verder is een gezond veulentje natuurlijk het allerbelangrijkst !!!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diane_Basje schreef:kaotictjinta schreef:Kom ik weer met het volgende....
AGarcia schrijft... draagt bruin en vos en is voskleur... Dat kan toch niet?
Vos is toch recessief en komt alleen in homozygote vorm voor?
(als er een andere kleur bij in zit dan zou die toch dominant overheersen?)
AGarcia is geen kritiek op jouw verhaal hoor, ik vraag het alleen om mijn eigen kennis te vergroten en te checken.
Vos is idd recessief en is idd homozygoot. Dwz dat vossen van beide ouders een vosgen hebben gekregen. Je hebt eigenlijk (genetisch gezien dan he?) 2 basiskleuren, vos en zwart. Alle kleuren zijn hiernaar terug te voeren. Elke eigenschap bestaat uit 2 delen, één van moederskant en één van vaderskant. Daarom wordt dat altijd met 2 letters aangeduid. Je hebt zwart (E) en vos (e). EE (van beide ouders zwart gekregen) toont als zwart. Ee (van één ouder zwart en van de ander vosgen gekregen), toont als zwart, want zwart is dominant over vos. En ee is vos, van beide ouders vosgen gekregen.
Nu dan bruin. Bruin is het agouti-gen. Agouti maakt van zwart bruin. Dat kun je aanduiden als AA (homozygoot en wordt dus sowieso doorgegevn aan een nakomeling), Aa (heterozygoot, dus maar één agouti-gen) of aa (geen agouti aanwezig, dus geen verkleuring naar bruin).
De merrie van Agarcia is dus vos (ee) en heeft Agouti (AA of Aa), alleen dit toont niet op vos. Maar ze kan dit wel doorgeven, dus zelfs als de hengst alleen zwart doorgeeft, kan de merrie er een bruine van maken, ook al is ze zelf vos.
Sorry lang verhaal