[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:53

Nou ik zal nog even een update geven over Diantha. Maandag is het spiraaltje eruit gehaald. Deze legde dus een stop op de hormoonhuishouding. Na het verwijderen komt dat snel weer op gang. Dinsdag 2 eitjes maar nog te klein. Woensdag 2 eitjes van 3.5 baarmoeder werd hengstig. Dierenarts durft in haar geval
Nu niet langer te wachten. Dus vandaag insimineren en vrijdag kijken of de eitjes weg zijn.
Ben benieuwd

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:03

Nieky. Dat is wel opmerkelijk hè? Komt vast door het weer, het lijkt steeds wel herfst en even later is het weer tropisch 8)7

Sabbuh. Hoe lijkt het nu met je merrie? Ik begrijp je zenuwen wel :(:)

Magic_lover. Spannend *\o/*

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:41

Zo … wat gaan jullie hier snel. Vanmorgen gescand en het ei zat er nog. Nu een mega ei en aan het vervormen.

Zijn net op de terug weg van de hengstenhouder . Die heeft haar zelf geïnsemineerd met vers. Je moet er wat voor over hebben. Bijna 2 uur rijden enkele reis. Nu afwachten en hopelijk heeft het gepakt.

Er gaat hier een wereld voor mij open. Wist niet eens dat een paard een spiraaltje kon krijgen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:58

Magic_Lover ah gut wat een dapper klein dinkie. Hopen dat het eitje morgen is gesprongen en ze meteen klaar is.

TJ_Stables welkom. Op naar een mooie hengstigheid volgende week. Leuke combi.

Unofficial ik had al even op je gereageerd, maar welkom. In jouw geval hoop ik dat het ei er vandaag nog zit en ze nog eens goed geïnsemineerd kan worden.

Oeh Phileine naar is dat. Natuurlijk niet leuk dat mams zere tietjes heeft maar een veulen trappen is niet tof. Mijn merrie is de eerste uren na de bevalling niet lief voor haar veulen. Ik heb haar op de camera betrapt dat ze haar paar uur oude veulen een oplawaai gaf. Gelukkig goed afgelopen, ik denk niet dat ik ooit zo boos op haar ben geweest. Gelukkig draaide ze daarna ook vlot bij naar een super-mama.

Jelske ik fok ook binnen een klein stamboek (Groningers) en wij hebben aanverwante stamboeken waar we ook hengsten uit kunnen gebruiken. We hebben dit jaar 10 eigen dekhengsten binnen het stamboek, sommige jaren zijn dat nog veel minder. Ik maak veel gebruik van de aanverwante stamboeken, met name Sachsen-Thüringen (Schweres Warmblut) om zoveel mogelijk bloed te spreiden en ook om mijn merrielijn zo vrij mogelijk te houden.

Oh Sabbuh dat ziet er wat spannend uit ja.. heeft ze placentitis? Ik heb dit even gemist denk ik.

Moner succes met de scan over 3 dagen!

Hennos dit klinkt nu toch wel positief. Ik duim dat het nu gewoon is gelukt. Succes met lang wachten op de scan.

Nieky jammer dat het niet is gelukt met saartje. Zul je zien dat als je terug bent van vakantie, ze uit zichzelf mooi hengstig is hoor! Tina was nu de laatste bij jullie?

Nou Baudyh.. dit kon dan wel eens goed zitten vermoed ik. Ze is weer rap met het groeien van het ei zo te lezen.

Unofficial fijn dat ze nog eens kon worden geïnsemineerd. Voelde het nu goed volgens de hh? Dan zal het ei nu binnen 24 uur wel springen. Klinkt gunstig. Duimen dat het is gelukt!

Wij hebben vandaag de eerste grote mijlpaal, Elonia zit op 100 dagen dracht *\o/*

Er is nog niks te zien, maar dat zal de komende 100 dagen vast gaan veranderen.

Afbeelding

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:28

Alles lijkt voor nu goed, geen placentitis. In de gaten houden, ze gaf zelf aan dat dit wel vaker voor komt.
Iig temperatuur in de gaten blijven houden, en blijven kijken of ze niet meer uier gaat ontwikkelen.
Zij maakt zich er niet zo veel zorgen om en zoals ze zei kan je er anders niks aan houden.

Hebben zowiezo over 2 weken weer een controle staan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:21

Sabbuh. Kwa uier zou ik me ook geen zorgen maken. Met placentitis krijg je geen koorts. Ik zou wel opletten oof ze uitvloei heeft. Maar ze was ook dichtgezet?

Muronia. Mooie mijlpaal, we verschillend 1 dag. Rosa is nu 99 dagen.
Ze ziet er top uit.

Unofficial. Wat goed! Geen sperma wat terug eruit liep?
Je moet er wat voor over hebben. Als het resultaat er dan is. Dan is het het waard geweest.

Baudyh. Dat is vlot. Duimen dat het nu lukt

Nieky. Wat balen van Saartje. Duimen dat Tina mooi drachtig wordt. Is de laatste merrie van jullie?

Hennos duimen dat het nu gelukt is. Fijn dat de baarmoeder in ieder geval schoon is

Magic_lover. Klinkt goed. Hopelijk morgen ei weg.

Phileine. Soms zijn de merries duidelijk en komt het hard over. Gebeurd hier ook wel eens. Ze leren er wel goed van.

Bij zirkonia hadden we hartslag *\o/*
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:02

Baudyh Fijn dat het geholpen heeft en je kunt insemineren *\o/*

Unofficial79 Wat zei de hengstenhouder over het insemineren van de andere persoon? Dat het terug liep bedoel ik. Fijn dat het nu gelukt is, nu afwachten maar.

Muronia yess de eerste 100 dagen zitten erop *\o/* vind haar kleurtje wel leuk nu <3

Sabbuh Fijn dat alles goed leek. Duimen dat het zo blijft.

Am_horse Bij jou ook weer een positieve scan *\o/* nu aftellen met de dames.

Nou als bij wonder stond Saartje ineens knetterhengstig vanavond *D Ze kwam naar binnen ( onze paarden komen los naar binnen en gaan dan hun eigen stal in) en ipv dat ze haar stal in loopt, liep ze rechtstreeks naar de hengst en ging daar piesen. Duidelijker kon niet :+ . Dus ze is toch nog gedekt. Heel benieuwd of ze drachtig gaat worden.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:03

AM nee dat is mijn andere merrie die dicht is gezet.
Ik heb er 2 drachtig dit jaar.
Ik zie verder niks.
Wel weet ik dat haar baarmoedermond groter was door het avontuur in maart maar omdat ze in 1x drachtig is geworden geen optie meer om daar verder te rommelen / onderzoeken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:30

Gelukkig sabbuh!
Baudyh spannend!

Unofficial, hopelijk pakt het nu gewoon mooi.
100 dagen, Gaat alweer vlot muronia.
Gefeliciteerd AM, heel fijn!
Oh toeval bestaat niet zeggen ze toch nieky? Leuk dat ze toch nog gedekt is!

Nou wij zijn wezen scannen. Eitje was nog niet weg, maar wel al flink aan het vervormen dus zat eraan te komen. Hoefde niet weer opnieuw te laten insemineren zei ze. Wel heel klein beetje vocht zichtbaar, dus daar heeft ze wat voor gehad. Maar verder zag alles er heel goed uit. Dus duimen draaien en hopen de zwemmers goed hun best doen. 6 augustus scannen op dracht. Gelukkig nu wat afleiding met die kleine wurm erbij <3 :')

Kleine is een beetje aan de dunne zag ik vandaag. Even beetje uitzoeken nog waar het van komt. Kan zand zijn, heb haar wel zand zien likken/proeven afgelopen dagen. Maar ze probeert ook al alles uit, water, ruwvoer, gras, himalayasteen, brokjes/muesli/slobber van mama. :7

Ik hoop dat het nu een beetje oké blijft met de regen zodat ze nu gewoon lekker vol op de wei kunnen. Voor beide het fijnste. Doen jullie een zand kuurtje zomaar geven als je zandeten vermoed? Of toch beter even in overleg met de dierenarts? Vanmiddag was het uiteraard nog niet zo dun als nu toen we op de kliniek waren. -O-

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:58

Unofficial Wat fijn dat het nu zo kon. Hopelijk is ze drachtig.

Muronia. Ja echt niet fijn is dat hè?! Ik snap wel dat je dan zo reageert met zo’n pasgeboren veulentje. Ik schenk er sindsdien wel veel aandacht aan. Het gaat duidelijk beter nu.
Wat is Elonia toch mooi .. en alweer 100 dagen *\o/*

AM_Horses. Wat mooi en fijn, de hartslag *\o/*
En inderdaad, ze heeft er ook duidelijk van geleerd want het geneest goed en aan het uier te zien drinkt ze net zoveel als normaalgesproken.

Nieky. Dat is duidelijke taal van Saartje haha. Mooi dat ze toch gedekt is. Ik ben heel benieuwd :j

Magic_lover. Spannend hoor :j
Hoe oud is jouw veulentje nu?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:36

Sorry, de afgelopen week weinig tijd gehad voor bokt..
Ik lees nog wel mee met al jullie verhalen!

Nieky, wat fijn dat ze dan toch nog hengstig is geworden *\o/* Moet een opluchting zijn! Hopelijk wordt ze mooi snel drachtig

Baudyh, spannend, duimen dat ze in een keer goed zit!

unofficial79, spannend!

muronia, gefeliciteerd met de eerste mijlpaal! Inderdaad nog niets te zien van een buikje, ze is wel heel knap <3 Vind haar zo'n lieve uitstraling hebben

subbuh, superfijn dat het geen placentitis is :j

AM, gefeliciteerd met de hartslag *\o/*

magiclover, spannend, ik duim voor je! Hopelijk voelt de kleine zich snel beter ook

Hier ook spannend nieuws!
Toch in overleg met Equiflight (transportbedrijf die de vlucht regelt), een dierenarts daar en Silver Spurs Equine (dekstation met honderden paarden per jaar en dus heel veel ervaring) besloten mijn merrie Silver (die nog in de US staat) op deze vlucht mee te laten gaan. Ze is vandaag 36 dagen drachtig en het zou zo zonder problemen moeten lukken.

Duss, Silver is nu bij het vliegveld, over een paar uurtjes vertrekt haar vlucht naar Europa! *\o/*
Ik vind het zoooo spannend...
Maar gaat goedkomen, ze wordt super verzorgd en is een hele relaxde merrie.
Vanavond komt ze aan in Frankfurt, daar blijft ze een nacht en morgenochtend wordt ze opgehaald en naar Nederland gebracht. Daar blijft ze tot maandag staan op dezelfde plek waar Ice staat, maandag gaan ze beide op transport naar mij in Zweden *\o/*
Eindelijk mijn twee dames hier!

Afbeelding

Afbeelding

Ice wordt vandaag gescand, 17 dagen drachtig. Ik duim enorm dat ze drachtig is, anders laat ik het denk ik voor dit jaar, ik wil haar nu echt in Zweden hebben bij mij. Ze schijnt fysiek niet in de beste conditie te zijn, ik ben benieuwd hoe ze zo aankomt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:09

Oeh 36 dagen, dat vind ik wel spannend. Uiteraard kan het hoor, maar ik heb mijn merrie bewust tot 90 dagen in de US gelaten voordat ik haar over liet vliegen. Maar goed, meestal gaat het uiteraard gewoon allemaal goed.
Fingers crossed voor Ice!

Nieky, fijn dat ze toch nog hengstig geworden is! Hopelijk ook gewoon netjes drachtig straks.

AM, altijd fijn, een hartslag :)

Muronia, 100 dagen alweer :wow:

Baudyh, top dat het geholpen heeft, wat interessant dat alles dan zo snel op gang komt.

Sabbuh, fijn dat alles toch goed lijkt, hopelijk blijft dat zo.

Hier heeft Aleeyah ook goed met ons mee gewerkt. Maandag dus een ei van krap 4x4, sperma besteld voor dinsdag. Was DHL het pakket kwijt |o Lang verhaal kort, achteraf bleek het niet kwijt te zijn, maar iemand had gewoon op de verkeerde knop gedrukt, waardoor er stond dat de afleverpoging mislukt was, op een tijdstip dat het er nog niet had kunnen zijn. DHL kan dan zelf ook niet zien hoe het zit, die dachten dat het ergens verkeerd gesorteerd was. Uiteindelijk bleek het nog netjes op de juiste route te zijn, en werd het om 14.45 uur afgeleverd. Gelukkig zat het ei bij Aleeyah er ook nog netjes op toen ik thuis was met pakket en de baarmoeder zag er ook top uit. Dus nu nog 2 weken duimen en dan scannen. Ik ga het met Aleeyah waarschijnlijk niet nog een keer proberen als deze keer niet pakt.
Volgende week de andere 2 dames nog even scannen op hartslag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:35

Nou Diantha is gisteren geinsimineerd. Mijn insimineer hulp mevr heeft haar gedaan want de baarmoeder was super hengstig. Zelf zij had moeite om de pipet er goed in te krijgen.
Vanavond scannen of het ei( de eieren) weg zijn.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:01

Baudyh. Klinkt goed. Duimen dat het nu lukt!

Az. Gelukkig toch nog goed aangekomen. Blijft het lsng genoeg koel in zo'n pakketje? Dat lijkt me altijd wel spannend

Lyona. Iets om naar uit te kijken. Ik ben een keer als groom meegevlogen naar wk in Amerika. Het viel me echt alles mee, paarden waren goed rustig geen echte stres.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:03

Hier is de volbloed hengstig _O-
Maar die blijft gust dit jaar
Afbeelding

Vorig jaar geprobeerd maar nooit geraakt tot inseminatie, toonde hengstigheid volgens het boekje, maar bij het opvoeden en scannen was er niks hengstigs te zien of aan de gang |o

Vandaag is het 10 dagen geleden dat mijn nadere merrie hengstig toonde dus ik hoop na het weekend te mogen starten met scannen :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:40

Sabbuh gelukkig dat het (nog) geen placentitis lijkt te zijn. Duimen dat alles goed blijft gaan met haar.

AM dan jij vandaag gefeliciteerd met Rosa's mijlpaal van 100 dagen *\o/* . En hartslag bij Zirkonia, super.

Nieky oh kijk aan, ze wil toch nog meedoen! Mooi zo.

Magic_lover nou afwachten maar, hopelijk is het gelukt. Ik heb nog nooit een zandkuur aan een (jong) veulen gegeven. Ik weet niet of je dat zo kunt geven eigenlijk.

Phileine gelukkig dat het beter gaat. Dank je wel trouwens <3

Lyona oh ik kan me goed voorstellen dat je je erop verheugt! Een goede reis gewenst voor de dames.

AZ het zou ook eens helemaal soepel gaan bij jou he _O- . Maar.. het is gelukt en het klinkt goed. Ik hoop dat ze drachtig is nu.

Baudyh ik heb zo'n gevoel dat dit hem is voor Diantha (maar dat zei ik gisteren volgens mij ook al). Ik ben heel benieuwd!

TJ nou hopelijk volgende week de juiste merrie dan hengstig :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:52

Overmorgen vertrek ik weer naar huis. Dat mocht van mij morgen al zijn :') Na een tijdje wil je toch weer gewoon naar je dieren.

Gefeliciteerd met alle drachten die erbij gekomen zijn!
Ik lees dat enkelen nog pogingen gaan wagen en sommigen die nu beginnen. Succes!

Zelf heb ik besloten te stoppen voor dit jaar. Anders zit ik volgend jaar midden in de examens nog met geboortes. Dat doen we maar niet. Wel een verkochte merrie en gastmerrie niet hengstig. Mijn hengst gaat gewoon daar logeren en dan kunnen ze nog zoveel proberen als ze willen gezien ik hem niet meer nodig heb.

TJ Stables ik had vorig jaar een merrie die wat in de rommel zat met haar cyclus en hengstig was zonder ei en dergelijke. Ze is was dit jaar van de eerste keer drachtig. Ze had vorig jaar ook wel het een en ander meegemaakt. Misschien had dat invloed.

Lyona, spannend! Eindelijk naar huis. Of toch een stapje dichter. Zou het zelf ook wel extra spannend vinden rond die tijd van dracht en liever extra gewacht hebben. Geen ervaring met vliegtransport, maar je hoort wel eens iets over het goed innestelen en stress enz die eerste maanden. Mijn duimen draaien op succes!

Equinight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:38

Toch ook maar hier melden.

Mijn merrie Midnight uit 2013, is 7 juni geinsemineerd met mcJonnas.

Afbeelding

Wat haar als het goed is nu 42 dagen drachtig maakt. Spannende tijd want door omstandigheden verhuizen wij over iets meer als een week naar een nieuwe plek en kudde, gelukkig is mevrouw over het algemeen niet zo'n stresskip dus hopelijk verloopt alles goed, op het moment van verhuizen is zij dan 51 dagen

Hebben op 31 dagen een hartje kunnen zien en tot nu toe is er niks veranderd qua gedrag

Afbeelding

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:08

Lyona. Wat leuk en spannend met Silver en Ice. Fijn dat je ze weer bij je hebt straks.

Al_Zawraa. Nou wat een gedoe zeg, word je even lekker zenuwachtig gemaakt :roll: Hopelijk is ze mooi drachtig.

TJ_ Stables. Hopelijk gaat het vlot lukken met je andere merrie *D

Baudyh. Mooi dat het gelukt is met Diantha. Hopelijk is ze drachtig.

Knolselder. Dat heb je alvast mooi praktisch geregeld zo. Dat geeft vast rust.

Equinight. Gefeliciteerd met de dracht en welkom :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:08

Heb net ff contact gehad met de dierenarts, ze willen de merrie toch nog een keer scannen, omdat ze het gedrag ook vreemd vinden.. liever het zekere voor het onzekere.. alleen is ze dus bang voor de opvoelbox, kun je een drachtige merrie ook wat sederen?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:30

@sharonIndezz, mijn merrie moet met opvoelen/scannen ook gesedeerd worden en mijn DA geeft aan dat het geen probleem is.

Overigens hebben we afgelopen woensdag de hartslagscan gehad en het was allemaal prima in orde! Ze is mooi drachtig :D

Heb nu wel ontzettende zenuwen om te moeten gaan verhuizen en of het allemaal netjes blijft zitten... :\

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:39

Gefeliciteerd <3

Goed om te horen, dan ga ik overleggen of ze willen sederen, wil haar geen stress bezorgen en nog meer angst.

Succes met de verhuizing, altijd spannend, helemaal wanneer er een baby in zit

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:09

Gefeliciteerd met de nieuwe drachten en sommige zelfs al met de mijlpalen!

Wij zitten over 12 dagen op de 100 *\o/*
Afgelopen dinsdag toch nog eens gescand aangezien merrie laatst wat gele uitvloeing had. Gelukkig is de kleine helemaal in orde.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:13

Nieky: fijn dat saartje toch hengstig toont en gelijk gedekt is! Duimen dat ze nu drachtig wordt!

Lyona: spannend hoor! Duimen dat de andere ook drachtig is en ze veilig overkomen!

soeboenoe: gefeliciteerd!

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:30

Wij zitten vandaag op dag 69 *\o/*