[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:06

Hmm, durf dat niet echt te zeggen. Mijn merrie is eigenlijk zo'n beetje altijd drachtig. Afgelopen jaar niet, maar heb weinig anders gemerkt aan haar. Wel dat ze nu ze drachtig is tot 2 keer toe heeft gedreigd met haar rechterachterbeen. Eerste keer toen ik haar net weer thuis had, tijdens het wassen (ze had diarree gehad en er zat het een en ander behoorlijk aangekoekt). En gisteren tijdens het scannen weer. Maar dit is haar 4de dracht, en dat heeft ze nog nooit eerder gedaan. Wel is ze nu bij een andere hengstenhouder geweest en heb ik een andere DA.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:23

Mijn veulen blijkt sinds een week atactisch te zijn. Het is in die week wel verbeterd, dus ik ga het nog 4 weken aan kijken. Als er geen verbetering optreedt is de toekomst van mijn kleine Joy erg somber.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:28

Jeetje wat zonde!! Hoe is dat zo gekomen? Is hij gevallen?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:29

Goh, ijsklontje Ach gut Ach gut
Heb je inderdaad een idee wat er gebeurd is?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:32

he zinzi_jewel wij deden bijv maandag hengstig spuiten, donderdag follikelcontrole en vrijdag insemineren ! dus dat kan prima dan zaterdag insemineren als er dinsdag hengstig gespoten is.
afgelopen x ging het alleen een beetje anders toen bleef ze hengstig ivm een geel lichaam die in de weg zat haha!

jaja jenny nog 1 dagje! jij nog 2 voor allebei?

Caresse07

Jee IJsklontje dat is niet best.
Mag ik vragen of ze hooi of kuil bijgevoerd krijgt of dat
ze alleen op gras staat?

jennyk

ahjoh! Zelfde vraag als mijn voorgangsters!

Hier ook 2 zeer constante merrie wat gedrag betreft. Merk echt geen verschil, wel is sjanty weer super rustig met rijden en hoop dus dat ze weer drachtig zal zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:34

Oei, dat klinkt slecht ijsklontje!

Zo vroeg al insemineren? En hoe vaak wordt zo'n merrie dan geinsemineerd?
Wij doen het in ieder geval niet, en hebben nog nooit problemen gehad, omdat we met 2 dagen later beginnen nog altijd 2 tot 3 keer moeten insemineren. Alleen maar vervuiling van de merrie.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:36

We zijn idd de optie van de schimmel van hooi en engels raaigras nagegaan. In beide gevallen had de merrie ook verschijnselen moeten vertonen net als de schapen. Het lijkt er op dit moment dus op dat ze idd dat gevallen zou zijn. Want de kleine clown had anderhalve week eerder de ballen van haar voor voetjes beschadigd en daar was ze erg gevoelig op. Dus een val zou kunnen en is het meest voor de hand liggende.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:46

he neon bij mij was het maandag hengstigspuiten vrijdag insemineren en zaterdag ei weg!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:51

Dat is wel heel erg snel! Mijn merrie hebben we vrijdags gespoten, zaterdags weggebracht, dinsdag geschouwd en stond ze al hengstig, maar de baarmoedermond kon nog verder open, en is ze donderdag, zaterdag en dinsdag geimsemineerd. Temperaturen waren +25 graden. En eigenlijk gaat het bij ons altijd zo, bij verschillende merries.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:39

ai ijsklontje! maar geef niet te snel op. haal er een goede "paarden kraker" bij en kijk of er wervels scheef zitten. wij hebben ooit een wobbler gehad, was als veulen onder de stang van iemands trailer door gekropen en na zo'n behandeling ging het zoveel beter.
het lijkt me namelijk sterk dat het aan het voer ligt gezien de andere dieren nergens last van hebben. (alhoewel een veulen natuurlijk wel gevoeliger is)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:43

volgens mijn hensgten houder gaat het in 90 % van de gevallen zo na t spuiten na 2 dagen verandering in de merrie na 3 dagen goed hengstig en dan 4e en 6e dag insimineren ...
bij mijn vorige merrie ook zo gedaan na de 4e dag en gelijk dragend

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:44

Jeetje Ijsklontje, dat is vervelend. Ik ga heel hard voor je duimen dat ze hersteld, het is zo'n knap ding!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:56

Draakje: Nee, ze was weer niet drachtig, had ik al gemeld Ja Ze is weer een rondje gedekt (of eigenlijk maar 1 keer, toen was ze gescand en een ei van 5 cm, volgende dag was ze meteen klaar ook)
Maandag moet ze weer gescand worden.

DA is hier nog niet geweest, sta je daar zo vroeg voor op op je vrije dag (meestal komt ze tussen 8 en 9, dus dan zouden de merries voor 8 uur binnen moeten zijn).

Melina: Mijn oudste merrie zag je niet echt verschil in gedrag, maar wel in uiterlijk, ze blonk als een spiegeltje, leek meteen wat voller en ze straalde gewoon, erg leuk. Upona zie ik het wel aan het gedrag, die wil geen paarden meer aan haar lijf hebben en zoekt onze ruin op om hem vervolgens weg te sturen met een keihard IEWW! Inclusief maaiend voorbeen Lachen De andere twee zijn gewoon zoals anders.

Hier zegt de DA zelfs 7 dagen na hengstig spuiten. Als ze dan standaard alle eitjes misliep zou ze dat al wel hebben bijgesteld denk ik Lachen

Ijsklontje: Weet niet of het bij een veulen ook kan, maar wij spuiten vitamine B12 (je kunt het ook over voer geven) dat zou bij ataxie door trauma moeten helpen om de spieren/zenuwen te helpen herstellen. Als er verbetering optreedt gaan ze er van uit dat er niets echt gebroken of kapot is, maar dat er een bloeduitstorting tegen de zenuwen drukt die langzaam moet oplossen (en dat kan tot een half jaar nodig hebben, 5 weken is wel kort)

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:03

ooh nicole er is nog hoop voor me! hahahaha

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:13

ja ik had wel gelezen dat ze niet drachtig was van de laatste keer, maar wist niet of er weer nieuw nieuws was.

sylke die straalt helemaal nu ze weer drachtig is, ze heeft zelfs appeltjes.

en inderdaad, zoals ik in het topic van ijsklontje zelf ook al aangaf vitamine B willen nog wel eens voor duidelijkheid zorgen. wij zijn toen een jaar met die wobbler bezig geweest en toen zag je pas vooruitgang. maar ik begrijp dat je dan wel wilt weten of het om een zenuw die beknelt zit gaat of niet. (pijnstillers enz. kunnen hierin ook helpen)

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:50

Melina,

Mijn merrie is wel veranderd hoor nu ze drachtig is..In de bak is ze niet vooruit te branden en buiten schrikt ze overal van. Maar het is voor een goed doel Knipoog

Mim

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:58

Melina schreef:
Even een vraagje, was jullie merrie ook anders na inseminatie (dat ze later drachtig gescand werd)?
Ik bedoel qua gedrag...

Marlet heeft de eerste twee dagen nadat ze terug was van de hengstenhouder alle kudde-genoten even extra laten weten dat ze echt de baas is, flink om zich heen getrapt. Ik weet niet of dit kwam door dekking/dracht of omdat ze een paar dagen weg is geweest en weer even alles op zijn plaats moest zetten. Daarna is ze extreem relaxed geworden, staat gewoon af en toe zowat te slapen als ik haar borstel.
Begin volgende week weer scannen, blijf het nog even spannend vinden.

@Neonlight: fijn zo'n merrie die je in de stress laat schieten. Gelukkig wel nog drachtig

@Ijsklontje: ik heb hier geen ervaring mee kan je dus alleen maar heel veel succes/sterkte wensen, hopelijk herstelt het weer.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:15

Deze merrie probeer ik drachtig te krijgen van Wup, 18 juli kan ik haar scannen Pling

Afbeelding

Meer foto's van Wup en Porsche in mijn profiel Knipoog

Groetjes Melina

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:42

Hier goed nieuws! Palona is drachtig! Go jij! Go jij!

Upona op 6 weken ook nog mooi drachtig, DA heeft het hartje zien kloppen Go jij! Go jij!

Nu de nieuwe merrie nog, die is vorige week dinsdag geinsemineerd, dan moet ze dus over 10 dagen gescand worden.

Melina: Wat een leuke merrie!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:11

@ Nicole288, gefeliciteerd!!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:20

Gefeliciteerd Nicole!!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:28