Onthoud:
Puntbuik = hengst
Krullen in de staart = merrie
Ivanka had: een puntbuik EN krullen in haar staart

Het rare is dat die krullen ook weg zijn, nu Aidan geboren is! Maar goed, krullen betekend dus niet altijd merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kleintje schreef:Aan het eind niet schijnbaar, maar aan het begin wel. Heb het van de week ergens gelezen, maar weet niet meer waar... damn...
Citaat:Tijdens de eerste 8 maanden van de dracht kan de merrie volstaan met het normale rantsoen. Pas in de laatste 3 maanden vraagt de groei van het veulen zo veel meer, dat het rantsoen moet worden aangepast. Behalve een eiwitrijk rantsoen, zijn ook extra kalk, fosfor en vitamine A en vitamine D noodzakelijk voor de botontwikkeling van het nog ongeboren veulen. Vanaf 4 weken voor de geboorte tot en met 4 weken erna kunt u het rantsoen bovendien aanvullen met kruiden zoals foenegriek, zeewier, brandnetel en framboos. Deze kruiden helpen bij de reiniging van het lichaam en ondersteunen de melkproductie. Frambozenblaadjes worden in de kruidengeneeskunde gebruikt om de bevalling ter vergemakkelijken en zijn dan ook zeer geschikt voor merries die het eerste veulen krijgen en merries waarbij de vorige bevalling moeizaam ging. Zodra het veulen geboren is, neemt de behoefte aan voedingsstoffen bij de merrie nog meer toe; haar energie- en eiwitbehoefte stijgen en worden vergelijkbaar met die van een sportpaard in zware training. Als uw zogende merrie een basisbrok of granenmix krijgt, is het raadzaam om een vitaminen- en mineralensupplement toe te voegen. Zorg ook altijd voor voldoende vers water.
Het belang van biest
Ieder veulen wordt geboren met een afweersysteem dat onvoldoende ontwikkeld is. Voor de afweer is het de eerste dagen volledig afhankelijk van de antistoffen uit de biestmelk (colostrum) die de eerste uren na de geboorte wordt opgenomen. Een onvoldoende hoeveelheid of een lage kwaliteit biestmelk leidt vaak tot infecties en ziekten die een nadelige invloed kunnen hebben op de verdere ontwikkeling van het veulen.
Tinne schreef:Regina, ik heb Ivanka op 3 mndn tijd ook nog een keer op laten voelen, omdat ik toen bang was dat ze hengstig was. Ik had het hartstikke fout, want er zwom toen een Aidan rond.
Maar iig, zeker laten scannen ook al denk je dat ze hengtig is! Laat je haar nog een keer dekken als het niet raak is?
Eliene schreef:
Volgens een verhaal van mijn VA zijn er zelfs mensen die denken dat je een roze staartbandage moet gebruiken met insemineren omdat je dan zeker een merrie krijgt...Tja... (En die mensen die dat deden kregen alleen maar hengstjes, hahaha!
)
vrijalover schreef:Ik heb dit plaatje even van Marije's site gejat![]()
http://www.foalcam.nl/ontwikkeling/day80.gif[/img]
Klopt het dat vanaf dag 80 het geslacht vast ligt? Als je goed leest zie je dat staan.
Nicole288 schreef:vrijalover schreef:Ik heb dit plaatje even van Marije's site gejat![]()
http://www.foalcam.nl/ontwikkeling/day80.gif[/img]
Klopt het dat vanaf dag 80 het geslacht vast ligt? Als je goed leest zie je dat staan.
Volgens mij ligt het geslacht op de dag dat de eicel bevrucht wordt al vast, een spermacel heeft toch òf een x òf een y-chromosoom? Dus de 'winnaar' is of mannelijk of vrouwelijk.
Ik denk dat dan rond die 80e dag het genoeg ontwikkeld zal zijn om te kunnen waarnemen?