[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:20

Hier volgend jaar ook meiveulens waarschijnlijk/hopelijk. Lies ook niet drachtig -O-
Ook nog niet hengstig, dus gaan vrijdag weer scannen. Ze dacht omdat ze nog geen nieuw ei zag nog een hele kleine kans dat ze een klein vruchtje over het hoofd zag omdat we nu op 16 dagen scanden ipv 18. Maar vorig jaar ivm mogelijke tweelingdracht, was op 15 dagen ook geen probleem, dus ga er maar niet van uit...

Veulentje dat niet 100% leek waarvoor ik niet tot vrijdag met de DA wou wachten, was gelukkig wel goed. Dus dat is wel positief.

Kimsel, fijn dat de DA het er wel goed uit vond zien. Inderdaad prachtig roze verbandje! (Met roze kan je niet veel verkeerd doen bij mij O:) )

Muronia

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:21

Nog 4 uur en 40 minuten Luna.. en dan nog hopen dat ze een beetje op tijd komen :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:32

Kreeg inderdaad al de tip van iemand om veulen gewoon even te tillen (voordeel aan mini's :P )dan wandeld mama zo mee, dan blijft het stress-level hopelijk lager dan wanneer ze op elkaar moeten wachten...

Sara, spannend hoor! succes met scannen.

Aniek, wat balen dat Lies niet drachtig is :( gelukkig nog tijd genoeg ;) volgende ronde hopelijk meer geluk.

Ik zag ook nog vraag of we op 30 dagen nog eens opnieuw scannen? Vorig jaar heb ik dat niet gedaan. Maar dit jaar ben ik dat wel van plan :j
De eerste merrie die bij mij namelijk drachtig is, moet op advies van DA onder extra controle blijven. Kans dat zij het vruchtje afstoot is wat groter omdat haar hormonen nogal van slag waren na het verliezen van haar veulen dit jaar.... Dus dan doe ik ze allemaal nog maar eens checken.
Vorig jaar hebi k wel van de winter nog eens extra laten opvoelen of alles nog veilig op zijn/haar plek zat... (was meer voor mijn eigen gemoedsrust, want dekken was toen toch geen optie meer).

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:46

Tijdens de hengstigheid moet er blijlkbaar wat oedeem aanwezig zijn. Dat is ook wat ik net vond op internet. Maar ik ken er zelf te weinig van

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:47

Ik laat sowieso nog eens scannen op 30 dagen. Gewoon om zeker te zijn.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:53

Jeetje het zit niet echt mee bij vele... Wat jammer.

Fleur is laatst bij 26 dagen gescand, de veearts was er toch al en ik ben van plan haar nog eind van de zomer een keertje te laten scannen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:58

Oedeem moet er inderdaad echt wel zijn bij een hengstigheid, anders loopt de merrie niet synchroon met haar baarmoeder en springen van het ei. Dus mijn ervaring is helaas dat ze bij flo zelfs al niet meer dekken dan maar wie weet pakt het bij falke wel uit.

Wie zei hier laat := ohjee en flo gaat pas maandag naar kliniek om te kijken hoever ze staat in haar hengstigheid en is pas de eerste keer dat we kunnen beginnen.

Duimen voor gaan tweeling dan

Linda succes zal niet makkelijk worden, alleszins probeer er veulen eerst op te krijgen.
Hier gaat me dit niet lukken alleen maandag dus zal avond worden als we ze kunnen wegbrengen.

Lies ook al niet drachtig

Het gaat maar moeizaam zo te lezen.

Murosch spannend maar zo bij de hengst lopen zal ze vast wel drachtig zijn.

Succes nog aan de scanners

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:01

Wat een hoop niet drachtig zeg...waar zou dat aan kunnen liggen? Het weer was toch prima de laatste weken...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:02

Gaan gelukkig tot de kliniek, gewoon hopen dat er niet een hoop paarden voor ons zijn en dat der geen dicht gezet moet worden :+

Werkt idd heel goed linda, als je de kans hebt kan je de trailer ook al in de weide open zetten dat ie zelf de trailer kan verkennen. Heb dit met appie en obi gedaan en die vinden een trailer geen probleem. Liepen op de veulenkeuring er ook op en af alsof het niets was.

Ik scan normaal op 18, 30 en 100 dagen. Marley nu enkel 30 en 100 dagen.
Hoe zit dat met het geslacht zien van het veulen? Op welk aantal dagen kan dat?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:20

ik kan de trailer wel open op de weide zetten, maar eigenlijk heb ik daar niet veel tijd voor... het is inladen en wegrijden... :o

geslacht zien op echo is volgens mij nog helemaal niet betrouwbaar. Ik zou het stiekem ook niet eens willen weten :o niets leuker dan kijken wat het is geworden als het er gezond uit is :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:22

Inderdaad veel niet drachtig zeg.

Iedereen succes met scannen!

Ik scan na 42 dagen nog een keer. Maar wacht dan tot beide dames over die grens zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:23

Bij mijn kleintje is het geen probleem om haar de trailer in te krijgen, maar meer dat ze er sneller weer uit is dan dat ik het ben. Ik heb de shetjes altijd los staan op de trailer :).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:24

nou bij mij niet, kijken wat het is, is een trauma

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:56

fokfanaat schreef:

Want....?
Misschien zit het verschil in dat ik net zo blij ben met een hengstje, als met een merrietje.
Ik vind dat overigens echt enorm tegen vallen hoe teleurgesteld mensen kunnen reageren als het niet het geslacht is geworden waar ze op gehoopt hadden.... Je weet toch met fokken dat je altijd 50/50 kans hebt?
Kan me wel voorstellen als je 5 veulens verwacht, je wilt graag merries, en het worden 5 hengstjes, of zoals bij PRetty zelfs jaaaren achtereen, dan kan ik me wel voorstellen dat je teleurgesteld begint te raken.... Maar goh... ik kan met een hengstje ook verder binnen mijn kleine fokkerij, evenals met een merrietje ;) :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:12

Voor mij maakt het ook echt niet uit wat het wordt. Ben wel onwijs nieuwsgierig dus aan ene kant zou ik het wel willen weten maar de verassing is juist zo leuk ook met fokken :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:15

linda2008 schreef:
fokfanaat schreef:

Want....?
Misschien zit het verschil in dat ik net zo blij ben met een hengstje, als met een merrietje.
Ik vind dat overigens echt enorm tegen vallen hoe teleurgesteld mensen kunnen reageren als het niet het geslacht is geworden waar ze op gehoopt hadden.... Je weet toch met fokken dat je altijd 50/50 kans hebt?
Kan me wel voorstellen als je 5 veulens verwacht, je wilt graag merries, en het worden 5 hengstjes, of zoals bij PRetty zelfs jaaaren achtereen, dan kan ik me wel voorstellen dat je teleurgesteld begint te raken.... Maar goh... ik kan met een hengstje ook verder binnen mijn kleine fokkerij, evenals met een merrietje ;) :D

ja je weet dat je ook hengsten kan krijgen, maar als je fokt om een lijn op te zetten, en door wil bouwen, en je alleen merries aanhoudt, dan kan ik je vertellen dat je na 7 jaar en 8 hengsten heel moedeloos kan worden.

ik kom gewoon niet verder en fok super fijne dieren, maar allemaal voor een ander, en het doorbouwen van de lijn komt zo ook niet van de grond, ik wou dat ik nu al een kleindochter van mijn merrie in de opfok had..

als je gewoon fokt omdat je het leuk vindt om een veulentje in de wei te hebben, is dat wellicht heel anders, maar voor mij is het echt een grote strop en teleurstelling

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:19

Maar dat hangt toch ook van je doel van het fokken af?

Ik wilde een fijn sportpaard, voor mezelf, fokken. Dan maakt een merrie of hengst niet zo veel uit.

Maar als je, zoals Fokfanaat, een stam verder wil op/uitbouwen, dan is het toch wel erg handig om een keer een merrie te fokken....
Dus ik kan me de teleurstelling van iedere keer weer een hengst wel voorstellen dan.

<edit> ik zie dat Fokfanaat dat zelf ook al aangeeft

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:22

Ik fok ook voor mijzelf, om een lijn op te zetten en mee verder te gaan....
Maar ik kan met een hengstje ook verder... Die heeft namelijk exact dezelfde genen als dat zijn volle zuster zou hebben gehad als het een merrietje was geweest ;)
En natuurlijk begrijp ik wel dat je geen 10 hengsten kunt aanhouden, maar als je alleen maar merries wil aanhouden als fokker, vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd. Dan weet je gewoon dat je ook de pech kunt hebben.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:27

Denk dat bij ons mini's ook wel makkelijker is om een hengst aan te houden als bij grote paarden.

Ik zie me echt geen grote hengst houden, terwijl een opgevoede miniatuurhengst geen probleem is. Heb vorig jaar 2 hengstjes gehad en houd er 1tje aan om op verder te gaan. Hoop uit diezelfde combinatie wel nog een merrieveulen te hebben die zeker even goed is als dit veulen, hopelijk nog beter zelfs.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:29

Als je met KWPN'ers fokt ligt dat wel even wat gecompliceerder dan met een aantal andere rassen. Fokken met een niet-goedgekeurde hengst is not-done en een hengst goedgekeurd krijgen is heel lastig en kost echt een enorme bak met geld. Dus ja ik snap fokfanaat wel. Ik hoop heel hard voor je dat je dan eindelijk eens een merrie krijgt!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:36

jeannaa schreef:
Als je met KWPN'ers fokt ligt dat wel even wat gecompliceerder dan met een aantal andere rassen. Fokken met een niet-goedgekeurde hengst is not-done en een hengst goedgekeurd krijgen is heel lastig en kost echt een enorme bak met geld. Dus ja ik snap fokfanaat wel. Ik hoop heel hard voor je dat je dan eindelijk eens een merrie krijgt!

jawel, helemaal mee eens hoor, begrijp me niet verkeerd!
maar je weet toch dat je dat risico loopt? Je weet dat je 50/50 kans hebt?
Ik vind de teleurstelling heel kwetsend overkomen... Alsof een hengstje niet welkom is op deze aardbodem... :o

Ik vind het trouwens bij mensen met minipaarden nóg vele malen kwalijker als fokkers geen hengsten willen/durven aanhouden. Wat is een hengst minder dan een merrie?
Oke de goedkeuring is iets duurder dan bij een merrie, maar bij de mini's is dat nog niet echt schrikbarend ofzo.
(en nee nee, ik ben geen heilige, ik snap dat je geen 20 hengsten kunt houden :P )

edit; ik spreek echt over fokkers die jarenlang met 1 volwassen hengst doen. Geen hengstveulens aanhouden, maar ondertussen wel klagen dat de markt wat verzadigd raakt en we onze hengstveulens niet meer kwijt kunnen....... :roll: tja....

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:44

Ik snap het wel hoor, als je echt serieus wil fokken met KWPNers is het gewoon erg lastig verder verbetering aan te brengen.
Voor mij is hrt hobbymatig, een leuk rijpaard uit mijn eigen merrie. Heb voorkeur voor een merrie, die liggen me meer, maar zou ook dolgelukkig met een gezond hengstveulen zijn....maargoed, eerst maar eens zien of ik haar überhaupt nog drachtig krijg..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:46

Wij kunnen ook alleen maar merrieveulentjes aanhouden, 1 dekhengst is echt wel genoeg..

ik heb nog nooit zo hard op een merrietje gehoopt dan volgend jaar bij Jade..

Hier ook een plotse verandering in plannen dus we moeten misschien ook onverwacht nu nog gaan starten met dekken bij 1 van onze merries die normaal verkocht was...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:58

ja jaren dezelfde hengst gebruiken vind ik ook not done. op gegeven moment raakt je kudde ook verzadigd van dat bloed.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:12

Twinklebel balen zeg dat ze het eruit heeft gegooid hopelijk pakt de volgende wel en blijft het nu zitten.

Kimsel gemeen plekje! Hopelijk knapt ze snel op

Moratoetje balen zeg -O- Hopelijk de volgende keer de laatste is voor dit jaar.

Kabayo pfff jouwe ook niet drachtig..

Kimsel94 haha prachtig dat roze verband! Heb je der achter in de klei staan?

Sjintoo word ze onverdund zo rechtstreeks ingediend bij der?

AniekR -O- -O-

Sjintoo weer wat geleerd dit wist ik dus niet :o