[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 01:28

Mirjamalvaro. Wat een gedoe allemaal. Gelukkig nog wel iets geregeld gekregen. Wel de hengst die je wilde? Fijn dat ze het sperma zijn gaan ophalen.

Balko. Welkom. Ik zou overleggen met de dierenarts. Veulen hengstigheid pakt niet altijd, spoelen doet ook niet iedere dierenarts gelijk.

Cynthia. Mooi optijd nog. Altijd leuk om de hengst in actie te zien. Ook nog onder de microscoop kunnen bekijken? Duimen dat eitje vrijdag weg is.

Nieky. Wat snel terug hengstig van noortje, terwijl roosje maar niet hengstig wordt. Misschien nu na dekken naspoelen?
Ashley klinkt ook nog niet heel zeker.

Muronia. Fijn hartslag *\o/*

Knolselder. Hopelijk van deze keer wel drachtig

Jazzejam. Dan zakt op een duur de moed wel in je schoenen als je zo lang al probeert. Geen bacterie in baarmoeder. Is ook wel regelmatig in cyclus. Hormonaal goed? Zuigt geen lucht? Op een duur weet je het niet meer

Wild Thing was vandaag in de attack modes. Niet zo'n beetje ook >;) echt achteruit lopen en vol erop. Ze heeft ook even kont aan kont gestaan met een andere merrie, daar heeft ze een flinke wond van opgelopen. Valt niet echt te hechten, mist gewoon een stuk huid. Goed schoongemaakt en blauwspray erop voor de vliegen.
Heel raar dat ze zo doet. Vorig jaar had ze ook zo'n moment gehad, deed ze Liezella in de hoek jagen en vol erop meppen. Het ging echt heel goed zo in de kudde, naja ze moet zich maar leren gedragen. Als het geslachts gebonden is, dit gedrag. Wordt het weer een merrie :j
Afbeelding

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:16

AM: wild thing doet haar naam eer aan. Duimen dat de wond netjes heelt.

balko: welkom!

mirjam: precies het juiste moment, duimen dat het gelukt is voor alle 3!

cynthia: hopelijk is het eitje weg morgen, wat leuk dat je de hengst nog gezien hebt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:28

Nieky een merrietje zou ik graag houden ja. Mijn doel is het om 3 fokmerries te hebben waarvan dan 2 veulentjes per jaar. Maar.. ik moet dan wel weer keuzes maken want ik heb nog wat meer paarden staan en ik wil zeker niet meer dan 5 hebben (liever minder haha).

Gaat wat moeizaam met je laatste merries he? Hopelijk gaat dat toch nog lukken.

Jeetje Mirjam, das banketstaaf! Hopelijk niet te laat nu met insemineren.

Cynthia hopelijk eitje morgen weg!

Dais ik heb goede hoop maar je weet het nooit en hij moet zich wel even goed laten zien.

Balko lastig, je kunt bij het scannen op eisprong even laten kijken of er wat vocht zit. Als dat zo is, spoelen maar als dat niet zo is dan heeft het weinig zin.

AM hahaha hormonen, zeg maar dat het haar slecht staat hoor, boze oren! Merrie zou leuk zijn toch?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:02

hier is van morgen de laatste bevallen, een gast merrie.

ook gaan we van morgen 3 scannen op dracht waarvan 1 gastmerrie..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:46

Mirjamalvaro jeetje zeg. Gelukkig is het sperma er nog optijd in gegaan := Eli vind het een beetje te gezellig met sterre zo te horen. Hangen ze thuis ook zo aan mekaar?

Cynthia82 hopelijk springt het ei bij FI voor vrijdag.

Dais het zou veel handiger zijn idd als je zo een test zou kunnen doen. Maar een paard plast idd niet op commando helaas. Ik heb ooit urine moeten opvangen van mijn ruin voor onderzoek. Nou heb een halve dag in de paddock gezeten toen voor hij plaste :+

Balko geen ervaring mee helaas. Wat zegt je veearts ervan? Maakt ze snel vocht aan na het insemineren?

Am_horse Noortje stond vorige x na dag 14 al hengstig. Toen had ze een hele rare cyclus en niet synchroon dus opzich ben ik met dag 17 nog wel tevreden :'). We gaan haar idd laten scannen als ze afslaat en eventueel spoelen deze x. Net zoals bij Roosje. Even wat meer moeite en controle en hopen dat ze dan drachtig geraakt.

Chrissy is hier ook zo sjaggo soms 8)7. Dan kan ze uit het niets ineens rond zich beginnen stampen naar de rest. Heerlijk humeurige merries :+ Ben benieuwd of het weer een merrie is dan.

Muronia Snap ik idd dat je dan keuzes moet maken. Zou je overigens liever een merrie uit veroon houden of in de toekomst van je nu 2 jarige?

Corinadrenth gefeliciteerd nog. Hoeveel merries heb je in totaal gehad dit jaar?

Roosje was gisteren nog steeds niet hengstig. We blijven schouwen en zodra Noortje heeft afgeslagen laten we ze beiden scannen ( net zoals Tina en Ashley dan als Ashley niet hengstig is tegen dan).

En overmorgen zit Tina op 18 dagen. Het zou mij enorm verbazen als die niet drachtig is :+. Als Tina niet drachtig is, loopt ze in de weide van je weg en is ze meer op zichzelf. Gisteren kon ik haar vlechten en poetsen terwijl ze los in de weide stond en was ze aanhankelijk. Ben benieuwd of mijn gevoel gelijk heeft :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:49

Balko ik zou het advies van de dierenarts hierin opvolgen. Als hij/zij zegt spoelen, dan doen en anders niet.

Mirjam wat een gedoe zeg. Hopelijk waren ze nog op tijd en zijn al je merries mooi drachtig. Wel handig zo dicht bij elkaar.

Cynthia grappig, dat je er eerder was dan de hengst. Leuk meekijken!

Jazzejam ook al gedoe.

Corinedrent spannend, hopelijk alledrie drachtig.

AM wat een heks die merrie haha. Hopelijk draait ze snel bij, zoveel onrust lijkt me niet fijn in de kudde.

Hier wacht ik rustig af tot zondag...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:59

Oh stoute wildthing.
Ja zaad vd 2e hengst zit erin. Dus niet weer een hengstenwissel :j :')

Het is wel echt een kudde ja, als er 1 naar stal moet gaat de hele kudde. :P En ze had dit haar voor het eerst geen veulen aan de voet, dus misschien was ze daarom anders.
Maar ze vinden het geen probleem om dan even allebei mee te nemen, zijn ze zelf mee gekomen. Ook zorgen ze dat mijn merries naast elkaar op stal staan en bij elkaar in de wei. De nieuwste merrie kreeg weitje ernaast, die is nog niet zo gesetteled in de kudde. Al vindt zij van wel. :=

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:45

8 veulens als ik er ergens niet 1 vergeten ben.

Er zijn 2 vd 3 100% drachtig. De andere kon ze nog niet met zekerheid zeggen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:37

Cheytjuh, wat een lijst! Maar heerlijk alles drachtig!

Muronia, soms is dat saaie lange wachten ook wel fijn. :))
Maar kloppend hartje is altijd fijn!

Cynthia, nu duimen voor succes. :):)
Blijf het een hele gave hengst vinden, dus heel benieuwd!

Dais, haha blijft ook altijd maar lang wachten steeds. _O-

Knolselder, wel balen dat het niet zo makkelijk gaat. Hopelijk lukt het nog.

Balko, spannend! Spoelen zou ik af laten hangen hoe het er uit ziet en op welke dag na de geboorte. Spoelen kan nog wel helpen om de baarmoeder wat extra op te schonen, maar dan zou ik ook zeker oxy protocol starten.

AM, WT kijkt ehm nogal wild haha. Hopelijk geneest de wond mooi en gedraagt ze zich nu een beetje.

Nieky hopelijk is Tina dan ook mooi drachtig. :D
Wel handig als merries zo van gedrag veranderen haha.
Wordt weer een druk jaar volgend jaar!

LaDonna, ga je zondag scannen op dracht? Duimen dat het deze keer goed gaat!

Hier is het druk. Net even een doosje wit goud uit Duitsland opgehaald. :):)

Volgende week komt mijn echo apparaat binnen en dan kan ik echt alles zelf thuis gaan doen. *\o/*
Geen gedoe meer met uren gesleep van de merries en veulens overal naar toe.
Opvoelbox nu ook op zijn (voor nu even tijdelijke) plek.

Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:39

jeetje wat gaan jullie hard!! het is even teveel om een bijleespost te maken maar iedereen gefeliciteerd met de dracht en voor diegene die nog aan het strijden zijn heel veel succes!

hier werd ik zondag gebeld dat ze een mooie baarmoeder had die goed schoon is en een ei had van 4.2. ze wilde maandag insemineren en dat is ook gebeurd. ze had maandag een ei van 4,9 zitten en is afgespoten. gisteren scande ze en ei was weg. helaas wel weer vocht in de baarmoeder en hebben ze gespoeld, er kwam weer zat viezigheid uit. ze hebben na het spoelen gelijk weer antibiotica achter gelaten. vandaag weer gespoeld en was helemaal schoen op 1 dingetje na en weer antibiotica. ze gaan morgen weer kijken of ze dan wel schoon is. ze vermoeden dat ze reageert op de vloeistof wat bij het sperma zit en hierop vocht aanmaakt aangezien ze eerst super schoon was in de baarmoeder.

zijn er meer mensen hiermee bekend? zelf zit ik te denken als deze weer niet pakt misschien te kijken of het ook zonder die vloeistof kan. wel vertelde de kliniek dat ze gisteren ook een merrie hadden die hetzelfde reageerde als haar en nu wel gewoon drachtig was dus ik heb nog een beetje hoop maar ik durf niet meer te hopen eerlijk gezegd :\

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:07

De groep merries die op de verdunning reageren is heel klein, des te meer merries reageren op het sperma zelf. Bijna elke merrie zelfs, maar de meeste heel minimaaal, andere reageren best heftig. Die heel heftig reageren insemineren wij altijd met een kleine dosis en dan diep (echt aan het uiteinde van de hoorn aan de kant van het ei en dan na 2 uur spoelen).

Iets vocht na inseminatie is dus ook niet zo erg, maar als ze dus reageren op het sperma doe je meestal een paar uur na inseminatie alles spoelen. De cellen die goed zijn, zijn dan allang onderweg uit de baarmoeder en alle andere spoel je er uit zodat ze daar niet meer op reageren.

Zolang er geen bacterie of schimmel aanwezig is en vocht is na een paar dagen weg. Kunnen ze gewoon prima drachtig worden. :)

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:25

Quir schreef:
De groep merries die op de verdunning reageren is heel klein, des te meer merries reageren op het sperma zelf. Bijna elke merrie zelfs, maar de meeste heel minimaaal, andere reageren best heftig. Die heel heftig reageren insemineren wij altijd met een kleine dosis en dan diep (echt aan het uiteinde van de hoorn aan de kant van het ei en dan na 2 uur spoelen).

Iets vocht na inseminatie is dus ook niet zo erg, maar als ze dus reageren op het sperma doe je meestal een paar uur na inseminatie alles spoelen. De cellen die goed zijn, zijn dan allang onderweg uit de baarmoeder en alle andere spoel je er uit zodat ze daar niet meer op reageren.

Zolang er geen bacterie of schimmel aanwezig is en vocht is na een paar dagen weg. Kunnen ze gewoon prima drachtig worden. :)

oke bedankt :D :D er was een swab genomen en daar zat een bacterie maar deze is behandeld en was weg voor het insemineren. ze hebben haar dinsdag einde middag / begin avond geinsemineerd en de volgende morgen gelijk vroeg gespoeld. gelukkig nu al stuk schoner dus zou als goed is morgen schoon moeten zijn. we kunnen weer op het wacht bankje tot 6 juli.

wel leuk want ze heeft de ovulatie gehad op mijn verjaardag en we moeten scannen op de verjaardag van mijn oma <3 hopelijk brengt het een beetje geluk en heeft ze een mooi verjaardagscadeau op 6 juli :o

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:27

Balko, ik heb er 3 seizoenen over gedaan om Sterre drachtig te krijgen. Ik heb haar nu tijdens de veulenhengstigheid laten insemineren. De nieuwe paardendierenarts heeft haar elke dag gescand, omdat hij vindt dat je deze hengstigheid zeer voorzichtig moet zijn met iets in de baarmoeder brengen, dus maar 1x semineren, niet spoelen, geen ei weg spuiten. Dus de eisprong zeer nauwkeurig bepalen dmv scannen. De baarmoeder moet dan ook mooi schoon zijn.
Hopelijk is het gelukt bij Sterre

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:38

En waarom vind ie dat dan, Moner? Dat veulenhengstigheid iets anders is dan gewoon, dan kan ik volgen. Volgens mij is ie ook korter en daarom nauwkeuriger volgen. Maar voorzichtiger, maar 1x insemineren, ik ben benieuwd waarom dat dan is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:12

Ik begrijp het wel. Dichter op de eisprong en één keer. Bij meerdere keren insemineren heb je ook meer kans dat er vuil binnen komt. Deze merrie werd vorig jaar moeilijk drachtig, dus kan het goed volgen :j

Kimwilliam. Balen dat ze toch weer vocht aanmaakt.

Quir. Yes, eindelijk weer wat kunnen dekken. En wat fijn als je echo apparaat er straks is

Corinadrenth. Gefeliciteerd,nog even spannend voor de andere merrie

Mirjamalvaro. Fijn dat het nu toch nog gelukt was met de 2e keuze.

Nieky ooh dan is 27 dagen een stuk beter als 14 dagen :')

Wond bij Wild Thing lijkt rustig, geen vliegen erim. Wel is de plek verdikt. Natuurlijk ook niet heel raar, ze werd vol geraakt. De merrie waar ze mee aan het matten was zou wat hoger in rang staan en niet zomaar opgeven. Nou Wild Thing had het voor elkaar, die was afgedropen :')
Afbeelding
Normaal is wild Thing moeilijk te pakken, maar nu wilde ze helemaal geaaid worden. Echt helemaal niks voor haar. Later zegt mijn moeder nog, deed ze niet in de attack gaan omdat je er stond? Ik heb geen idee, maar ze staat weer rustig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:20

Wild Thing doet haar naam weer even eer aan.
Grijze haren zou je er toch spontaan van krijgen…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:06

Hier in de veulenhengstigheid 2x geinsemineerd en ei afgespoten :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:55

Nieky ik hoop dat je gevoel goed zit. Goeie vraag is dat trouwens, daar ben ik nog niet over uit. Uit Veronia zit ik een generatie dichterbij mijn stammerrie en kan ik vanuit daar verder differentiëren en bouwen. Uit Elonia ben ik een stukje verder daaraf, maar wel 1 generatie vooruit in de richting die ik op wil. Ik probeer al een paar jaar een veulen uit deze hengst (en daarvoor zijn vader Lenard) te fokken, wat maar niet lukte uit mijn oudere merrie Wainonia (die zit nog een generatie dichter op mijn stammerrie), omdat ik denk dat het een hele goede lijn is. Nu is het bij Veronia wel gelukt, dus maar gewoon volgend jaar even kijken hoe het veulen uitpakt.

AM autch, pff handige actie Wild Thing -O-

KimWilliam nou dan heb je er alles aan gedaan. Op hoop van zegen.

Quir precies, dat klopt ook bij mijn ervaring. Het is niet de verdunning waar ze op reageren maar het sperma zelf. Je hebt het mooi voor elkaar zo trouwens! Heb je het scanapparaat in nl besteld trouwens?

Corina gefeliciteerd met de 2 drachten, hopelijk de derde ook!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 20:48

EllyC schreef:
En waarom vind ie dat dan, Moner? Dat veulenhengstigheid iets anders is dan gewoon, dan kan ik volgen. Volgens mij is ie ook korter en daarom nauwkeuriger volgen. Maar voorzichtiger, maar 1x insemineren, ik ben benieuwd waarom dat dan is.

Ga ik vragen, maar ik begreep omdat de baarmoeder gevoeliger voor infecties is,
Misschien omdat ze moeilijk drachtig wordt en de swab en biopt vorig jaar een ontsteking aangaven. Ze is ook 18 jaar

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:47

Bedankt voor alle adviezen! Morgen gaan we scannen dus dan zal ik de dierenarts om advies vragen.
Kreeg ook al n advies om dicht te zetten omdat ze uitgescheurd is. Maar daar ben ik niet zo happig op na t eerste veulen.

@nieky, grappig is dat he, zo kan ik aan mijn drachtige merrie meteen merken dat ze drachtig is van n hengst whahaha. Gedraagt zich meteen als n hengst…
Uitgescheurde is mooi rustig.

Quir, mooi voor elkaar, moet lekker zijn om straks alles bij huis te kunnen doen!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:27

Bijzonder Balko dat je gelijk aan je merrie kan merken dat het een hengstje is. Hier merkte ik het pas in de laatste maand vorige keer dat het een hengstje was. De rest van de dracht was bij merrie veulen en hengst veulen gelijk kwa gedrag. Dichtzetten en dekken in de veulenhengstigheid verder geen ervaring.

AM oei jammer van de wond bij wild thing. Merries kun soms krengen zijn naar elkaar. Gelukkig geen ernstige verwondingen. Beter laten ze elkaar vanaf nu weer lekker met rust.

Onze ruin kan er ook wat van soms. Vandaag was niet zijn dag, het regende en dan is het net een chagrijnige merrie. Daar wordt hij dan ook vaak foutief voor aangezien. :=

Moner snap dat je extra voorzichtig bent als ze de vorige keer drie seizoenen nodig heeft gehadt. Ben benieuwd of het in de veulenhengstigheid gaat lukken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:38

Ei van 5 cm!
Vandaag erbij dus.
Zat eigenlijk te denken.
Ze is donderdag op vrijdag nacht bevallen.
Is het vandaag dan dag 7 of 8?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:55

7 lijkt mij

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:07

Fi dr ei is weg!
Nu wachten tot dinsdag de 11e :

AM, hoe is het met WT dr wond?

Van de week lees is even goed bij. Ik ga nu een weekendje naar mijn vriendin in Drenthe

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

cynthia: top, eens een keer geen weekend tarief! Succes op het wachtbankje! Fijn weekend!

AM: duimen dat het netjes heelt.

Balko: dat is lekker snel! Goed dat je gescand hebt. Duimen dat ze gelijk drachtig wordt.