vanaf 14 dagen kan je scannen, het eitje is dan rond de 14 mm.
vaak word dit niet gedaan omdat de kans bestaat dat het eitje zich nog niet ingenesteld heeft. zoals ik eerder al typte duurt het bij een paard heel lang voordat dit gebeurt. de kans is dus inderdaad groter dat als je op 14 dagen scant en je bijvoorbeeld uit bent gegaan van de laatste dekdag het eitje bijvoorbeeld pas de 2de dag bevrucht is en het op dag 14 nog bezig is met innestelen en dus vrij in de baarmoeder rond "zweeft" wel ben ik het helemaal met jullie eens dat het inderdaad beter is om dag 16 te pakken, dan is er nog genoeg tijd. toch vind ik dat het heel afhankelijk van de scan apparatuur is en nog belangrijker van de dierenarts die scant. maar zoals vorig jaar is gebleken kunnen die ook fouten maken of dingen over het hoofd zien, of er kunnen dingen gebeuren die niet (veel) vaker voorkomen zoals een eitje wat al (waarschijnlijk) voor dag 5 "verkleefd"
was wel grappig, ik kwam laatst het filmpje tegen van het scannen vorig jaar: weet U heel heel zeker dat het geen tweeling is, JA heel zeker, kijk maar *voor de derde keer de baarmoeder rond*.... niet dus