Hoop dan maar dat er uiteindelijk geen veulen in heeft gezeten als dat deze verdronken of gejat is.

Heel veel succes en sterkte

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:01

dees_daan schreef:

vossen zijn niet groot genoeg hiervoor en die komen niet overdag bij mensen in de buurt. (ik heb zelf een roofdierenopvang dus weet er wel wat vanaf)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:02

Hey SA!!

Ik heb begrepen dat de merrie op een land stond van 20 bij 60, wat geheel vlak was. Dus als ze hem had begraven had ze dit moeten zien, en ze vertelde me dat het land nog steeds helemaal in tact was.

De sloot (0,5) mtr breed hebben ze met een hark helemaal nagelopen, is een ondiep slootje. En hebben ze niets kunnen traceren,.
Omheining is met stroomdraad, op het toegangshek na, dat is van hout.
Dus daar had de merrie zo doorheen gegaan indien het veulen was weggehaald.

Vossen zijn in haar omgeving ook geen optie, die zitten daar niet vertelde ze, alleen roofvogels. en ik denk niet dat een buizerd ofzow een compleet veulen mee de lucht in trekt.....
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 30-04-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:03

ontzettend veel sterkte met alles wat er nog gaat gebueren om dit mysterie op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:04

xxxmarexxx schreef:
dees_daan schreef:

vossen zijn niet groot genoeg hiervoor en die komen niet overdag bij mensen in de buurt. (ik heb zelf een roofdierenopvang dus weet er wel wat vanaf)

de merrie kan s'nachts ook bevallen? Pling en een veulen van 5/6 maanden is nog niet zo groot hoor, dat kan een vos makkelijk op denk ik, en meerdere vossen al helemaal..

peach2001

Overigens even een vraagje... Was dit je dichtgezette merrie en zo ja, was ze al open gemaakt? Wat natuurlijk ook het uitscheuren kan verklaren...

Dunno

pff heb net alles gelezen is niet niks nee..
uhm wat eerder ook al 's gezegd is idd politie honden laten zoeken misschien dat die iets kunnen vinden, en inderdaad zelf nog eens met een paar man de sloten na lopen...

Bo_Y

Wat een verschrikkelijk verhaal, dat is toch den nachtmerrie van iedere eigenaar. Heel veel sterkte en ik hoop dat het mysteri snel wordt opgelost.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:05

Sammie schreef:
xxxmarexxx schreef:
Vreemd, ik ben altijd geleerd dat het grootste gedeelte van de merries 's nachts bevallen Clown
En een vos of een paar flinke ratten is genoeg, hoor. Ik heb het niet over een tijger.

een merrie verdedigt ook zijn veulen en een vos waagt zich daar echt niet aan. een rat ook niet snel of het veulen moet al dood zijn

ikke20

jeetje veel succes om het op te lossen

potverdikkie

Nee, was niet dichtgezet, en is nu opweg naar stal.....

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:06

dees_daan schreef:
de merrie kan s'nachts ook bevallen? Pling en een veulen van 5/6 maanden is nog niet zo groot hoor, dat kan een vos makkelijk op denk ik, en meerdere vossen al helemaal..

weet je eigenlijk hoe groot een vos is? deze zijn niet groter dan een een grote kat (ik heb het dan over de hoogte)
en een vos jaagt niet net als een wolf in een roedel een vos leeft en jaagt alleen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:07

OMG vreselijk gewoon !
Kan me voorstellen hoe je je voelt ... Huilen Verdrietig
Hopelijk komt het toch nog ongedeerd terug terecht ...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:08

Wie is SA?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:08

Carmenn_ schreef:
Wie is SA?

*zwaait*

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:09

Oeps, sorry.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:10

Echt een heel bizar verhaal. Wat ShamalArabs post klinkt wel heel erg logisch.
Ik ben benieuwd, en TS sterkte!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:10

SA is een nuchter iemand die verstand van bevallingen heeft.

zoals al eerder vermeld de dracht is voldragen. Als er een dracht is geweest.
Zodra ze er is belt ze me, en verteld ze me hoe de placenta eruit ziet. Of de hoorntjes even dik zijn of niet, en of er uberhaupt wel een vruchtzak is.

***zwaait terug naar SA****
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 30-04-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:11

wat een verhaal. veel succes.