[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:15

Volgend jaar mag mijn eigen gefokte Hinte ook, lijkt mij nu al dubbel spannend :o

Dustinlover, Dat is zeker niet te hopen.
Hier juist een hele slome Trees, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten...

inowa, Nostalgie, wij hebben jaren koeien gehad

Cynthia82, En weer een stapje dichter bij

Jarmo, Spannend.....

nine1987

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:16

@cynthia82: jep.. Sinds januari dit jaar nieuwe regel.. Ook weer 55.-.. Ik vind t onzin.. Was benieuwd of iemand me er meer over kon vertellen..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:26

inowa schreef:
Ze is 30 december uitgerekend.
Drachtig van een hele mooie witbonte stier

Ohhh misschien wel een nieuwjaars kalfje.

Euhhh wit bont? Wat moet ik mij daarbij voorstellen, bont is nl al witte vlekken dus wit bont zou helemaal wit zijn :P

Spannend Jarmo

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:49

Nou zwartbont is overwegend zwart met een beetje wit.

Witbont is overwegend wit met een beetje zwart.

Alie is zelf zwartbont al lijkt ze geheel zwart te zijn.
Ze heeft ook op beide kanten van haar kont een witte ronde vlekje

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:09

Oké dan werkt het bij koeien zeker anders, witbont heb ik bij paarden nooit gehoord.
Maar super leuk!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:47

Fi dus weer gedekt! Fijn dat ze zo braaf is ;)

En Marouschka ook weer van de partij, leuk ook met een koe een keer. Al wordt het waarschijnlijk nog een 2015 "veulen" dus :P

Las iets over maidens. Mijn merrie's zijn sinds dit jaar officieel maiden-af, maar de andere merrie van stal is wel een maiden, dus toch allemaal weer spannend. Voor hoever het niet altijd spannend is ;)
Maar eerst maar eens zien dat alles drachtig wordt. Is het al 30 mei? :):) :):)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:47

Hier is de maiden al drachtig :D
Maar volgend jaar zijn mijn eigen gefokte maidens aan de beurt, dat wordt helemaal spannend! Paardjes die je zelf geboren hebt zien worden en je stalnaam dragen, om die dan zelf veulentjes te zien krijgen... Lijkt mij heel bijzonder!

Een koe in het topic, geweldig, hahaha! Wat doe je met het/de kalfje(s)? Je praat zo liefdevol over de pink.

Hupla, Fi krijgt er geen genoeg van :P

Charlie kan de 28e al gescand, maar aangezien dat een zaterdag is, zal het eerder ook voor de 30e zijn. En nu twijfel ik, want uiteindelijk mag ik de 2e of 3e Oohla ook scannen... De twijfel om op elkaar te laten wachten of niet...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:50

Dat lijkt me helemaal mooi inderdaad Knolselder. Maakt het extra bijzonder uit je eigen gefokte merrie's!
En op hoeveel dagen zitten ze allebei dan? Wij scannen dus ook al op 15 dagen :o Vorig jaar in België is Lies pas vrij laat gescand (21 dagen geloof ik), hadden in de tussentijd waarschijnlijk wel geschouwd en gok gescand toen de DA voor meerdere op stal was. Kan ook wel denk ik, zo lang je maar goed in de gaten houdt dat er niets hengstig wordt -maar ja, je kan ook net iets missen natuurlijk-

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:06

op 28 mei zit ze op 16 dagen. Dus op zich niet zo een ramp om een paar dagen te wachten denk ik?
Probleem is dat het bij Charlie wel eens gemist zou kunnen worden. Die heeft een veulen aan de voet en er staat nog geen hengst aan de wei.
Maar uiteindelijk is 3 juni 'maar' 6 dagen later en zit ze dan maar in dag 22 van haar cyclys. Dus misschien nog op tijd om dan nog te dekken? Geen idee...

Misschien dat tegen dan wel de hengst op de wei staat, als we eindelijk de poortjes eens kunnen repareren dit weekend...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:11

Tja lastig, met het risico om anders misschien de nieuwe eisprong te missen zou ik het niet doen dan is die 30 euro extra visite kosten (zoiets is het bij onze DA dan) niet waard denk ik.
18 dagen is best een respectabele dag om te scannen nog. En die andere merrie, waar zit die op als je haar eerder scant?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:55

Ik lees morgen weer even bij een zal dan ook even uitgebreid reageren!

Maar wilde even melden dat mijn merrie afgelopen nacht om half4 moeder is geworden van een prachtige donker bruine zoon (schimmel to be!). Dus nu kunnen we beginnen aan het 2017 veulentje. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:59

Gefeliciteerd, wat een knap ventje!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 05:57

Knolselder: het ligt eraan wat eruit komt eigenlijk,een stierkalf gaat weg en een vaarskalf blijft om opgefokt te worden voor melkkoe.

Alie heb ik al sinds haar geboorte iets mee...ik moet alleen wel onthouden dat ze geen huisdier of hobbydier is.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 06:43

Annelies en Aniek, als je later scant, zit je dan niet met het risico dat een eventuele tweeling niet meer afgeknepen kan worden? Dat gaat toch alleen goed als je nog onder een bepaald aantal dagen zit? Of zeg ik iets geks?

Aniek, wat gaan de dagen nu langzaam hea?! :') hihi
Ik heb altijd een beetje moeite met de maandag om weer te gaan werken en op gang te komen, maar dit keer kan het niet snel genoeg maandag zijn :')

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:24

Quir, Gefeliciteerd!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:26

Nog 10 dagen, Aniek, dan is het EINDELIJK 30 mei! :D

Knolselder schreef:
Hier is de maiden al drachtig :D
Maar volgend jaar zijn mijn eigen gefokte maidens aan de beurt, dat wordt helemaal spannend! Paardjes die je zelf geboren hebt zien worden en je stalnaam dragen, om die dan zelf veulentjes te zien krijgen... Lijkt mij heel bijzonder!

Dat heb ik dus dit jaar voor het eerst :D

En ik snap dat je niet kan wachten met Charlie scannen tot Oohla ook kan, zou ik ook hebben :j
Zeker gezien het feit dat je haar hengstigheid zou kunnen missen.
Wat Aniek ook al vraagt: Kan Oohla niet ietsje eerder gescand worden?

Gefeiciteerd, Quir!!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:10

Quir, geveuliciteerd :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:17

rienne schreef:
Cynthia ben een stille meelezer in al je topics, vind je knollies geweldig!

Hier vergat ik even op te reageren.. Maar wat leuk!!! :D

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:54

Gefeliciteerd quir!! :)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:50

Gefeliciteerd Quir!

Veel Maiden merrie's zie ik. De mijne ook.

Voor iedereen die in spanning aan het wachten zijn of jullie merrie's drachtig zijn, succes!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:01

Quir gefeliciteerd, prachtig ventje hoor!

Inowa, leuk hoor. Heeft je pink ook een naam? Ik woon ook op een melkveebedrijf en heb wel wat favoriete koeien, maar ik probeer me er niet te veel aan te hechten (er zijn er maar 2 die niet meer weg mogen van mij... die doen het gelukkig ook wel heel goed in de melk ... mijn theorie is dat hoe meer je ze knuffelt hoe beter ze het doen).

net bericht van de hh.. ei is weg, dus Lucy mag weer lekker naar huis. die ga ik vanmiddag dus gauw ophalen... en dan begint het grote wachten :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:02

Lucy is ook een maiden en voor mij is het ook de eerste keer dat ik 'iets' mag fokken (kinderen uitgezonderd haha)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:09

Ahhh heerlijk dat ze weer naar huis mag Juval.

Ik zit ook met smart te wachten tot woensdag dan krijgt ze haar 47 dagen scan, kijken of ze nog steeds drachtig is en het hartje zien kloppen :D.

Even een vraagje..... Ik wil in Juli meedoen aan de merrie keuring, dan is ze 96 dagen drachtig.
Is dat niet te stressvol voor een drachtige merrie?
Zowel zij als ik hebben dat nooit meegemaakt nog.
Is het misschien handiger dan om haar de dag ervoor daar alvast te stallen?
Ik heb echt geen idee, maak mij ineens zorgen

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:01

Ik ben zo jaloers op dat bijna al jullie merrie´s al drachtig zijn :+

Silly1972, ga je naar de centrale keuring in Schaijk? Ik weet niet hoeveel je stress je paard krijgt van stallen op een andere plek, maar mijn paard zou daar meer stress van krijgen, als van alleen een paar uurtjes daarheen. En een dag eerder, dan moet ze ook op de trailer. Ik zou het gewoon dezelfde dag doen.

Quir: gefeliciteerd, leuk veulen!!

Nu zit ik met een dilemma, ik hoop dat jullie mij daar last minute mee kunnen helpen. Zoals ik eerder vertelde staat mijn paard al een maand bij de hengstenhouder en wil ze niet hengstig worden. Nu zit ze vanaf dinsdag 10 dagen aan regumate en moet ze aansluitend hengstig worden gespoten en daarna na vijf dagen worden gescand. Ik zit erg te twijfelen of ik der naar huis wil halen of niet. Want ze staat er dan nog onderhand uim twee weken met dat er maar een keer een dierenarts bij moet... Dan heb ik der liever thuis dat ik der ook weer aan het werk kan zetten, want ze moet in juli ook naar de keuring. Maand vond ik namelijk al erg lang ;( .
Van de andere kant weet ik niet hoeveel scans er in de toekomst nog aan zitten te komen en scheelt het daar natuurlijk sowieso al enorm aan voorrijkosten. Maargeod, dan staat ze er wel weer zo twee weken. Van de andere kant is dit een beetje de laatste kans die ik ze dit jaar krijgt om drachtig te worden, dus dan maar misschien alles op alles zetten en de beste controle.......

Sorry, lang verhaal, maar ik hoor heel graag wat jullie in mijn situatie zouden beslissen.
Bijkomend heeft mijn paard ook vaak een dik been wat ik zo amper in de gaten kan houden..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:02

Silly die van mij gaat in juli sowieso naar de keuring. Kijken of we haar voorlopig keur kunnen krijgen. Zal denk ik wel wat meevallen qua stress hoor mits ze de trailer accepteert.