welke merries zijn weer drachtig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:22

Helaas Kulana is niet meer drachtig en kan van de lijst af. Maar we gaan volgend jaar vrolijk weer een nieuwe poging wagen .

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:25

Mac schreef:
Ha, mijn jaarling-etterbakje is dus niet de enige! Hij loopt samen met de twee drachtige merries buiten en maakt er een sport van ze zoveel mogelijk op hun zenuwen te werken! Serieus, het is geen toeval! Hij krijgt ook zat positieve aandacht, vooral van de jonge merrie, maar hij vindt het gewoon leuk om ze uit de tent te lokken. Ze waarschuwen hem altijd uitvoerig als hij op het punt staat de grenzen te overtreden, maar hij gaat gewoon door. Hij gaat precies daar staan waar ze zowat over hem vallen, verklaart dat hij "klein en onschuldig" is (door te klapperen met zijn mond) maar wandelt intussen vrolijk verder hun persoonlijke ruimte in en probeert altijd precies DAT grassprietje te pakken dat de merries net in hun mond willen stoppen ... overigens begint hij nu wel door te krijgen dat hij echt irritant bezig is en dat het de dames menens is. Een betere opvoeding kan een jong hengstje volgens mij niet krijgen!

Je hebt het precíes over de mijne! *LOL* Hij loopt te klieren en te trekken en als puntje bij paaltje komt gaat dat bekkie heftig open en dicht. De merrie trapt er niet in en ramt hem net zo goed naar de andere kant van het land. Haha!
Voor de ruin past ie wel op, die gaat met wijd opengesperde bek erachteraan dat de plukken haar in het rond vliegen, hij is pertang "bejaard" (volgens leeftijd wel, maar lichamelijk lang niet!) en slechts 1.20m hoog, maar duidelijk de grote baas, Xen is doodsbang van hem. Haha!

Marije, in principe wil ik ze volgend jaar weer laten dekken (ik ben gebeten door het fokvirus Haha! ) afhankelijk van hoe het allemaal gaat heb ik al meerdere oplossingen voor zowel hengst als merrie en ruin. Ik hoop op goed weer in maart en een merrie die opnieuw van de eerste keer hengstig is, maar ook in het slechste geval heb ik genoeg oplossingen om het allemaal smooth te laten verlopen. Haha!

Jouw hengst loopt tussen de merries/veulens en dekt al van vroege leeftijd, hoe is hij in de omgang?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:42

Loolapelooza schreef:
Marije, in principe wil ik ze volgend jaar weer laten dekken (ik ben gebeten door het fokvirus Haha! ) afhankelijk van hoe het allemaal gaat heb ik al meerdere oplossingen voor zowel hengst als merrie en ruin. Ik hoop op goed weer in maart en een merrie die opnieuw van de eerste keer hengstig is, maar ook in het slechste geval heb ik genoeg oplossingen om het allemaal smooth te laten verlopen. Haha!

Jouw hengst loopt tussen de merries/veulens en dekt al van vroege leeftijd, hoe is hij in de omgang?

Bij het NWPCS kan je een hengst vanaf het jaar dat hij 2 wordt, aanbieden voor een keuring voor de deklicentie.
Samson is van augustus 2001 dus voorjaar 2003 heb ik hem laten keuren.
Met het dekken was hij ruim 1,5 jaar maar meteen alles drachtig van 1 dekking.
Hij is er veel rustiger van geworden. Klinkt misschien raar maar hij is nu zo makkelijk en braaf in de omgang terwijl hij daarvoor echt last had van zijn hormonen...
Met dekken aan de hand is hij goed te controleren en ook los dekken gaat prima.
En ik haal hem rustig uit de kudde met merries, loop over de weg naar huis en ook weer terug. Gewoon aan een halstertje, hij heeft nog nooit een bit in gehad...
Enige nadeel is dat hij zijn kudde erg goed beschermt.
Je kan dus niet zomaar een merrie met veulen bij hem weghalen. Noem het maar een merrie stelen Scheve mond
Als ik hem aan het halster vast houd en met hem van de kudde weg loop, kan iemand anders wel (snel) een merrie pakken.
En ik kan geen vreemden bij hem in de wei laten. Hij schermt ze dan erg af en je moet daar echt even mee oppassen. Zelf kan ik er wel prima bij in en mijn vader ook wel.
Ook kan ik zonder problemen bij de veulens komen.

Ik heb hier ook wel mensen gehad die de veulens wilden bekijken. Maar als Sammie het in z'n kop had, stuurde hij de merries met veulens helemaal naar de andere kant van de wei en kon ik alleen maar zeggen: daar achterin de wei aan de linkerkant lopen de merries met veulens.
Verrekijker bij? Clown

Maar daarom dek ik dus op zijn vroegst eind april. Ze moeten wel meteen 24/7 de wei op als ze in de kudde gaan want 's avonds alles binnenhalen doe je niet zomaar.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:26

SuzanneH schreef:
Helaas Kulana is niet meer drachtig en kan van de lijst af. Maar we gaan volgend jaar vrolijk weer een nieuwe poging wagen .

Jammer! Hoe lang was ze anders al dragend?

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:36

Vanaf eind juli. De eerste scan toonde een vruchtje , maar vandaag zat er niets meer. Jammer, had mij wel op een Samba Hitje verheugd , maar zo gaan de dingen.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:27

Leonoor"]
nu mag ik even een dansje in het ronde doen, want nu ben ik dus ook niet meer de laatste met Haifa;)
[/quote]

Nee, er staat nu zelfs eentje in september bij Knipoog

[quote="Sammie schreef:
Mijn merrie is vandaag gescand en helaas niet drachtig. Verdrietig
Er staat wel een havidoff x Darwin, gedekt door Negro op stal uitgerekend 26 maart. a.s. moeder heet Musica (maar niet van mij). Tegen die tijd ook webcams Haha!
En nog een merrie, katja gedekt door Parcival, rond 5 april uitgerekend.
Maardeze zijn dus niet van mij, maar vermeld het toch maareven Haha!

het lijkt me alleen handig de bokt paarden te vermelden, anders wordt het wel heel ingewikkeld!

Jammer van Kulana, SuzanneH! Hopenlijk volgend jaar beter Ach gut Lachen

Goed, de telling blijft nu ff steken op 69. Maar er moeten er toch meer zijn! Dus ik zou zeggen, komop luitjes, vermeld die drachtige dames Haha!

Wanneer? - Boktnaam - Hengst x Afstamming Merrie - Naam Merrie
5 December 2004 - Myrddin - Magic - Myrddin
27 Februari 2005 - Nimber - Orbaldo II - Hinke
1 Maart 2005 - Bientoi & Jockeygirl - Halldor - Tigra
1 Maart 2005 - Mac - King Walters Ghost - Docs Pepsi Poco
2 Maart 2005 - Jeddah - Obsesed to Impress - Simply Lost my Spots
3 Maart 2005 - MissHis - Phin Phin x Burggraaf - Rilexta
10 Maart 2005 - Dyonne - Gwenllan Brynle x Crugybar Mabon Mai - Tymor Mai
12 Maart 2005 - Loolapelooza - Beaucandan Brendan x Marits Mistique - Vanta
23 Maart 2005 - MarijeR - Nantgwinau Samson x Trefaes Brenin Du - Macy
25 Maart 2005 - Javmo - Jetset D x Zeoliet- Lareina
26 Maart 2005 - Alabastro - Alabastro x Rio -
2 April 2005 - Quirinake - Warkant van ‘t Gestelhof -
7 April 2005 - Mac - FPF Lethal Weapon - Bright Sierra Lee
9 April 2005 - Alabastro - Alabastro x Rio -
10 April 2005 - Odess - Solitair x Ahorn - Odessa
11 April 2005 - Lowara - Glenn King Hill - Lowara van de Veerte
11 April 2005 - Peeky - Maxolo Des Mes Amis - Eileen van de Altenahoeve
15 April 2005 - Cute - Rousseau x Flemmingh -
15 April 2005 - Kelan - Special D - Rigaud
15 April 2005 - Evy - Moneymaker - Miepie
17 April 2005 - Hannelore- sparkling boy x trevallion galaxy - Babylon brenhines
19 April 2005 - Alabastro - Alabastro x Caramel XX -
19 April 2005 - Alabastro - Alabastro x Glücksritter -
20 April 2005 - Alabastro - Alabastro x Worldcup-
22 April 2005 - Polly - Sharif - Nancy
25 April 2005 - MarijeR - Nantgwinau Samson x Horeb Tirion - Copper
27 April 2005 - Horse Pleasure - Collenna Randsome - Talasha
April 2005 - Sambooo - Ubaldi - Sammy
April 2005 - Mazzel-meid - Maxolo de Mes Amis - Shakyra
April 2005 - Rina - peppolena colonel - ann magic wolf
April 2005 - Rina - peppolena colonel - a saint she aint
April 2005 - Rina - peppolena colonel - isonic royal lee
April 2005 - Rina - peppolena colonel - elanimo
April 2005 - Renee_vd - Ivano x Balasjow - Samdara
1 mei 2005 - Esme_27 - Offspring -
1 Mei 2005 - Meavey - Falke - Show Girl
1 Mei 2005 - Meavey - Falke - Whispering Angel
6 Mei 2005 - Leonoor - Roberto Baggio de Kusthi Grai - Dewi
7 Mei 2005 - Alabastro - Alabastro x Welt Hit -
7 Mei 2005- Leonoor - Roberto Baggio de Kusthi Grai - Chiara
7 Mei 2005 - Fresco - Isarco x Eagle - Wisper
11 Mei 2005 - Annegti - Royal Bavour x Tangelo - Gently
12 Mei 2005 - Cathy - Magic Rodrigo x Zeoliet -
15 Mei 2005 - Regina - ? - Regina
19 mei 2005 - Hoera - Glansevin Graffity - Lair
21 Mei 2005 - Libke - calato x corland -
21 Mei 2005 - Sigrid72 - La Mirage x Vree's Silroos BB - Sil
24 Mei 2005 - Mausie - Future x Goldschatz - Gomera
Mei 2005 - Gitta - Guldenberg Appollonios x farn - Jasmijn
Mei 2005 - Elady - Anton x Lute - Lady
Mei 2005 - Dutchgirl - Royal Dance -
Mei 2005 - Leonoor - Roberto Baggio de Kusthi Grai -
Mei 2005 - Joyceke - Restar Victor -
Mei 2005 - Joyceke - Restar Victor -
Mei 2005 - Irene - Glansevin Graffity -
1 Juni 2005 - Elady - Anton x Lute - Lady
1 Juni 2005 - Toscana - Timeless X Montecristo - Toscana
1 Juni 2005 - Fnanne - Parcival x Lector - Fanja
9 Juni 2005 - MissSol - Kaleb SA x Vehlan- Soleda
15 Juni 2005 - Evy - Sverre - Odin
15 Juni 2005 - Meisje333 - Kasparow x Polarjager - Pullcinella
30 Juni 2005 - Libke - Diamant de semilly x forrester -
1 Juli 2005 - Finley - Special D x Oula Owl xx -
3 Juli 2005 - Coydog - Roberto Baggio de Kusthi Grai - Mo
11 Juli 2005 - Tinne - Randell STV - Ivanka
28 Juli 2005 - Biek - Special D x Iglesias -
31 Juli 2005 - Leonoor - Roberto Baggio de Kusthi Grai - Haifa
9 Augustus 2005 - Peeky - Moonlight Samba - Elfie
September 2005 - Skitter - Enrico x King Nero -

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:30

Odess schreef:
het lijkt me alleen handig de bokt paarden te vermelden, anders wordt het wel heel ingewikkeld!

het was ook niet de bedoeling om ze op het lijstje te krijgen, maar wilde het gewoon even melden. Misschien heeft er iemand wel een Havidoff en zat zeer te twijfelen of hij/zij wel of niet Negro kon gebruiken. You never know. Lachen

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:10

Mijn verzorgpaard spirit is ook weer drachtig en nu van Special D. Ze is uitgerekend in Juni (de datum precies weet ik niet)

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:52

Sammie schreef:
het was ook niet de bedoeling om ze op het lijstje te krijgen, maar wilde het gewoon even melden. Misschien heeft er iemand wel een Havidoff en zat zeer te twijfelen of hij/zij wel of niet Negro kon gebruiken. You never know. Lachen

Oke Haha! Dat mag wel Clown

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:55

mijn merrie is bijna 3 maanden drachtig en ik zag vandaag in ene een heek klein uiertje bij haar. Alleen aan de rechterkant had ze een heel klein uiertje, was duidelijk dikker dan de linker. Is het normaal dat merries tijdens de drachtigheid hier last van hebben?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:15

Mijn merrie had dit bij de hengstigheid, daaraan zag ik dat het in't kort zover zou zijn en ik had gelijk. Haha!
Dus hoogstwaarschijnlijk is dit een hormonale kwestie, kijk het even aan en als je het niet vertrouwt kun je de VA raadplegen. Knipoog

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:30

Frieda is in mei 2005 uitgerekend van Drange Rolv.
Ze is niet gescand, dus ik weet niet 100% zeker of ze drachtig is Tong uitsteken
Het veulen wordt dus een Drange Rolv x Naustdal Lachen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:40

een aanpassing in je lijstje. het veulen word een Orbaldo II X Hanno en op 5 April is Lisa van Ilindra uitgeteld veulen is een Orbaldo II X Loek

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:45

Ohh, wat spannend vind ik het nu al Nagelbijten / Gniffelen

En SuzanneH, wat jammer zeg! Ach gut Maar ja, er is niets aan te doen.. volgend jaar beter, maar ik kan me héél goed voorstellen dat je er enorm van baalt!

Over een week of 3 à 4 komt de DA de 2e scan maken bij Vank Nagelbijten / Gniffelen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:46

Btw, ik klim steeds meer omhoog Tong uitsteken (of nja, de lijst wordt langer en er komen meer 'late' veulens Haha!) Ben ik iig niet de enige die zo lang in spanning moet zitten Schijnheilig

LowaraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:23

bbrr ik vind april al zo ver weg, sommigen moeten ruim 4 maanden langer wachten! Zie je al die veulentjes om je heen geboren worden.....en moet je nog vet lang wachten tot je er zelf 1 hebt.mm onze lijst is nog lang niet zo lang als de lijst van vorig jaar...

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:29

ik vind het helemaal niet erg dat ik wat lager in de lijst sta... als het goed is ben ik eind mei klaar met me school en heb ik daarna alle tijd om de laatste loodjes te zien en heb ik dan alle tijd voor me merrie en veulen....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:42

Dat is opzich ook wel zo MissSol, ik heb er dan ook álle tijd voor en als de 2e scan van Ivanka is geweest, dan ga ik alvast indienen wanneer ik vakantie wil op mn werk in de zomervakantie. Ik kan er niet vroeg genoeg bij zijn Haha!.

Ach ja, eigenlijk is het ook maar leuk dat niet alle veulentjes in dezelfde maand geboren worden, zo blijft er spanning in KS 'wanneer, wat zal het worden, hoe heet ze/hij'..

Ik heb er nu al zin in Party!!!!!!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:15

Same here Haha! Kan niet wachten. Ik vind begin april persoonlijk een hele mooie tijd, en ik hoop zo dat het goed gaat dit keer. Er is mij verteld dat de kans dat het na 3 maanden dracht alsnog fout gaat 10% is. Doe dat maal 2 en ik heb 1% kans dat het nog een keer fout gaat. Misschien wiskundig niet helemaal te onderbouwen maar het sust mijn gemoederen Clown

Ik heb bokt pas in mei ontdekt, heel erg jammer, ik had 'jullie' er graag bij de vorige dracht ook al bij willen hebben. Ik had namelijk vaak zelf het gevoel dat het niet goed zat, maar ja, je bent leek. Ik heb me in ieder geval voorgenomen dat me dat dit jaar niet weer overkomt! Hopenlijk alleen maar mooie gezonde veulentjes dit jaar!

Maar goed, vooralsnog zitten we nog steeds op 142 dagen and counting...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:52

Haha Odess ik voel helemaal met je mee. Ik ben geloof ik 1 van de eersten! de merrie van een lesklantje van mij is 2 dagen eerder uitgeteld dan Hinke dus daar kan ik ook nog wat mee jammeren dat het nu nog maar 5 maanden duurt...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:55

Ik ben juist blij dat Mo zo laat is omdat ik dan bijna vakantie heb.
Als ze dan het kleintje er op tijd uit gooit heb ik 6 weken om er van te genieten.
Mijn vriend zou eerder al vrij kunnen nemen maar ik zit aan de schoolvakanties vast.
Ze heeft het voorjaar en zomer bij de hengst gestaan maar was nu pas van plan om drachtig te worden, dus zelf was ze er ook dan pas aan toe.
Ach wachten is niet zo erg, als alles maar goed gaat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:04

toch was het wel lief van Mo

want alle andere merries waren binnen no-time weg en dan had ie zijn plezier weer gehad, bij Mo kon hij maanden doorgaan.

Baggio staat ook gewoon bij de merries, waarvan 1 met veulen, en dat gaat perfect. Hij is ook vroeg begonnen met dekken, en over zijn gedrag en karakter heb ik echt helemaal niks te klagen.

Maar nu weer aftellen tot mei volgend jaar!!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:09

mijn friese merrie is drachtig...zij is een sjaard x pike,en ze is drachtig van een anda hengst zonder papieren...en ze zal rond half juni een veulentje krijgen..

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:25

Even een vraagje he, toen ik vanochtend even aan Odessa's buik wou voelen legde ik mijn hand vlak voor de uier. Het viel mij op dat ze daar een grote plek heeft die zacht en dikker is, het voelde alsof er vocht zat. Ze vond het ook niet fijn, en duwde me met haar achterbeen weg. (Het is een heel beschaafd paard Haha!) Is dit ook zo'n hormonale kwestie waar jullie het over hebben?

Odessa heeft ook alweer hele dikke aders onder haar buik lopen, hebben die van jullie dat ook?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:33

Nee, die van heeft dat nog niet, dat "hoort" ook pas later te komen, of heeft ze daar nog wat van van een vorige dracht?