[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:02

Oohla zou 2 juni op 16 dagen zitten. Ze is wel 14 dagen gedekt.
Ik zou haar kunnen laten meescannen de 30e in de hoop dat ze al wat vroeger bevrucht was.
Maar als ze dan niets zien dann moet ik ze 3 dagen.later toch nog eens laten komen, want dan.kan ik er ook nog niet vanuit gaan ddat het niet gelukt is...

Aaaah lastig!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:27

Yolien, ik begrijp je dilemma. Ik zou ze denk ik ook het liefst thuis hebben, zeker als je haar been goed in de gaten wilt houden. Is het ver rijden naar de hh? heeft ze stress van op de trailer of verhuizen?

Mijn paard is nu bijna 1 week weggeweest, en ondanks dat het lekker rustig was op stal (ze is nogal aanwezig) miste ik haar toch en ben ik blij dat ik haar zo weer kan gaan halen. Kan je met de hh overleggen? (alhoewel hij misschien een commercieel belang heeft om je merrie zo lang mogelijk op stal te willen houden..)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:27

haha Annelies herkenbaar al die stress :')

Meiden..................... is het nou al maandag???? :):) :):) :):)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:28

Ja trailer gaat op zich goed.

Nee niet naar Schaijk, maar naar de NRPS keuring in Lunteren.

Yolien, ja dat is inderdaad lastig, maar ik denk toch dat ik haar daar had laten staan in iedergeval tot ze geinsemineerd is en het ei eraf is.
Zolang is dat toch niet meer?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:39

Geduld linda haha.

Ik wacht hier ook tot volgende maand dan scan ik er gelijk een stel al heb ik weinig geduld gezien spook al wel weer 24 dagen is en hopelijk niet hengstig

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:52

Jazzy gaat in juli ook naar de NRPS keuring, maar dan in Raalte. Ze heeft nu nog KWPN papier, maar ik laat haar overschrijven naar het NRPS. Ik wil haar graag nog ster krijgen.
Ik ben inmiddels begonnen met het trainen, want ze moet wel een beetje afvallen. Beetje buik minder en beetje meer hals erop, hihihi.

Inmiddels is Jazzy alweer 48 dagen drachtig!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:01

Even een vraagje tussen door,

Laten jullie de kleintjes ook allemaal scannen op 18 dagen?

IK weet nog van 3 jaar geleden dat de hengstenhouder 2 en halve week na het afslaan terug kwam om te schouwen.
Om vervolgens pas na 2 x afslaan te laten scannen, dit omdat het vruchtje nog zo klein is op 18 dagen.
Je bent dan ongeveer 6 weken verder.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:07

Ik ga volgende week zaterdag scannen.. Dan zitten we op 16 dagen.. Ik weet alleen niet of je 1.16 klein vindt.. :+
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 20-05-16 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:07

Hier worden de kleintjes gewoon gescand, heb liever zekerheid.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:16

Trees is toen ook wel gescand alleen pas na 6 weken.

Maar als ik nu alles zo lees van jullie ben ik bang dat ik de 6 weken niet ga redden :=
Tellen jullie dan van de 1ste of laatste dekking :o

Ben wel blij dat ik niet de enige penny ben die alles lang vindt duren.....
Stel dat ze drachtig is dan duurt het nog 11 maanden :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:17

Hinte; ja eigenlijk alle mensen die ik ken uit de minipaarden-wereld doen wel laten scannen. je wilt toch weten of ze drachtig zijn, geen risico lopen op tweelingdracht enzovoort.
Maar wel word er minder gescand over het algemeen (dus geen 3 of 4 keer, maar vaak slechts 1 of 2 keer)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:22

Ik laat op 18 dagen na dekking scannen en tussen 35 en 40 (uutlopend 45) dagen scannen, 2 keer dus. Maar als ik twijfels heb laat ik ze op 100 dagen nog eens scannen.

Mini's over het algemeen wel minder gescand tot niet..denk dat dit komt omdat veel DA's het risico niet willen nemen omdat ze (te) klein zijn, ze een te grote hand hebben en jammer genoeg vaak genoeg omdat het "maar" kleintjes zijn.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:23

Juval, fijn dat ze naar huis kan.

Yolien: lastig idd. Ik zou haar daar laten. Ze houden haar neem ik aan goed in de gaten enzo. Maar snap ook heel goed dat je haar thuis wil hebben.

Spannend voor de gene die nog aan t afwachten zijn! (T is al bijna maandag :p)

Ik denk dat naar een keuring wel zou moeten kunnen. Of ze moet echt helemaal door de dolle gaan van de stress. Maar haar daar stallen is denk ik niet nodig.

Zolex is nog steeds niet hengstig. De Hh heeft 3 merries staan (inclusief mijne) die opeens niet meer regelmatig zijn met hun cyclus. Terwijl ze eerst gewoon goed liepen. Hij had zijn eigen hengstig gespoten, maar dat deed helemaal niks. Dus.... Zolex staat daar nu ook een beetje mooi te wezen. Maar denk dat ze daar eerder door hebben dat ze hengstig is als thuis. De dierenarts daar en de Hh snappen er geen drol van. Een vruchtje is ook echt niet te vinden....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:35

Yolien ik zou ze ook laten staan.

Aniekslijk, misschien heell vrieg vruchtje verworpen waardoor cyclus nu anders is?
Fleem had begin dit jaar een vruchtje, kwam alleen niet overeen met dekdatum en een week later was het weg. Haar cyclus was dus ook ineens 'langer' omdat er well even een vruchtje heeft vastgezeten.

Vandaag Fleem nog eens gedekt. Hoewel ze stond te slettenbakken bij de hengsten, was het dekken zelf met minder zin. Maar ik vertrouw haar dus voor geen haar met haar ei van 7 vorige keer.

Vraagje: iemand bekend met merries die na het dekken meteen het hele goedje eruit willen persen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:43

Setteli schreef:
Jazzy gaat in juli ook naar de NRPS keuring, maar dan in Raalte. Ze heeft nu nog KWPN papier, maar ik laat haar overschrijven naar het NRPS. Ik wil haar graag nog ster krijgen.
Ik ben inmiddels begonnen met het trainen, want ze moet wel een beetje afvallen. Beetje buik minder en beetje meer hals erop, hihihi.

Haha dat is precies wat wij ook moeten trainen, Harmony zit vandaag op 42 dagen.

Misschien zien we elkaar wel bij de nationale in Lunteren als de merries goed zijn ;-)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:45

Knolselder, ja dat deed die van mij ook, dat schijnt normaal te zijn, maar ze kunnen het er niet zomaar uitpersen omdat de baarmoeder het vasthoudt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:45

Silly1972 schreef:
Setteli schreef:

Haha dat is precies wat wij ook moeten trainen, Harmony zit vandaag op 42 dagen.

Misschien zien we elkaar wel bij de nationale in Lunteren als de merries goed zijn ;-)

Ja dat zou mooi zijn!

Vorig jaar was ik daar met Jazzy en veulen (alleen voor het veulen dan) en met de toen 4-jarige dochter van Jazzy die daar ster is geworden. Nu mag mams alleen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:47

Annelies, Ja! Jupi is ook een merrie die het hele kwakkie liever op de grond gooit.... :') sxhijnt niet echt te kunnen maar
Direct wat rondes stappen zodat ze het niet gelijk al uit kan "persen" kan geen kwaad, werd mij gezegd
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 20-05-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:47

Knolselder schreef:
Yolien ik zou ze ook laten staan.

Aniekslijk, misschien heell vrieg vruchtje verworpen waardoor cyclus nu anders is?
Fleem had begin dit jaar een vruchtje, kwam alleen niet overeen met dekdatum en een week later was het weg. Haar cyclus was dus ook ineens 'langer' omdat er well even een vruchtje heeft vastgezeten.

Vandaag Fleem nog eens gedekt. Hoewel ze stond te slettenbakken bij de hengsten, was het dekken zelf met minder zin. Maar ik vertrouw haar dus voor geen haar met haar ei van 7 vorige keer.

Vraagje: iemand bekend met merries die na het dekken meteen het hele goedje eruit willen persen?

1o tal minuten blijven rondstappen, dan heeft het tijd om te zakken. :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:02

Ja dat doe ik al ;)
Maar vaak doet ze het zo snel, dat ik er de kans niet voor heb gekregen.
Misschien ddat iemand een idee heeft waarom een merrie dat zou doen?

Straks komt DA Fleemm scannen voor haar ei. Ik vertrouw haar voor geen haar en ddan weet ik tenminste of dekken nog zin heeft of niet

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:24

is normaal knolselder, dat ze er alles willen uitpersen maar het is meer het vocht dan echt de zaadjes, die krijgen ze er niet zo makkelijk uit omdat die zich vasthaken aan de baarmoeder en dan beginnen zwemmen. Oh en is normaal ook dat de baarmoeder samentrekt door het vreemd object erin :P
vandaar dat ze goed moeten kunnen zwemmen maar eens in de eileiders is de stroom niet meer zo sterk ;) jeetje wat een uitleg maar snap je hem :D
succes met scan

nee linda nee laat het eerst nog maar weekend zijn, das het enige goeie aan deze dag, dat het vrijdag is _/-\o_

juval ik zou ze toch laten staan

keuring geen ervaring mee, alleen zijn jullie niet bang van Rhino? vermits er in Nederland toch heel veel rhino heerst.

hinte hier vorig jaar pony niet gescand maar aan de hengst wist ik het wel
andere merrie (1m52) wordt wel gescand bij de eerste keer en misschien op 105 dagen om te zien of het er nog zit maar met wat hengsten op de hof (3), zal ik het toch wel merken zeker.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:30

mocht er rond de tijd van de keuring een rhino uitbraak zijn, dan zal ik me dan wel beraden of ik wel of niet naar de keuring ga. Dit zou voor mij ook de eerste keer zijn dat ik met een drachtige merrie naar de keuring ga.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:34

Fotsy schreef:
nee linda nee laat het eerst nog maar weekend zijn, das het enige goeie aan deze dag, dat het vrijdag is _/-\o_

ik ben het normaal helemaal met je eens... maar ik vind het zooo spannend :o hihi

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:38

Ja als ik weet dat er daar Rhino is, dan ga ik niet, maar dan wordt ook het evenement afgelast

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:57

Maar het lijkt echt op een kwak sperma... achjaa kzal heet straks ook nog eens aaan DA voorleggen.ik hoop gewoon dat ze een spontane eisprong heeft gehad.

Wat duren dde dagen ineens lang he Linda!