[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:12

spannend frenia! ik ben ook zo ongeduldig hoor, vorig jaar heb ik haar op dag 15 laten scannen en nu wil ik haar (als ze straks drachtig is, ik hoop dat ze morgen naar huis mag) op dag 14 laten scannen omdat als ze dan weer een tweeling is (vertrouw het niets dat ze zolang hengstig is) er dan makkelijker 1 van de twee weg gehaald kan worden.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:36

Niet iedere arts heeft zo'n goed oog om dan te zien of ze al drachtig zijn draakje

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:36

Draakje, 14 dagen is nog te vroeg hoor, stel dat er een tweede vruchtje is dat nog later is bevrucht dan kan de DA dat juist nog makkelijk missen omdat het zo klein is. Op dag 16 scannen kun je alles goed zien en dan heb je nog tijd genoeg om er 1 weg te halen
(Bij wallona 2 jr terug op dag 18 een tweeling gezien en op dag 20 een weggehaald. Je bent niet zomaar te laat, maar wel soms te vroeg!)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:43

dan gaan we voor dag 15 (nee moet ook nog even kijken naar wanneer de dierenarts kan) ik ging er hierboven vanuit dat ze vandaag of morgen naar huis zou komen maar nu kan het zijn, omdat ze vandaag nog hengstig toonde dat ze zich morgen nog een keer laat dekken. dat wil zeggen dat ze wel heel lang hengstig is.

de kans is dan groter dat de eitjes inderdaad allebei op een ander tijdstip, verder uit elkaar liggend, bevrucht zijn. dan speelt de tijd van scannen ook een grotere rol.

pff ik kan dingen altijd zo lekker niet duidelijk omschrijven maar wat ik bedoel is dat hoe vaker ze gedekt word hoe meer ik er op moet letten dat ik niet te vroeg scan. dag 15 of 16 misschien zelfs 17, ligt eraan wat ze morgen doet lijkt mij wel handig. maar als ze minder vaak gedekt zou zijn zou ik eerder scannen omdat hoe vroeger het 2de eitje weg geknepen word hoe meer kans het andere eitje op overleven heeft. (zo heb ik het gelezen en gehoord) pff wel weer een lap tekst, ik zal maar geen boek gaan schrijven, word vast heel onduidelijk Knipoog

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:39

24 mei word pepper gescand.....hoop dat ze drachtig is...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:56

*stuitert dit topic binnen Haha! *
ja ja het kriebelt nu erg heus hoor Haha!

draakje: dag 15 is echt te vroeg, gek eigenlijk he dat dat zo van dag tot dag kan verschillen Knipoog
normaal wordt altijd dag 18 gezegd, en bij verhoogd risico op tweelingdracht dag 16
ik scan normaal op dag 16 omwille van mijn eigenste ongeduld (en een merrie die eerder al eens een tweeling heeft gehad Knipoog)
dat komt doordat een hengstenhouder mij bij een van de dekkingen wist te vertellen dat een goede, ervaren dierenarts op dag 16 al kan zien of ze drachtig is Haha! dierenarts zei zelf dat ie dat niet kon, en we hebben erom gewed en hij kan het dus netjes wel Tong uitsteken Knipoog Haha! (hij is ook een goeie, alleen een beetje bescheiden Clown )

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:11

Ziezo, net even de hengstenhouder laten weten dat we Tinkerbell de 16de zullen langsbrengen.
Ik hoop maar dat ze ruim voor de 1ste juni thuis staat weer, want dan hebben we keuring Nagelbijten / Gniffelen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:15

Ik lees wel bij, maar heb zelf weinig nieuws te melden ben ik bang.
De vos is nog niet hengstig. Eerder stond ze altijd in de wei naast een ruin waar ze helemaal gek op was, vooral als ze hengstig was, nou heeft mn moeder dr een naast die ruin gezet, want thuis laat ze niet echt zien of ze hengstig is, maar ze vond hem niet zo heeeeel boeiend Nagelbijten / Gniffelen
Dus hier nog weinig nieuws helaas.

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:20

Kom ook binnen stuiteren!
Reb is hengstig en zal morgen worden geïnsemineerd met Namelus R! Kan hier ook het spannende wachten beginnen....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:01

Pauk is niet gescand want vanmorgen stond ze dus ineens hengstig.. Rare merrie.. Ze werd in ieder geval vandaag nog gedekt

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:27

vanaf 14 dagen kan je scannen, het eitje is dan rond de 14 mm.
vaak word dit niet gedaan omdat de kans bestaat dat het eitje zich nog niet ingenesteld heeft. zoals ik eerder al typte duurt het bij een paard heel lang voordat dit gebeurt. de kans is dus inderdaad groter dat als je op 14 dagen scant en je bijvoorbeeld uit bent gegaan van de laatste dekdag het eitje bijvoorbeeld pas de 2de dag bevrucht is en het op dag 14 nog bezig is met innestelen en dus vrij in de baarmoeder rond "zweeft" wel ben ik het helemaal met jullie eens dat het inderdaad beter is om dag 16 te pakken, dan is er nog genoeg tijd. toch vind ik dat het heel afhankelijk van de scan apparatuur is en nog belangrijker van de dierenarts die scant. maar zoals vorig jaar is gebleken kunnen die ook fouten maken of dingen over het hoofd zien, of er kunnen dingen gebeuren die niet (veel) vaker voorkomen zoals een eitje wat al (waarschijnlijk) voor dag 5 "verkleefd"

was wel grappig, ik kwam laatst het filmpje tegen van het scannen vorig jaar: weet U heel heel zeker dat het geen tweeling is, JA heel zeker, kijk maar *voor de derde keer de baarmoeder rond*.... niet dus

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:44

Weet iemand hoe lang het duurt tussen hengstig spuiten en hengstig worden? Ik wil namelijk mijn merrie toch wel zo snel mogelijk insemineren, maar ben het pinksterweekend niet thuis. Als ik haar vrijdag hengstig spuit, is er dan kans dat ze al voor dinsdag goed hengstig is?
Zit nu namelijk zwaar te twijfelen, ik dacht eerder dat het dan een dag of 5 was, maar stalhouder vertelde dat vroeger de merrie de volgende dag al hengstig stond.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:56

Bij ons was het ook een dag of 5, Neon, zeker niet de dag erna... Terra is zelfs 2 dagen achter elkaar gespoten, en moest toen een paar dagen later, geloof donderdag laatste spuit en maandag naar KI centurm

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:59

En op welke dag werd ze toen geinsemineerd?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:02

Uhm, geloof de laatste keer op woensdag of donderdag... Dus dan kom je al op een week na de spuit. (Maar ik weet het niet 100% juist...)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:28

Neon.. Pauk is de 1e keer met dekken op dag 20 gespoten en op dag 25 of 26 gedekt..
Uiteindelijk is ze 3 keer gedekt in totaal..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:41

helaas, heb ik ook nog niet teveel te melden. Nouja, niets eigelijk. Farita is nogsteeds niet zichtbaar hengstig geweest. Dacht wel ff dat ze hengstig ging worden, ze was opeens niet meer boos naar haar zoon, maar daar hield het dan ook mee op Boos!
Waarschijnlijk gaat ze dus hengstig gespoten worden, omdat ze al ouder is, en vorig jaar en jaar daarvoor ook niet goed hengstig toonde.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:46

Pffff, die merries ik snap ze niet meer hoor, dacht ik dat mijn vosje eindelijk niet
meer hengstig was zodat ik haar in de gaten kon houden voor de komende keer, staat
ze gisteren toch nog te knipogen Gestoord
Nou ik ga haar anders gewoon volgende week bij de DA afleveren en dan kijkt hij maar
hoe het er voor staat hoor, mij lijkt ze continu maar hengstig Rolleyes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:56

Je hebt gewoon een geile merrie PJ. Haha!
Ik denk dat ik vrijdag de DA laat komen, en dan de vingers kruisen dat ze niet volgende week zaterdag geinsemineerd moet worden, want dan heb ik wel een probleem, ben ik de hele dag op wedstrijd. Maar aangezien ik de komende 8 weken geloof ik ieder weekend wedstrijd heb moet ik de gok maar nemen denk ik.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:04

Ik ben d'r ook bang voor Neon Bloos
Dit heeft ze nooit gehad, ik denk dat ze dit van de fries bij
ons op stal heeft overgenomen, die is volgens de DA een nymfomaan Haha!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:09

ROFL ROFL

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:10

Hi hi, ja echt waar, ze heet Jetta maar hij noemt haar altijd Sletta Bloos!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:12

Bloos! Aardje naar haar baasje??

Hadden we het laatst het zo ook niet over Neonlight en haar baasje?? Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:15

Als je het over de fries hebt: nee hoor Lachen (tenminste, nooit iets van gemerkt Haha! )
Enne..... als je het over PJ hebt: Hamer Haha!

Eh, ja volgens mij hebben we het idd ook wel eens over Neonlight en haar baasje gehad
op deze manier Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:21

O ja, maar mijn merrie wordt gewoon niet hengstig maar vind de hengsten lief. Tong uitsteken

Kan natuurlijk ook morgen de DA al laten komen, dan is de kans weer kleiner dat ze volgende week zaterdag nog staat. En dan dinsdag insemineren, donderdag en damn....zit je nog met die zaterdag te koekeloeren. Woensdag en vrijdag insemineren......hmmm, maar eens overleggen met de DA. En de hengstenhouder maar eens bellen, stond namelijk in de paardenkrant dat er nog iets niet goed zat met zijn certificaten.