[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:03

Wat jammer pauk :( is nooit leuk :(

Woensdag gaan we marley scannen voor haar eitje!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:04

Al twee dagen schouwen bij Guess maar Caillin is niet hengstig geworden (tot nu toe), dus wie weet is ze drachtig en kunnen we binnenkort scannen :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:24

Pauk wat een naar bericht.
Begrijpelijk dat je je nu niet fijn voeld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:35

Balen Pauk.

Spannend chiminello.

Hier kan morgen eindelijk geinsemineerd worden. Mooi dat ik een scanpakket heb, ze is nu al 5 x gescand en er zit nog niet eens kwak in.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:46

chimello wat spannend, ziet er goed uit +:)+

fokfanaat, kwak _O- , hopelijk dan eindelijk morgen *\o/* erin die zwemmertjes :')

woensdag krijgt mijn merrie een spuit en dan tegen het weekend (vrijdag) gaat ze naar kliniek, ze gaat altijd heel snel, laatste hengstigheid ook maar vier dagen max. vind het alleen vervelend dat ik ze moet missen, hoop dat ze er niet te lang moet staan met haar veulen, nooit leuk :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:51

Hihi kwak :')

Nou spannend dames, nog eventjes wachten. En dan snel samen de drachten vieren *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:07

Balen Pauk!

Whahha kwak erin _O-

Vandaag Bo weer gescant. Links had ze eerder 2 eitjes (25 rn 2) zitten en rechts alleen maar kleintjes
Vandaag Links een 3 en rechts allemaal 2tjes.
Mmmmm ze is volgens de da dus reuze vruchtbaar, was vorig jaar dus ook al zo.
Advies, morgen aan het einde van de middag dekken, en een spuit om het ei te laten springen.

Dus morgen gaat madam lekker op date

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:36

Fokfanaat stop je er nou een eend in?!? :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:15

Daar gaan we weeeeeeeeeeeeerrrrrrr....... Bijleespost!
ff serieus... 7 pagina's!!

Dankje voor alle meelevende berichtjes, lief :)

Joyce, 3 mei zal inderdaad ook heel erg moeilijk voor je geweest zijn en altijd blijven, helaas :(:)

Welkom terug, cp112 :)

Jolandje, ik draag nu inderdaad geen bril of lenzen meer. Ik had -7 en heb 20 jaar een bril en lenzen gedragen. Het is echt zo'n openbaring om 's ochtends wakker te worden en de hele wereld gelijk te kunnen zien! Mijn ogen zijn wel nog wat droog, dus zie nog wel wat wazig, maar dat is van tijdelijke aard. Ik ben er heel erg blij mee!

Leuke pooowny's heb je!

Welkom, ivy_power89

Linda, ik vond Ti zo goed gelukt dat ik de combi heb herhaald en dat werd Fi. En nu heb ik dezelfde combi wéér herhaald. Ti en Fi leken in bepaalde opzichten wel op elkaar, maar vooral van een bepaalde kop die ze allebei kunnen trekken, maar qua bouw totaal niet!
Ti was lekker breed en gespierd en Fi is een redelijk smal poppetje. Een Bokker vertelde me dat dat kan omdat zowel in Haflingers als in Welsh Cobs Arabisch bloed ziet (redelijk ver weg) en dat dat zo af en toe ineens weer tot uiting kan komen.

Ti met 2 jaar
Afbeelding

Fi met 2 jaar
Afbeelding

Dus nummer 3 zou heel veel op één van de twee kunnen lijken, maar ook totaal anders kunnen zijn. En dat houdt het herhalen van eenzelfde combi ook weer spannend, vind ik.

Fotsy schreef:
welkom ivy
wachten duurt altijd lang, maar ik vind de aanloop, de beleving en het ontladingsmoment, kortom het totaalpakketje zo leuk

Precies dat :D

Bellarose schreef:
Jaaaa Azia is vanavond gescant omdat het zo lang duurde, en haar ei is weg! Gisteren haar eisprong gehad en gisteren ook gedekt dus ik ga nu (on)geduldig wachten tot de 28e dan wordt ze weer gescand! BLIJ :D

EINDELIJK!!! :D

Wat een knappe hengst, Woogy!

Gefeliciteerd, Inowa!

Rianne, TiSento en Fiore hebben in de winter van 2013/2014 ook droes gehad. Ti was doodziek, inclusief groot abces, maar Fi had dat niet. Alleen een snotneus, koorts en hangerig. Dus dat zegt niet alles.

Wat een schatje van een veulen, Jolandje! <3 En die is Overo-gestest? Bijzonder!

cp112 schreef:
Bruin/agouti gen kan je bijna uitsluiten bij de haflinger.

Dat zou ik niet zomaar doen, want mijn Haf is heterozygoot voor agouti :)
Dus er is nog kans op een bruin bonte. Als je het echt graag wil weten, kan je je Haf laten testen.

Daisy is: eeAa en Sublime EeAaCRn, dus ik heb 50% palomino, 37,5% valk en 12,5% smokey.
Dais is negatief getest op SB1, maar ze draagt wel degelijk een vorm van Sabino: brede bles, stekelharig en hoge witte achterbenen, in een punt oplopend.
Ti was ook duidelijk een Sabino, Fi ook, maar zij heeft gewoon een net blesje en vier lage witte voetjes.

Als ik Fiore volgend jaar laat dekken, laat ik haar ook testen. Ik weet dat ze EeCRn is, maar of ze Aa of AA is, geen idee! En dat vind ik wel leuk om te weten voor mijn kansen op zwart, smokey etc.

Chimello, je schrijft dat je agouti niet ziet op vos. Dat heb ik ook altijd gedacht, maar er schijnt wel degelijk invloed te zijn van het soort agouti (er zijn meerdere vormen) op de tint vos en bruin (al dan niet met verdunning als palomino, valk of champagne) :j

Vulina, je houdt van vos met veel wit. Het vele witte komt van sabino en ik heb zo'n vermoeden dat beide ouderdieren dat niet dragen. Klopt dat? Heeft één van de ouderdieren veel wit?

Ik vind bij het grijze hengstje ook vooral zijn wat grote hoofd opvallen.

Fijn dat Bo hengstig is, Kiki :D

Spannende tijden, Venthe!

Wat een knap kind, Faline! Overduidelijk een Champie! :D

Pauk schreef:
Iedereen gefeliciteerd met de nieuwe drachtige merries!

De merrie die eigenlijk over 2 weken uitgerekend was blijkt nu harstikke leeg te zijn *Baal baal*
Dus die gaan we opnieuw dekken en dan heb ik er volgend jaar hopelijk 2.

Zo, dat is kl*te!! -O-

Wat fijn dat je merrie eindelijk hengstig is, xApple! *\%/*

Daisy wordt volgende week zaterdag gescand en als ze dan drachtig is, ga ik haar zondag weer halen! :D
Nog 7 laaaaaaaaaaaaaaaaange dagen wachten.....

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:24

Spannend Cynthia.

Gefeliciteerd xApple

Super balen Pauk.

Gelukkig gaat het met pebbles alweer een stuk beter. Geen snotneus meer en hoesten nog heel minimaal. *\o/*

Liz wordt erg dik haha :x Die mag straks weer lekker aan het werk :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:48

Kelly is 2 weken terug drachtig gescand.
( 23 dagen) Over 4 weken komt ze terug om nog een keer te scannen.
kelly is een mini ( moorkopschimmel) en is gedekt met loverboy van stal anja ( appaloosa).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:16

Maar tinten in vos zijn er altijd al geweest, maar zo ook bij bays en andere kleuren. Dus of dat per se agouti is die daarvoor zorgt zou ik niet weten. Zou kunnen!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:28

Ja, snap ik :) Maar ik las in mijn kleurverervingsboek dat dat ook onder invloed van agouti kan gebeuren

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:31

kleuren pffff snap daar niet veel van hihi.
ik weet dat ted homozygoot bont vererft geen vos of bruin dacht ik.

Whis zwart bont denzel bruin bont.
daar zou dus een bruine uit kunnen komen?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:33

mijn merrietje Glowy heb ik laten testen op kleur, ze is vosbont maar draagt ook bruin, en volgens mij kun je dat in de zomer goed zien, want in wintervacht is ze echt vos en zomers is ze bijna bruin

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:34

In principe zou het weinig verschil moeten maken, ik dacht dat agouti alleen zwart "aantast" dus bij een vos valt er niets te verkleuren omdat er geen zwart is. Beetje zoals flaxen ook alleen op vossen de kleur van de manen aantast en weer niet het zwart. Het kan wel, een paard kan agouti dragen en anders gekleurd en het ander niet maar een ander paard kan weer agouti dragen en dezelfde kleur tint hebben als die andere zonder agouti.
Buckskins hetzelfde, die hebben beide (gaan we dan vanuit) het gewone agouti gen en toch is de ene donkerder dan de ander (zonder sooty). Ik zou het niet weten. De vader van onze dunskin is zeer licht, Guess is zeer licht en Chazie lijkt ook heel licht te worden. Terwijl de dochter Charity van de moeder van Chazie een redelijk lichte buckskin was en Sansa is weer een stuk donkerder. Kan dat ze mss sooty draagt, maar dat weet ik verder niet, vader is een cremello.
Ik vraag me dat soms ook af eigenlijk, waarom tinten zo kunnen verschillen. Soms is het voeding, leefomstandigheden etc maar dan kan op diezelfde plek ineens een hele donkere geboren worden. Ook weer zoiets!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:31

Uit mijn boek :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:45

Interessant. Alleen kun je er sowieso niet voor testen, die A gens.
Dus dan vraag ik me af hoe ze dat kunnen nagaan? :o

Want je kunt via US Davies, VH, AG eigenlijk alleen "agouti A" testen.
Er was zo'n soort labo (kom niet meer op de naam, iets met pet of animal) dat het At gen kon testen maar daar bleken zoveel foute resultaten uit te komen dat die dus nu gestopt is met testen. Want ik zou het wel interessant vinden als we onze paarden op het soort agouti konden testen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:15

Ja, ik zou dat ook interessant vinden :j
Evenals sabino, daar zijn ook verschillende types van. Daisy is negatief voor sabino1, maar ze draagt echt sabino, maar daar is dus ook niet op te testen..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:25

Clydes/Shires zou je ook denken maar die zijn ook neg voor Sb1.
Er zijn nog zoveel gens die niet gevonden zijn, wie weet wat ze wel niet allemaal dragen wat nog niet gevonden is.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:43

Waar hebben jullie je paarden laten testen op kleur?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:02

Animal Genetics Amerika. Als ik bv alleen agouti of rood ofzo wil. Geloof dan Van Haeringen goedkoper is als je alles wilt testen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:10

@ Pauk; hé jeetje wat vervelend zeg, balen :(:)
@ Cynthia; spannend, nog even geduld ! :):)
@ fokfanaat; vandaag geïnsemineerd dus :D Spannend!
@ kiki197; Ook vandaag gedekt, een vruchtbare dag vandaag O:)

Hopelijk is mijn merrie vandaag ook gedekt, ik zal de hh eens bellen morgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:22

Ja Bo is vandaag 2x gedekt *\o/*

Nadat ze op de trailer stond de da gebeld of die aanwezig was op de kliniek (en niet toevallig op spoed) maar die was er.
Dus eerst daar heen gereden en de prik gehaald.
Daarna door gereden naar de hengst.
Gedekt. Maar omdat het de eerste dekking van hem was dit seizoen voor de zekerheid nog een keer gedekt.
Dus ze is vandaag 2x gedekt.
Nu de 31ste scannen.
Dus het harde duimen kan beginnen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:53

allemaal getest bij Van Haeringen, het combi pakket test bijna alles en is niet zo duur, op max 2 weken heb je resultaat en is in het Nederlands :P

goed zo kiki1976

even vraagje, kan het dat mijn merrie weeral hengstig is? Maandag scan, geel lichaam dus eitje was net weg, toch? nu vandaag was de hengst nogmaals een keertje uitgebroken O:) :D ging mijn merrie voor hem staan plassen, staart opzij en benen gespreid, ze was er klaar voor :') , en hij ook, maar met het hoogte verschil wist hij gelijk nog geen raad en kon ik gelukkig vlug de pret bederven, zou niet willen ~~}> . _-:( Ik denk dat ik morgen toch maar even naar kliniek rij voor een scan dan, ik heb spuit nog liggen dus zou niet willen dat ik ze woensdag spuit voor niks.