Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judibo

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:52

Haha, ik dacht dat wij laat waren. Maar toch niet hekkensluiters!
OF ze moeten flink overtijd lopen....

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:00

Toch nog maar een keer de vraag....

Vanaf wanneer kan het paard zelf het veulen voelen bewegen in de buik?

En, vanaf hoeveel weken/dagen kan je het veulen aan de buitenkant voelen en op welke plek moet je dan voelen???

Hier gaat alles nog steeds voorspoedig....

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:04

hmm ook nog een keer mijn vraag... er was niet op geantwoord en ik wil het toch graag weten...
Als pauk vorige keer 5 dagen over tijd heeft gelopen is de kans dan groot dat ze dit weer doet?

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:26

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Het paard van een stalgenootje is nu ruim 5 maanden drachtig en zij dacht van de week iets te voelen (iets voor de flanken) en de merrie reageerde ook behoorlijk op de hand. Daarna bij Donja gevoeld, om de evt. (darm) beweging te vergelijken, maar bij Donja voelde je heel duidelijk dat ze het zelf was die de beweging veroorzaakte en bij haar paard voelde dat toch anders.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:22

Zo, hier dan weer een foto van mijn merrie.
De laatste weken begint ze toch wel een buikje te krijgen. Ik hoop dat het nog een beetje binnen de perken blijft, zodat we tot december nog wat wedstrijdjes kunnen meepakken.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is drachtig van vdl Discovery. Het kind verwachten we rond 5 april.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:30

Mijn Fjordje zit op 140 dagen vandaag (20 weken)

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:37

gefeliciteerd!!

lekker buikje krijgt ze al suepergirl!!

volgensmij kan de merrie zelf het veulen rond de 4/5 maanden al voelen? misschien eerder zelfs.. maar ukkie is nu 5 maanden en die voelde het al een week of 2 geleden..
wanneer je het zelf kan voelen.. zou het niet weten, 6 maanden??

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:11

suepergirl, jouw merrie heeft al een mooi buikje! Ze zit nu zowat op de helft dan? Wat voor wedstrijden rijd je ermee?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:18

Tinne schreef:
suepergirl, jouw merrie heeft al een mooi buikje! Ze zit nu zowat op de helft dan? Wat voor wedstrijden rijd je ermee?

hej! Ze zit nu op ongeveer 5,5 maand. Dus bijna op de helft!
We zijn op dit moment L2 dressuur. Volgende week gaan we voor het eerst M1. (had het liever niet gedaan, maar we moesten wel)
Springen kan mevrouw niet echt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:38

Merries voelen uiteraard eerder het veulen dan dat je het aan de buitenkant kan voelen. Ik merk het bij mijn merries vaak tijdens het eten, ineens gaan ze dan wat stampen met de achterbenen en ze kijken wat zuur achterom naar hun buik.

Aan de buitenkant kan je pas wat zien of voelen zodra de baarmoeder groot genoeg is dat hij de darmen naar beneden gaat duwen en daardoor ook dichter tegen de huid komt te liggen.
En het veulentje moet zo groot zijn dat hij ook dicht tegen de baarmoederwand aan ligt.
Een nadeel is weer dat doordat het veulen nu meer klem ligt, het dus ook minder kan bewegen.
Bij de ene merrie zie je dan ook eerder en meer beweging dan bij de andere merrie.

Wat mij opvalt is dat bij merries die erg zwaar worden en waarbij de buik flink groot is, ik meer en eerder beweging zie als bij merries die niet zo'n enorme buik krijgen.
Bij Macy kan ik bijvoorbeeld altijd zo rond de 190-200 dagen voor het eerst beweging zien terwijl dat bij Copper pas ruim na de 8 maanden is. Copper toont ook altijd pas laat een echte drachtigheidsbuik terwijl Macy op 6 maanden al begint te waggelen...

Bij Macy kon ik vorige week al zien dat als ze een tijd stil stond, de buik langzaam van links naar rechts ging uitpuilen.
Gisteren kon ik voor het eerst echt een beweging van het veulen voelen. Macy dacht waarschijnlijk dat ik in haar buik zat te porren want ze haalde meteen uit
Maar goed, mijn merries moeten altijd weer even wennen dat ik aan hun buik zit en dat wordt vast straks wel weer beter. Bij de jonge merries ben ik er nu ook 1x per dag mee bezig dat ik hun buik aanraak tijdens het voeren. Vinden ze nog niet echt leuk...

Bij Macy zit het veulentje nu zo in de buik:
Afbeelding
Ik kan bij haar ook altijd in de flank de eerste beweging voelen, dan heeft het veulentje blijkbaar zijn/haar voorbeentje net omhoog.
Vanaf ongeveer de helft van de dracht ligt het veulen ook op de rug en kan niet meer omdraaien.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:57

Over de draagtijd... Was het maar zo dat een merrie ieder jaar dezelfde draagtijd heeft
Wel is het zo dat sommige merries een redelijk vast ritme hebben maar dan nog kunnen ze je verrassen.
Tussen de 320 en 365 is een normale draagtijd en dan ligt het er maar net aan hoe je zelf de 'uitgerekende' datum telt.
Er is hier nog nooit een veulen op precies 11 maanden of op precies 340 dagen geboren (nou zijn het ook wel erg eigenwijze merries...)
1 van mijn oude merries veulent meestal zo rond de 325 dagen maar in '04 hield ze het ineens 342 dagen vol.
Terwijl een ander rustig het ene jaar op 336 en dan weer op 351 dagen veulent. Of ergens in de 340 dagen. Geen peil op te trekken dus...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:41

Ik had dit jaar verwacht dat Ivanka behoorlijk vroeg zou gaan, voor haar uitgerekende datum iig. Jullie kunnen het je dus behoorlijk voorstellen dat ik gefrustreerd was toen ze 9 dagen over tijd ging en voor mijn gevoel dus nog eens veel langer .
Maar ach.. het is allemaal goedgekomen .

Bij Ivanka heb ik helemaal niet vaak het veulen gevoeld in de buik. Met 8 maanden 1x echt goed en de keren dat ik daarna voelde zat ik te twijfelen of ik het wel het veulen gevoeld had.
En toen dacht ik: rustig in de buik, rustig eruit.
Maar dat gaat dus ook niet helemaal op .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:44

Pauk schreef:
hmm ook nog een keer mijn vraag... er was niet op geantwoord en ik wil het toch graag weten...
Als pauk vorige keer 5 dagen over tijd heeft gelopen is de kans dan groot dat ze dit weer doet?

50% kans? 5 dagen spreiding is niets, gebeurd bij een mens ook zo vaak. Laat ik het zo zeggen, je zat behoorlijk goed met je uittellen vorig jaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:12

Hier ook weer een berichtje van mij..... Met Lady gaat alles goed, al doet Cerice de laatste tijd wat lelijk tegen haar..... Ik vind het echt zo lang duren.... We zitten nu bijna op 3 maanden...... Het gaat me niet snel genoeg
Ik had ff een vraagje, komt het veel voor dat merrie's na ongeveer 40 dagen nog verwerpen?? We hebben d'r niet meer gecontroleerd, en eigenlijk wil ik het ook niet, omdat t toch geen pretje is....
Maar vandaag zat er wat op d'r been (beetje roodachtig ofozw, het zat rechts achter, net zoals waneer ze hengstig is) kan ook uit het weiland komen, maak me ookniet heel veel zorgen, maar wat zien jullie aan je merrie als het veulen verworpen is??
xxx

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:14

Is het normaal als een merrie verschrikkelijk sjago is.. Ze loopt hele tijd met oren naar achteren en allemaal rimpeltjes in dr mond en neus en dan is ze boos.. Ze heeft vanmiddag die kleine welsh heel gemeen aangevallen en in de box saampjes met Kyra (nog steeds) kan kyra soms ook een knauw krijgen.. Doet ze nooit..

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:16

zozo al weer veel mooie buik foto's lekker buikjes krijgen ze al
De mijne is zondag 90 dagen drachtig Zal dan even weer nieuwe foto's maken van olly!!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:38

zullen de hormoontjes wel zijn pauk
hoop dat het wel over gaat voor je en dat ze niet zo dr hele dracht blijft..
bij mij zijn de merries heel lief.. weet trouwens ook niet hoe ze zijn als ze niet dragend zijn

en olly al bijna 90 dagen! nog 10 en dan zit je alweer op de 100!!
dan gaat het wel sneller.. ben benieuwd naar dr foto's!

saffier: ik zou het niet weten, maar ires heeft dr veulen met 125 dagen verworpen, en een paar dagen later zag ik niets vreemds aan dr..
heb haar op de bewuste dag niet gezien/mee gemaakt, dus kan je daar helaas geen antwoord op geven!

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:37

Ja hoor het is vrij normaal dat de merries erg sjago is.Zijn echt de hormonen.Mijn merrie was in het begin van de dracht echt vreselijk,nu valt het weer mee,

Drachtige merries kunnen zeker rond 40 dagen het veulen verliezen,maar dit kan eigelijk nog in heel de drachtperiode(niet te hopen natuurlijk)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:21

De mijne word al de Bitch van stal genoemt }> ze is verschrikkelijk chagerijnig naar andere paarden en tijdens het rijden. Het is echt een dieseltje, ze moet op gang gebracht worden en dan loopt ze als een zonnetje. Ze vindt het wel leuk om met me te knuffelen, dat dan weer wel

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:04

Leuk, al die dikke buiken foto's!
Sugar was maandag 4 maanden drachtig. Ze heeft een enorme grasbuik omdat ik een hele tijd niet heb kunnen rijden, maar volgens mij zie je nu ook al dat ze drachtig is. Of is het echt alleen gras??
Afbeelding
Het gaat gelukkig wat beter met haar hoeven, de kroonrand is weer helemaal dichtgegroeid boven de scheuren. Het ziet er nog niet geweldig uit, maar het gaat wel de goede kant op.

Zondag is de vader van Sugars veulen, Phoebes Doggin Dude, op het NK Quarters in Bunschoten Nederlands kampioen geworden in de Open Cutting!! (Samen met mijn trainer natuurlijk )
Het veulen moet dus wel een toppertje worden

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:49

Misschien ligt het er ook wel aan dat ze op het moment even geen plekje meer voor haarzelf heeft omdat ze nog steeds een box deelt met Kyra. Ik zal eens achter mijn vaders broek aanzitten om die box op te laten schieten zodat ieder weer in een eigen box kan.. Want met rijden is ze ook niet meer te genieten en doet ze dus ook echt niets als ze aan het werk moet...soms heb ik eigenlijk gewoon medelijde met dr

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:28

Dinsdag komt de da weer om te scannen/opvoelen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:42

Saffier: ik hoorde laatst ergens dat 1 op de 6 merries tussen de 18 dagen en 6 weken zou verwerpen. Na de 42 dagen scan verwacht je eigenlijk dat het wel goed zit, het begin is er dan in ieder geval.
Onze merrie heeft na een goede 42 dagen scan wel het veulentje nog kwijtgespeeld zonder dat we er iets van gezien hebben, na 80 dagen 'dracht' werd ze hengstig en hebben we laten scannen, toen was ze leeg. Als je dus twijfelt zou ik toch laten nakijken, want het kan ook zijn dat ze niet hengstig wordt en dan maak je je een jaar lang blij voor niks. Ik zou het zelf liever zeker weten, als ze nog gewoon drachtig is zit je je ook niet onnodig zorgen te maken!

Sammie: hoe lang is ze dan drachtig?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:44

Nu 81 dagen, dan uuh ff uit mijn hoofd, hopelijk 85.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:45

Laat je altijd scannen omstreeks die tijd?