[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:24

ik kan jullie ook bijna niet volgen, zelfs hier gaan jullie hard :o

als ik het goed gelezen heb, nog niemand drachtig, oh wat jammer maar met het mooie weer nu komt vast goed.

wat sneu voor Deputy, een hengst zijn is toch soms moeilijk zo altijd moeten wachten op de dames :D

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:25

Oh nieuwe topic is er al zie ik! Ik weet nog niet of ik onze nsps shet laat dekken (ik wil dan graag op kleur fokken ) maar ik wil sowieso graag meelezen en kletsen hier als dat mag :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:13

Ik heb wel een leuke date staan voor je shetje ;) gegarandeerd leuk kleurke :D
Misschien KI een optie?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:33

Ik heb een vraag voor de deskundigen hier :D

Mijn merrie heeft een beetje een 'vaag' verleden en komt uit het buitenland. Ik wil haar
dit jaar graag laten dekken (zie aantal pagina's terug). Maar is het 'raar' als ik haar
wil laten onderzoeken om erachter te komen of ze wel helemaal gezond is qua voortplantingsorganen?

Kan de dierenarts dan ook zien in welke fase de cyclus zich op dat moment bevindt?

Alvast heel erg bedankt!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:34

Dat is niet raar :) Mijn merrie was 12 toen ik haar ging laten dekken dus heb ik haar laten scannen om te zien of alles gezond was. Zo konden we zien dat ze een normale cyclus had, geen cystes en een gezonde baarmoeder. En inderdaad ook waar in de cyclus ze zich bevond.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:44

Zou dat zeker doen, mijn merries zelfs de shet zijn gescand geweest.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:48

misschien een beetje een gek idee Apple maar zou je haar niet willen testen op ziektes? Ik weet dat er bij Quarters ook wel veel ziektes voorkomen (PSSM enzo). Maar dat brengt natuurlijk wel kosten met zich mee. En is het minder/niet risicovol als de vader er vrij van is volgens mij.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:52

Mij is verteld dat 'papa' goedgekeurd (als dekhengst) was. Dus ik neem aan dat dit wel goed zit dan. Als ik die scan laat doen ga ik de dierenarts daar even wat informatie over vragen. Of mijn merrie daar een risico geval voor is en hoe het zit met die onderzoeken. Want officieel is er niks bekend van haar.

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Dan ga ik binnenkort even een afspraak maken :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:29

Pretty, wat leuk!
Ben heel benieuwd naar je brouwsel hihi :D

Ik zit eraan te denken om toch nog eens te dekken met 1 van onze shetten.
Ik heb echt kriebels en ik heb al vanaf 2012 geen veulentje meer gefokt, dus..... :P

Mijn keus voor dit jaar:

Wilma vd kweeklust
Afbeelding
X
Zwartbont vd Kortenkof
Afbeelding

Ja ik ga proberen om een bontje te fokken! Zo leuk! hihi
Dat word dus van mezelf een shet en word tante van mijn bijrijdpaard haar veulen *\o/*

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:38

xApple, nee dat is helemaal geen rare vraag!
Alleen maar goed dat je eraan denkt dit te doen ipv zomaar klakkeloos aan de slag te gaan.
+:)+

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:09

Nope, helemaal niet raar om te vragen. Heel verstandig juist!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:31

xApple, ik heb Daisy in februari ook na laten kijken door de veearts, voordat ik besloot om haar dit jaar weer te laten dekken.

Fiore zou haar laatste veulen zijn (2013), maar toen TiSento overleden was, wilde ik heel graag toch nog een veulentje fokken. Maar aangezien Daisy 20 wordt in juni en inmiddels 7 veulens heeft gehad, wilde ik wel een deskundige mening van de veearts.

Hij wilde langskomen als ze hengstig was, omdat hij dan meer kan zien van hoe ze hengstig is.
Ze was mooi hengstig (1e dag), had 3 eitjes en wel wat cystes. Haar eierstokken zagen er nog prima uit en haar baarmoeder lag nog mooi op z'n plek.

Hij gaf dus groen licht om nog een keer een veulentje te fokken. Door zijn mening voel ik me een stuk geruster, dus gewoon doen! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:46

Jaa bij ons gaan dit jaar 6 merries bij de hengst! Hopen dat het beter pakt dan vorig jaar , krijgen dit jaar 3

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:12

xApple, alleen maar goed om advies te vragen!

Jessica, leuk dat je toch een veulentje gaat fokken dit jaar! Wel wat anders dan de Arabieren die Shetjes, maar ook erg leuk!

Aziza is sinds vandaag hengstig, ben bang dat ze dus zondag geïnsemineerd zal moeten worden. Maar goed, eerst vrijdag maar even checken!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:55

Hier stond vandaag nr 3 hengstig. Een 3 jarige die voor het eerst gedekt moest worden en met natuurlijke dekking is het altijd afwachten hoe een merrie reageert. Zeker aangezien de hengst soms best druk kan zijn maar mooi om te zien dat hij juist heel voorzichtig was en ze was goed hengstig dus het ging allemaal prima.
Een andere merrie was ook nog hengstig dus beide hengsten hadden een goede dag :')

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:04

Zozo, 6 merrie´s Tanjaatjuhh!

Klinkt goed MarijeR, hengsten zullen het niet erg vinden haha.

Pep heeft vandaag heel wat mannenharten op hol laten slaan, beetje jammer dat het ruinen zijn :+
In de longeercirkel wilde ze maar al te graag knuffelen met deze man, hij bleef dr hoofd aflebberen en flehmen. Toen ik dr liet lopen ging ie steigeren :P

Afbeelding

En ik de stal werd ze weer afgelebberd..

Afbeelding

nu nog hopen dat ze als het mag eens goed hengstig is haha

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:09

Wij hopen in 2016 op 4 veulens! Dit jaar verwachten we er 2 :)
Hengsten keuze zijn we nog niet geheel over uit, moeilijk..

Van de 4 zijn er nu 2 drachtig, 1 nog niet hengstig gezien en 1 wil ik nog even mee wachten voordat we beginnen met dekken :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:15

Vandaag Aziza laten scannen, dag 3 van de hengstigheid. Prachtig ei van zo'n 3,5 cm, mooie hengstige baarmoeder, alleen nog een klein beetje vocht erin.

Maar dus inderdaad zondag insemineren.. Lastig, lastig. Het verzendbedrijf verzend van zaterdag op zondag alleen maar binnen Duitsland (en dan zijn de kosten al 180 euro!), dus eigenlijk wilde ik het zelf maar gaan halen. Maar ja, 's nachts heen en weer rijden naar Zuid-Oost Duitsland in je eentje is niet echt verantwoord en helaas zijn mijn ouders net op vakantie vertrokken en mijn vriend is het weekend niet op het eiland.. Lastig dus, nog wat andere mensen gevraagd maar die konden helaas ook niet mee, en ik zou dan ook nog iemand moeten regelen die mijn paarden zondagochtend buiten zou zetten. Helaas wordt dat hem dus niet.

Nu laat ik het dus binnen Duitsland verzenden naar een kennis van me die vlak over de grens woont, en dan ga ik het zondag daar halen. Dat is 'maar' 3 uur heen en 3 uur terug, dus wel te doen alleen. Dan maar hopen dat ze na alle moeite gewoon in 1x drachtig zal zijn :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:20

ik had zo met je mee gekund die nacht trouwens :P Maar Aziza maakt het je wel weer lastig zeg!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:22

Wat een gedoe dat KI ;)
Is het dan niet makkelijker om zaterdag te insemineren, zondag laat te scannen of het ei eraf is en zo niet maandag nog een keer te insemineren?
Sperma blijft in de merrie wel een tijdje goed, ik neem aan dat het met verzendsperma ook wel even goed blijft na insemineren? Of gaat dat zo snel achteruit?

Overigens is natuurlijk dekken ook niet altijd handig met veel merries tegelijk hengstig. Morgen moet ik al begin van de middag weg en kom pas in de nacht weer thuis terwijl er hier 3 merries gedekt moeten worden en om de hengst tussendoor wel ff bij te laten komen vrees ik dat er als ik 's nachts thuis kom eerst nog een merrie gedekt moet worden :=
Hopelijk lukt dat een beetje zachtjes of de buren gaan wat denken... :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:23

Set_Elkol schreef:
ik had zo met je mee gekund die nacht trouwens :P Maar Aziza maakt het je wel weer lastig zeg!

Ik had je ook nog willen vragen, maar vond het een beetje eng dat in ieder geval 1 van ons dan nog bijna 2 uur alleen naar huis moest rijden na een nacht niet slapen.. Ook niet helemaal verantwoord. ;) En dan moet ik nog steeds iemand hebben die de paarden buiten wil zetten, en dat is natuurlijk momenteel ook niet het meest makkelijke, voor mensen die geen hengsten of veulens gewend zijn.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 20-03-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:27

MarijeR schreef:
Wat een gedoe dat KI ;)
Is het dan niet makkelijker om zaterdag te insemineren, zondag laat te scannen of het ei eraf is en zo niet maandag nog een keer te insemineren?
Sperma blijft in de merrie wel een tijdje goed, ik neem aan dat het met verzendsperma ook wel even goed blijft na insemineren? Of gaat dat zo snel achteruit?

Overigens is natuurlijk dekken ook niet altijd handig met veel merries tegelijk hengstig. Morgen moet ik al begin van de middag weg en kom pas in de nacht weer thuis terwijl er hier 3 merries gedekt moeten worden en om de hengst tussendoor wel ff bij te laten komen vrees ik dat er als ik 's nachts thuis kom eerst nog een merrie gedekt moet worden :=
Hopelijk lukt dat een beetje zachtjes of de buren gaan wat denken... :')

Maandag kan ik helemaal geen sperma krijgen zelfs, dus dat is nog moeilijker. Dan kan ik echt alleen krijgen als ik het zelf ga halen. Dat zou op zich dan weer wel kunnen, want dan zou mijn broertje waarschijnlijk mee kunnen, en zou mijn vriend de paarden kunnen doen. Maar aangezien ze normaal altijd echt maar 5 dagen hengstig is (en dat is zondag dus), en alles er nu al zo mooi uitziet, durfden zowel ik als de DA maandag niet aan. Dus dan maar liever zo zondag, want ik insemineer toch het liefst zo dicht mogelijk bij de eisprong, hoewel het wel even lastig is nu. Ze moet ons maar gewoon belonen met een dracht :D

Natuurlijk dekken vond ik vorig jaar ook niet ideaal, helemaal niet als alle 3 de merries elke keer precies tegelijk hengstig worden :+ Ach, jouw buren zijn inmiddels vast wel wat gewend toch? :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:53

Cynthia82 schreef:
Thanks voor de tip, Pretty. We houden het uiteraard in de gaten?

RX, waarom zie je daar zou tegenop? En wat zou daaraan veranderen als je langer de tijd had?

Omdat ik het eng vind ze, bij vreemden te laten zonder er zelf bij te zijn.
Tja uitstelgedrag.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:28

Volgende maand gaat de eerste keer zijn dat wij met KI werken, eigen rietjes :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:21

Ik heb smooth nog helemaal niet hengstig gezien.
Qween wel.